kjedeolje som ikke griser

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
bergenser83
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

kjedeolje som ikke griser

Legg inn av bergenser83 »

vasket sykkel i helgen. bakfelg og dekkvegg var hvitflekket av kjedeolje. ganske vanskelig å få bort i grunn.

Husker ikke merket på oljen, fikk den med sykkelen.

Noen anbefalinger til kjedeolje som ikke griser?? skal brukes på vei, på vestlandet i regn...

Toven

Re: kjedeolje som ikke griser

Legg inn av Toven »

Har en følelse at denne tråden blir lang, mange syn på kjedesmøring. Selv bruker jeg wd40 :knegg

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Toven skrev:Har en følelse at denne tråden blir lang, mange syn på kjedesmøring. Selv bruker jeg wd40 :knegg
WD40 er ikke bra for kjedet. Det sitter ikke på samme måte som en smøring. Jeg har også hørt at den er skadelig for o-ringene i kjedet.

Selv bruker jeg Motorex sin Road lube
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Yamalube spray fungerer fint, til og med på Kawasakien min.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Alle griser, mer eller mindre. Castrol sin er en av de bedre. Motorex Road er og bra.

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Den blir sikkert lang ja :)

Du kommer nok ikke unna litt griseri. Erfaringa mi er at de fleste bruker i overkant mye smøring også, da vil det sprute mye mer. men i teorien skal du kun smøre innenfra, altså sprute på rullene på det underste strekket. Så vil sentrifugalkraften ( eller mer korrekt sentripetalkraften) fordele det utover. Det prinsippet brukes av de automatiske kjedesmøresystemene fra Scottoiler og CLS osv. Olja drypper ned ved bakdrevet hos meg og rotasjonen kaster olja utover.

Den hvite superdry smøringa er ikke jeg så begeistra for da den ikke holder så bra, så heller vanlig tynn olje og leve litt med griseriet og ikke olje så hardt til vanlig bruk. Skal du på langtur og spesiellt litt hard kjøring på autobahn osv så smører jeg heller litt for mye en for lite. Vododoo her inne fikk både drev og kjede ihjelkjørt pga manglende smøring av en eller annen grunn på autobahn.

Det hele er etterhvert blitt en vanesak. Vrir på bryteren og tenker ikke så mye på det lengre. Anbefaler i allefal automatiske systemer. Finnes flere der ute
Memento mori

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Smøres det for mye, får man ett lag med slipepasta etterhvert...

Toven

Legg inn av Toven »

Snikendeugle skrev:
Toven skrev:Har en følelse at denne tråden blir lang, mange syn på kjedesmøring. Selv bruker jeg wd40 :knegg
WD40 er ikke bra for kjedet. Det sitter ikke på samme måte som en smøring. Jeg har også hørt at den er skadelig for o-ringene i kjedet.

Selv bruker jeg Motorex sin Road lube
http://www.yamahafz1oa.com/forum/showth ... -40+letter

Men dette er en endeløs diskusjon, jeg bruker det ihvertfall så får man se å lenge kjedet holder.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg bruker Castrol Chain O-R. Kjempebra kjedesmøring, men kladder som like mye som alt annet.
Slik er det med kjedespray dessverre. Det er laget for å hefte bra, legger seg som et tykt og seigt belegg på kjedet. Når det så får en jevn tilførsel av veistøv som legger seg på og bakes inn mens kjedet beveger seg vil hefteegenskapene bli dåligere og slipper i kladder. Dessverre mest ved framdrevet der G-kreftene er størst. Der slipper kladdene ikke ut heller, og legger seg i store kaker.

WD40 eller andre universalprodukt er sikkert rensligere, men egner seg nok mer til rensing av kjedet enn til smøring...

Nei det er nok scottoiler som er rensligst. Der er det en jevn tilførsel av olje mens du kjører, og dette forsvinner av seg selv uten å kladde.

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Slipepasta eller ei.Tror ikke det er det verste. Du må gjøre reint innimellom. Du smører for å forhindre mest mulig direkte kontakt stål mot stål på kjederullene og drevtennene samt på pinner og de andre bevegelige delene du har. Det er den klassiske bæreevna til olja som er greia her også

Står litt om det her

http://www.hitachi-metals-techno.com/pr ... c_lub.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og her
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ubrication" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Snikendeugle skrev:WD40 er ikke bra for kjedet. Det sitter ikke på samme måte som en smøring. Jeg har også hørt at den er skadelig for o-ringene i kjedet.
Husk at WD40 ikke bare er "WD40". ;-)

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Hva er chain wax ? Poleringsmiddel for kjeder ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Legg inn av sankyo »

http://m.youtube.com/watch?v=mcz7ARriy84" onclick="window.open(this.href);return false;
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

Åsså sprayer han på utsiden av kjedet..? :-k Jeg sprayer på innsiden jeg da men.. Minst klin. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke lange erfaringen, men har smørt kjedet mitt tre ganger med "Valvoline Whiye Syntetic Chain Lube" og jeg kan si med en gang at denne ikke setter spor etter seg i det hele tatt. Den danner en slik hvit hinne på kjedet som blir ekstra sticky og de ter sikkert derfor den ikke greaser til andre ting vil jeg tro.

Derimot er jeg usikker på hva jeg synes om denne. Jeg føler klinksom ikke at den kommer inn i kriker og kroker og etter en tur på våte høstveier så føler jeg det fester seg en del skitt på kjedet. Jeg har også får meg at kjedet trenger hyppigere rengjøring ved bruk av denne da "inntørkede" blir forseglet av nytt lag med smøring etc.

Tror kanskje jeg hadde vert mer tilfreds med en annen olje, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Altså annet enn det som er nevnt over...

Det er greit at det dannes en hinne, men hinnen som denne Valvoline oljen lager flasser liksom litt av når jeg feks. spyler sykkelen og jeg har som sagt for meg at det blir liggende klumper av dette laget igjen.

Jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget som sagt, men vil nok kanskje prøve Motul sin kjedeolje neste gang for å se hvordan den oppfører seg.

Svar