kjedeolje som ikke griser
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
kjedeolje som ikke griser
vasket sykkel i helgen. bakfelg og dekkvegg var hvitflekket av kjedeolje. ganske vanskelig å få bort i grunn.
Husker ikke merket på oljen, fikk den med sykkelen.
Noen anbefalinger til kjedeolje som ikke griser?? skal brukes på vei, på vestlandet i regn...
Husker ikke merket på oljen, fikk den med sykkelen.
Noen anbefalinger til kjedeolje som ikke griser?? skal brukes på vei, på vestlandet i regn...
Re: kjedeolje som ikke griser
Har en følelse at denne tråden blir lang, mange syn på kjedesmøring. Selv bruker jeg wd40 

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: kjedeolje som ikke griser
WD40 er ikke bra for kjedet. Det sitter ikke på samme måte som en smøring. Jeg har også hørt at den er skadelig for o-ringene i kjedet.Toven skrev:Har en følelse at denne tråden blir lang, mange syn på kjedesmøring. Selv bruker jeg wd40
Selv bruker jeg Motorex sin Road lube
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: kjedeolje som ikke griser
Yamalube spray fungerer fint, til og med på Kawasakien min.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: kjedeolje som ikke griser
Alle griser, mer eller mindre. Castrol sin er en av de bedre. Motorex Road er og bra.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: kjedeolje som ikke griser
Den blir sikkert lang ja :)
Du kommer nok ikke unna litt griseri. Erfaringa mi er at de fleste bruker i overkant mye smøring også, da vil det sprute mye mer. men i teorien skal du kun smøre innenfra, altså sprute på rullene på det underste strekket. Så vil sentrifugalkraften ( eller mer korrekt sentripetalkraften) fordele det utover. Det prinsippet brukes av de automatiske kjedesmøresystemene fra Scottoiler og CLS osv. Olja drypper ned ved bakdrevet hos meg og rotasjonen kaster olja utover.
Den hvite superdry smøringa er ikke jeg så begeistra for da den ikke holder så bra, så heller vanlig tynn olje og leve litt med griseriet og ikke olje så hardt til vanlig bruk. Skal du på langtur og spesiellt litt hard kjøring på autobahn osv så smører jeg heller litt for mye en for lite. Vododoo her inne fikk både drev og kjede ihjelkjørt pga manglende smøring av en eller annen grunn på autobahn.
Det hele er etterhvert blitt en vanesak. Vrir på bryteren og tenker ikke så mye på det lengre. Anbefaler i allefal automatiske systemer. Finnes flere der ute
Du kommer nok ikke unna litt griseri. Erfaringa mi er at de fleste bruker i overkant mye smøring også, da vil det sprute mye mer. men i teorien skal du kun smøre innenfra, altså sprute på rullene på det underste strekket. Så vil sentrifugalkraften ( eller mer korrekt sentripetalkraften) fordele det utover. Det prinsippet brukes av de automatiske kjedesmøresystemene fra Scottoiler og CLS osv. Olja drypper ned ved bakdrevet hos meg og rotasjonen kaster olja utover.
Den hvite superdry smøringa er ikke jeg så begeistra for da den ikke holder så bra, så heller vanlig tynn olje og leve litt med griseriet og ikke olje så hardt til vanlig bruk. Skal du på langtur og spesiellt litt hard kjøring på autobahn osv så smører jeg heller litt for mye en for lite. Vododoo her inne fikk både drev og kjede ihjelkjørt pga manglende smøring av en eller annen grunn på autobahn.
Det hele er etterhvert blitt en vanesak. Vrir på bryteren og tenker ikke så mye på det lengre. Anbefaler i allefal automatiske systemer. Finnes flere der ute
Memento mori
Re: kjedeolje som ikke griser
Smøres det for mye, får man ett lag med slipepasta etterhvert...
Re: kjedeolje som ikke griser
http://www.yamahafz1oa.com/forum/showth ... -40+letterSnikendeugle skrev:WD40 er ikke bra for kjedet. Det sitter ikke på samme måte som en smøring. Jeg har også hørt at den er skadelig for o-ringene i kjedet.Toven skrev:Har en følelse at denne tråden blir lang, mange syn på kjedesmøring. Selv bruker jeg wd40
Selv bruker jeg Motorex sin Road lube
Men dette er en endeløs diskusjon, jeg bruker det ihvertfall så får man se å lenge kjedet holder.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: kjedeolje som ikke griser
Jeg bruker Castrol Chain O-R. Kjempebra kjedesmøring, men kladder som like mye som alt annet.
Slik er det med kjedespray dessverre. Det er laget for å hefte bra, legger seg som et tykt og seigt belegg på kjedet. Når det så får en jevn tilførsel av veistøv som legger seg på og bakes inn mens kjedet beveger seg vil hefteegenskapene bli dåligere og slipper i kladder. Dessverre mest ved framdrevet der G-kreftene er størst. Der slipper kladdene ikke ut heller, og legger seg i store kaker.
WD40 eller andre universalprodukt er sikkert rensligere, men egner seg nok mer til rensing av kjedet enn til smøring...
Nei det er nok scottoiler som er rensligst. Der er det en jevn tilførsel av olje mens du kjører, og dette forsvinner av seg selv uten å kladde.
Slik er det med kjedespray dessverre. Det er laget for å hefte bra, legger seg som et tykt og seigt belegg på kjedet. Når det så får en jevn tilførsel av veistøv som legger seg på og bakes inn mens kjedet beveger seg vil hefteegenskapene bli dåligere og slipper i kladder. Dessverre mest ved framdrevet der G-kreftene er størst. Der slipper kladdene ikke ut heller, og legger seg i store kaker.
WD40 eller andre universalprodukt er sikkert rensligere, men egner seg nok mer til rensing av kjedet enn til smøring...
Nei det er nok scottoiler som er rensligst. Der er det en jevn tilførsel av olje mens du kjører, og dette forsvinner av seg selv uten å kladde.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: kjedeolje som ikke griser
Slipepasta eller ei.Tror ikke det er det verste. Du må gjøre reint innimellom. Du smører for å forhindre mest mulig direkte kontakt stål mot stål på kjederullene og drevtennene samt på pinner og de andre bevegelige delene du har. Det er den klassiske bæreevna til olja som er greia her også
Står litt om det her
http://www.hitachi-metals-techno.com/pr ... c_lub.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og her
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ubrication" onclick="window.open(this.href);return false;
Står litt om det her
http://www.hitachi-metals-techno.com/pr ... c_lub.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og her
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ubrication" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: kjedeolje som ikke griser
Husk at WD40 ikke bare er "WD40".Snikendeugle skrev:WD40 er ikke bra for kjedet. Det sitter ikke på samme måte som en smøring. Jeg har også hørt at den er skadelig for o-ringene i kjedet.


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: kjedeolje som ikke griser
Hva er chain wax ? Poleringsmiddel for kjeder ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: kjedeolje som ikke griser
http://m.youtube.com/watch?v=mcz7ARriy84" onclick="window.open(this.href);return false;
Live long and prosper 

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: kjedeolje som ikke griser
Åsså sprayer han på utsiden av kjedet..?sankyo skrev:http://m.youtube.com/watch?v=mcz7ARriy84

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kjedeolje som ikke griser
Jeg har ikke lange erfaringen, men har smørt kjedet mitt tre ganger med "Valvoline Whiye Syntetic Chain Lube" og jeg kan si med en gang at denne ikke setter spor etter seg i det hele tatt. Den danner en slik hvit hinne på kjedet som blir ekstra sticky og de ter sikkert derfor den ikke greaser til andre ting vil jeg tro.
Derimot er jeg usikker på hva jeg synes om denne. Jeg føler klinksom ikke at den kommer inn i kriker og kroker og etter en tur på våte høstveier så føler jeg det fester seg en del skitt på kjedet. Jeg har også får meg at kjedet trenger hyppigere rengjøring ved bruk av denne da "inntørkede" blir forseglet av nytt lag med smøring etc.
Tror kanskje jeg hadde vert mer tilfreds med en annen olje, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Altså annet enn det som er nevnt over...
Det er greit at det dannes en hinne, men hinnen som denne Valvoline oljen lager flasser liksom litt av når jeg feks. spyler sykkelen og jeg har som sagt for meg at det blir liggende klumper av dette laget igjen.
Jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget som sagt, men vil nok kanskje prøve Motul sin kjedeolje neste gang for å se hvordan den oppfører seg.
Derimot er jeg usikker på hva jeg synes om denne. Jeg føler klinksom ikke at den kommer inn i kriker og kroker og etter en tur på våte høstveier så føler jeg det fester seg en del skitt på kjedet. Jeg har også får meg at kjedet trenger hyppigere rengjøring ved bruk av denne da "inntørkede" blir forseglet av nytt lag med smøring etc.
Tror kanskje jeg hadde vert mer tilfreds med en annen olje, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Altså annet enn det som er nevnt over...
Det er greit at det dannes en hinne, men hinnen som denne Valvoline oljen lager flasser liksom litt av når jeg feks. spyler sykkelen og jeg har som sagt for meg at det blir liggende klumper av dette laget igjen.
Jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget som sagt, men vil nok kanskje prøve Motul sin kjedeolje neste gang for å se hvordan den oppfører seg.