Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Bosted: Røra, Inderøy kommune

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av guzzi Trøndelag »

Relax skrev:
biker7 skrev:
jhn skrev:
AJ skrev: ... ...
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
... ...
Jeg stusser alltid når jeg leser slike ting du skriver her, man leser jo lignende uttalelser rundt omkring andre steder også ... hvor langt har Stelvioen egentlig gått? 30-40-50.000 km? ... og under ulike forhold? Du har vel hovedsakelig kjørt i oppholdsvær og i temperaturer mellom +10 og +30*C, jeg mener man uten tvil skal kunne forvente at en motor tåler såpass variasjon i været.
Jeg synes det høres merkelig ut å forklare dette problemet med kjørelengde og varierende kjøreforhold
Det er vel ingen gode grunner til å forvente mindre av en mc-motor enn en hvilken som helst annen forbrenningsmotor ... eller er det det?
Tenker litt det samme.. En moderne mc-motor bør vel ihvertfall gå +/- 100000km uten større problemer ved normalt bruk, hvis godt vedlikeholdt (regelmessig olje/filterskift, ventilsjekk og annen nødvendig service). Til og med min 1989mod Honda endunker tusler greit enda motormessig ved ca 80000km, brukt imellom +30grader og minus20 grader (foruten litt olje-svetting jeg ikke bryr meg om).
Så klart man vil kunne oppleve problemer på en "mandags-sykkel", men bør vel ikke være vanlige motor-feil på nesten nye sykler. I så fall bør man stille spørsmålstegn ved kvaliteten kanskje.. :-k :-)

tenker litt det samme , at moderne sykler bør holde langt bedre når de får foreskrevet vedlikehold.. I tillegg er sykler kjørt i Norge (vanligvis) pent kjørt i forhold det de skal være konstruert for!? Vi rusler rundt i 50-60-80 km/ t , mens i Italia ....eller nede i europa, med langt mer motorveien osv og høyere temperaturer regner jeg med at motoren får langt tøffere bruk, og det er det den skal være konstruert for! Timevis i 30 C i 150 km/ t, det er den den skulle være bygget for å tåle!

Men, kvalitet kan være så mangt,,, Noen sykler og biler kan gå 200-300 000 km med bare å bytte olje og filter ,,,vel,,nesten... mens andre må inn for diverse service for flere titusener av kroner i samme periode. Hva er kvalitet?
I dette tilfellet på Stelvio og andre Guzzi'er med samme motor så er det en produksjonsfeil på en serie kammer og tappets (for dårlig legering) det er tre produksjoner en med roller tappes, her er det ingen problemer og to produksjoner med flat tappets og her har den ene produksjonen feil på legeringen. De som får for stor ventilklaring og slitasje på kam og tappets for skiftet til ny produkson med rollertappets.
Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

guzzi Trøndelag skrev: Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.
:thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
guzzi Trøndelag skrev: Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.
:thumleft
Nei, det gjør ikke jeg heller. Og det er jo flott at det går så glatt ... og en selvfølge. :prf Produksjonsfeil kan oppstå overalt.
Jeg bare stusser over at noen mener at man med en motor som har gått laangt under 100.000 km i stabile værforhold langs gode veier og fått eminent vedlikehold og service i hele sitt 2 årige liv, nærmest kunne forvente et havari
:scratch

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Relax »

AJ skrev:
At Guzzi ikke har greid å fikse denne svakheten i løpet av en tiden de har brukt 8V motoren er jeg ikke fullt så fornøyd med... :sk?
Plutselig gled tråden over fra kvalitet på topper til service fra lokal forhandler.. :eh

Det var setningen over jeg reagerte på da jeg kritiserte produsenten litt :)
Hvis de har visst om svakheten , hvorfor tok de ikke affære , og særlig om det kunne føre til motorhavari.
At de ,når det er oppdaget av din mekaniker, dekker alt på garranti er fint , men det er de pinadø nødt til.
Det er det de gjør ut over dette som avgjør om det er "god service". De burde ha innkalt sykkelen før og fikset dette da de visste om den åpenbare svakheten. DET hadde vært bra service!
Hadde du fått havari på din vei nedover til Europa , så er det stor sjanse for at turen ble spolert, din tid, din ferie, på noe de burde ha fikset før, siden de visste.
jmho.
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

Var noe upresist formulert av meg, dette.
Moto Guzzi har gjort endringer på de delene i toppen som det er snakk om og som førte til forbedringer. Og det hele startet med en recall på de første modellene, så vidt jeg kjenner til. Endringene som er gjort har skjedd i to eller tre omganger, men det finnes altså åpenbart fortsatt deler som viser seg å ha svakheter. Som på Stelvio'en min.
Når det er nevnt skal det også nevnes at jeg enda har til gode å lese om en en 1200 8V Guzzimotor som har havarert på tur pga. av kamakselslitasjen. Det betyr trolig at slitasjen kommer til et visst punkt og holder seg der til sykkelen kommer på verksted for ny ventiljustering. Da oppdager man at ventilåpningen er såpass mye utenfor maksgrensen at man straks kan fastslå at noe er feil. Og justererer man da ventilene uten å gjøre noe med slitasjen er det grunn til å tro at slitasjen fortsetter til ventilene er blitt såpass feiljustert igjen at slitasjen reduseres og kanskje opphører i denne tilstanden (redusert trykk/press på kammen/loben og dermed redusert slitasje?).
Understreker at dette er min teori, basert på det jeg har skrevet ovenfor og at jeg aldri har hørt om eller lest om noen tilfeller av motorhavari på disse motorene under kjøring.

Jeg kan for øvrig vanskelig vite hvor lenge jeg har kjørt med denne slitasjen på Stelvio'en min. Kan fort har vært noen tusen km, for alt jeg vet.
Merket ingen forskjell på hvordan motoren oppførte seg med tanke på akselerasjon, trekkraft, vibrasjoner, ujevn gange eller andre ting som kunne være signaler på at noe var galt. Eneste var denne økningen i ventiltikkingen ved oppstart og til motoren var driftsvarm. Men den tenkte jeg ikke særlig mye over annet enn at jeg lurte på om lyden kunne ha sammenheng med oppstart i kaldt høstvær (fra ca. 0 til 5-6 varmegrader).

Eneste jeg stusset litt på utover ventiltikkingen, som jeg altså ikke problematiserte noe over, var en viss økning i bensinforbruket de siste 2-3000 kilometrene før jeg kjørte sykkelen på vinterlagring. Tenkte også at dette hadde sammenheng med kjøring i kjølig være. Men en mer sannsynlig årsak kan være økt ventilklaring pga. av slitasjen og dermed økt bensinforbruk.
Noe også andre Stelvio eiere med samme problem har rapportert om.

Men fortsatt ja; jeg er ikke fornøyd med at ikke Moto Guzzi har lykkes å luke ut alle feilkildene i sine forsøk med å få endelig bukt med svakheten i toppen på 8V motoren.
Ser ut til at endret design fra flat tappets til roller tappets var løsningen. Ingen rapporterte feil på roller tappets motorene.
Motoren på Stelvio'en min får erstattet flat tappet designet med denne løsningen.
Og det er jeg selvfølgelig for nøyd med.
Relax skrev:
AJ skrev:
At Guzzi ikke har greid å fikse denne svakheten i løpet av en tiden de har brukt 8V motoren er jeg ikke fullt så fornøyd med... :sk?
Plutselig gled tråden over fra kvalitet på topper til service fra lokal forhandler.. :eh

Det var setningen over jeg reagerte på da jeg kritiserte produsenten litt :)
Hvis de har visst om svakheten , hvorfor tok de ikke affære , og særlig om det kunne føre til motorhavari.
At de ,når det er oppdaget av din mekaniker, dekker alt på garranti er fint , men det er de pinadø nødt til.
Det er det de gjør ut over dette som avgjør om det er "god service". De burde ha innkalt sykkelen før og fikset dette da de visste om den åpenbare svakheten. DET hadde vært bra service!
Hadde du fått havari på din vei nedover til Europa , så er det stor sjanse for at turen ble spolert, din tid, din ferie, på noe de burde ha fikset før, siden de visste.
jmho.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av dypen »

Innlegget og tråden er noen år men syklene lever fortsatt! Veldig oppklarende innlegg som vi faktisk snakket om i går …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 04 aug 2022, 11:42 Veldig oppklarende innlegg som vi faktisk snakket om i går …
Og i og med at tråden ble trukket fram igjen fikk jeg endra på bildelinken i åpningsinnlegget også, slik at bildene som mekanikeren er blitt synlige igjen... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar