I dette tilfellet på Stelvio og andre Guzzi'er med samme motor så er det en produksjonsfeil på en serie kammer og tappets (for dårlig legering) det er tre produksjoner en med roller tappes, her er det ingen problemer og to produksjoner med flat tappets og her har den ene produksjonen feil på legeringen. De som får for stor ventilklaring og slitasje på kam og tappets for skiftet til ny produkson med rollertappets.Relax skrev:biker7 skrev:Tenker litt det samme.. En moderne mc-motor bør vel ihvertfall gå +/- 100000km uten større problemer ved normalt bruk, hvis godt vedlikeholdt (regelmessig olje/filterskift, ventilsjekk og annen nødvendig service). Til og med min 1989mod Honda endunker tusler greit enda motormessig ved ca 80000km, brukt imellom +30grader og minus20 grader (foruten litt olje-svetting jeg ikke bryr meg om).jhn skrev:Jeg stusser alltid når jeg leser slike ting du skriver her, man leser jo lignende uttalelser rundt omkring andre steder også ... hvor langt har Stelvioen egentlig gått? 30-40-50.000 km? ... og under ulike forhold? Du har vel hovedsakelig kjørt i oppholdsvær og i temperaturer mellom +10 og +30*C, jeg mener man uten tvil skal kunne forvente at en motor tåler såpass variasjon i været.AJ skrev: ... ...
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
... ...
Jeg synes det høres merkelig ut å forklare dette problemet med kjørelengde og varierende kjøreforhold
Det er vel ingen gode grunner til å forvente mindre av en mc-motor enn en hvilken som helst annen forbrenningsmotor ... eller er det det?
Så klart man vil kunne oppleve problemer på en "mandags-sykkel", men bør vel ikke være vanlige motor-feil på nesten nye sykler. I så fall bør man stille spørsmålstegn ved kvaliteten kanskje..:-)
tenker litt det samme , at moderne sykler bør holde langt bedre når de får foreskrevet vedlikehold.. I tillegg er sykler kjørt i Norge (vanligvis) pent kjørt i forhold det de skal være konstruert for!? Vi rusler rundt i 50-60-80 km/ t , mens i Italia ....eller nede i europa, med langt mer motorveien osv og høyere temperaturer regner jeg med at motoren får langt tøffere bruk, og det er det den skal være konstruert for! Timevis i 30 C i 150 km/ t, det er den den skulle være bygget for å tåle!
Men, kvalitet kan være så mangt,,, Noen sykler og biler kan gå 200-300 000 km med bare å bytte olje og filter ,,,vel,,nesten... mens andre må inn for diverse service for flere titusener av kroner i samme periode. Hva er kvalitet?
Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.