Geso skrev:Hei
Etter å ha fintenkt, noe som ikke er helt naturlig for meg, har jeg kommet til den konklusjon at dette er en Yamaha sykkel. Dette er kun basert på det faktum at Ragnhild har gitt tips om at det er noe AJ kan være interesert i. Har også skjønt at han, altså AJ, er litt imponert av noe som omtales som twin motorer. Dette er ett begrep som er totalt ukjent for en wannabe som meg, som forøvrig forbinder Boxermotorer med Muhammed Ali og Steffen Tangstad. Tror imidlertid Twinmotorer er motorer som består av to motorer, altså tvillingmotorer. Imidlertid er det slik at selv en analfabet som meg skjønner at det er problematisk med to motorer på en sykkel (selv om det ikke skulle forundre meg at sådan finnes), og den neste tanken er da at det kan være en motor med to slike ting som det går noe opp og ned inni ett hulrom (etter å ha søkt litt på nettet skjønner jeg at det også kalles syllindre). Utifra det resonnementet, har jeg vært i garasjen og sett på min egen sykkel, og sett at den har fire av det som jeg heretter kommer til å omtale kun som sylindre, (og ikke en motor med to slike ting som det går noe opp og ned inni ett hulrom) og også observert at jeg har to stykk eksospotter, som forøvrig blir relativt varme nås sykkelen brukes, mens det på bildet i quizen vises bare en ekshospotte. Dette fører meg til den åpenbare konklusjon ( i hvertfall åpenbar for en som ikke har teknisk innsikt) at dersom det er en eksospotte, er det to sylindre, og dersom det er to eksospotter er det fire sylindre. I dtte tilfelle vises det som nevnt kun en eksospotte, og da drar jeg den konklusjonen at det er en Yamaha med twinmotor. Den eneste Yamaha med twinmotor jeg har hørt om er Yamaha TDM, og grunnen til det er at den er behørig omtalt av nevnte AJ på dette eminente forum.
Jeg har imidlertid studert brosjyremateriell fra Yamaha (måtte innom Yamaha forhandler i området for å skaffe meg litt brosjyremateriell), og ved å sammenligne brosjyrebilder med det bilde som er presentert i denne quiz, ikke kan finne noe som er likt. Dette får meg til å tvile litt på om det i det hele tatt er en Yamaha, men i og med tipset i quizen henviser til AJ, har jeg falt ned på en konklusjon, som på en måte ikke er en konklusjon, men en vill gjetting om at dette er en modifisert (futuristisk) Yamaha Fazer med twinmotor.
Med vennlig hilsen
Geso
Beklager Geso, utrolig godt tenkt og ikke minst skrevet, men selv med mye fintenking ble det ikke uttelling denne gangen. Henvisningen til
AJ var at han er veldig opptatt av parallelltwiner, eller linjetoere som han liker å kalle dem. Og den avbildede sykkelen har som du sier en slik motor. Men det er ikke en Yamaha.
AJ har også ved opptil flere anledninger snakket om sykkelen på bildet.
Vi får se om det er andre som har kobla dette.
mekkern skrev:kan jo ikke være annet enn en MZ 1000S...
endelig lager de flotte sykler og ikke de forferdelige greiene vi fikk tak i i ungdommen for 200kr...50kr corvettene var tøffere og gikk nesten like bra som en mz150ccm...men det værste var vaskebøtta foran styret-DET dro ikke småripsa...
nesten samme stand som denne men i grønn..

Ja, gikk en sånn i heimbygda mi, husker den lykta der.
Erling skrev:Dette er vel MZ 1000s
Er det en 2004 modell montro? De ble produsert fra 2004 til 2007.( og flere blir det neppe, siden MZ gikk konkurs i 2008)
MZ Motorrad ( grunnlagt av dansken Jørgen Skafte Rasmussen) er (øst)tysk og mange husker kanskje MZ es 125ccm modellen, som hadde tank og lykt i ett! + muligens verdens lengste eksospotte..? lang var den ihvertfal.
MZ1000s er liten som 1000cc, ikke større enn en VFR. Den har paralell twinmotor ( er det her AJ's Yamaha TRX850 kommer inn ? ) , hydrauliske kammer, bensininnsprøytning.
Det er en dyyyr sykkel og den konkurrerte direkte mot Ducatisegmentet etc. Noe som jeg tror må være på kanten uansvarlig og ikke så lite tøft, i og med den neppe hadde oppbakking av forhandler etc...
Det ga to poeng til Mekker'n og tre til Erling for litt ekstra om MZs 1000kubikk
Ståa er da:
Erling
8/b] poeng
Geso 5 poeng
Mekker'n 2 poeng