Jeg sa min mening på telefon i går men prøver og repetere meg selv igjen. Du fikk min ærlige mening, og kanskje var jeg noe ærligere i går på godt og vondt
Mange oppfatter meg som litt i overkant ærlig noen ganger, men det er sånn jeg er og jeg hater å jatte med og male ting rosenrødt bare for å glede andre, men på en annen side så prøver jeg og holde meg i tøylene da jeg jo skjønner meget godt at de aller fleste velger sykkel med hjertet. Og såre noen bare for at jeg skal gi meningen min prøver jeg å unngå, men noen ganger havner man i en gråsone...
Jeg har ALDRI kjørt en MT-09 men de fleste tror jeg velger denne grunnet motoren. Ut fra videoer jeg har sett så har den en spenstig motor. I mine øyne så er det det eneste den har å skilte med. Den ser spennende ut på reklamebildene, men i virkeligheten så synes jeg bare det er en "fin sykkel". Ikke noe wow faktor over denne og når jeg ser på sykkelen så er det liksom ikke noe jeg finner på sykkelen som gir meg noen wow følelse. Ingen "kule" detaljer, bare gjevnt over en "fin sykkel". Det som gjør denne sykkelen litt mer badass er noen plastikkdeler. "Slapt" understell (ut fra din standard) og den orginale lyden er vel heller ikke å hoppe i taket etter. Det krever igjen oppgraderte dempere og evt. Akrapovic eksos som får prisen til å stige med rundt 15.000,- I tillegg til det så fikk du jo greie på at demperen du kjøpte ikke kunne fåes i svart. Dermed så måtte du kjøre rundt med TURKIS farget demper. (enda en knallfarge...)
Så topper det seg helt med at forhandler ringer deg å gir beskjed om at Street Rally ikke kunne skaffes og da ble det enda en ny runde for deg i tenkeboksen...
I følge deg selv så sa du jo også at Ducatien ble valgt bort grunnet en høyere pris den gangen, men nå er prisen på denne mer spiselig. Den har ALT uten modifiseringer og designmessig er det mer gjennomført alt sammen synes jeg. Her har du rå lyd right out of the box, en sittestilling du formodligen liker veldig godt (etter dine egne utsagn) og både jeg og flere andre så hvor komfortabel du var på denne sykkelen når du prøvekjøre den. Dette er en mer gjennomført "bøllesykkel" i mine øyne. Dessuten så er det jo en Ducati. Forsikringen er mye rimeligere i følge deg og sevice intervallene er på 15.000km. Så har sparer du fort inn den lille prisdifferansen på sikt tror jeg.
Du så jo hva som skjedde når sykkelen din ble startet opp før prøvekjøring. Jeg skvatt til og gikk to skritt tilbake, selv om jeg visste at du skulle starte den. SKikkelig grom lyd

Du har også en flott Ducati forhandler i Fredrikstad som du kan forholde deg til.
Konklusjonen min er at jeg mener Yamaha har bommet veldig når dem prøvde seg på en tresylindret versjon og de som kjøper denne har jeg for meg velger den grunnet motor kontra pris. Noe mer synes jeg ikke MT-09'en har å by på. Å komme med en "Street Rally" som ikke har andre modifikasjoner enn noen plastdetaljer synes jeg blir tamt. Hadde Street Rally'en hatt oppgraderte dempere og mer gjennomført "styling" så ser jeg poenget. Man får ikke en Golf GTI ved å montere en spoiler på bilen. Det blir i mine øyne litt rart.
Javnt over er MT09 en "fin sykkel" som gir deg mye morro for en lav pris i forhold til motorstørrelse. Yamaha var ikke lite freidige da de lagde reklamevideoen for denne og sa at denne skulle gruse andre lignende sykler, spesielt Street Triplen. I mine øyne er den så langt unna som det går ann å komme. Vertfall med tanke på opplevd kvalitet og detaljer og ikke minst dempere. Ikke engang dekkene som MT09 blir levert på er vel noe og hoppe i taket for, så her også må du foreta en oppgradering hvis du vil vite at du kjører rundt på skikkelig gummi...? Så vidt meg bekjent så er vel også dekkene de samme på Street Rally utgaven?
Sånn.. nå har jeg vel egentlig ikke sagt annet enn det jeg gjorde i går, men i mitt hode så er ikke MT09 noe annet enn en "fin sykkel" med en rampete motor til en lav pris. Noe annet føler jeg ikke MT09'en har og by på... Du mangler lyden, gode dempere, skikkelige dekk og vips så må du ut med 15-20.000,- til og først DA, kan den begynne å konkurrere med andre synes jeg. Men da blir den brått mye dyrere og da vinner konkurrentene på pris. Men uansett så vil den mangle noe på "design" siden.
Håper ikke jeg tråkket noen på tærne her nå, men har man en MT09 og liker den så bør jo uansett ikke mine meninger gå innover deg. Så lenge man er fornøyd SELV, så er dte jo en dritt hva andre synes.
Jeg har fått min dose av andres meninger rundt cruiseren jeg hadde samt utseendet på Street Triplen. Sannheten er at jeg are smiler bredt tilbake, for jeg VET at valget mitt er riktig i mine øyne og det er faktisk ikke EN ENESTE ting med sykkelen jeg ikke liker. Jeg klarer rett og slett ikke å finne noe negativt. Men uansett... dette gjelder jo ikke min sykkel....
Ønsker deg uansett lykke til med valget hva det nå enn blir til slutt. Det er DU som skal ha sykkelen og det er DU som skal sove om natten. Min mening teller svært lite så lenge du er fornøyd selv. Uansett så vil vi får mange flotte turer til våren/sommeren og i morgen møtes vi jo over en kaffekopp så kan vi ta en videre prat da