Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Størrelsen på sideveskene på K1200S var hovedgrunnen til at det ikke ble sånn sykkel. De ble litt for små for to stk på campngtur :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Og da blei du belemret med kawaen ... du har ikke vurdert skillsmisse? ...JohnnyTh skrev:Størrelsen på sideveskene på K1200S var hovedgrunnen til at det ikke ble sånn sykkel. De ble litt for små for to stk på campngtur :)


- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg er litt enig med jhn. Noen og seksti mil er lite etter min mening. Med F800GS gikk det faktisk fint med etapper på 85mil, med R1200GS går disse 85 milene enda finere og mer behagelig så klartJohnnyTh skrev:Noen og seksti mil er vel ikke så veldig mye når man er på tur? Eller er det det? Hadde vært gøy å lest erfaringene noen som har fått prøve den på litt lange etapper. Og ikke bare i Norske fartsgrenser. Jeg har lyst på en slik traktor, men er fremdeles skeptisk. Har et håp om en langtur neste sommer og da blir det sikkert på den gamle Kawaen. Fikk ikke prøvd noe BMW i år, har vært litt lite hjemme dessverre.jhn skrev:Treogseksti komma tretretre mil pr dag er ca det jeg normalt kjører pr dag når jeg er på tur, da har jeg 10-12 timers dag med ganske hyppige pauser.Jompa skrev:Bra at du er fornøyd![]()
Kunne ikke tenkt meg en sånn "traktor" selv, men skal ikke starte noen diskusjon om å like/ ikke like.
Du kjørte 190 mil på tre dager, hvor mange timer ble det pr dag fra du starta til du parkerte om kvelden ?
Har som regel første overnatting i Tromsø, og det er ganske nøyaktig 60 mil hjemmefra.
Har du prøvd noen av disse traktorene? Om du har prøvd, ja da vet du jo hvorfor du mener det gjør, og alt er greit. Om ikke, så kan det hende du hadde blitt litt overrasket over både komfort og kjøreegenskaper ...
Ang BMW K 1x00 S/R/R Sport, som nevnt over, så er det den sykkelen jeg har mest lyst på, og har mange ganger vært nær ved å bytte til en sånn. Dessverre har fornuften slått inn hver gang, og jeg kjører fremdeles V-strom.
Egentlig er jeg strålende fornøyd med den, så da så ....
http://68.178.194.211/gallery/data/500/DSC_0151.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Very nice

Men i flott Norsk natur, fint vær og svingete 50-60 soner så sier det seg klart at noen og seksti mil er nok for en klokke om man skal slå opp telt , ta bilder og kose seg.

Som jeg har nevnt sikkert i det kjedsommelige så er det slike veier og opplevelser som gjør at jeg kjører motorsykkel. For over 20 år siden var målet et helt annet.
Da var målet å komme seg med fergen til Danmark og fortest mulig ned til Tyskland for å teste toppfart. Rundt 100 mil skulle unnagjøres på flekken


Til slikt bruk, timesvis i salen med 130 km/t ++, så er nok ikke multisykler det ideelle. Her er nok sykkel av typen du allerede har mest ideel slik jeg har erfart det.
Men om man kjører noen mil i høyhastighet 130+, og mens 80-90% av resten foregår i normale hastigheter under 130 så vil jeg påstå at en GS er ypperlig til svært lange turer.
Når jeg igjen skal kjøre nedover Europa, vil jeg nok av nyskjerrighet og opplevelsens skyld holde meg unna motorveien størsteparten av turen. Bergener nok noen dager ekstra for å kjøre landsbyveier.
Jeg gjør til og med dette her hjemme, ingen ting er for min del kjedeligere enn veier merken med en E foran. Her er det fylkesveier og riksveier som teller. Leter nok opp private veier som er tillat for offentlig ferdsel også


Men vi er foskjelige også angående opplevelser, akkurat som på sykkelfronten. Heldigvis finnes det noe for enhver smak

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Å nei du, kom ikke her med ironiBjerknez skrev:Kom igjen'a folkens!![]()
Løsne litt på slippen og ta av hanskene. Jeg trodde min ironiske inntreden over var ganske så tydelig...


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Helt klart en kjempesykkel for aktiv kjøring, takler vel nesten det meste. Jeg har vel nevnt at jeg har prøvekjørt denne ved flere anledninger for gøyens skyldZZR-Erling skrev:Den beste sykkelen for meg er den ultimate sport/turer, og da snakker vi om K1300S!
Den har ett chassie som inngir enormt med tillit, er sylskarpt presist, trekker sterkt fra bunn til det tar av rundt 8000, jeg trenger ikke fikle med kjede, har fine modelltilpassede kofferter, og en god del "gadgets", som feks elektronisk justerbart chassie, fra styret..i fart![]()
Jeg har nu kjørt endel store sterke sykler, og det som spesielt gjør at K1300S står frem, er stabiliteten og den tilliten det formidler ved aktiv kjøring.
Dette er en sykkel som kanskje ser litt lang ut, men synet bedrar, den svinger lett!


For denne typen sykkel er det ganske genialt for oss som hater å smørre og stramme kjede. At den har lang akselavstand gjør vel den desto mer stabil i høye hastigheter utenfor vårt land. De elektroniske gadgets er jeg også svært glad i, noe jeg er kjempefornøyd med også på min "traktor". Måtte ha hele pakken

Morsom sykkel som nesten går for godt, men dog en litt for begrenset sykkeltype på endel punkter etter mine behov. Men så var det den smaken da, den kan man jo som sett ikke enes om

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ser poenget, men på min K1200S hadde jeg Hepco Becker på 35l. Også en mulighet.JohnnyTh skrev:Størrelsen på sideveskene på K1200S var hovedgrunnen til at det ikke ble sånn sykkel. De ble litt for små for to stk på campngtur :)
Re: Hva er den beste sykkelen?
40 L hørtes voldsomt ut :-) Tror ikke engang jeg trenger det. Men jeg måtte bytte ut den originale toppboksen med en give på 52 liter pga når jeg parkerer på flyplassen og skal legge alt kjøreutstyret i sideveskene så fikk jeg ikke plass.ZZR-Erling skrev:...ja, og de fins i 40l også.
Jeg synes slike originale løsninger ofte ser best ut da sideveskene ofte kommer tettere inn på sykkelen. På ZZR1100 min hadde jeg Givi sidevesker, de sto langt ut og den var følsom for vektforskjeller.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ulempen med for store kofferter er at det lett blir et rotete system. For min del er ryddighet og orden svært viktig. Jeg synes derfor at det er bedre med pakkposer og cargobagger som er riktig sortert.JohnnyTh skrev:40 L hørtes voldsomt ut :-) Tror ikke engang jeg trenger det. Men jeg måtte bytte ut den originale toppboksen med en give på 52 liter pga når jeg parkerer på flyplassen og skal legge alt kjøreutstyret i sideveskene så fikk jeg ikke plass.ZZR-Erling skrev:...ja, og de fins i 40l også.
Jeg synes slike originale løsninger ofte ser best ut da sideveskene ofte kommer tettere inn på sykkelen. På ZZR1100 min hadde jeg Givi sidevesker, de sto langt ut og den var følsom for vektforskjeller.
For eksempel har jeg en pakkpose til teltet som ligger oppå den ene sidekofferten. Da er det lett tilgjengelig for å slå opp, noe som er det første jeg gjør når jeg kommer frem.
Deretter har jeg sovepose, liggeunderlag, hygieneartikler, lykt og noe telt-tøy i en større pakkpose på bagasjebrettet. Denne kan jeg ta inn i teltet når det er slått opp.
I en cargobag oppå andre sidekofferten har jeg kamerautstyr, lommebok, nøkler og diverse småsnacks. Lett tilgjengelig.
Alt dette kommer jeg til uten å løfte lokket på sidekoffertene. Men om jeg skal ned i koffertene kan de topp-åpnes selv med cargobag eller pakkpose festet til lokket. Trenger ikke å ta dette av for å komme ned i koffertene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Uoriginale kofferter blir fort litt ruvende. Jeg har et par store gamle Kappa, plukket av en GSX 1400. + original topbox
Litt omarbeiding av festene, så var alt i orden.
I de tre boxene har jeg plass til alt, sovepose, telt, liggeunderlag, klær, mat .... alt jeg så langt har hatt behov for.
Og en tankveske, som fungerer som "roteskuffa" i kjøkkenbenken ... alskens dritt og lort.
Jeg har til og med plass til kjøreutstyret inn i boxene.
Vekta merker jeg stort sett bare ved krypekjøring.
Men det ser ikke veldig pent ut med de store runde kulene ved siden av sykkelen.
Litt omarbeiding av festene, så var alt i orden.
I de tre boxene har jeg plass til alt, sovepose, telt, liggeunderlag, klær, mat .... alt jeg så langt har hatt behov for.
Og en tankveske, som fungerer som "roteskuffa" i kjøkkenbenken ... alskens dritt og lort.
Jeg har til og med plass til kjøreutstyret inn i boxene.
Vekta merker jeg stort sett bare ved krypekjøring.
Men det ser ikke veldig pent ut med de store runde kulene ved siden av sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det der så ikke så ille ut. Det var mye verre på min ZZR. Men den er og veldig bred bak. En ting som er greit på GTR'en er at koffertene er litt smalere enn speilene. Så går speilene mellom så går koffertene og. Må bare ikke vingle for mye :-)jhn skrev:Uoriginale kofferter blir fort litt ruvende. Jeg har et par store gamle Kappa, plukket av en GSX 1400. + original topbox
Litt omarbeiding av festene, så var alt i orden.
I de tre boxene har jeg plass til alt, sovepose, telt, liggeunderlag, klær, mat .... alt jeg så langt har hatt behov for.
Og en tankveske, som fungerer som "roteskuffa" i kjøkkenbenken ... alskens dritt og lort.
Jeg har til og med plass til kjøreutstyret inn i boxene.
Vekta merker jeg stort sett bare ved krypekjøring.
Men det ser ikke veldig pent ut med de store runde kulene ved siden av sykkelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg har lovet meg selv at jeg aldri drar på tur igjen uten at ting enten er nedlåst eller kan tas meg. Tankveske tas med, resten i toppboks og sidebokser. Ikke alle steder jeg stopper som jeg stoler på alle lokale og forbipasserende.Bringisen skrev:Ulempen med for store kofferter er at det lett blir et rotete system. For min del er ryddighet og orden svært viktig. Jeg synes derfor at det er bedre med pakkposer og cargobagger som er riktig sortert.JohnnyTh skrev:40 L hørtes voldsomt ut :-) Tror ikke engang jeg trenger det. Men jeg måtte bytte ut den originale toppboksen med en give på 52 liter pga når jeg parkerer på flyplassen og skal legge alt kjøreutstyret i sideveskene så fikk jeg ikke plass.ZZR-Erling skrev:...ja, og de fins i 40l også.
Jeg synes slike originale løsninger ofte ser best ut da sideveskene ofte kommer tettere inn på sykkelen. På ZZR1100 min hadde jeg Givi sidevesker, de sto langt ut og den var følsom for vektforskjeller.
For eksempel har jeg en pakkpose til teltet som ligger oppå den ene sidekofferten. Da er det lett tilgjengelig for å slå opp, noe som er det første jeg gjør når jeg kommer frem.
Deretter har jeg sovepose, liggeunderlag, hygieneartikler, lykt og noe telt-tøy i en større pakkpose på bagasjebrettet. Denne kan jeg ta inn i teltet når det er slått opp.
I en cargobag oppå andre sidekofferten har jeg kamerautstyr, lommebok, nøkler og diverse småsnacks. Lett tilgjengelig.
Alt dette kommer jeg til uten å løfte lokket på sidekoffertene. Men om jeg skal ned i koffertene kan de topp-åpnes selv med cargobag eller pakkpose festet til lokket. Trenger ikke å ta dette av for å komme ned i koffertene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Hva er den beste sykkelen?
Har du gjort noen dårlige erfaringer? I så fall hvor?
Live long and prosper 

Re: Hva er den beste sykkelen?
London for noen år siden. Hadde bare softbags. Når jeg kom tilbake til sykkelen så sto det en gjeng og fiklet med bagasjen. De forsvant fort nor det kom en i kjøreutstyr. Var 4-5 stk i 13-15 års alderen. Ingen ting ble stjålet, men resten av turen opp igjennom Europa så forlot jeg ikke sykkelen en eneste gang i befolkede områder.sankyo skrev:Har du gjort noen dårlige erfaringer? I så fall hvor?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det her er et enkelt spørsmål. Den beste sykkelen er den eg handler inn neste år, vilken det blir får vi sjå utover våren. Den er best heilt til eg handler ny sykkel igjen som då sjølvsagt blir den beste sykkelen.
Er ingen poeng i å prøve å diskutere fordi dere alle har feil og eg har riktig så tråden kan bere låsast og oppdaterest dåeg har fått bestemt meg ka eg vill ha.
Er ingen poeng i å prøve å diskutere fordi dere alle har feil og eg har riktig så tråden kan bere låsast og oppdaterest dåeg har fått bestemt meg ka eg vill ha.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre

Dermed, beste sykkel


Dermed, beste sykkel

- Bjerknez
- Innlegg: 24626
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Hehe, ja.. men allikevel trynet jeg rett som det varToven skrev:Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre![]()
Dermed, beste sykkel

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Den originalt monterte bagasjeløsningen var det i hvert fall ikke noe å si påBjerknez skrev:Hehe, ja.. men allikevel trynet jeg rett som det varToven skrev:Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre![]()
Dermed, beste sykkel

Re: Hva er den beste sykkelen?
Kanskje derfor den ble i Nitro Circus. Ser iallefall ut som de har det morsomt 
http://www.youtube.com/watch?v=UhlNiWk2F7U&sns=em" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my iPod touch using Tapatalk

http://www.youtube.com/watch?v=UhlNiWk2F7U&sns=em" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24626
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Er t.o.m. tipp på den!kjellv skrev:Den originalt monterte bagasjeløsningen var det i hvert fall ikke noe å si påBjerknez skrev:Hehe, ja.. men allikevel trynet jeg rett som det varToven skrev:Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre![]()
Dermed, beste sykkel

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
...og trinnløst høydejusterbart sete!Bjerknez skrev:Er t.o.m. tipp på den!kjellv skrev:Den originalt monterte bagasjeløsningen var det i hvert fall ikke noe å si påBjerknez skrev:Hehe, ja.. men allikevel trynet jeg rett som det varToven skrev:Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre![]()
Dermed, beste sykkel
- Bjerknez
- Innlegg: 24626
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Den mangler dempere da... men man kan jo ikke få alt for den prisen hellerkjellv skrev:...og trinnløst høydejusterbart sete!Bjerknez skrev:Er t.o.m. tipp på den!kjellv skrev:Den originalt monterte bagasjeløsningen var det i hvert fall ikke noe å si påBjerknez skrev:Hehe, ja.. men allikevel trynet jeg rett som det varToven skrev:Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre![]()
Dermed, beste sykkel

men bakkeklaringen er god

Re: Hva er den beste sykkelen?
Punkteringsfrie dekk da jeg går ut fra at disse er helgummi.Bjerknez skrev:Den mangler dempere da... men man kan jo ikke få alt for den prisen hellerkjellv skrev:...og trinnløst høydejusterbart sete!Bjerknez skrev:Er t.o.m. tipp på den!kjellv skrev:Den originalt monterte bagasjeløsningen var det i hvert fall ikke noe å si påBjerknez skrev:Hehe, ja.. men allikevel trynet jeg rett som det varToven skrev:Flesteparten av oss begynte vel eventyret med en slik en? Og utviklet "kjøreferdigheter" videre![]()
Dermed, beste sykkel![]()
men bakkeklaringen er god

Re: Hva er den beste sykkelen?
I tillegg blir motoren bare sterkere og sterkere i 30-40 år før den begynner å tape seg 

Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg ville tro at for de fleste begynner den å tape seg allerede i 25-års alderen ... om man ikke er veldig opptatt av tuning og trimming av den slags motorerZadnez skrev:I tillegg blir motoren bare sterkere og sterkere i 30-40 år før den begynner å tape seg