NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

KawaJens skrev:
jhn skrev:91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.

Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?
Er nok enig med deg. Standar effekt annlegg eller potter er ikke det eg tenker på når en snakker om loud pipes. Tenker meir på H-d og rake rør.
Er vel noen av disse "effekt annleggene" som og støyer veldig, men de fleste er jo ganske moderate. Er langt derfra normale efektpotter til de mest støyende mc'er.
Når man vekker alle naboene når man kjører til jobb så er det på tide å revurdere lydbildet sitt mener nå jeg. Uansett hvor trygg man føler seg. Uansett så er det nok bedre å være oppmerksom og ha fornuftig plassering. Denne høye lyden gir selvsagt falsk trygghet. Det er ikke sikkert alle hører deg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Bare for å presisere ... Når jeg har brukt ordet "effektpotte" så har jeg ment alle uoriginale eksosanlegg med et unødvendig høyt lydnivå.
Det er lydnivået som er saken, ikke selve eksosanlegget.

Toven

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Toven »

jhn skrev:91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.

Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?
I forhold til hva originale lydnivået ligger på så er det "loud pipes" jo. På min sykkel :-) Jeg har ingen intensjon om å sette på straka rør på noen som helst sykkel, det er å dra strikken langt.

Det var jo nettopp dette jeg prøvde å poengtere med bilbelte...
Case 1: En person krasjer og har bilbelte på - som redder livet til personen.
Case 2: En person krasjer og har bilbelte på - som ikke redder livet til personen.

Bilbeltet redder livet til èn person, vi er enige? Da redder bilbeltet et liv = bilbelte redder liv.
JohnnyTh skrev:
KawaJens skrev:
jhn skrev:91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.

Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?
Er nok enig med deg. Standar effekt annlegg eller potter er ikke det eg tenker på når en snakker om loud pipes. Tenker meir på H-d og rake rør.
Er vel noen av disse "effekt annleggene" som og støyer veldig, men de fleste er jo ganske moderate. Er langt derfra normale efektpotter til de mest støyende mc'er.
Når man vekker alle naboene når man kjører til jobb så er det på tide å revurdere lydbildet sitt mener nå jeg. Uansett hvor trygg man føler seg. Uansett så er det nok bedre å være oppmerksom og ha fornuftig plassering. Denne høye lyden gir selvsagt falsk trygghet. Det er ikke sikkert alle hører deg.
Ja da har vi vel forskjellige definisjoner på "loud pipes". Jeg tenker og skriver ut ifra en økning utover original eksos, slip-on/hel anlegg som blir satt på "vanlige" sykler som de fleste av oss har her inne, ikke HD med straka rør. Som nevnt over, mine målte 91dB er lavere enn hva jhn sykkel har originalt, så sammenlignet er det jo "pipes and peace".

Men i forhold til hva sykkelen har originalt så er det en økning. Jeg satt ikke på slip-on for sikkerhetsaspektet, men for tøffere lyd. Men å si at høyere lyd ikke har noe å si for sikkerheten (les: bli lagt merke til = sett) blir dumt.
Alle disse HD blir jo lagt merke til flere kilometer unna pga straka rør - klart sjenere vil noen, samt jeg, si - men de blir jo lagt merke til.

Hadde jeg dratt klokka 0700 hver dag hadde jeg satt inn db-killeren på min eksos, det til hensyn for naboer. Men nå gjør jeg ikke det.
Og det er klart at oppmerksomhet og plassering har mye mer å si for sikkerheten. Jeg ligger ikke som en susete mopedist i kjørebanen ettersom jeg har mine 91dB på potta. Om høy lyd er en falsk sikkerhet, sier man også at refleksvest er en falsk sikkerhet. Det er ikke sikkert alle hører/ser deg. Jeg mener nå at om det redder et liv èn gang - at èn person legger merke til deg som ellers ikke ville ha gjort det - ja da redder det liv.

Jeg legger nå ihvertfall diskusjonen død fra min side, det er milevis off-topic nå.

Vi får være enige om å være uenige :thumleft Så er vi alle venner :gk

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av sotOle »

Da kan det se ut for at avsporingen er ferdig :-k
Enda et eksempel på at NMCU ikke = Dusteforbundet for oss motorsyklister. (Det er flere hvis man leter)
[urlhttp://nmcu.org/stor-mengder-grus-i-vegbanen-p-fv453-i-vest-agder][/url]
Så kan vi kanskje se frem til en lengere diskusjon om hvilken grustype som er farligst, størrelse, form osv :lol

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Intruder »

Tråden har iallfall vært tålelig bra besøkt,så noe har en da igjen...
Min konklusjon er at jeg klarer meg godt uten både NAF og NMCU , uten at jeg derved automatisk går for dusteforbundet..
At jeg hører hjemme der er det nok flere av dere som konkluderer med...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av sotOle »

Intruder skrev:Tråden har iallfall vært tålelig bra besøkt,så noe har en da igjen...
Min konklusjon er at jeg klarer meg godt uten både NAF og NMCU , uten at jeg derved automatisk går for dusteforbundet..
At jeg hører hjemme der er det nok flere av dere som konkluderer med...
Ingen kritikk av tråden din som sådan. Strengt tatt klarer vi oss uten det meste. Det eneste er at jeg synes det er litt rart å nevne NAF og NMCU i samme tråden da i hvert fall jeg oppfatter dem som ganske forskjellige organisasjoner.
At NMCU gjør veldig mye nyttig arbeid som gjør turen for oss motorsyklister tryggere og hverdagen som motorsyklist lettere er det vel ingen tvil om. Og det arbeidet er i hvert fall jeg villig til å støtte.

Det jeg hadde litt moro av var at min første posting utløste masse snakk som jo var helt på siden av det tråden handler om.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev:Jeg kjører mye i Bergen sentrum, til dels ganske aktivt og utnytter til fulle smidigheten til en mc. Det finnes ikke et eneste sikkerhetstiltak som har reddet meg flere ganger enn Akrapovic'en og mid-pipe fra Fresco. Å "tute" med gassen er helt uovertuffent. Både for å unngå bli kjørt ned av en tomsing som plutselig endrer felt, ved siden av en buss som et "her er lille meg" og ved lane-splitting som et varsku. Skulle gjerne sett refleksvesten som kunne sånne triks. Lyd hadde på ingen måte samme effekt med orginalt anlegg når snerten i lyden var mindre. Den som påstår lyd ikke er en sikkerhetsinvestering på mc kan ikke ha kjørt i en by. Da har du i så fall stått fast i trafikken sammen med bilene.

På motorvei er lyden mest til sjenanse for meg selv og har null sikkerhetseffekt, men de veiene prøver jeg å unngå.

Er for øvrig ikke medlem av noen organisasjon (sånn, da var jeg innenfor topic i tråden) :prf
:thumleft

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

sotOle skrev:
Intruder skrev:Tråden har iallfall vært tålelig bra besøkt,så noe har en da igjen...
Min konklusjon er at jeg klarer meg godt uten både NAF og NMCU , uten at jeg derved automatisk går for dusteforbundet..
At jeg hører hjemme der er det nok flere av dere som konkluderer med...
Ingen kritikk av tråden din som sådan. Strengt tatt klarer vi oss uten det meste. Det eneste er at jeg synes det er litt rart å nevne NAF og NMCU i samme tråden da i hvert fall jeg oppfatter dem som ganske forskjellige organisasjoner.
At NMCU gjør veldig mye nyttig arbeid som gjør turen for oss motorsyklister tryggere og hverdagen som motorsyklist lettere er det vel ingen tvil om. Og det arbeidet er i hvert fall jeg villig til å støtte.

Det jeg hadde litt moro av var at min første posting utløste masse snakk som jo var helt på siden av det tråden handler om.
Hvilken post var det?

Om jeg skulle kritisere deg for noe, Intruder, så måtte det være at du fyrer i gang en "krangel", for så å stikke av ... du må jo være med. Ja også at du ikke har meldt deg inn i dusteforbundet ennå.
Eller kanskje du har prøvd og ble avvist ... som meg. De ville visst ikke ha tullinger. :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

Det vil jeg ikke si er direkte kritikk, bare en observasjon.. Er ikke sjeldent vår gode intruder er ute for å fyre igang diskusjoner, for så å trekke seg tilbake med popkornet :lol

Men hva ellers skulle vi gjort i disse pms tider?

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Men når det snakkes om sikkerhet ... jeg hørte et slags kåseri på radio her om dagen.
Der mumlet de noe om folks generelle inkonsekvente og merkelige holdning til sikkerhet ... dette er noe jeg også stusser over. Ikke minst blandt motorsyklister.
Man bekymrer seg over den falske tryggheten en refleksvest gir, men har klokketro på at ulovlige eksosanlegg redder liv.
Man sitter og nevler med GPS, Videokamera og fotoapparat mens man kjører mc, men fordømmer bilister som prater i håndholdt tlf.
Man tråkler seg fra fil til fil på ganske så kreative måter uten blinklys, men det er visstnok farlig å la være å blinke i et kryss, selv om man ikke ser andre trafikanter. For da kan man risikere å glemme å bruke blinklys ved andre anledninger.
Det finnes sikkert ganske mange flere eksempler også.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Det vil jeg ikke si er direkte kritikk, bare en observasjon.. Er ikke sjeldent vår gode intruder er ute for å fyre igang diskusjoner, for så å trekke seg tilbake med popkornet :lol

Men hva ellers skulle vi gjort i disse pms tider?

Note 4
Joda, han gjør jo nytte for seg .... han er verdt sin vekt i gull, den karen :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:Men når det snakkes om sikkerhet ... jeg hørte et slags kåseri på radio her om dagen.
Der mumlet de noe om folks generelle inkonsekvente og merkelige holdning til sikkerhet ... dette er noe jeg også stusser over. Ikke minst blandt motorsyklister.
Man bekymrer seg over den falske tryggheten en refleksvest gir, men har klokketro på at ulovlige eksosanlegg redder liv.
Man sitter og nevler med GPS, Videokamera og fotoapparat mens man kjører mc, men fordømmer bilister som prater i håndholdt tlf.
Man tråkler seg fra fil til fil på ganske så kreative måter uten blinklys, men det er visstnok farlig å la være å blinke i et kryss, selv om man ikke ser andre trafikanter. For da kan man risikere å glemme å bruke blinklys ved andre anledninger.
Det finnes sikkert ganske mange flere eksempler også.
Dette er vel midt i tryne på flere av oss.... Men det har seg vel en gang slik at folk ar forskjellig sikkerhets oppfatning. Hva de selv mener er trygt og hva som er mindre trygt.
Kan det ha noe med hva du føler at du mestrer? Uansett så er det et veldig interessant innlegg

Note 4

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Men når det snakkes om sikkerhet ... jeg hørte et slags kåseri på radio her om dagen.
Der mumlet de noe om folks generelle inkonsekvente og merkelige holdning til sikkerhet ... dette er noe jeg også stusser over. Ikke minst blandt motorsyklister.
Man bekymrer seg over den falske tryggheten en refleksvest gir, men har klokketro på at ulovlige eksosanlegg redder liv.
Man sitter og nevler med GPS, Videokamera og fotoapparat mens man kjører mc, men fordømmer bilister som prater i håndholdt tlf.
Man tråkler seg fra fil til fil på ganske så kreative måter uten blinklys, men det er visstnok farlig å la være å blinke i et kryss, selv om man ikke ser andre trafikanter. For da kan man risikere å glemme å bruke blinklys ved andre anledninger.
Det finnes sikkert ganske mange flere eksempler også.
Midt i blinken :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev:Men når det snakkes om sikkerhet ... jeg hørte et slags kåseri på radio her om dagen.
Der mumlet de noe om folks generelle inkonsekvente og merkelige holdning til sikkerhet ... dette er noe jeg også stusser over. Ikke minst blandt motorsyklister.
Man bekymrer seg over den falske tryggheten en refleksvest gir, men har klokketro på at ulovlige eksosanlegg redder liv.
Man sitter og nevler med GPS, Videokamera og fotoapparat mens man kjører mc, men fordømmer bilister som prater i håndholdt tlf.
Man tråkler seg fra fil til fil på ganske så kreative måter uten blinklys, men det er visstnok farlig å la være å blinke i et kryss, selv om man ikke ser andre trafikanter. For da kan man risikere å glemme å bruke blinklys ved andre anledninger.
Det finnes sikkert ganske mange flere eksempler også.
Dette er vel midt i tryne på flere av oss.... Men det har seg vel en gang slik at folk ar forskjellig sikkerhets oppfatning. Hva de selv mener er trygt og hva som er mindre trygt.
Kan det ha noe med hva du føler at du mestrer? Uansett så er det et veldig interessant innlegg

Note 4
Ja, jeg tror de fleste av oss kunne ha litt nytte av reflektere litt over dette ... men for å prøve å unngå å fremstå som en bedreviter, så må jeg vel skynde meg å legge til at det også gjelder meg selv.
At jeg dro fram disse eksemplene er bare fordi de har vært nevnt i de siste dager, og ligger derfor fremst i panna ... ikke noe personlig noen veier.

Av alle merkelige typer her verden, så var det "Gutten på tur" Arne Hjeltnes som hadde det kåseriet :scratch

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av L-NA »

jhn skrev:Men når det snakkes om sikkerhet ... jeg hørte et slags kåseri på radio her om dagen.
Der mumlet de noe om folks generelle inkonsekvente og merkelige holdning til sikkerhet ... dette er noe jeg også stusser over. Ikke minst blandt motorsyklister.
Man bekymrer seg over den falske tryggheten en refleksvest gir, men har klokketro på at ulovlige eksosanlegg redder liv.
Man sitter og nevler med GPS, Videokamera og fotoapparat mens man kjører mc, men fordømmer bilister som prater i håndholdt tlf.
Man tråkler seg fra fil til fil på ganske så kreative måter uten blinklys, men det er visstnok farlig å la være å blinke i et kryss, selv om man ikke ser andre trafikanter. For da kan man risikere å glemme å bruke blinklys ved andre anledninger.
Det finnes sikkert ganske mange flere eksempler også.
Du prater mye tull du jhn, :-) men ikke denne gangen :redface :-) Du ikke bare traff, - men du traff godt...også midt på hode :thumleft

Svar