jhn skrev:91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.
Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?
I forhold til hva originale lydnivået ligger på så er det "loud pipes" jo. På
min sykkel :-) Jeg har ingen intensjon om å sette på straka rør på noen som helst sykkel, det er å dra strikken langt.
Det var jo nettopp dette jeg prøvde å poengtere med bilbelte...
Case 1: En person krasjer og har bilbelte på - som redder livet til personen.
Case 2: En person krasjer og har bilbelte på - som ikke redder livet til personen.
Bilbeltet redder livet til èn person, vi er enige? Da redder bilbeltet et liv = bilbelte redder liv.
JohnnyTh skrev:KawaJens skrev:jhn skrev:91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.
Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?
Er nok enig med deg. Standar effekt annlegg eller potter er ikke det eg tenker på når en snakker om loud pipes. Tenker meir på H-d og rake rør.
Er vel noen av disse "effekt annleggene" som og støyer veldig, men de fleste er jo ganske moderate. Er langt derfra normale efektpotter til de mest støyende mc'er.
Når man vekker alle naboene når man kjører til jobb så er det på tide å revurdere lydbildet sitt mener nå jeg. Uansett hvor trygg man føler seg. Uansett så er det nok bedre å være oppmerksom og ha fornuftig plassering. Denne høye lyden gir selvsagt falsk trygghet. Det er ikke sikkert alle hører deg.
Ja da har vi vel forskjellige definisjoner på "loud pipes". Jeg tenker og skriver ut ifra en økning utover original eksos, slip-on/hel anlegg som blir satt på "vanlige" sykler som de fleste av oss har her inne, ikke HD med straka rør. Som nevnt over, mine målte 91dB er lavere enn hva jhn sykkel har originalt, så sammenlignet er det jo "pipes and peace".
Men i forhold til hva sykkelen har originalt så er det en økning. Jeg satt ikke på slip-on for sikkerhetsaspektet, men for tøffere lyd. Men å si at høyere lyd ikke har noe å si for sikkerheten (les: bli lagt merke til = sett) blir dumt.
Alle disse HD blir jo lagt merke til flere kilometer unna pga straka rør - klart sjenere vil noen, samt jeg, si - men de blir jo lagt merke til.
Hadde jeg dratt klokka 0700 hver dag hadde jeg satt inn db-killeren på min eksos, det til hensyn for naboer. Men nå gjør jeg ikke det.
Og det er klart at oppmerksomhet og plassering har mye mer å si for sikkerheten. Jeg ligger ikke som en susete mopedist i kjørebanen ettersom jeg har mine 91dB på potta. Om høy lyd er en falsk sikkerhet, sier man også at refleksvest er en falsk sikkerhet. Det er ikke sikkert alle hører/ser deg. Jeg mener nå at om det redder et liv èn gang - at èn person legger merke til deg som ellers ikke ville ha gjort det - ja da redder det liv.
Jeg legger nå ihvertfall diskusjonen død fra min side, det er milevis off-topic nå.
Vi får være enige om å være uenige

Så er vi alle venner