
Sneipen er 16år og klar for litt øvelses kjøring med bil.
Mente så bestemt at det var en regel som sa at håndbrekket måtte være manuelt i midten, men fant ikke noe på nett i farten om saken.
Kan jeg spare meg for kjøp av veteran bil

TakkL-NA skrev:Da jeg var på informasjonsmøte med Veivesenet i forbindelse med at sneipen her i huset skulle begynne å lærekjøre, så ble dette spørsmålet stilt. Hvor svaret var at dette ikke lenger var noe krav, men en gammel veteranbil kan man jo alltids kjøpe for det.... :-)
Da gikk det plutselig opp for meg at jeg kjører veteranbil...L-NA skrev:Da jeg var på informasjonsmøte med Veivesenet i forbindelse med at sneipen her i huset skulle begynne å lærekjøre, så ble dette spørsmålet stilt. Hvor svaret var at dette ikke lenger var noe krav, men en gammel veteranbil kan man jo alltids kjøpe for det.... :-)
Haha! Samme med meg!kjellv skrev:Da gikk det plutselig opp for meg at jeg kjører veteranbil...
Mulig det, men til håndbrekksving er de gamle suvereneBjerknez skrev:Håndbrekket fungerer vel uansett svært dårlig som nødbrems vel?
Men de nye elektroniske håndbrekkene biter fra seg! Har prøvd
De elektronske hugger i på alle fire hjula så dem er nok ubrukelig til såkalte "brekksladd'er" jaJompa skrev:Mulig det, men til håndbrekksving er de gamle suvereneBjerknez skrev:Håndbrekket fungerer vel uansett svært dårlig som nødbrems vel?
Men de nye elektroniske håndbrekkene biter fra seg! Har prøvd
Så lenge du ikke kjører SAAB, kan vere litt ekkelt når en ikke veit at handbrekken går på fram hjulaJompa skrev:Mulig det, men til håndbrekksving er de gamle suvereneBjerknez skrev:Håndbrekket fungerer vel uansett svært dårlig som nødbrems vel?
Men de nye elektroniske håndbrekkene biter fra seg! Har prøvd
Men du hat tenningen mellom setene daKawaJens skrev:Så lenge du ikke kjører SAAB, kan vere litt ekkelt når en ikke veit at handbrekken går på fram hjulaJompa skrev:Mulig det, men til håndbrekksving er de gamle suvereneBjerknez skrev:Håndbrekket fungerer vel uansett svært dårlig som nødbrems vel?
Men de nye elektroniske håndbrekkene biter fra seg! Har prøvd
Her har du helt rett, det er bare Skodas teknologi som er veteranRuneMC skrev: Vil mene at den ikke er veteran ennå
Crinos skrev:Da lærte jeg noe nytt i dag også. Var helt sikker på at man fremdeles måtte ha manuelt håndbrekk i midtkonsollet, og det er tilnærmet lik ingen nyere biler som har dette i dag. e-Break har fått ny betydning, fra Emergency til Electronic![]()
Men trodde man kun bremset med bakhjulene på parkbremsen, og ikke alle fire.
Tror det er ganske vanlig. Er vel fremdeles mer påkostede modeller som har elektrisk.Gulars skrev:Crinos skrev:Da lærte jeg noe nytt i dag også. Var helt sikker på at man fremdeles måtte ha manuelt håndbrekk i midtkonsollet, og det er tilnærmet lik ingen nyere biler som har dette i dag. e-Break har fått ny betydning, fra Emergency til Electronic![]()
Men trodde man kun bremset med bakhjulene på parkbremsen, og ikke alle fire.
Mange nye biler har vel det? Definitiv ikke bare "veteranbiler". Nyeste BMW 3-serie har standard håndbrekk i midtkonsollen som virker på bakhjulene.
På min 2011 E klasse vet jeg ikke noe om hvordan det virker. Har en pedal, men har aldri brukt den.JohnnyTh skrev:Tror det er ganske vanlig. Er vel fremdeles mer påkostede modeller som har elektrisk.Gulars skrev:Crinos skrev:Da lærte jeg noe nytt i dag også. Var helt sikker på at man fremdeles måtte ha manuelt håndbrekk i midtkonsollet, og det er tilnærmet lik ingen nyere biler som har dette i dag. e-Break har fått ny betydning, fra Emergency til Electronic![]()
Men trodde man kun bremset med bakhjulene på parkbremsen, og ikke alle fire.
Mange nye biler har vel det? Definitiv ikke bare "veteranbiler". Nyeste BMW 3-serie har standard håndbrekk i midtkonsollen som virker på bakhjulene.
Den pedalen er nok en helt vanlig mekanisk håndbrekk man tåkker på for å sette på håndbrekket. Min tidligere 2010 mod. Audi og 2013 modell Mercedes hadde slik elektronisk knapp vertfall. Men tror som sagt det er de mer påkostede modellene som har dette.SuperMorten skrev:På min 2011 E klasse vet jeg ikke noe om hvordan det virker. Har en pedal, men har aldri brukt den.JohnnyTh skrev:Tror det er ganske vanlig. Er vel fremdeles mer påkostede modeller som har elektrisk.Gulars skrev:Crinos skrev:Da lærte jeg noe nytt i dag også. Var helt sikker på at man fremdeles måtte ha manuelt håndbrekk i midtkonsollet, og det er tilnærmet lik ingen nyere biler som har dette i dag. e-Break har fått ny betydning, fra Emergency til Electronic![]()
Men trodde man kun bremset med bakhjulene på parkbremsen, og ikke alle fire.
Mange nye biler har vel det? Definitiv ikke bare "veteranbiler". Nyeste BMW 3-serie har standard håndbrekk i midtkonsollen som virker på bakhjulene.
Nei nå altså! Rakke ned på bilen min...JohnnyTh skrev:Her har du helt rett, det er bare Skodas teknologi som er veteranRuneMC skrev: Vil mene at den ikke er veteran ennå
Jeg hadde en VW for noen år siden hvor det blinket lystig i dashbordet. Problemet var at det var feilmeldingslampene som blinket. Men mange flotte farger da. Stort sett gule og rødeRuneMC skrev:Nei nå altså! Rakke ned på bilen min...JohnnyTh skrev:Her har du helt rett, det er bare Skodas teknologi som er veteranRuneMC skrev: Vil mene at den ikke er veteran ennåDen er ihvertfall moderne nok til å at det blinker lystig i dahboardet og gir rene julestemningen oppover "dalstråka innafor" der andre biler ligger strødd i grøftene
Jeg har og sånn bil. Men det må rimelig heftige gasspådrag til for at det skal blinke i lysene. Jeg gleder meg hele året til det blir vinter og glatt. Når det er sagt så tror jeg den gamle 2.5tdi A6 jeg hadde var bedre å kjøre fort med på grus og is. Denne er litt mer understyrt.RuneMC skrev:Nei nå altså! Rakke ned på bilen min...JohnnyTh skrev:Her har du helt rett, det er bare Skodas teknologi som er veteranRuneMC skrev: Vil mene at den ikke er veteran ennåDen er ihvertfall moderne nok til å at det blinker lystig i dahboardet og gir rene julestemningen oppover "dalstråka innafor" der andre biler ligger strødd i grøftene