Hei Flattop, takk for en konstruktiv resumè. Mange fine tips.Flattop skrev:Tja for å gi et tilsvar til det opprinnelige spørsmålet:
Jeg har en 2003 K1200LT. Har hatt den siden høsten 2006.
Har selv ikke kjørt så mange mil med den, så den har vel dratt på seg en 50000 til nå. Det meste den har fått på kort tid hos meg er en 10 dagers tur til Alpene i fjor, og da ble det 5498 kilometer i salen på denne sykkelen. Ikke en gang på denne turen hadde jeg behov for å stoppe for å hvile rygg/bein/rumpe. Du sitter ganske rett opp og ned med bredt grep på styret
Kjøring på Autobahn eller hjemme i høye hastigheter er ikke noe problem. Jeg sitter bak vindekjermen, finnes i to høyder og jeg har den lave, godt utenfor vinden og med relativt grei beskyttelse mot regn. Med god dress eller regndress fins det ikke noe problem selv om det skulle vare og rekke før regnet gir seg. Da er jo varmen i sete og håndtak (i 2 styrker) grei. Stereoanlegg/radio er det jo på den, som kan utbygges med støtte for oppkobling med avspilling fra telefon eller vanlige USB minnepenner og ipod. Fører og ikke minst passasjer sitter godt på brede og gode seter, og passasjereren har ryggstøtte også. Kan også sette på armlener til denne.
ABS med linkede bremser har meget god virkegrad.
Integrerte pakkbokser sluker en god del bagasje, samt om du vil kan en benytte den topprack'en som de fleste har påmontert.
LT'en er en tung sykkel som ligger godt på veien, slik at det er fullt ut mulig å kjøre litt inspirert, det er ikke mange vanlige sykler som er i stand til å legge deg igjen i blårøyken, og da bruker jeg å si at når de står og fyller mer bensin og retter ut igjen ryggtavla så kommer jeg loffende forbi med god lyd på stereo'n.
Snittbruket er omlag 0,44 så du kommer en 450-500 kilometer mellom fyllingene. Men alt dette ser du godt på kjørecomputeren som er lett å kjenne igjen fra BMW-biler. Instumentering ellers er også lett gjenkjennelig.
Bakdeler, ja jøsses. Servicer om du setter vekk dette kan bli litt dyrere enn du kunne tenke deg. Mye av dette skyldes jo at det må brukes en del tid på å ta av og montere på igjen all Tupperwaren som sitter på sykkelen. I tillegg er det jo en teknisk avansert sykkel så ikke alt kan du gjøre selv, men på den andre siden om du er litt fingernem ligger det drøssevis av videoer om hvordan du kan komme deg rundt og gjøre det meste selv.
Jeg har selv kun hatt ett problem med den på all min tid. Det er en simmerring på Kardangen som svetter litt, men sjekker oljen og tørker vekk sølet så er det ikke noe stort problem. Oljeskift f.eks gjør jeg selv, og det eneste som er problematisk er påfyllingen av oljen etterpå, påfyllingen ligger litt knølete plassert.
Motoren er jo en velprøvd rekkefirer, som i mitt tilfelle har 98 hester. Mener at 2004 og nyere, som har den lille faceliften samt elektrisk midtstøtte, har 125 hester. Nok av hester for mitt bruk.
Lyset er litt underkjent, men det er vel ikke ukjent for BMW. Har byttet til 'Nightbreaker' pærer og det gav en merkbart forbedring.
Spør i vei om du trenger å vite noe, så skal jeg svare etter beste evne, merk deg det at jeg er en Mc-bruker og ikke Mc-professor og tar følgelig feil i enkelte tekniske ting og tang, men kjøreopplevelser kan jeg fortelle om.
Gordon