Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Rost »

Hei,
har (som tidligere nevnt) planer om å gå til innkjøp av helt ny sykkel og alt av kjøreutstyr så fort som mulig til våren, og har et par spørsmål:

Er det vanlig å få noe rabatt ved kjøp av sykkel pluss noe tilleggsutstyr og fult kjøreutstyr på en gang(skal ha alt nytt, har ingenting fra før av)? Snakka med en forhandler og der kunne de blant annet gi fri montering av tilleggsutstyr som for eks varmeholker. Har forhandlerne mye å gå på/hva er vanlig?

Så lurer jeg også på hvor stor glede en helt fersk mc fører har av å prøvekjøre? Jeg spør da jeg ønsker å ha sykkelen så fort som mulig til våren(ca påske), og forhandleren anbefalte da å bestille allerede i januar for å være sikker. Jeg forstår at en erfaren fører kan kjenne mye på en kort prøvetur, men jeg er usikker på hvor mye jeg vil få ut av det. Er snakk om en nybegynnervennlig mc(i følge tester og selger) med rett opp og ned sittestilling, så ingenting ekstremt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde en "rett opp og ned" sykkel som første sykkel og etter at jeg nå har en helt annen sykkel så er jeg nesten overbevist om at en såkalt rett opp og ned sykkel ikke bør være et opplagt førstevalg. Selv om unntak finnes.

Jeg synes man har langt mer kontroll når man kjører en litt mer sportslig preget sykkel.

Det skal sies at jeg annser du mener cruiser lignende sykler når du sier "rett opp og ned" sykkel.

En cruiser er tyngre, og vanskeligere å manøvrere og når du etter noen dager/uker ønsker å kjøre mer aktivt så kan du bare glemme det. De skraper nedi for et godt ord og det er også svært sjelden at dempere er av beste sort for aktiv kjøring.

Jeg ville nok valgte en såkalt nakensykkel eller streetsykkel hvis jeg var deg. Enkelt sagt så er ofte nakensyklene en r-sykkel uten kåpe og med en litt annen motorkarakteristikk.

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Rost »

Bjerknez skrev:Jeg hadde en "rett opp og ned" sykkel som første sykkel og etter at jeg nå har en helt annen sykkel så er jeg nesten overbevist om at en såkalt rett opp og ned sykkel ikke bør være et opplagt førstevalg. Selv om unntak finnes.

Jeg synes man har langt mer kontroll når man kjører en litt mer sportslig preget sykkel.

Det skal sies at jeg annser du mener cruiser lignende sykler når du sier "rett opp og ned" sykkel.

En cruiser er tyngre, og vanskeligere å manøvrere og når du etter noen dager/uker ønsker å kjøre mer aktivt så kan du bare glemme det. De skraper nedi for et godt ord og det er også svært sjelden at dempere er av beste sort for aktiv kjøring.

Jeg ville nok valgte en såkalt nakensykkel eller streetsykkel hvis jeg var deg. Enkelt sagt så er ofte nakensyklene en r-sykkel uten kåpe og med en litt annen motorkarakteristikk.
Er ikke snakk om noe cruiser. Tenker å starte med en naken/street sykkel. Mulig jeg bare formulerer meg knotete, er jo rimelig fersk på dette foreløpig.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av JohnnyTh »

Er rett opp og ned sykkel er vel en sykkel med oppreist kjørestilling. Ikke nødvendigvis en cruiser. Enig i at en rett opp og ned sykkel er en god førstesykkel, mrn tror ikke jeg ville anbefalt en cruiser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av kjellv »

På selve sykkelen er det lite for forhandleren å gi rabatter på. Konkurransen merkene i mellom gjør at prisene er presset fra importøren, og de legger ut veil. priser på sine hjemmesider. Ikke forvent noe mer på denne veil. prisen. I denne prisen er det ikke innkalkulert kostnadene forhandleren har med montering og klargjøring. Forhandlerne må som regel dekke dette inn i et tillegg som i mcf-kontrakten kalles reg.omkostninger. For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer. Her er det mye monteringsarbeid på selve sykkelen i tillegg til sluttkontroll og registrering.
Ettermarkedet har noe bedre marginer, men også her er det et betydelig konkurransemessig prispress. Den største konkurransen i dette markedet er nettbutikker, både innenlands og utenlands.

Ditt beste forhandlingskort er dersom du bestiller sykkelen tidlig, og at forhandleren kan ha god tid på montering, klargjøring og montering av tilleggsutstyr. Dermed gis forhandleren mulighet til å ta dette arbeidet på vinteren i roligere perioder på verkstedet. Aller best pris kunne du nok opplevd dersom bestillingen ble lagt i nov/des for levering til våren. Da kunne forhandleren tatt sykkelen din med i sesongbestillingen.

Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne. Jeg tror jeg har kommet til at for min del blir hele mitt mc-liv en uendelig lang prøvekjøringsprosess. Jeg tror at i din situasjon vil du bli mer usikker jo flere sykler du prøvekjører. Regn med at om to år kan du være ganske klar for neste prosjekt uansett hva du kjøper.

Lykke til!

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Rost »

kjellv skrev:På selve sykkelen er det lite for forhandleren å gi rabatter på. Konkurransen merkene i mellom gjør at prisene er presset fra importøren, og de legger ut veil. priser på sine hjemmesider. Ikke forvent noe mer på denne veil. prisen. I denne prisen er det ikke innkalkulert kostnadene forhandleren har med montering og klargjøring. Forhandlerne må som regel dekke dette inn i et tillegg som i mcf-kontrakten kalles reg.omkostninger. For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer. Her er det mye monteringsarbeid på selve sykkelen i tillegg til sluttkontroll og registrering.
Ettermarkedet har noe bedre marginer, men også her er det et betydelig konkurransemessig prispress. Den største konkurransen i dette markedet er nettbutikker, både innenlands og utenlands.

Ditt beste forhandlingskort er dersom du bestiller sykkelen tidlig, og at forhandleren kan ha god tid på montering, klargjøring og montering av tilleggsutstyr. Dermed gis forhandleren mulighet til å ta dette arbeidet på vinteren i roligere perioder på verkstedet. Aller best pris kunne du nok opplevd dersom bestillingen ble lagt i nov/des for levering til våren. Da kunne forhandleren tatt sykkelen din med i sesongbestillingen.

Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne. Jeg tror jeg har kommet til at for min del blir hele mitt mc-liv en uendelig lang prøvekjøringsprosess. Jeg tror at i din situasjon vil du bli mer usikker jo flere sykler du prøvekjører. Regn med at om to år kan du være ganske klar for neste prosjekt uansett hva du kjøper.

Lykke til!
Takk for bra og informativt svar.

Har ikke tenkt å prute så ille mye, men er greit å vite om forhandlerne har noe å gå på. Regner med at dette er ganske likt fra sted til sted.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer.
Blir de levert i deler? 10 timer for montering var da voldsomt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av sankyo »

kjellv skrev:
Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne.
Er ikke helt enig. Jeg har prøvekjørt noen sykler hvor jeg avsluttet prøvekjøringen etter få minutter, helt uavhengig av referansegrunnlaget. Og det skjedde ikke fordi jeg visste om flere bedre sykler, men rett og slett fordi den jeg prøvekjørte ikke passet meg... Den føltes helt feil, selv om testene jeg hadde lest i forkant tilsa noe annet. Og det har egentlig vært slik fra starten av...
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Bjerknez »

Cruiseren jeg hadde føltes også helt riktig for meg, men det måtte noen tusen kilometer til før jeg fant ut at en streetsykkel faktisk var mer behagelig å kjøre for min del.

Så jeg er helt enig med kjellv her. :thumleft

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Rost »

Elolz skrev:Du kan jo stikke innom butikker for å prøvesitte ihvertfall. Holdt på å brenne meg skikkelig på å kjøpe en sykkel før jeg prøvesatt den. Hadde aldri holdt ut med den sittestillingen :-)å Når du vet noe sånn ca hvilken type du liker, så kan du sammenligne på http://www.cycle-ergo.com og se om du finner noe lignende.

Ellers er det jo valg av antall sylindre som har mest å si på hvordan de er å kjøre, og kubikk.
Jepp har vært å prøvesittet en del sykler, og merker god forskjell.

Hvordan vil sylinderne påvirke sykkelen. Kjørte stort sett 2 sylindere på kjøreskolen, men hadde en dag med en ensylindret sykkel og merket god forskjell. Hvordan vil 4 føles kontra 2?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av kjellv »

JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer.
Blir de levert i deler? 10 timer for montering var da voldsomt?
Det varierer en del. De fleste 125cc er komplette når de kommer, men må pakkes ut av en solid emballasje. Batteriet må syrefylles og lades. Når det er koblet til er det bare å starte på klargjøringsskjemaet. Der er det en lang rekke punkter som skal sjekkes og krysses av før man har på en skvett bensin og tar en liten prøvetur. Men minimum et par timer tar det.
Større sykler står på en stål-spesialpall, uten forhjul. Framdemperne er skrudd fast i denne pallen. Styret med alt som skal på dette er ikke montert og ligger i egen emballasje. Bare utpakking fra emballasjen er en stor jobb og krever ofte 2 mann.
Storscooterne krever lengst tid. Her er det mye skruing.
I hele denne prosessen må man være helt ren på fingre og klær, og uhyre forsiktig. Den minste lille skramme er katastrofe og IKKE lov. Pinlig nøyaktig med alt som skrues, og det meste som monteres må tiltrekkes med momentnøkkel. Alt skal kvitteres og kvalitetssikres. Bare sluttkontroll, prøvekjøring med tilhørende papirhåndtering tar minst en time.
Det er kanskje utrolig for mange at dette tar slik tid, men det gjør det faktisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Bjerknez »

Rost skrev:
Elolz skrev:Du kan jo stikke innom butikker for å prøvesitte ihvertfall. Holdt på å brenne meg skikkelig på å kjøpe en sykkel før jeg prøvesatt den. Hadde aldri holdt ut med den sittestillingen :-)å Når du vet noe sånn ca hvilken type du liker, så kan du sammenligne på http://www.cycle-ergo.com og se om du finner noe lignende.

Ellers er det jo valg av antall sylindre som har mest å si på hvordan de er å kjøre, og kubikk.
Jepp har vært å prøvesittet en del sykler, og merker god forskjell.

Hvordan vil sylinderne påvirke sykkelen. Kjørte stort sett 2 sylindere på kjøreskolen, men hadde en dag med en ensylindret sykkel og merket god forskjell. Hvordan vil 4 føles kontra 2?
4-sylindrede sykler er ofte mer turtallsavhengige og dem takler også oftest høyere turtall enn sykler med 2-3 sylindere. 2.sylindrede sykler (w-twin) føles ofte mer anvendelig til daglig bruk og trekker ofte bedre i mellomregisteret. 2-sylindrede sykler pleier også å vibrere en del mer. Så har du de som er midt i mellom som har litt fra begge sider og det er 3-sylindrede sykler. Kanskje ikke overraskende men i mine øyne føler jeg nettopp sistnevnte er det beste valget.

Kjøper du derimot en såkalt superduper R-sykkel på 1000cc eller mer vil du uansett ha krefter nok til å kjøre fra de fleste. Minussiden (i mine øyne) med slike R-sykler er at man har en veldig anstrengt sittestilling. Noen liker det, men de aller fleste jeg kjenner foretrekker noe annet hvis formålet er å kjøre lange turer etc. På bane tror jeg nok en R-sykkel stort sett er overlegen andre sykler, selv om unntak finnes. En blodfersk 24-åring på en Hayabusa Turbo med 500HK'er vil bli rævkjørt av en erfaren på samme bane med en cruiser. Rett og slett fordi det er alt for mange krefter å temme og med stor sannsynlighet vil du ende opp i grøfta.

Dette er dog en veldig forenkling. Man får også 4-sylindrede streetsykler som feks. Kawasaki Z800 som er en veldig populær sykkel.

Husk at du får en Suzuki GSX650F til rundt 100.00,- flungende ny. Du har mer enn nok krefter i denne til å begynne med. På sikt vil du nok uansett sikte til noe med mer punsh. Risikoen for at du kommer ut for en ulykke er veldig stor hvis du kaster deg rett på en tung motorisert sykkel. Derav er også forsikringspremien på slike sykler skyhøy.

Hvis du har litt sansen for klassisk utseende så ta en titt på en brukt Honda Hornet 600. De fra 2002 og eldre (tror jeg) er de med de runde lyktene og personlig har jeg sansen for disse. De holder seg bra i pris, men er også relativt høyt priset, men de fleste eksemplarene er så og si strøkne og gått veldig lite. Vertfall av de jeg har sett på finn.no.

Så i bunn og grunn vil du få mye fart og spenning uansett valg av sykkel med over 600cc. Som fersk motorsyklist vil du som sagt uansett føle at det går noe helt "styggjævlig". Desverre er gleden kortvarig. Så fort du blir varm i trøye vil man stort sett bare ha mer. :thumleft

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av KawaJens »

Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.

April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.

April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Jeg er enig med deg, men jeg synes uansett det bør være rom for å vi gir råd ut fra egne erfaringer og preferanser. Det er vel det TS spør om her, så får det være opp til han og luke ut de svarene som ikke passer han. Valg av sykkel går mye på magefølelse.

Men jeg synes TS kanskje bør "peke" seg ut noen favoritter ut fra magefølelse for så og foreta en prøvekjøring av disse. Jo lenger du får prøvekjørt jo bedre. Du kan sitte ekstremt godt på en sykkel etter 5 mil på veien, men det er først når man runder dagsetapper på 30 mil ++ man kjenner om sykkelen er noe for deg.

Jeg kjøpte min første sykkel (Yamaha XVS1300) etter bare å ha prøvesittet den i butikken. Jeg hadde ikke lappen og jeg var ivrig med å kjøpe slik at alt var klart til den store dagen. Jeg hadde utrolig mange flotte turer med den sykkelen. Jeg kjørte over 20.000km. på en halv sommer. En veldig flott sykkel til sitt bruk, men uten ryggstøtte (i form av en bag jeg hadde bak på sykkelen) kunne jeg ikke kjørt så langt da den nærmest 90 grader sittestillingen gjorde at all støt kom rett opp i ryggraden. Man skulle tro at en cruiser av det kaliberet var det ultimate langturverktøyet, men sannheten er at jeg synes min nåværende Street Triple R er langt mer behagelig å kjøre langt med.

Grunnen til dette er enkel. Street Tripelen fungerer som en finstemt klokke med tanke på perfekte dempere, lettere sykkel, ingen vibrasjoner etc. Cruiseren var mer som et veggur. Det bråker mer enn det går, demperne var ikke gode (noe dem vel sjelden er på en slik type sykkel) sittestillingen var for spiss og det var en del vibrasjoner. Det blir som å gå fra en blodtrimma Volvo 240 til en Ferarri. Men det er MIN erfaring. ANdre kan helt sikkert mene det stikk motsatte, sån er det bare :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer.
Blir de levert i deler? 10 timer for montering var da voldsomt?
Det varierer en del. De fleste 125cc er komplette når de kommer, men må pakkes ut av en solid emballasje. Batteriet må syrefylles og lades. Når det er koblet til er det bare å starte på klargjøringsskjemaet. Der er det en lang rekke punkter som skal sjekkes og krysses av før man har på en skvett bensin og tar en liten prøvetur. Men minimum et par timer tar det.
Større sykler står på en stål-spesialpall, uten forhjul. Framdemperne er skrudd fast i denne pallen. Styret med alt som skal på dette er ikke montert og ligger i egen emballasje. Bare utpakking fra emballasjen er en stor jobb og krever ofte 2 mann.
Storscooterne krever lengst tid. Her er det mye skruing.
I hele denne prosessen må man være helt ren på fingre og klær, og uhyre forsiktig. Den minste lille skramme er katastrofe og IKKE lov. Pinlig nøyaktig med alt som skrues, og det meste som monteres må tiltrekkes med momentnøkkel. Alt skal kvitteres og kvalitetssikres. Bare sluttkontroll, prøvekjøring med tilhørende papirhåndtering tar minst en time.
Det er kanskje utrolig for mange at dette tar slik tid, men det gjør det faktisk.
Hmm, tror jeg skal revurdere hvor jeg skal kjøpe 125ccm'en da. Gidder ikke ha en gjeng med amatører til å montere sykkelen. Takk for forklaringen. Jeg trodde den var levert ferdig fra fabrikk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar