Litt vanskelig å se dette som kun en klumsete formulering. Formuleringen var jo både tydelig og brukbar grammatisk sett, men innholdet var fullstendig motsatt av det resten av verden (tror de) vet om piggdekk og svevestøv.LordShaft skrev:Haha.... jeg ser at den påstanden kan være noe klumsete og blir vanskelig å bevise. Formulerte meg litt feil i kampens hete.
En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at piggdekk sliter mer på veibanen enn piggfrie dekk.
Jeg mener jo at det er fordel for alle om man forholder seg offisiell forskningsresultater, og ikke kommer med udokumenterbare egne oppfatninger, og presenterer dette som vitenskap ....
samtidig som man kommer med slengbemerkninger og utidigheter mot de man diskuterer med.
Hvis du forstår bedre hva svevestøvet kommer, så kan du jo fortelle oss andre hva nepene ikke forstår ... eller er det bare den sedvanlig uspesifiserte kritikken mot alle politikereLordShaft skrev: Poenget mitt var hvertfall at de nepene som sitter å bestemmer innfører en avgift på piggdekk, uten å virkelig forstå hva svevestøvet kommer av (kan det virke som)
Selvfølgelig blir ting verre når problemene øker. Men mener du at piggdekkavgiften skal fjernes slik at det blir billigere å produsere mere svevestøv?LordShaft skrev: Når de ser at problemet bare øker, ja det blir faktisk langt verre, selv om de har fått store deler av befolkningen til å gå over på piggfrie alternativer. De fjerner selvfølgelig ikke denne avgiften igjen.
Unødvendig med de talla, alle vet at hjelpemotorene forurenser. Jeg er litt i tvil om dette kun er et politisk spørsmål, jeg tror det er like mye et forretningsmessig spørsmål for Bergen havnevesen.LordShaft skrev: Det er litt på samme nivået som når regjeringa (AP) gikk ut å skulle gi lette til alle som kjøpte seg diesel bil.... For dette var så mye mer miljøsparene! Hvor lite opplyst går det an å bli? ALLE vet og visste at diesel forrurenser langt mer enn bensin.
Å jeg skal se om jeg ikke finner en sak som tok for seg målingene fra de forskjellige skipene som lå i byen. Jada, det er nok bare hjelpemotorene som går når de ligger til kai. Men dette forurenser mye.
Så når jeg hører om miljøpolitikk å ser enda en måte å pålegge bilister avgifter. Så må jeg le! De vet faen ikke hva de prater om. Ellers så vet de forbanna godt hva de prater om, å behandler oss som tankeløse idioter som godtar alt de kommer med!
Alle rederiene ønsker bedre tilgang på landstrøm ... over hele landet.
Det jobbes dette her jeg bor, men det er havna selv som baler med det ... ikke politikere.
De fleste havner driver som en profesjonell aktør, ikke etter politiske farger og meninger ... tror jeg.
De har vel forholdsvis store inntekter i form av kaileie o.l. og burde legge til rette for et fornuftig opplegg.
Jeg ser du er kritisk til både brøyting og salting i et annet innlegg:
[i]"Det er da merkverdig at alle disse rapportene konkluderer med at det er piggdekkene som står for de høye konsentrasjonene av svevestøv... I Bergen er det ekstremt få kjøretøy med piggdekk, nettopp pga av piggdekkavgift. Men her er fortsatt i følge målingene langt over tillat nivå. Merkelig altså."[/i]
Det hadde garantert vært verre om alle kjørte med piggdekk. Ingenting merkelig med det
"Saltet og saltlaken som blir spylt ut i store mengder, har dette innvirkning på slitasjen i veibanen? Jeg bare vet hvordan en del andre ting reagerer på salt.
De plogene som skraper veiene i timesvis bare det kommer 5 cm nysnø eller slaps. Dette sliter nok ikke på asfalten i det hele tatt. Og mønsteret i piggfrie dekk transporterer drit, slaps og støv pga høy gripeevne, myk gummi og dype spor.
Jeg mener at det blir alt for enkelt å legge denne skylden over på piggdekkene alene. Noe Bergen er et godt eksempel på"
5 cm nysne eller slaps er vel neppe ønskelig i sterkt trafikkerte bygater, eller andre veier for den del.
Det er vel ingen, hverken i Bergen eller landet for øvrig som legger skylden på piggdekk alene ... eller gjør de det i Bergen? Det høres merkelig ut. Så uvitende er vel heller ikke bergenske politikere?