Kawazaki Versys 1000
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Kawazaki Versys 1000
Her en "alternativ" lyd på en rekkefirer.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=HONkWVgqZ5w[/video]
Mye rart man kan oppnå med bl.a tenningrekkefølge og "alternativ" veiv...
Ja, også har vel karbonpottene også noe å si.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=HONkWVgqZ5w[/video]
Mye rart man kan oppnå med bl.a tenningrekkefølge og "alternativ" veiv...
Ja, også har vel karbonpottene også noe å si.
Re: Kawazaki Versys 1000
Her blei det en liten facepalm i stua mi. Uten om lyd, vilken grunn hører ikke en R4 inn i en slik sykkel og vilken type sykkel er det der i grunn. Venligst forklar eller er det bere et totalt synsing uten noe slags erfaringer eller hold i realiteten du komer med?Bjerknez skrev:Jeg mener at en rekkefirer ikke hører hjemme i en slik type sykkel. Men så er jo jeg bortskjemt med å ha hørt en Ducati Hypermotard live, og DETTE er en lyd få andre sykler kan slå. Den kler sykkelen 100%
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawazaki Versys 1000
Les det jeg skriver lenger oppKawaJens skrev:Her blei det en liten facepalm i stua mi. Uten om lyd, vilken grunn hører ikke en R4 inn i en slik sykkel og vilken type sykkel er det der i grunn. Venligst forklar eller er det bere et totalt synsing uten noe slags erfaringer eller hold i realiteten du komer med?Bjerknez skrev:Jeg mener at en rekkefirer ikke hører hjemme i en slik type sykkel. Men så er jo jeg bortskjemt med å ha hørt en Ducati Hypermotard live, og DETTE er en lyd få andre sykler kan slå. Den kler sykkelen 100%
Jeg spør jo nettopp dere erfarne om det stikk motsatte for å få et svar, slik at kunnskapen min blir bedre rundt dette.
Jeg skriver også at jeg nærmest ikke har noe erfaring over hodet.
Re: Kawazaki Versys 1000
Forstår deg slik fra her og andre poster så er din erfaring at R4 er svak lavt nede og midt men mest trøkk på 7000rpm+ og det er kun hyle lyd på 14 000odm som er med dem.
Du er klar over at det er mangen R4 som ikke drar noke over 7000rpm og har mer fokus på et lavere register? Desuten så har det vert sagt i alle år av folk at det er V4 som har den beste lyden.
Du er klar over at det er mangen R4 som ikke drar noke over 7000rpm og har mer fokus på et lavere register? Desuten så har det vert sagt i alle år av folk at det er V4 som har den beste lyden.
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawazaki Versys 1000
Jeg snakker ut fra den lille erfaringen jeg har KawaJens. Hvis du kan opplyse meg om noe annet ut fra egne erfaringer så hadde det hjulpet meg mye.KawaJens skrev:Forstår deg slik fra her og andre poster så er din erfaring at R4 er svak lavt nede og midt men mest trøkk på 7000rpm+ og det er kun hyle lyd på 14 000odm som er med dem.
Du er klar over at det er mangen R4 som ikke drar noke over 7000rpm og har mer fokus på et lavere register? Desuten så har det vert sagt i alle år av folk at det er V4 som har den beste lyden.
Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.
Men hva mener DU?
Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Kawazaki Versys 1000
Det går vel virkelig ikke an å sitte å diskutere hvilken motorlyd som høres best ut!!noe mer subjektivt har jeg vanskelig for å se for meg. Erfaring med mc har vel null og nada med hva mitt øre liker å høre. Selvsagt vil man etterhvert utvikle en bedre forståelse for hva man selv liker,men utover det syns jeg det blir like dumt å diskutere som hvilken farge man liker best. Rettelse: det er vel aldri dumt å diskutere noe, men jeg oppfatter at det glir litt over i krangling.....
Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......
Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawazaki Versys 1000
NettoppTobben84 skrev:Det går vel virkelig ikke an å sitte å diskutere hvilken motorlyd som høres best ut!!noe mer subjektivt har jeg vanskelig for å se for meg. Erfaring med mc har vel null og nada med hva mitt øre liker å høre. Selvsagt vil man etterhvert utvikle en bedre forståelse for hva man selv liker,men utover det syns jeg det blir like dumt å diskutere som hvilken farge man liker best. Rettelse: det er vel aldri dumt å diskutere noe, men jeg oppfatter at det glir litt over i krangling.....
Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kawazaki Versys 1000
Hva er den beste lyden, er vel omtrent like dumt å diskutere som hva er beste musikken og hva er best smak. Alt dette er veldig individuelt... Gratulere, dere har alle vunnet
Men kan det være et gubbe syndrom å ikke like lyd? Mange eldrende syns jo ofte det er for høy lyd på konserter osv.
Selv er det fint lite som beruser meg mer enn heftig motorlyd fra alt som bruker fossilt brensel
Når en f-16 bryter lydmuren og rett før. En formel 1 bil som suser ned landstreffet, en motogp sykkel som hyler forbi så hårene reiser seg.... Eller en Dodge ram srt 10 som tråkker litt på gassen så hele bilen vipper til siden.
Er det totalt meningsløst? Helt sikkert for noen, men ikke for meg
Note 4
Men kan det være et gubbe syndrom å ikke like lyd? Mange eldrende syns jo ofte det er for høy lyd på konserter osv.
Selv er det fint lite som beruser meg mer enn heftig motorlyd fra alt som bruker fossilt brensel
Når en f-16 bryter lydmuren og rett før. En formel 1 bil som suser ned landstreffet, en motogp sykkel som hyler forbi så hårene reiser seg.... Eller en Dodge ram srt 10 som tråkker litt på gassen så hele bilen vipper til siden.
Er det totalt meningsløst? Helt sikkert for noen, men ikke for meg
Note 4
Re: Kawazaki Versys 1000
Bandit 1250 faller etter 7000odm.Bjerknez skrev:KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.
Men hva mener DU?
Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Kawazaki Versys 1000
Smak og behag kan ikke diskuteres, enig i det, så det diskuterer jeg ikke. Jeg bare mener at unødvendig og ubehagelig høy lyd er ... eeh ... .. unødvendig og ubehagelig. Uavhengig av hvilken motor den kommer fra.Bjerknez skrev:NettoppTobben84 skrev:Det går vel virkelig ikke an å sitte å diskutere hvilken motorlyd som høres best ut!!noe mer subjektivt har jeg vanskelig for å se for meg. Erfaring med mc har vel null og nada med hva mitt øre liker å høre. Selvsagt vil man etterhvert utvikle en bedre forståelse for hva man selv liker,men utover det syns jeg det blir like dumt å diskutere som hvilken farge man liker best. Rettelse: det er vel aldri dumt å diskutere noe, men jeg oppfatter at det glir litt over i krangling.....
Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......
Men en R4 har en smoothere gange og bredere effektregister. Kreftene er lettere tilgjengelig på alle turtall i alle gir.
Det er mine argumenter for R4.
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawazaki Versys 1000
Mulig det. Men er det bare Bandit 1250? Kan du nevne flere?KawaJens skrev:Bandit 1250 faller etter 7000odm.Bjerknez skrev:KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.
Men hva mener DU?
Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6
Re: Kawazaki Versys 1000
Greit du vinner.Ingen R4 kan lages for å ha drag i bunn.Bjerknez skrev:Mulig det. Men er det bare Bandit 1250? Kan du nevne flere?KawaJens skrev:Bandit 1250 faller etter 7000odm.Bjerknez skrev:KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.
Men hva mener DU?
Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawazaki Versys 1000
Jeg prøver bare å forstå her, og ikke "vinne". Jeg har heller ikke sagt eller ment at alle rekkefirere har dårlig drag i bunn.KawaJens skrev:Greit du vinner.Ingen R4 kan lages for å ha drag i bunn.Bjerknez skrev:Mulig det. Men er det bare Bandit 1250? Kan du nevne flere?KawaJens skrev:Bandit 1250 faller etter 7000odm.Bjerknez skrev:KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.
Men hva mener DU?
Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Kawazaki Versys 1000
Saken er vel at man KAN bygge en rekkefirer som virker som en traktormotor, men hvis man skal lage "traktor" f.eks. cruser, er det vel billigere å bruke en twin i en eller annen form...
En twin er jo også smalere(hvis man ikke insisterer å sette den på tvers da! )
En av få bakdeler med en rekkefirer er vel bredden(eller lengden), ja, og så er vel en firer mer kostbar å produsere(flere deler)
Men jeg driver bare med synsing jeg også, bare så det er sagt!
PS. Den ultimate mc-motoren er etter min mening V4! Fire sylindre, men likevel ganske smal.
En twin er jo også smalere(hvis man ikke insisterer å sette den på tvers da! )
En av få bakdeler med en rekkefirer er vel bredden(eller lengden), ja, og så er vel en firer mer kostbar å produsere(flere deler)
Men jeg driver bare med synsing jeg også, bare så det er sagt!
PS. Den ultimate mc-motoren er etter min mening V4! Fire sylindre, men likevel ganske smal.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Sted: Porsgrunn
Re: Kawazaki Versys 1000
Om den første videoen: Dette er så vidt jeg ser en R1, som i seinere år har fått s.k. "crossplane"-organisering av motorens indre. Dvs. at 2 og 2 sylindre er koplet sammen, slik at tenningsrekkefølgen blir omtrent som på en R2-rekkemotor. Mener dette kom først på noen MotoGP-sykler, for å gjøre dem mer lettkjørte.