Tydelig i trafikken...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

SuperMorten skrev:Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
For min del synes jeg plassering ofte er viktigere enn blinklys, Ikke alltid så lett når man har henger men.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av SuperMorten »

Fjeldern skrev:
SuperMorten skrev:Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
For min del synes jeg plassering ofte er viktigere enn blinklys, Ikke alltid så lett når man har henger men.


Plassering med MC er viktigere enn blinklys.. Men med stor bil er det bare å glemme plassering hvis man skal ha med seg hengeren. I rundkjøringer måtte jeg legge meg langt ut til høyre, selv om jeg skulle helt rundt. Plutselig var det noen som forsøkte å ta meg på innern, og det kan bli litt køddent når hengeren kommer og nesten vil oppå midtrabatten i rundkjøringa. Derfor, sa både kjørelærer og sensor at det var en stor fordel å blinke til f.eks venstre for rundkjøringa, for å fortelle de bak hvor jeg hadde tenkt meg. Absolutt ikke påbudt, men lurt allikevel. Etter dette blinker jeg til venstre før rundkjøring, men til høyre ut av rundkjøringa..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Fjeldern skrev:
SuperMorten skrev:Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
For min del synes jeg plassering ofte er viktigere enn blinklys, Ikke alltid så lett når man har henger men.


Plassering med MC er viktigere enn blinklys.. Men med stor bil er det bare å glemme plassering hvis man skal ha med seg hengeren. I rundkjøringer måtte jeg legge meg langt ut til høyre, selv om jeg skulle helt rundt. Plutselig var det noen som forsøkte å ta meg på innern, og det kan bli litt køddent når hengeren kommer og nesten vil oppå midtrabatten i rundkjøringa. Derfor, sa både kjørelærer og sensor at det var en stor fordel å blinke til f.eks venstre for rundkjøringa, for å fortelle de bak hvor jeg hadde tenkt meg. Absolutt ikke påbudt, men lurt allikevel. Etter dette blinker jeg til venstre før rundkjøring, men til høyre ut av rundkjøringa..
Jeg prøver og alltid å blinke til venstre hvis jeg skal til venstre i rundkjøringen. Både fordi jeg opplever at det er veldig informativt når andre gjør det og fordi det ble kommentert når jeg tok BE førerkortet. Føreropplæring på klasse C har og fokus på blinking til venstre.
Plassering er riktignok viktig, men her ute på landet er veiene ofte ikke breiere enn at man ikke har så mye valg i forhold til plassering.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

Til de 3 over. Vart mye styr å sittere omtrent akkurat det samme 3 ganger.


Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.

Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. (aka trodde personen egentlig prøvde å blinke ut)
Og så er det mange som blinker inn i rundkjøringa, uansett hvilken vei dem skal ut..
Klart, hvis det er noen som han innvendinger om hvorfor jeg tar feil, så er det bare å si ifra. har ikke noe i mot å muligens få en bedre mening.

Ting som ofte tar to felt derimot, er jo en annen sak, siden dem ikke har mulighet til å plassere seg "riktig".
Nå prøver jeg aldri å legge meg på innsiden av noe med en henger, eller er større enn meg uansett, siden om jeg skulle hatt retten på min side, så hjelper det ikke akkurat når man blir sammenklemt alikevel.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av SuperMorten »

Fjeldern skrev:Til de 3 over. Vart mye styr å sittere omtrent akkurat det samme 3 ganger.


Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.

Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. .
Er ikke enig. Kjører denne https://goo.gl/maps/AMMYd daglig. Er i prinsippet et T-kryss, uten mulighet for sporvalg (bare ett spor). Her er det veldig praktisk for møtende trafikk å bruke blinklys til venstre. Da forteller du at du skal rundt, og ikke rett frem. Det er rushtrafikk morgen og kveld, og behov for en viss flyt. De aller fleste blinker sånn og det går greit..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Fjeldern skrev:Til de 3 over. Vart mye styr å sittere omtrent akkurat det samme 3 ganger.


Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.

Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. .
Er ikke enig. Kjører denne https://goo.gl/maps/AMMYd daglig. Er i prinsippet et T-kryss, uten mulighet for sporvalg (bare ett spor). Her er det veldig praktisk for møtende trafikk å bruke blinklys til venstre. Da forteller du at du skal rundt, og ikke rett frem. Det er rushtrafikk morgen og kveld, og behov for en viss flyt. De aller fleste blinker sånn og det går greit..
Enig. Finnes masse steder det er for lite plass til å bruke plassering. Selv om man bare kjører vanlig bil. Hvis jeg ser en bil som blinker til venstre så vet jeg helt sikkert at han skal videre i rundkjøringen og det er informativt.

Dette sier Stantes Vegvesen

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av ojda »

30 års daglig kjøring i Oslotrafikken har lært meg at jeg kan "drite" i andres tegngivning :[-X
Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa) :evil
Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse :mk
Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til :vs
Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:30 års daglig kjøring i Oslotrafikken har lært meg at jeg kan "drite" i andres tegngivning :[-X
Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa) :evil
Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse :mk
Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til :vs
Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å
Og jeg tviler overhodet ikke på det. Man tar rundkjøringene i Oslo på en helt annen måte enn den her i Åsgårdstrand, og en helt annen måte om man er i f.eks Paris. Er det dette man kaller kulturell tilnærming?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
ojda skrev:30 års daglig kjøring i Oslotrafikken har lært meg at jeg kan "drite" i andres tegngivning :[-X
Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa) :evil
Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse :mk
Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til :vs
Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å
Og jeg tviler overhodet ikke på det. Man tar rundkjøringene i Oslo på en helt annen måte enn den her i Åsgårdstrand, og en helt annen måte om man er i f.eks Paris. Er det dette man kaller kulturell tilnærming?
Paris er ingenting mor Busan i Sør-Korea.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av hakhap »

JohnnyTh skrev:
Paris er ingenting mor Busan i Sør-Korea.
Ah Koreanske førere :lol så mye rart der når jeg studerte og jobbet der en periode men det var i Seoul tenker meg det ikke er bedre de andre steden :-)å
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av JohnnyTh »

hakhap skrev:
JohnnyTh skrev:
Paris er ingenting mor Busan i Sør-Korea.
Ah Koreanske førere :lol så mye rart der når jeg studerte og jobbet der en periode men det var i Seoul tenker meg det ikke er bedre de andre steden :-)å
Faktisk ikke så agresivt som jeg hadde forventet. Men de kan ikke kjøre. Blinklys og plassering, inngår ikke i føreropplæringen virker det som.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av Intruder »

Synlig....mest mulig gult da... :mc2 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:
Dette sier Stantes Vegvesen

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
Jeg forstår bare ikke hvordan dette kan misforstås?
Hadde alle holdt seg til denne oppskriften, hadde det ikke vært tvil. For mye blinklys kan være like frustrerende som lite blinklys.


Note 4

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av spidair »

LordShaft skrev: Jeg forstår bare ikke hvordan dette kan misforstås?
Tror mer det blir "glemt" enn misforstått... Vet av erfaring, inntil for noen år siden da jeg tok et skikkelig tak i kraven på meg selv og ristet meg litt, at skilt og slikt ikke er så farlig å følge med på etter noen år.. De er fine og alt det der, men neimen om man ser på dem...

I dag gjør jeg det, jeg SER på ALLE skilt jeg uansett, da det var et av kriteriene i den filleristningen jeg foretok. Selv de skiltene på veien jeg kjører hver eneste dag ser jeg på, om ikke for annen grunn enn at politiet syntes det er kjempegøy å holde kontroll rett etter at de bytter farsgrenser og jeg ikke har lyst på en sånn bot... Men jeg har jo også langt bedre kontroll når jeg følger med på skiltingen da...

Men alt i alt så sitter jeg igjen med følelsen at folk flest glemmer mer trafikk regler eenn de husker... :-)

Svar