For min del synes jeg plassering ofte er viktigere enn blinklys, Ikke alltid så lett når man har henger men.SuperMorten skrev:Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
Tydelig i trafikken...
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Tydelig i trafikken...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Tydelig i trafikken...
Fjeldern skrev:For min del synes jeg plassering ofte er viktigere enn blinklys, Ikke alltid så lett når man har henger men.SuperMorten skrev:Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
Plassering med MC er viktigere enn blinklys.. Men med stor bil er det bare å glemme plassering hvis man skal ha med seg hengeren. I rundkjøringer måtte jeg legge meg langt ut til høyre, selv om jeg skulle helt rundt. Plutselig var det noen som forsøkte å ta meg på innern, og det kan bli litt køddent når hengeren kommer og nesten vil oppå midtrabatten i rundkjøringa. Derfor, sa både kjørelærer og sensor at det var en stor fordel å blinke til f.eks venstre for rundkjøringa, for å fortelle de bak hvor jeg hadde tenkt meg. Absolutt ikke påbudt, men lurt allikevel. Etter dette blinker jeg til venstre før rundkjøring, men til høyre ut av rundkjøringa..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Tydelig i trafikken...
Jeg prøver og alltid å blinke til venstre hvis jeg skal til venstre i rundkjøringen. Både fordi jeg opplever at det er veldig informativt når andre gjør det og fordi det ble kommentert når jeg tok BE førerkortet. Føreropplæring på klasse C har og fokus på blinking til venstre.SuperMorten skrev:Fjeldern skrev:For min del synes jeg plassering ofte er viktigere enn blinklys, Ikke alltid så lett når man har henger men.SuperMorten skrev:Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
Plassering med MC er viktigere enn blinklys.. Men med stor bil er det bare å glemme plassering hvis man skal ha med seg hengeren. I rundkjøringer måtte jeg legge meg langt ut til høyre, selv om jeg skulle helt rundt. Plutselig var det noen som forsøkte å ta meg på innern, og det kan bli litt køddent når hengeren kommer og nesten vil oppå midtrabatten i rundkjøringa. Derfor, sa både kjørelærer og sensor at det var en stor fordel å blinke til f.eks venstre for rundkjøringa, for å fortelle de bak hvor jeg hadde tenkt meg. Absolutt ikke påbudt, men lurt allikevel. Etter dette blinker jeg til venstre før rundkjøring, men til høyre ut av rundkjøringa..
Plassering er riktignok viktig, men her ute på landet er veiene ofte ikke breiere enn at man ikke har så mye valg i forhold til plassering.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Tydelig i trafikken...
Til de 3 over. Vart mye styr å sittere omtrent akkurat det samme 3 ganger.
Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.
Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. (aka trodde personen egentlig prøvde å blinke ut)
Og så er det mange som blinker inn i rundkjøringa, uansett hvilken vei dem skal ut..
Klart, hvis det er noen som han innvendinger om hvorfor jeg tar feil, så er det bare å si ifra. har ikke noe i mot å muligens få en bedre mening.
Ting som ofte tar to felt derimot, er jo en annen sak, siden dem ikke har mulighet til å plassere seg "riktig".
Nå prøver jeg aldri å legge meg på innsiden av noe med en henger, eller er større enn meg uansett, siden om jeg skulle hatt retten på min side, så hjelper det ikke akkurat når man blir sammenklemt alikevel.
Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.
Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. (aka trodde personen egentlig prøvde å blinke ut)
Og så er det mange som blinker inn i rundkjøringa, uansett hvilken vei dem skal ut..
Klart, hvis det er noen som han innvendinger om hvorfor jeg tar feil, så er det bare å si ifra. har ikke noe i mot å muligens få en bedre mening.
Ting som ofte tar to felt derimot, er jo en annen sak, siden dem ikke har mulighet til å plassere seg "riktig".
Nå prøver jeg aldri å legge meg på innsiden av noe med en henger, eller er større enn meg uansett, siden om jeg skulle hatt retten på min side, så hjelper det ikke akkurat når man blir sammenklemt alikevel.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Tydelig i trafikken...
Er ikke enig. Kjører denne https://goo.gl/maps/AMMYd daglig. Er i prinsippet et T-kryss, uten mulighet for sporvalg (bare ett spor). Her er det veldig praktisk for møtende trafikk å bruke blinklys til venstre. Da forteller du at du skal rundt, og ikke rett frem. Det er rushtrafikk morgen og kveld, og behov for en viss flyt. De aller fleste blinker sånn og det går greit..Fjeldern skrev:Til de 3 over. Vart mye styr å sittere omtrent akkurat det samme 3 ganger.
Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.
Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. .
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Tydelig i trafikken...
Enig. Finnes masse steder det er for lite plass til å bruke plassering. Selv om man bare kjører vanlig bil. Hvis jeg ser en bil som blinker til venstre så vet jeg helt sikkert at han skal videre i rundkjøringen og det er informativt.SuperMorten skrev:Er ikke enig. Kjører denne https://goo.gl/maps/AMMYd daglig. Er i prinsippet et T-kryss, uten mulighet for sporvalg (bare ett spor). Her er det veldig praktisk for møtende trafikk å bruke blinklys til venstre. Da forteller du at du skal rundt, og ikke rett frem. Det er rushtrafikk morgen og kveld, og behov for en viss flyt. De aller fleste blinker sånn og det går greit..Fjeldern skrev:Til de 3 over. Vart mye styr å sittere omtrent akkurat det samme 3 ganger.
Det er stor forskjell på store biler, biler med henger, eller lastebiler og det jeg mente, itilfelle noen missforsto.
Blinklys med bil, inn i rundkjøringen, hvis bilen er plassert riktig, har ingen hennsikt.
Blinklys inn i rundkjøring, hvis bilen er plassert feil, har kanskje hennsikt til en bil bak? Men hvis bilen uansett er på siden av deg eller lignende, så vil de ha null hensikt, og muligens gå i mot sin hensikt, for biler som ser deg i rundkjøringa. .
Dette sier Stantes Vegvesen
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tydelig i trafikken...
30 års daglig kjøring i Oslotrafikken har lært meg at jeg kan "drite" i andres tegngivning
Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa)
Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse
Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til
Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å

Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa)

Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse

Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til

Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Tydelig i trafikken...
Og jeg tviler overhodet ikke på det. Man tar rundkjøringene i Oslo på en helt annen måte enn den her i Åsgårdstrand, og en helt annen måte om man er i f.eks Paris. Er det dette man kaller kulturell tilnærming?ojda skrev:30 års daglig kjøring i Oslotrafikken har lært meg at jeg kan "drite" i andres tegngivning![]()
Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa)![]()
Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse![]()
Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til![]()
Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Tydelig i trafikken...
Paris er ingenting mor Busan i Sør-Korea.SuperMorten skrev:Og jeg tviler overhodet ikke på det. Man tar rundkjøringene i Oslo på en helt annen måte enn den her i Åsgårdstrand, og en helt annen måte om man er i f.eks Paris. Er det dette man kaller kulturell tilnærming?ojda skrev:30 års daglig kjøring i Oslotrafikken har lært meg at jeg kan "drite" i andres tegngivning![]()
Hver 10. traffikant gir tegn avvikende fra videre ferd, (eller han forandrer planer midt i rundkjøringa)![]()
Jeg sørger for å kjøre så ingen har mulighet til å kjøre meg ned pga en missforståelse![]()
Kommer sikkert noen kvarter senere fram til nyttårsaften, men det har jeg tid til![]()
Å ja, jeg snakker om rundkjøringer spesiellt :-)å
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Tydelig i trafikken...
Ah Koreanske førereJohnnyTh skrev:
Paris er ingenting mor Busan i Sør-Korea.

Re: Tydelig i trafikken...
Faktisk ikke så agresivt som jeg hadde forventet. Men de kan ikke kjøre. Blinklys og plassering, inngår ikke i føreropplæringen virker det som.hakhap skrev:Ah Koreanske førereJohnnyTh skrev:
Paris er ingenting mor Busan i Sør-Korea.så mye rart der når jeg studerte og jobbet der en periode men det var i Seoul tenker meg det ikke er bedre de andre steden :-)å
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Tydelig i trafikken...
Synlig....mest mulig gult da...



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Tydelig i trafikken...
Jeg forstår bare ikke hvordan dette kan misforstås?JohnnyTh skrev:
Dette sier Stantes Vegvesen
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
Hadde alle holdt seg til denne oppskriften, hadde det ikke vært tvil. For mye blinklys kan være like frustrerende som lite blinklys.
Note 4
Re: Tydelig i trafikken...
Tror mer det blir "glemt" enn misforstått... Vet av erfaring, inntil for noen år siden da jeg tok et skikkelig tak i kraven på meg selv og ristet meg litt, at skilt og slikt ikke er så farlig å følge med på etter noen år.. De er fine og alt det der, men neimen om man ser på dem...LordShaft skrev: Jeg forstår bare ikke hvordan dette kan misforstås?
I dag gjør jeg det, jeg SER på ALLE skilt jeg uansett, da det var et av kriteriene i den filleristningen jeg foretok. Selv de skiltene på veien jeg kjører hver eneste dag ser jeg på, om ikke for annen grunn enn at politiet syntes det er kjempegøy å holde kontroll rett etter at de bytter farsgrenser og jeg ikke har lyst på en sånn bot... Men jeg har jo også langt bedre kontroll når jeg følger med på skiltingen da...
Men alt i alt så sitter jeg igjen med følelsen at folk flest glemmer mer trafikk regler eenn de husker... :-)