RX100 er fortsatt topp valuta for pengene
RX100 II fikk vendbar skjerm og bakbelyst sensor (dvs ett knepp bedre støyfjerning) og (visstnok tungvindt i bruk) wifi. Videre tilkoblingsmulighet for ekstern blits eller elektronisk kikkehulls-søker.
RX100 III fikk 1,8 til 2,8 blender på max zoom (!
Det er en "big deal" i min bok) men litt mindre zoom 28-70mm (vs 28-100mm på forrige versjoner). Elektronisk kikkehulls-søker innebygget (forklarer nok mye av prispåslaget og at tilkoblinsskoen forsvant igjen) og innebygget ND filter (Neutral Density) som gjør at du kan filme/ta bilder med større blenderåpning i fullt solskinn. Evt med mindre blenderåpning og lang lukkertid i dagslys og på stativ for å få bilder av fosser og slikt hvor selve fossen blir mer visket ut (blir ganske kule bilder). Dog faktisk ikke bedre bildekvalitet enn II. Raskerer prosessor kan nok ha noe å si for mindre ventetid i prosserering av HDR, fokusering og slikt.
Jeg har tenkt litt på III pga vendbar skjerm, blender og ND. Samtidig frister det ikke ift prisen. Elektronisk kikkehulls-søker er for meg mer en gimmick ("old-school" måte å ta bilder på i min bok - her er det
point-sånn-ca-og-shoot (
-og-stol-på-at-kameraet-fokuserer) som gjelder :-) ) og litt synd fordi det sikkert driver opp prisen på III'ern MYE. Vendbar skjerm er fint men gir litt øket tykkelse og litt mindre robusthet ift bruk på MC. (Mitt RX100 kamera har overlevd både fall i betong fra 1m, litt "asfaltsurfing" og en god del fuktige dager. Kan selvfølgelig være flaks, men byggekvaliteten gir absolutt et solid inntrykk.)
Film-modus har jeg egentlig ikke brukt nok til å gi noen fornuftig tilbakemelding

- utover at kvaliteten og stabiliseringen virker god.