Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Flanker »

LordShaft skrev:For dere som har rx100

Hva kjører dere på film instillingene?
Er den auto hdr funksjonen noe å i det hele tatt bruke tid på? Da jeg føler bildene blir litt kunstig? Ser at det er lenge siden jeg har holdt på med M knappen på kamera, men likte veldig godt P knappen.. eller funksjonen på hjulet er vel mere riktig å si :thumleft

Note 4
På generelt grunnlag, uten noen spesifikk relevans for RX100: S for fartsbilder (du kan styre lukketid), A for det meste annet (du kan styre blender) og P (alt på auto) når kjerringa skal låne det :eh :-k

Til vanlig bruk kan du la kameraet selv bestemme ISO. Skal du ha sylskarpe bilder i dårlig lys må du bruke stativ, og da kan du begynne å lefle med disse innstillingene og kjøre lav ISO og lang lukketid. Moderne kamera tåler ganske høy ISO før støyen virkelig blir merkbar.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

RX100 er veldig bra hvis du bruker høy ISO også.

Her er et av en del bilder jeg hat tatt med ISO 3200:
bilde-1-3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ops!... beklager :redface

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

RX100 er fortsatt topp valuta for pengene :thumleft

RX100 II fikk vendbar skjerm og bakbelyst sensor (dvs ett knepp bedre støyfjerning) og (visstnok tungvindt i bruk) wifi. Videre tilkoblingsmulighet for ekstern blits eller elektronisk kikkehulls-søker.
RX100 III fikk 1,8 til 2,8 blender på max zoom (! Det er en "big deal" i min bok) men litt mindre zoom 28-70mm (vs 28-100mm på forrige versjoner). Elektronisk kikkehulls-søker innebygget (forklarer nok mye av prispåslaget og at tilkoblinsskoen forsvant igjen) og innebygget ND filter (Neutral Density) som gjør at du kan filme/ta bilder med større blenderåpning i fullt solskinn. Evt med mindre blenderåpning og lang lukkertid i dagslys og på stativ for å få bilder av fosser og slikt hvor selve fossen blir mer visket ut (blir ganske kule bilder). Dog faktisk ikke bedre bildekvalitet enn II. Raskerer prosessor kan nok ha noe å si for mindre ventetid i prosserering av HDR, fokusering og slikt.

Jeg har tenkt litt på III pga vendbar skjerm, blender og ND. Samtidig frister det ikke ift prisen. Elektronisk kikkehulls-søker er for meg mer en gimmick ("old-school" måte å ta bilder på i min bok - her er det point-sånn-ca-og-shoot (-og-stol-på-at-kameraet-fokuserer) som gjelder :-) ) og litt synd fordi det sikkert driver opp prisen på III'ern MYE. Vendbar skjerm er fint men gir litt øket tykkelse og litt mindre robusthet ift bruk på MC. (Mitt RX100 kamera har overlevd både fall i betong fra 1m, litt "asfaltsurfing" og en god del fuktige dager. Kan selvfølgelig være flaks, men byggekvaliteten gir absolutt et solid inntrykk.)

Film-modus har jeg egentlig ikke brukt nok til å gi noen fornuftig tilbakemelding :lol - utover at kvaliteten og stabiliseringen virker god.
Sist redigert av RuneMC den 05 feb 2015, 19:23, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Valget var igrunn greit, litt spontant men godt fornøyd med prisen :thumleft

Note 4
Gratulerer med nytt kamera. Det er vel et av de bedre kompaktkameraene på markedet tror jeg.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

For de som er litt interessert i nå rimelige Fujifilm X20, (X30 er jo kommet), her er noen komprimerte, (facebook), jeg har tatt med X20:

Bilde

Bilde

Bilde

Også...tattarataaaa!..har jeg bestilt meg ei Canon 70-200L 4,0 USM :)

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg ser jo at de fleste bilder trenger en liten retouch etter de er lagt over på mac'en, noe annet ville vel vært unormalt :thumleft

Jeg driver å leker meg en del i A modus. Men jeg sliter med å få helt feelingen på det. Eller å mestre det skikkelig. Tar jeg f.eks bilde av landskap, hva bør jeg stille den på da?
Jeg har en skala fra 1.8 til 11 på kamera mitt.
Prøvd å søke litt på nettet, å jeg skjønner jo at den åpner eller struper for lys inn til sensor, men er det noen gode tommelfinger regler for nettopp bruk av aparture eller blenderåpning ;-)

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Har ikke brukt A-mode noe særlig på RX'en, men forumene snakker om f3,5-5,6 som skarpeste område. Går du for høyt i blendertall (liten åpning for lyset til å slippe inn) får du et par problemer uansett: lang lukkertid (så lang at stativ kan kreves eller at du må høyt opp i ISO) og over et visst blendertall så vil faktisk kvaliteten gå nedover igjen pga diffraksjon. Skal være godt synlig fra f8 og oppover som gir mykere detaljer istedenfor skarpere detaljer...

http://www.dpreview.com/forums/post/42283490

Synes egentlig RX100 er rimelig skarpt allerede fra f1,8 og oppover grunnet den gode optikken. Men for landskap vil du gjerne sikre at dybdeskarpheten er god, så da kan det være greit å gå litt opp. ISO100 er også en fordel hvis du skal ta et praktbilde -> da har du ikke fullt så mye å velge på...

Bruker av og til P og av og til M om jeg har god tid. Ellers Creative Style: Vivid. RAW+jpg er mest fleksibelt for etterarbeide. Ofte er jpg bildene bra nok, men da har du alltids RAW bildet å hente maksimalt ut av senere.
Jpeg modus gir forøvrig muligheter for både HDR og multiframe noise resolution som du ikke har i RAW modusen.
RuneMC's foto på Flickr

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Creative style? :-k

Ja jeg veldig fornøyd med en del bilder jeg tok mellom 1.8 og 2.8 innendørs i litt dust lys, eneste utfordringer her med A er at du får relativt treg lukkerhastighet 1/30 å da bør personer stå i ro :thumleft

Note 4

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

LordShaft skrev:Creative style? :-k
Meny, s3, nesten nederst. Vivid gir litt ekstra fargemetning som gjør seg på de fleste bilder. Men smak & behag... Er forresten en Creative Style: Landscape også...
RuneMC's foto på Flickr

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Jeg ser jo at de fleste bilder trenger en liten retouch etter de er lagt over på mac'en, noe annet ville vel vært unormalt :thumleft

Jeg driver å leker meg en del i A modus. Men jeg sliter med å få helt feelingen på det. Eller å mestre det skikkelig. Tar jeg f.eks bilde av landskap, hva bør jeg stille den på da?
Jeg har en skala fra 1.8 til 11 på kamera mitt.
Prøvd å søke litt på nettet, å jeg skjønner jo at den åpner eller struper for lys inn til sensor, men er det noen gode tommelfinger regler for nettopp bruk av aparture eller blenderåpning ;-)
Trang åpning=høyt "A tall"=dybdeskarpet=lengre lukkertid=høyere ISO= kan medføre mere støy, en omgåelse er stativ og lav ISO

Stor åpning=lavt "A-tall"=liten dybde i bildet, typiske portrettbilder, korte lukkertider, lav ISO, mindre behov for stativ.

På X20'en ligger jeg på 5,6 og opp mot 11 for dybdeskarphet.

Den Sonyen den takler sikkert høye ISO-verdier.
ISO er liksom en måte å snakke om gamle ASA verdier. Jo mer lysfølsom film, dess mer korning, samme med ISO. Høye ISO-verdier gir støy fordi det blir for mye forsterkning.

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Med kameraet i videste vinkel, for eksempel for et landskapsbilde, bør blender mellom 4-6 gi god dybdeskarphet. Portretter eller andre bilder der du vil ha lite dybdeskarphet; zoom helt inn og sett blender lavest mulig. I forhold til komposisjon: Bruk apostelzoom... Med andre ord flytt deg fysisk foran å jukke med zoomen hvis du kan.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:
LordShaft skrev:Creative style? :-k
Meny, s3, nesten nederst. Vivid gir litt ekstra fargemetning som gjør seg på de fleste bilder. Men smak & behag... Er forresten en Creative Style: Landscape også...
Ja men i hvilken modus bruker du vivid style da? Jeg ser dette er jo tilgjengelig på alle de "manulle" modusene.... Jeg er ikke helt der at jeg bare kan kjøre på i M å enkelt forstå alle de forskjellige settingene for de forskjellige tingene en skal ta bilde av.

Opplever automodus som særdeles vanskelig, da du ikke kan deaktivere eller ha noe særlig kontroll på enkelte opplagt valg. Det tar forsåvidt veldig gode bilder "snapshot" i auto, men vil helst ha litt kontroll selv.

Jeg ser on the line at veldig mange proffer bruker A modus når de er på farten og tar mye snapshot!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Min RX100 står limt fast på "A" hvor jeg styrer blender og evt. ISO selv. RAW er så klart et must for meg. Bildene vil jeg redigere slik jeg vil ha dem selv. Å overlate dette til kameraet har jeg ikke lyst til. Dessuten fungerer ikke disse bildestilene når man skyter i RAW format :thumleft

Svar