Hva er gode MC-veier?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Voksen »

Ser at flere nevner strekningen Lysebotn-Brokke som god MC-vei, og det er jeg helt enig i. Selv bor jeg slik at jeg ikke pleier å kjøre hele strekket, men kjører opp eller ned Sirdalen.
En tur som jeg synes topper alt og som ikke er nevnt her er å få med seg ferja inn Lysefjorden. På en fin sommerdag er denne turen fantastisk. Passerer både under Prekestolen og Kjerag. Heller ikke umulig at en ser basehoppere i aksjon. Er både ruteferje og turistferje om sommeren å velge mellom. Ruteferja tar maks 5 MCer, men er desidert rimeligst og også raskere.
Kommer en østrfa vil jeg anbefale å kjøre kystveien fra Flekkefjord-Ånasira-Jøssingfjord og via Jæren til Lysefjordferja som går fra Lauvvik. Topp MC-vei!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av AJ »

Norge er et eldorado av flotte MC-veier, helt klart :thumleft
Men det er et godt utvalg i Alpene også.
Som her i Stelvio-passet... ;-) :

Bilde

Fotografert fra en ikke helt vanlig vinkel, for å si det sånn... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

Voksen skrev:Ser at flere nevner strekningen Lysebotn-Brokke som god MC-vei, og det er jeg helt enig i. Selv bor jeg slik at jeg ikke pleier å kjøre hele strekket, men kjører opp eller ned Sirdalen.
En tur som jeg synes topper alt og som ikke er nevnt her er å få med seg ferja inn Lysefjorden. På en fin sommerdag er denne turen fantastisk. Passerer både under Prekestolen og Kjerag. Heller ikke umulig at en ser basehoppere i aksjon. Er både ruteferje og turistferje om sommeren å velge mellom. Ruteferja tar maks 5 MCer, men er desidert rimeligst og også raskere.
Kommer en østrfa vil jeg anbefale å kjøre kystveien fra Flekkefjord-Ånasira-Jøssingfjord og via Jæren til Lysefjordferja som går fra Lauvvik. Topp MC-vei!
Notert og allerede plottet på kartet....her skal det kjøres i sommer.

Note 4

ZZR-Erling

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Norge er et eldorado av flotte MC-veier, helt klart :thumleft
Men det er et godt utvalg i Alpene også.
Som her i Stelvio-passet... ;-) :

Bilde

Fotografert fra en ikke helt vanlig vinkel, for å si det sånn... :knegg
mmm :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Bringisen »

Gode MC veier for meg er veier uten biler, helst uten noen andre kjøretøy. De må gjerne være smale og svingete, kan godt være dårlige veier med 50 km/t. Det må være mulig å fricampe og naturen rundt må være slående.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg liker best veier som er litt svingete, men ikke mer enn at man presse litt på fartsgrensene. Hårnålssvinger og lignende er moro, men jeg får liksom ikke den gode følelsen av kjøringen. Det som oppveier for det er at slike veier ofte har spektakulær utsikt. Hvis det ikke er noe å se på langs veiene så blir det fort kjedelig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:Jeg liker best veier som er litt svingete, men ikke mer enn at man presse litt på fartsgrensene. Hårnålssvinger og lignende er moro, men jeg får liksom ikke den gode følelsen av kjøringen. Det som oppveier for det er at slike veier ofte har spektakulær utsikt. Hvis det ikke er noe å se på langs veiene så blir det fort kjedelig.
:thumleft

Hårnål svinger der du må ned i gangfart for å klare svingen er ikke spennende i lengden om der ikke er noe å se på.... Pent doserte svinger en kan dra på gjennom hele kurven derimot.... Da snakker vi gull, hvertfall for min kjørestil :thumleft

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Barbarozza »

Er nok enig med JohnnyTh her.

Mulig jeg er blassert siden jeg har vært over Stelvio 5 ganger .. en i minusgrader og en i snø. Men det er ikke det flotteste, ikke å kjøre heller. Men det er et sted du MÅ ha vært hvis du kjører i alpene. Men det er liksom en annen greie. En annen ting er at passene kan virke veldig forskjellig avhengig av hvilken side du kjører opp på.

De fleste av oss kjører de mest kjente, men det finnes en haug med ukjente overganger også og de er vel hva man skal prøve å ha fokus på. Ellers så synes jeg Hahntennjoch, Gavia , Klousen osv er like flotte som Stelvio, vi motorsyklister med hang til alpeveier er litt for opptatt av Stelvio :-) Og jeg har vel sagt det litt for ofte før men kom dere litt vekk fra Dolomittene, Sveits har mye å by på og en dag eller 2 greier man der selv med dyr valuta. Husk også at det finnes en del fjelltopper der du ikke kommer over men kan kjøre opp eller bare stikke innom og se. Mellom Sveits og Frankrike finnes det mye flott, St Bernhard , La petit Bernhard, veien over Forklaz mot Chamonix osv osv. I Frankrike har du også det høyeste passet i alpene , Cime de la Bonette. Ligger ikke langt fra italia en gang. . Østerike har jo også Grossglockner, Timmelsjoch og Hahntennjoch samt panoramveien slik at det man bør flytte blikket litt vekk fra Italia og Cortinaområdet når man har vært der før.

Og for de som ønsker en slags østelig Stelvio utfordring så ligger Transfagarasan der samt Tatrafjellene og karpatene. Men egner seg for litt spesiellt intereserte som undertegnede :-)
Memento mori

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av cevillan »

Overraskende mange som synes natur og spektakulær utsikt definerer en god mc-vei. Hvis jeg rekker å nyte landskapet er det for meg en ganske kjedelig vei.

For meg gjelder veier som er akkurat for smal til å ha midtstripe men mer enn brei nok til å møte en bil med dårlig linjevalg, med godt dekke og svinger som avløses av nye svinger. Hele tiden på søken etter den perfekte linja som ivaretar fart, komfort, møtende trafikk osv. Det har hendt jeg har snudd og kjørt tilbake fordi jeg var misfornøyd med hvordan jeg løste linjevalget i et parti... :redface

En annen god mc-vei kan være til et møte i en av bydelen av Bergen i rushet, der jeg lane-splitter forbi 1000 biler og bruker en brøkdel av tiden jeg ville brukt med bilen uten å ha betalt en krone i bompenger eller parkering.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Er nok enig med JohnnyTh her.

Mulig jeg er blassert siden jeg har vært over Stelvio 5 ganger .. en i minusgrader og en i snø. Men det er ikke det flotteste, ikke å kjøre heller. Men det er et sted du MÅ ha vært hvis du kjører i alpene. Men det er liksom en annen greie. En annen ting er at passene kan virke veldig forskjellig avhengig av hvilken side du kjører opp på.

De fleste av oss kjører de mest kjente, men det finnes en haug med ukjente overganger også og de er vel hva man skal prøve å ha fokus på. Ellers så synes jeg Hahntennjoch, Gavia , Klousen osv er like flotte som Stelvio, vi motorsyklister med hang til alpeveier er litt for opptatt av Stelvio :-) Og jeg har vel sagt det litt for ofte før men kom dere litt vekk fra Dolomittene, Sveits har mye å by på og en dag eller 2 greier man der selv med dyr valuta. Husk også at det finnes en del fjelltopper der du ikke kommer over men kan kjøre opp eller bare stikke innom og se. Mellom Sveits og Frankrike finnes det mye flott, St Bernhard , La petit Bernhard, veien over Forklaz mot Chamonix osv osv. I Frankrike har du også det høyeste passet i alpene , Cime de la Bonette. Ligger ikke langt fra italia en gang. . Østerike har jo også Grossglockner, Timmelsjoch og Hahntennjoch samt panoramveien slik at det man bør flytte blikket litt vekk fra Italia og Cortinaområdet når man har vært der før.

Og for de som ønsker en slags østelig Stelvio utfordring så ligger Transfagarasan der samt Tatrafjellene og karpatene. Men egner seg for litt spesiellt intereserte som undertegnede :-)
Transfagarasen er fantastisk. Flott natur og fine kurver. Dessverre har jeg bare fått kjørt halvparten siden toppen var stengt når jeg var der. Teknisk sett var vel hele stengt, men jeg skjønte ikke det Rumenske skiltet :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev: Transfagarasen er fantastisk. Flott natur og fine kurver. Dessverre har jeg bare fått kjørt halvparten siden toppen var stengt når jeg var der. Teknisk sett var vel hele stengt, men jeg skjønte ikke det Rumenske skiltet :lol
Men hvis den var stengt, hadde du veien stort sett for deg selv da? Er jo enda bedre. Ingen andre treige turister som skal stoppe over alt.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev: Transfagarasen er fantastisk. Flott natur og fine kurver. Dessverre har jeg bare fått kjørt halvparten siden toppen var stengt når jeg var der. Teknisk sett var vel hele stengt, men jeg skjønte ikke det Rumenske skiltet :lol
Men hvis den var stengt, hadde du veien stort sett for deg selv da? Er jo enda bedre. Ingen andre treige turister som skal stoppe over alt.. :knegg
Jeg var helt alene bortsett fra en hjullaster. Men veien var ikke så veldig god heller. Så det ble lite inspirert kjøring.

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev:Overraskende mange som synes natur og spektakulær utsikt definerer en god mc-vei. Hvis jeg rekker å nyte landskapet er det for meg en ganske kjedelig vei.

For meg gjelder veier som er akkurat for smal til å ha midtstripe men mer enn brei nok til å møte en bil med dårlig linjevalg, med godt dekke og svinger som avløses av nye svinger. Hele tiden på søken etter den perfekte linja som ivaretar fart, komfort, møtende trafikk osv. Det har hendt jeg har snudd og kjørt tilbake fordi jeg var misfornøyd med hvordan jeg løste linjevalget i et parti... :redface

En annen god mc-vei kan være til et møte i en av bydelen av Bergen i rushet, der jeg lane-splitter forbi 1000 biler og bruker en brøkdel av tiden jeg ville brukt med bilen uten å ha betalt en krone i bompenger eller parkering.
Jeg er forsåvidt helt enig med deg i dette.... Men noen plasser blir jeg rett og slett målløs av naturen rundt. En av plassene i norge jeg bare gleder meg grønn av å kjøre er over sognefjellet. Det er bare noe med landskapet og måten veiene bukter seg som gjør at dette er en fantastisk mc vei.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
cevillan skrev:Overraskende mange som synes natur og spektakulær utsikt definerer en god mc-vei. Hvis jeg rekker å nyte landskapet er det for meg en ganske kjedelig vei.

For meg gjelder veier som er akkurat for smal til å ha midtstripe men mer enn brei nok til å møte en bil med dårlig linjevalg, med godt dekke og svinger som avløses av nye svinger. Hele tiden på søken etter den perfekte linja som ivaretar fart, komfort, møtende trafikk osv. Det har hendt jeg har snudd og kjørt tilbake fordi jeg var misfornøyd med hvordan jeg løste linjevalget i et parti... :redface

En annen god mc-vei kan være til et møte i en av bydelen av Bergen i rushet, der jeg lane-splitter forbi 1000 biler og bruker en brøkdel av tiden jeg ville brukt med bilen uten å ha betalt en krone i bompenger eller parkering.
Jeg er forsåvidt helt enig med deg i dette.... Men noen plasser blir jeg rett og slett målløs av naturen rundt. En av plassene i norge jeg bare gleder meg grønn av å kjøre er over sognefjellet. Det er bare noe med landskapet og måten veiene bukter seg som gjør at dette er en fantastisk mc vei.
Sognefjellet er en av mine favoritter og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av JohnnyTh »

Et bilde til fra Transfagarasen
Bilde
Sist redigert av Crinos den 17 feb 2015, 13:47, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Fixet IMG tag
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar