Orions belte - Ducati Scrambler solgt

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av AJ »

Orion skrev: Klar for sommer, MC-kjøring, soving i telt, fyring av bål, kaffekoking, våkne av fuglekvitter på morran, fisking, bildetaking, videofilming, godt vær, første pils etter oppslått leirplass, utforsking av nye steder, bli kjent med nye MC-folk etc etc nå. Bare for å vri diskusjonen over på noe annet. :P :p Ikke lenge igjen!
Godt beskrevet :-) .
Kjenner godt igjen det aller meste her og gleder meg som en unge til det blir kjørbart, selv etter mange sesonger :mc6
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

AJ skrev:
Orion skrev: Klar for sommer, MC-kjøring, soving i telt, fyring av bål, kaffekoking, våkne av fuglekvitter på morran, fisking, bildetaking, videofilming, godt vær, første pils etter oppslått leirplass, utforsking av nye steder, bli kjent med nye MC-folk etc etc nå. Bare for å vri diskusjonen over på noe annet. :P :p Ikke lenge igjen!
Godt beskrevet :-) .
Kjenner godt igjen det aller meste her og gleder meg som en unge til det blir kjørbart, selv etter mange sesonger :mc6
Kjekt å høre. :-) Høres selvsagt ekstra idyllisk ut når man skriver det slik. Ser for meg mange utfordringer også, som å ta hensyn til dårlig vær, grus i veibanen, utrygge medtrafikanter, dårlig skilting, mygg, bjørn og andre rovdyr (haha). I tillegg til en haug av utfordringer jeg sikkert ikke er forberedt på. Men det er endel av opplegget ser jeg for meg.

Fisking.. Tja, det blir neppe dagligdags på turene. Men har planlagt en tur til Trøndelag, og dra videre på en 3-dagers fjelltur med en kompis. Blir da å ta sykkelen opp, for så å låne litt utstyr av han i tillegg til dét jeg har - og ta føttene fatt derifra. Kjenner jeg begynner å få tilbake nysgjerrigheten til det å oppleve nye steder fra da jeg var guttunge. Og det må sies å være positivt.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Cutless »

Orion skrev:
Cutless skrev:
Orion skrev:Innkjøring av Scrambleren.

Har hørt det er lurt å kjøre variert de første milene under innkjøringsperioden. I den anledning lurer jeg på å ikke kjøre direkte hjem når jeg henter den, men heller ta en lengre kjøretur med fokus på innkjøring. Noen som har forslag til kjørerute? Starter i Holmestrand, så Vestfold og omegn ser jeg for meg. Evn. småveier langs motorveien inn til Oslo.

Er det en fordel å stoppe innimellom og la motoren bli kald, eller er det bare å peise på?
Haha, forsiktig nå, hvis du starter en diskusjon på innkjøring så har vi det gående godt ut i april. Men jeg kan videreformidle det jeg har plukket opp angående innkjøring som jeg har vurdert som fornuftig.

Det kan være lurt å kjøre ekstra forsiktig de første 15-20 minuttene. Ta det ekstra med ro. Få varme i gir, motor etc. Unngå stabilt turtall her også. Deretter ta en pause og la alle delene kjøle seg ned litt. Deretter starter du den ordentlige innkjøringen. Bygger deg opp til de maks anbefalte RPM'ene. Unngå bratte bakker. Fokuser på variert turtall. Unngå fullt gasspådrag. Det skal ikke være noe problem å gå litt over maks anbefalt RPM så lenge du ikke ligger over i lengre tid. Gir mye. Bruk hele RPM spekteret.

Jeg har ingen vitenskapelige bevis for å støtte påstandene mine, men av det jeg har lest både fra offisielle hold og fra forum-nerder + 1 stk egen innkjøring på MC så er dette måten jeg skal gjøre det på.
Det hørtes ut som en fornuftig måte å gjøre det på Cutless. Takk for svar. :-) Da var den diskusjonen avslutta.

Bestilte meg Orion-teltet i stad. Så får vi se når tid det dukker opp. Klar for sommer, MC-kjøring, soving i telt, fyring av bål, kaffekoking, våkne av fuglekvitter på morran, fisking, bildetaking, videofilming, godt vær, første pils etter oppslått leirplass, utforsking av nye steder, bli kjent med nye MC-folk etc etc nå. Bare for å vri diskusjonen over på noe annet. :P :p Ikke lenge igjen!

Bare hyggelig :)

Den beskrivelsen var skremmende bra, jeg drømmer om mye av det samme som du skrev nå. Jeg har også lyst til å kjøpe telt, men har ikke klart å funnet noe som passer meg enda - letingen fortsetter.

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Gulars »

Orion skrev:
Snikendeugle skrev:
Shiit! Kuleste MSX'en jeg har sett :)
Her har det gått inn en god del kjærlighet. Det syns. *Klør litt i kjøpefingeren
Takk for det. :-) Ja det har gått med noen timer til skruing. Artig prosjekt som jeg har lært ufattelig mye av. Skal ikke se bort fra at jeg kjøper en MSX til ved en senere anledning. Kun positive erfaringer med den. Hehe, leketøy for voksne. Skreiv forresten den har gått 95 mil. Fant ut da jeg gikk ned i garasjen at den kun har gått 85 ;-)

Har uansett en kjøper allerede. Var innom en hyggelig fyr fra forumet og så på den i går. Han skulle selge en annen sykkel først, så får vi se om han fortsatt er interessert etter det. :-) Bosted og arb.situasjon gjør at det blir unødvendig med to sykler akkurat nå. Skal jobbe en periode i Korea til høsten også, så da blir det enda mindre tid til sykkel.
Først, gratulerer med ny, kul sykkel. Tøff den Hondaen også. Når jeg så den hadde gått 95 mil regnet jeg med det var en skrivefeil og så korrigerer du til 85 mil :D Jeg trodde du mente 950 mil. 85 mil er jo unnagjort på en grei helgetur. Eller noen uker med småkjøring. :D
Kjør sikkert!

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Gulars skrev:Først, gratulerer med ny, kul sykkel. Tøff den Hondaen også. Når jeg så den hadde gått 95 mil regnet jeg med det var en skrivefeil og så korrigerer du til 85 mil :D Jeg trodde du mente 950 mil. 85 mil er jo unnagjort på en grei helgetur. Eller noen uker med småkjøring. :D
Takk for det Gulars :-)

Hehe, nei det stemmer med 85 mil. Eller rettere sagt 850km. Så den er knapt nok innkjørt. Lengste turen jeg hadde var til Jessheim på en visning, ellers har det kun vært småkjøring innad i Oslo. Hovedsakelig frem og tilbake til treningssenteret. Ser uansett fram til å hente nysykkelen neste måned, så det blir mulig å dra på langtur. Tror de 85 milene jeg gjorde på MSXen, blir dratt iland på ei helg med Ducatien.

Årsaken til så lite kjøring er at jeg jobber offshore og har vært i Thailand hver friperiode. Så den har kun blitt brukt de få dagene jeg har vært hjemme mellom jobb og ferie. Ser i passet at jeg har over 30 turer nedover de siste 4 årene. I sommer derimot har jeg planer om å være i Norge.

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Honda600 »

Interessant dette med innkjøring. Jeg er strengt tatt litt usikker her selv, så gjerne kom opp med forslag til rute fra Holmestrand til Oslo, da jeg blir nødt til å ta denne turen selv ved henting.
Jeg har ikke snakket med Løvaas rundt dette, men har skjønt at det skal tas en førstegangsservice etter 1000 km? Har lest litt rundt på nettet, og der hevder enkelte at dette er en relativt omfattende og kostbar service, som blant annet inkluderer ventiljustering. Synes dette høres rart ut etter bare 1000 km men. Hørt noe fra Løvaas vedrørende dette?

For øvrig fått noen input på når syklene kan forventes til landet?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av LordShaft »

Ventiljustering på 1000? Det er i såfall første gang jeg hører om....:-k
Innkjøring må ikke gjøres i en tur. Du kjører sykkelen din rolig og kontrollert de første 1000, så er det en oljeskift også er du der :thumleft

Note 4

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Honda600 skrev:Interessant dette med innkjøring. Jeg er strengt tatt litt usikker her selv, så gjerne kom opp med forslag til rute fra Holmestrand til Oslo, da jeg blir nødt til å ta denne turen selv ved henting.
Jeg har ikke snakket med Løvaas rundt dette, men har skjønt at det skal tas en førstegangsservice etter 1000 km? Har lest litt rundt på nettet, og der hevder enkelte at dette er en relativt omfattende og kostbar service, som blant annet inkluderer ventiljustering. Synes dette høres rart ut etter bare 1000 km men. Hørt noe fra Løvaas vedrørende dette?

For øvrig fått noen input på når syklene kan forventes til landet?
Hehe, du stilte masse interessante spørsmål. Skal svare så godt jeg kan.

Når det gjelder kjørerute kommer det litt an på været. Blir gjerne å ta riksvei 313 nordover langs Holmestrandsfjorden til Sande. Stoppe og ta en kaffekopp og la motoren få kjølt seg ned. Forsette Sør-øst langs kysten på rv319 og følge den opp til Svelvik. Stoppe og ta noen bilder mens motoren kjøler seg ned igjen ;) Så videre nordover langs kysten på rv319 til Drammen.

Fra Drammen rv282 nesten til Tranby, videre på Drammensveien til Asker. Så se an om det frister med en omvei sørover langs 167 forbi Heggedal, opp 165 forbi Slemmestad, Vollen og Vettre. Fra Holmen ta av på Fv201 - Billingstadsletta til Slependen. Fv151 til Sandvika. Derifra følge rv164/160 til Ullern. Følge Vækerøveien nordover ett par km til Røa og ta rv168 ned til Majorstua. Kun et kjapt forslag hentet fra Google maps. Får se om det lar seg gjøre å plotte inn på GPSen.

Tror første ventiljustering var på 12.000. Og no beltegreier på 24.000. Ta det med ei klype salt. Hvis Andreas er innpå veit gjerne han. Fått inntrykk av at han har mer innsikt i disse syklene enn de fleste på forumet. :-) Etter første 1000 går jeg ut fra det bare er olje- og filterskift.

Syklene mener jeg er i salg fra begynnelsen/midten av mars. Går ut fra de får inn noen utstillingsmodeller til MC-Messa på Lillestrøm 6-8. mars i tillegg. De har allerede en utstillingsmodell stående hos Løvaas, men siden den var rød har jeg latt være og tatt turen. :P :p

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av jongsanim »

Liker denne bedre til Røa fra Sandvika:

Slipper Vækerøveien

https://www.google.no/maps/dir/Sandvika ... 59.9475319" onclick="window.open(this.href);return false;

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

jongsanim skrev:Liker denne bedre til Røa fra Sandvika:

Slipper Vækerøveien

https://www.google.no/maps/dir/Sandvika ... 59.9475319" onclick="window.open(this.href);return false;
Det så mye enklere ut også, tusen takk! :-)

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Honda600 »

Fin rute det der, jeg kan fort finne på å kopiere denne. Velger nok "bakveien" til Røa, da dette er en koseligere vei :)

Synes det virket rart med ventiljustering på 1000 km ja, hehe. Betryggende å lese svarene ovenfor.

Ellers var jeg faktisk innom Løvaas for et par uker siden for å ta sykkelen nærmere i øyesyn. Jeg har jo bestilt rød, så utstillingsmodellen er prikk lik min. Fikk et særdeles positivt inntrykk av sykkel så vel som forhandler! For meg som ikke akkurat ruver i terrenget, så er sittestillingen meget behagelig. Dette blir en perfekt sykkel å kjøre i tett Oslo-trafikk.

Selgeren var også en utrolig hyggelig type, og han tok seg bryet med å starte opp sykkelen. Synes kanskje lyden har virket noe spak i youtube-klippene jeg har sett, men i levende live høres den tøff og rå ut! Veldig positivt overrasket faktisk, og kjente det kriblet nedover ryggen når jeg vred på gassen. Jeg var tidligere temmelig overbevist om at jeg måtte ha Termignoni-slipon, men nå er jeg jaggu ikke så sikker lenger...

Hvor fornuftig det var å stikke innom er jeg imidlertid usikker på, for nå går tiden frem mot levering fryyyktelig sakte :)

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Honda600 skrev:Fin rute det der, jeg kan fort finne på å kopiere denne. Velger nok "bakveien" til Røa, da dette er en koseligere vei :)

Synes det virket rart med ventiljustering på 1000 km ja, hehe. Betryggende å lese svarene ovenfor.

Ellers var jeg faktisk innom Løvaas for et par uker siden for å ta sykkelen nærmere i øyesyn. Jeg har jo bestilt rød, så utstillingsmodellen er prikk lik min. Fikk et særdeles positivt inntrykk av sykkel så vel som forhandler! For meg som ikke akkurat ruver i terrenget, så er sittestillingen meget behagelig. Dette blir en perfekt sykkel å kjøre i tett Oslo-trafikk.

Selgeren var også en utrolig hyggelig type, og han tok seg bryet med å starte opp sykkelen. Synes kanskje lyden har virket noe spak i youtube-klippene jeg har sett, men i levende live høres den tøff og rå ut! Veldig positivt overrasket faktisk, og kjente det kriblet nedover ryggen når jeg vred på gassen. Jeg var tidligere temmelig overbevist om at jeg måtte ha Termignoni-slipon, men nå er jeg jaggu ikke så sikker lenger...

Hvor fornuftig det var å stikke innom er jeg imidlertid usikker på, for nå går tiden frem mot levering fryyyktelig sakte :)
Haha, ser den. Jeg måtte faktisk slutte å studere bilder av den røde modellen. Ettersom den gule begynte å blekne i forhold. ;-) Så tror helt sikkert du kommer til å bli fornøyd. :D Du har sikkert sett den allerede, men likte veldig godt denne amatørvideoen av den røde Icon. Hvertfall hvis du har litt lyd så får du et bedre inntrykk av gassrespesonsen kontra på de andre videoene. Blir uansett ikke det samme som i virkeligheten, så gleder meg sjukt til å høre den selv. Har forhåndsbestilt med Termi Race Silencer, så spent på hvordan dét høres ut.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=PeDmc6hL3Jg[/video]

Har forresten sett nærmere på kartet. Tror det blir ei lettere rute om en tar rv23 sørover etter Drammen. Ned til Røyken, og 165 derifra hele veien opp til Holmen. Trolig det som blir gjort her. Er lite kjent i området, som dersom en skal kjøre småveiene som fletter seg rundt motorveien på vei inn til Oslo er det fort gjort å ryke utpå. ;-)

Legger ved et bilde av Leader of the pack :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av LordShaft »

En ducati skal være rød i mine øyner :thumleft Hadde en strøken 748 selv i mange år. Er bare noe helt eget med Ducati :love

Er det katalysator på denne? Jeg klarer ikke å se det på bildet du har lagt ut. Jeg regner med det er katalysator på den, pga miljøkravene. Å skifte bare til slip-on er bortkastet. Blir nesten ikke forskjell i lydbildet, ser bare bedre ut. Skal du først invistere i ny eksos må du gå for fult effektanlegg. Da skal du få høre på susar!!! djizes :prf

Eneste som jeg var jævlig konsekvent med på ducati (mulig dette har endret seg på nyere typer) var å skifte olje hver 5000 :thumleft (olje og filter)

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

LordShaft skrev:En ducati skal være rød i mine øyner :thumleft Hadde en strøken 748 selv i mange år. Er bare noe helt eget med Ducati :love

Er det katalysator på denne? Jeg klarer ikke å se det på bildet du har lagt ut. Jeg regner med det er katalysator på den, pga miljøkravene. Å skifte bare til slip-on er bortkastet. Blir nesten ikke forskjell i lydbildet, ser bare bedre ut. Skal du først invistere i ny eksos må du gå for fult effektanlegg. Da skal du få høre på susar!!! djizes :prf

Eneste som jeg var jævlig konsekvent med på ducati (mulig dette har endret seg på nyere typer) var å skifte olje hver 5000 :thumleft (olje og filter)
Hehe har ikke så mye peiling på motor, men ja det er katalysator. ;-) Går ut fra det er mulig å beholde slipon dersom jeg ønsker å gå for fullt anlegg senere. Og kun kjøpe inn grenrørene. Ellers har en alltids mulighet til å legge det ut for salg. Tipper det er flere som ønsker seg slipon etterhvert som de blir vant til den originale lyden. Så burde ikke være noe problem å få solgt det.

Noe av det som er spennede med denne sykkelen er at det er en helt ny modell. Så effektanlegg osv har ikke komt ut enda. Jeg har lest rykter om at Akrapovic også skal lage, men det er ikke komt noen bilder enda.

Når det gjelder farge må jeg si meg enig :-) Tre grunner til at jeg valgte gul: 1. All hypen rundt den gule modellen under lanseringa. 2. Den originale Scrambleren var gul. 3. Har en oppfatning av at gult synes bedre i trafikken. Trolig derfor de gikk fra røde til gule ambulanser. Og siden dette blir første tunge sykkelen, og jeg har planer om å kjøre endel. Velger jeg heller ei safe farge kontra ei som kanskje blir oversett i trafikken. Hvis farga kan redde meg i en situasjon, hvor jeg ellers ville blitt påkjørt om jeg hadde hatt en mørk sykkel. Anser jeg det som et win. Men det får vi aldri svar på ;-) Når det gjelder Scrambleren synes jeg uansett den tar seg godt ut i alle farger. :-)

Forøvrig takk for tips til oljeskift. Det skal jeg ta med videre.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ikke helt enig i at Ducati skal være rød, men dette har jeg åpenbart ikke peiling på i følge LordShaft :lol

Når det er sagt så synes jeg ikke noe om sterke farger i det hele tatt. Blir litt sånn "se her kommer jeg". Jeg liker at ting har nøytrale farger som sort/hvit men det kan vøre noen innslag av sterke farger for å bryte litt. Men Scrambleren (som jeg har sagt flere ganger tidligere) gleder jeg meg veldig til å se live. Du må love meg at du tar en tur til Østfold og Fredrikstad så fort du får sykkelen. Er mange flotte veier her og kommer du innom Høk med denne på en torsdag så vil den nok få mye oppmerksomhet :thumleft

Svar