Hva er gode MC-veier?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

Det der så rett og slett kjedelig ut Johnny :redface

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av spidair »

GODE motorsykkel veier er for meg svinger... Til flere svinger dess bedre... Kjørte fra Drammen til Kristiansand i fjor sommer på alle de gamle veiene jeg kunne finne, også de gamle E18 veiene nedover, helt toppers!! Møtte omtrent ikke en eneste bil og hadde veien for meg selv mer eller mindre. Å sitte å dure bortover på en helt flat og rett motorvei kan jeg gjøre i bil, det er mest behagelig. På sykkel vil jeg ha SVINGER-SVINGER-SVINGER, til flere dess bedre!!

Er ingenting som slår følelsen av å mestre en sving på motor sykkel, kjenne G kreftene rive i kroppen og den vanvittig deilige aksen ut av svingen.... Mmmmm, nydelig......

Har havnet i "tunnel" en gang bare, da det hele kullminerte med at jeg hadde 130 km/t INN i svingene nedover Tuddalen fra Gausta toppen... Gud vet hvor det hadde endt om jeg ikke hadde snappet meg ut av den "tunnelen" (Tunnelen = en tilstand der du føler at ALT bare glir perfekt, du er i ett med sykkelen din, den reagerer som en forlengelse av deg selv, en fantastisk følelse.... Dessverre også meget dødelig, da dette går kjempebra så lenge det går kjempebra (åpenbart....), man merker ikke farten i det hele tatt, kun at det ene glir pent inn i det andre, som en fantastisk rocke konsert liksom.. (Har aldri trippet på narkotika, men innbiller meg at det må føles omtrent så awesomer... :) )

Norge er full av deilig svingete vei og jeg klarte vel å kjøre på dem alle omtrent opp til Hønefoss i nordlig rettning, Geilo i vestlig rettning, Skien i sørlig rettning og Drøbak i østelig rettning... Ingen vei var for liten eller svingete for å få besøk av meg :)

Og kjøpte meg GPS, tom tom Raider, som til overmål sender meg ut på de mest svingete veien en svingekåt mann som meg kan ønske seg!!! Heltoppers....

Måtte jo ut på motor vei fra tid til annen og kan ikke si annet enn at det var kjedelig... Motarden er grei opp til 130 km/t på rett vei men over det blir det slitsomt.. På svingete vei derimot.... har jeg vel egentlig aldri brydd meg om å se på farten inn eller ut... Aldri fartskontroller i sving... :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Det der så rett og slett kjedelig ut Johnny :redface
Det beviser vel hvor forskjellige vi er :prf Kjedelig var det aldri
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

Det var ironi på det aller groveste må du vite.... den turen der skulle gitt mye for å ta :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Olav K »

Gode MC veier, kan være så mangt.. for eksempel denne...skulle gjerne latt Speedy strekke på beina oppover dette passet:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av lars_helgek »

AJ skrev:
Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!

Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende, i hvert fall for oss som kjører to-sylindret... :knegg

Veier med svinger gjør at dekkene slites jevnere - ikke bare på midten... :roll

Å sitte på en MC og kjøre rett fram i kilometer etter kilometer gir ikke den store og gode følelsen over tid - blir i grunnen litt kjedelig etter hvert... :-|

Finnes helt sikkert mange andre argumenter også, men det var disse jeg kom på i full fart... ;e
Signert :) kystriksveien her, svinger, sletter, og severdigheter som pærler på en snor :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Solo-rider
Innlegg: 786
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Solo-rider »

Tittet i et ukeblad og så der at Seljestadjuvet mellom Odda og Røldal var en flott avstikker med bil... :mk
Noen her som har kjørt der med mc ?
http://www.sffarkiv.no/sffbasar/style_h ... ype=single" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Olav K »

Solo-rider skrev:Tittet i et ukeblad og så der at Seljestadjuvet mellom Odda og Røldal var en flott avstikker med bil... :mk
Noen her som har kjørt der med mc ?
http://www.sffarkiv.no/sffbasar/style_h ... ype=single" onclick="window.open(this.href);return false;

Her har jeg definitivt kjørt med MC ja. Dette er gamleveien mellom Odda/Seljestad og Røldal. Vinterstengt, åpner når snøen er smeltet. med 5 meter snø i skisenteret kan det nok ta litt tid i år :knegg
Den bærer preg av lite eller fraværende vedlikehold, så det er ikke noen racerbane akkurat.
Men oppi selve juvet kan man se tre genereasjoner med veier (gamle post/hestevegen, den gamle kjørevegen vi bruker med MC, og nye veien som stort sett går i tunnel.
Du kjører også forbi minnestøtta etter Gunnar Turtveit, postmannen som blei tatt av snøras i 1903, og lå begravd i 56 timer, før han gravde seg fram med hjelp av posthornet sitt. Alle trodde han var død forlengst da han etter langt og lenge kom seg ned til, og inn på Breifonn Hotel. De fikk ringt til lensmannen i Røldal som fikk gitt kona beskjed om at mannen var kommet tilrette igjen. Hun besvimte umiddelbart (eller, som de sier det i Røldal: "Ho falt i uveta")
Det hører med til historien at Turtveit fikk ett langt liv etter raset, han blei nesten 100 år.

Sånn, da fikk dere en dose lokalhistorie på morran. :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Jompa »

Fint med litt lokalhistorie på morran.
Hadde det skjedd i dag, måtte postmannen brukt strekkodeleseren.
Vil tru at posthornet var et bedre graveredskap
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

Legendarisk onkel :perfect gleder meg til vi skal på tur igjen

Note 4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev:Legendarisk onkel :perfect gleder meg til vi skal på tur igjen

Note 4
Og det nærmer seg.... 123 dager igjen til Speedy setter fart mot Kielbåten :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Solo-rider
Innlegg: 786
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Solo-rider »

Olav K skrev:
Solo-rider skrev:Tittet i et ukeblad og så der at Seljestadjuvet mellom Odda og Røldal var en flott avstikker med bil... :mk
Noen her som har kjørt der med mc ?
http://www.sffarkiv.no/sffbasar/style_h ... ype=single" onclick="window.open(this.href);return false;

Her har jeg definitivt kjørt med MC ja. Dette er gamleveien mellom Odda/Seljestad og Røldal. Vinterstengt, åpner når snøen er smeltet. med 5 meter snø i skisenteret kan det nok ta litt tid i år :knegg
Den bærer preg av lite eller fraværende vedlikehold, så det er ikke noen racerbane akkurat.
Men oppi selve juvet kan man se tre genereasjoner med veier (gamle post/hestevegen, den gamle kjørevegen vi bruker med MC, og nye veien som stort sett går i tunnel.
Du kjører også forbi minnestøtta etter Gunnar Turtveit, postmannen som blei tatt av snøras i 1903, og lå begravd i 56 timer, før han gravde seg fram med hjelp av posthornet sitt. Alle trodde han var død forlengst da han etter langt og lenge kom seg ned til, og inn på Breifonn Hotel. De fikk ringt til lensmannen i Røldal som fikk gitt kona beskjed om at mannen var kommet tilrette igjen. Hun besvimte umiddelbart (eller, som de sier det i Røldal: "Ho falt i uveta")
Det hører med til historien at Turtveit fikk ett langt liv etter raset, han blei nesten 100 år.

Sånn, da fikk dere en dose lokalhistorie på morran. :knegg

Takk for meget godt svar med god lokalhistorie på kjøpet :thumleft
Da er det bare å vente på at snøen der har smeltet da.. :mc3
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar