Har prisen noe å si?Flanker skrev:Og med eleganse kan du også gange prisen med 2LoneRider skrev:Det kommer en ny og mer elegant Rider i år:
http://www.tomtom.com/en_no/rider/" onclick="window.open(this.href);return false;
MCsidens store samletråd om GPS
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
For mange vil jeg tro at den har noe å si, ja...JohnnyTh skrev:Har prisen noe å si?Flanker skrev:Og med eleganse kan du også gange prisen med 2LoneRider skrev:Det kommer en ny og mer elegant Rider i år:
http://www.tomtom.com/en_no/rider/" onclick="window.open(this.href);return false;
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Skal jeg være ærlig så tror jeg det er ett fett hvilken GPS man velger av Zumo 660 og TomTom Rider. Personlig gikk jeg for TomTom Rider. Jeg krever at den viser vei, er vanntett, lager spor av ruten og blir levert med nødvendig utstyr for festing/tilkobling. Om den en eller den andre er bedre/værre enn den andre med tanke på navigerien driter jeg en lang en i. Begge er nok mer enn gode nok uansett. Poenget er at denne skal være til hjelp og ikke legge beslag på hele turgleden ved at man sitter med trynet i skjermen hele veien.
Så min anbefaling er at man kjøper den GPS'en som er mest komplett hvor man slipper å kjøpe tilleggsprogramvare/fester etc. for å få den til å virke slik man ønsker.
Så min anbefaling er at man kjøper den GPS'en som er mest komplett hvor man slipper å kjøpe tilleggsprogramvare/fester etc. for å få den til å virke slik man ønsker.

Re: MCsidens store samletråd om GPS
Forsåvidt enig, jeg vil gjerne ha et godt POI-system, og så er jeg litt opptatt av at den ser litt bra ut på sykkelen. Den nye TomTomen likte jeg utseendet på, samme med Garminen, den gamle TomTomen synes jeg er litt mindre pen as.Bjerknez skrev:Skal jeg være ærlig så tror jeg det er ett fett hvilken GPS man velger av Zumo 660 og TomTom Rider. Personlig gikk jeg for TomTom Rider. Jeg krever at den viser vei, er vanntett, lager spor av ruten og blir levert med nødvendig utstyr for festing/tilkobling. Om den en eller den andre er bedre/værre enn den andre med tanke på navigerien driter jeg en lang en i. Begge er nok mer enn gode nok uansett. Poenget er at denne skal være til hjelp og ikke legge beslag på hele turgleden ved at man sitter med trynet i skjermen hele veien.
Så min anbefaling er at man kjøper den GPS'en som er mest komplett hvor man slipper å kjøpe tilleggsprogramvare/fester etc. for å få den til å virke slik man ønsker.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Heisann
Tenkte å komme med en liten tanke for dem som er som meg. Har min første sykkel. Kjører litt "lavbudsjett" i påvente av erfaring og til nyere/ny mc kommer på plass når erfaringen er bedre.
Har 2 Garmin GPSer til bilen som fungerer fint til vanlige veier med lifetime oppdatering. Bluetooth fra GPS til Hjelmens intercom om man ønsker GPSen på øret. Utenom det har jeg Capplens MC kart og generell stedsans og skiltforståelse
Har også kjøpt inn løsning til 12V uttak under salen. og med strømkabelen til GPS er lang nok til å komme frem til under salen i en godt gjemt løsning.
Har i den sammenheng prøvd meg på noe billig fra Ebay.
Total kostnad inkl frakt 150,- (Bruker bilens Garmin GPS)
Kanskje ikke den beste og mest fancy løsningen. Men for rett person er den kanskje grei
Elruts
Tenkte å komme med en liten tanke for dem som er som meg. Har min første sykkel. Kjører litt "lavbudsjett" i påvente av erfaring og til nyere/ny mc kommer på plass når erfaringen er bedre.

Har 2 Garmin GPSer til bilen som fungerer fint til vanlige veier med lifetime oppdatering. Bluetooth fra GPS til Hjelmens intercom om man ønsker GPSen på øret. Utenom det har jeg Capplens MC kart og generell stedsans og skiltforståelse

Har også kjøpt inn løsning til 12V uttak under salen. og med strømkabelen til GPS er lang nok til å komme frem til under salen i en godt gjemt løsning.
Har i den sammenheng prøvd meg på noe billig fra Ebay.
Total kostnad inkl frakt 150,- (Bruker bilens Garmin GPS)
Kanskje ikke den beste og mest fancy løsningen. Men for rett person er den kanskje grei

Elruts
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Det er mulig at det er alderen, eller synet mitt, men når GPSen stod helt nedpå styret opplevde jeg at jeg brukte for lang tid på å skulle fokusere på GPSen, altså flytte blikket fra veien, finne GPS, fokusere, lese, og blikket tilbake på veien.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: MCsidens store samletråd om GPS
På tide med HUDSuperMorten skrev:Det er mulig at det er alderen, eller synet mitt, men når GPSen stod helt nedpå styret opplevde jeg at jeg brukte for lang tid på å skulle fokusere på GPSen, altså flytte blikket fra veien, finne GPS, fokusere, lese, og blikket tilbake på veien.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
hehe..Det er alderen..SuperMorten skrev:Det er mulig at det er alderen, eller synet mitt, men når GPSen stod helt nedpå styret opplevde jeg at jeg brukte for lang tid på å skulle fokusere på GPSen, altså flytte blikket fra veien, finne GPS, fokusere, lese, og blikket tilbake på veien.

Nei jeg prøvde dette nettopp. Jeg satte adressen på noen veier jeg ikke hadde kjørt. Og jeg merket at jeg ikke så noe særlig ned. jeg så ned kjappt og så videre. Så hadde jeg damen på GPS på intercomen. og da holdt det egentligt.
Det er nok en vanesak og smaks sak vil jeg tro

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Veeel, er nok i samme båt som SuperMorten, men er FULLT klar over hvorfor. Med sånt super-blikk som man gjerne blir velsignet med etterhvert som man har slitt ut X antall skosåler, så virker det bortkastet å bruke tid på å kikke ned. Da er det greiere å lese gateskilt på passe godt hold i stedet. På den annen side, -hadde jeg hatt ei kjekk dame på øret som med koselig røst ba meg kjøre både hit og dit, så er jeg redd jeg like godt hadde latt være å komme frem til bestemmelsesstedetElruts84 skrev: hehe..Det er alderen..![]()
....Så hadde jeg damen på GPS på intercomen. og da holdt det egentligt.
Det er nok en vanesak og smaks sak vil jeg tro![]()


Tror jeg fortsetter å kjøre etter nesa. Så lenge det er bensin på tanken, så er det håp

Forresten, - Liker ideene dine Elruts. Du er på god vei :=D>
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: MCsidens store samletråd om GPS
De "vannttette"/sprutsikre veskene som kan kjøpes for å brukes på vanlig bil-gps på MC er greie de, MEN kan være et H..VETE å se skjermen i sollys.
Dårlig "sol-skjerm" i utgangspunktet + plast-vindu er da en dårlig kombinasjon. I tillegg kommer problemer med dugging i regn/rått vær. :-)å Men ellers en grei øko-løsning. Har brukt denne patenten en god del selv. I tillegg har jeg innimellom brukt bil-gps i kartlomma på tankveska, men da blir problemet enda større ,da man får sola rett ovenfra. :-)

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
En GPS er i grunn for meg kun et lite hjelpemiddel. Skal jeg til Geilo så vet jeg veien. En kjapp kikk på Google maps så har man memorisert veien dit. GPS'en har jeg kun med for å se hvor langt det er igjen etc. Er ikke nødvendig det heller, men liker nå en viss kontroll på hvordan jeg ligger ann i løypa.
Der en skikkelig GPS kommer til sin rett er i storbyer. Å kjøre inn til en viss adresse i Stockholm etc. krever nerver av stål og mange ekstra rundturer. GPS'en geleider deg frem til hotellet uten problemer. Om den kanskje ikke alltid velger den korteste/enkleste veien, så kommer man vertfall ALLTID frem inn rimelig tid.
Kjørte med iPad i tankvesken med TomTom appen i sommer når jeg skulle inn i Gøteborg. Jeg måtte bare kapitulere. For det første så gikk iPaden seg varm og slo seg av, og for det andre så måtte jeg kikke ned hele tiden og det kan være litt skummelt i tett trafikk. Jeg kunne montert iPhonen på styret med TomTom app'en men denne ville nok også gått seg varm og dessuten er nok GPS mottagningen på en dedikert GPS bedre.
I all hovedsak hadde jeg nok strengt tatt ikke trengt en TomTom Rider, men synes det er bra og ha og jeg føler meg tryggere de gangene jeg skal finne adresser i større byer.
Der en skikkelig GPS kommer til sin rett er i storbyer. Å kjøre inn til en viss adresse i Stockholm etc. krever nerver av stål og mange ekstra rundturer. GPS'en geleider deg frem til hotellet uten problemer. Om den kanskje ikke alltid velger den korteste/enkleste veien, så kommer man vertfall ALLTID frem inn rimelig tid.
Kjørte med iPad i tankvesken med TomTom appen i sommer når jeg skulle inn i Gøteborg. Jeg måtte bare kapitulere. For det første så gikk iPaden seg varm og slo seg av, og for det andre så måtte jeg kikke ned hele tiden og det kan være litt skummelt i tett trafikk. Jeg kunne montert iPhonen på styret med TomTom app'en men denne ville nok også gått seg varm og dessuten er nok GPS mottagningen på en dedikert GPS bedre.
I all hovedsak hadde jeg nok strengt tatt ikke trengt en TomTom Rider, men synes det er bra og ha og jeg føler meg tryggere de gangene jeg skal finne adresser i større byer.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Har kjørt med Elruts84-løsningen fra jeg startet (2007) til nå i år hvor jeg fikk en TomTom Rider til bursdagen.
Kunne ikke se den under kjøring og hadde heller ikke lyd, men kastet et blikk på den på rette greie strekninger hvor jeg kunne skygge med venstre hånda, eller kryss/røde lys osv.
Har kjørt mye og langt på den måten. Har egentlig gått fint frem til nå og hadde jeg ikke fått bursdagspresangen, så ville jeg nok fortsatt med den.
Kunne ikke se den under kjøring og hadde heller ikke lyd, men kastet et blikk på den på rette greie strekninger hvor jeg kunne skygge med venstre hånda, eller kryss/røde lys osv.
Har kjørt mye og langt på den måten. Har egentlig gått fint frem til nå og hadde jeg ikke fått bursdagspresangen, så ville jeg nok fortsatt med den.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Tja... ser ikke noe galt med den løsningen der. Er omtrent samme løsning som jeg har, bortsett fra at jeg har montert den litt lenger ned da jeg har slik RAM mount i styrenavet (eller hva det heter). Jeg kjører også uten vanntett veske siden TomTom Rider er vanntett. Siden jeg ofte har på tankveske, så har jeg med en slik RAM mount løsning mulighet til å vinkle/heise/rotere GPS'en avhengig av hvor jeg vil ha den. Er tankvesken av, så kan jeg vinkle den helt ned til tanken og da er den så lavt montert som det er mulig å få den. Med tankvesken på må jeg ha den lenger opp og vinkle den litt oppover. Egentlig en perfekt løsning samt plassering.Elruts84 skrev:Kanskje ikke den beste og mest fancy løsningen. Men for rett person er den kanskje grei![]()
Elruts
Kunne hatt den på styret også siden jeg da får den mer i synsfeltet, men det ser jo ikke ut i måneskinn. Ligner litt på peilebilen til NRK med en slik plassering. Ja.. jeg er litt forfengelig når det kommer til slikt. På en GoldWing etc. så er det ikke så farlig, men på en sykkel som jeg har så ser det bare fjernt ut

Re: MCsidens store samletråd om GPS
Bjerknez skrev:Tja... ser ikke noe galt med den løsningen der. Er omtrent samme løsning som jeg har, bortsett fra at jeg har montert den litt lenger ned da jeg har slik RAM mount i styrenavet (eller hva det heter). Jeg kjører også uten vanntett veske siden TomTom Rider er vanntett. Siden jeg ofte har på tankveske, så har jeg med en slik RAM mount løsning mulighet til å vinkle/heise/rotere GPS'en avhengig av hvor jeg vil ha den. Er tankvesken av, så kan jeg vinkle den helt ned til tanken og da er den så lavt montert som det er mulig å få den. Med tankvesken på må jeg ha den lenger opp og vinkle den litt oppover. Egentlig en perfekt løsning samt plassering.Elruts84 skrev:Kanskje ikke den beste og mest fancy løsningen. Men for rett person er den kanskje grei![]()
Elruts
Kunne hatt den på styret også siden jeg da får den mer i synsfeltet, men det ser jo ikke ut i måneskinn. Ligner litt på peilebilen til NRK med en slik plassering. Ja.. jeg er litt forfengelig når det kommer til slikt. På en GoldWing etc. så er det ikke så farlig, men på en sykkel som jeg har så ser det bare fjernt ut
Jeg liker å få GPS'en så høyt som mulig så man slipper å se mer ned enn nødvendig. På Suzukien så har jeg GOS festet over instrumentene og det er perfekt. Det er desverre ikke mulig på Kawasakien, så der står den under. Jeg vil ha den montert bak kåpen så den er beskyttet mot steinsprut og fartsvind.
Klart man kan klare seg uten, men jeg har Gps på hele tiden. Greit å se om man har tid til en pause på turen hvis man kjører til jobb eller finne en adresse et sted man aldri har vært. Ikke minst så er GPS uunværlig i land der man ikke kan lese skilt. For eksempel så var skiltene i Hellas helt gresk for meg!

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Helt enig med deg.
Dog pleier jeg ikke å "glane" på GPS'en ofte. En kjapp titt er nok for å se hvilken vei i krysset man skal 500 meter lenger frem. Det holder for meg.
Dog pleier jeg ikke å "glane" på GPS'en ofte. En kjapp titt er nok for å se hvilken vei i krysset man skal 500 meter lenger frem. Det holder for meg.
