Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av cevillan »

Mitt tips er å la ham kjøre... Grus i veien, salt (man salter tunneler året rundt for å binde støv), glatte partier der veien går over bekker/rør osv kan man bli utsatt for hele året. Jeg tror din sønn har mer utbytte av å kjøre rolig nå som veiene er bare og gjøre sine egne erfaringer enn å bli forum-spesialist.

Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av LoneRider »

cevillan skrev:Mitt tips er å la ham kjøre... Grus i veien, salt (man salter tunneler året rundt for å binde støv), glatte partier der veien går over bekker/rør osv kan man bli utsatt for hele året. Jeg tror din sønn har mer utbytte av å kjøre rolig nå som veiene er bare og gjøre sine egne erfaringer enn å bli forum-spesialist.

Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.
Dette synes jeg er dårlige råd til en fersk mc fører. Lytt heller til Erling og andre og vent med sesongstart til det er færre faremomenter å forholde seg til.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av cevillan »

Jeg tror man bli bedre til å kjøre sykkel av å kjøre sykkel enn å sitte å lese på forum. Det går faktisk an å både ta til seg råd, men samtidig gjøre egne erfaringer. Jeg kjørte 125 ccm året rundt da jeg var 16 og lever helt strålende.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Tobben84 »

cevillan skrev:Mitt tips er å la ham kjøre... Grus i veien, salt (man salter tunneler året rundt for å binde støv), glatte partier der veien går over bekker/rør osv kan man bli utsatt for hele året. Jeg tror din sønn har mer utbytte av å kjøre rolig nå som veiene er bare og gjøre sine egne erfaringer enn å bli forum-spesialist.

Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.
Helt enig med deg! Jeg har kjørt siden 2004, men kun kjørt på vinteren de siste tre sesongene, og forstår ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før. Kjørte riktignok scooter på vinteren da jeg var yngre. Det er riktig som du sier, kompanser for dårligere grep og mindre sjanse til og bli sett med økte marginer. Når det er sagt er dette også veldig avhengig av kapasiteten og modenheten til 16-åringen, og det kan nesten bare far selv bedømme. Mine viktigste prinsipper for kjøring i lav temperatur og våt/kald/grusete asfalt er som nevnt tidligere her å holde seg varm med gode klær, forsøke å kjøre med gode dekk med høyt silica-innhold, se langt fram og hold overdrevent stor avstand til forankjørende. Andre ting jeg prøver å tenke på er å kjøre på en måte som gjør at jeg aldri benytter mer enn 60-70% gasspådrag og det samme for bremsing(med unntak av nødbremsing).

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av SuperMorten »

Altså gutten har opplæring. Jeg og de fleste på min alder kjørte moped året rundt, og absolutt ingen opplæring. Ingen blir verdensmester av å lese. Ut å kjør. Er det grus eller salt i veien? Flott. Da lærer han å være forsiktig. Mye verre hvis gutten starter på en grusfri "ikke-glatt" vei, og tror det er sånn verden er, og så kommer høsten... Er holdningene sunne, kommer erfaringen etter hvert.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av 45316 »

Mener at det er bedre å starte rolig for deretter øke risiko/utfordringen. Med andre ord vente til føret er bedre og heller kjøre lengre utover høsten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Tobben84 »

I vinterkjøringens ånd, så forsøk å hold en noe lengre avstand enn han her til forankjørende:

http://www.liveleak.com/view?i=098_1424456387" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Epylypzon »

Når jeg var i den alderen var ikke vær/føre det som var hindringen. Det var om man hadde kjøretøy som gikk. Alt annet var et "ikke problem".

Mitt råd er også å bare la han kjøre. Man skal velte noen ganger i ungdommen
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

ZZR-Erling

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av ZZR-Erling »

Gi noen "vintrråd" davel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg er sikker på hvilket "parti" jeg skal ta her, så har jeg jo selv i min ungdom kjørt moped året rundt. Så lenge ikke snøen gikk over hjulnavet så kjørte vi. En 125cc veier vel ikke så fryktelig mye mer enn en moped kanskje, men jeg kan aldri huske at jeg var redd. Bare morsomt og "spole" rundt på glatta. Det var ingen på noe forum den gangen (var vel dårlig nok internett) som ga meg noe råd. Jeg kjørte midt i Fredrikstad midt på vinteren i sørpe og på blank is. You name it.

Den ene gangen jeg klarte å tre styret på mopeden rett inn i en lyktestålpe så jeg stupte av var midt på sommeren i en sving hvor jeg kom litt langt ut.

Så jeg er egentlig delvis enig i at dette nermest bør læres ved erfaring. Var ingen av mine kompiser som ble utsatt for noe annet enn små velt med mopeden. Dog har jeg mistet en kompis i mc ulykke for noen år siden og hovedårsaken var vel at farten var for høy i samband med at det kom en elg over veien.

Så jeg tror hovedproblemet vedrørende alvorlige uker i utgangspunktet er fart. Kjører man sagte, så blir man ikke et overasskelsesmoment i trafikken for andre og et evt. sammenstøt blir ikke like alvorlig. Og velte på veien i 40km/t hvor man sklir bortover snøen kan jeg ikke se for meg er så veldig dødelig i seg selv. Det finnes så klart unntak, men jeg har vertfall aldri noen gang vert i nærheten av et sammenstøt med en bil når jeg kjørte moped. Med mc derimot i senere tid... flere ganger i uken... Dog er dette snakk om kontrollerte hendelser der jeg var obs på bilistene. Jeg var nok ikke like obs på dette som mopedfører...

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av MLeikarnes »

Har selv hatt varadero 125 fra 2008 til 2014, kjørte riktignok kun 2-3 av de årene. Helt suveren sykkel som jeg enda savner...
Men om sykkelen er helt spill flunke ny, så kan det hende at jeg hadde ventet en stund til. Kjørte med piggdekk på min, og har vært i grøfta og på siden mer enn mange andre her inne vil jeg tro... Erfaringer er noe du lærer deg til, kan være lurt å ta en tur med bil og vise ham hvilke tegn på frost han skal se etter. Skyggepartier med rim i grøfter, hvilken glans asfalten har når det er glatt.
Måtte selv ned i bakken her og hente Varaderoen fra en veigrøft en morgen søsteren min ikke rakk bussen og bestemte seg for å kjøre på skolen... Bare ved å se på veien kunne man jo se at der burde man ikke kjøre, så det endte med at sykkelen landet i grøfta når det skulle bremses nederst i bakken. Og årsaken var at hun ikke kunne lese tegnene på at det var glatt ute, deriblant som mange nevner her, at det hadde vært kuldegrader om natta.
Men når det er sagt så har jeg veldig lyst til å begynne solo sesongen selv, meen holder litt igjen da det er minusgrader annenhver natt til tider (samt at syklene ikke er i kjørbar stand atm.).

Det går jo an å ta en kjøretur sammen i ny og ne for å stagge kjørelysten litt også. Jeg kjørte fra Mai og frem til vinteren før jeg begynte å kjøre på vinter, lærer seg hvordan sykkelen oppfører seg i ulike situasjoner og hvordan balansen er. Er nok bedre å bli trygg på sykkelen når det ikke er lumske farer som is, grus og annet ute og farer.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av norse900 »

Etter endel års erfaring med "kidz", så vil jeg på sett og vis anbefale at ungdommen selv får bestemme dette. Litt av poenget med å bli større er å ta til seg råd og erfaringer. Fortell ham hva DU synes, både utfra det du har lest her, og forholdene på hjememfronten. Hvis han da mener at han behersker forholdene, så får han prøvd seg. Hvis ikke, så lar han det være.

Tror generelt sett vi har litt lett for å "tenke" og "passe på" ungdommen. Til tross for Darwins tanker om evolusjon, så tror jeg neppe det har hatt så enormt stor innvirkning på hjernekapasitet fra en generasjon til en annen. Det finnes utrolig mye fornuftig ungdom der ute. La dem få lov å vise at de er fornuftige og kan "tenke sjæl"!!! Ville ikke forundre meg en døyt om man blir positivt overrasket!!!

:=D> :=D> :=D>
En liten digresjon: Jeg jobbet dugnad på landstreff for russ i Kongeparken for noen få år tilbake, og var "første-mann" som skulle sluse russen inn mot inngangs-området. Det var vått, kaldt og surt, og jeg var på post fra 1600-2400. Av 10-12000 russ var det KUN 5 stk som slengte dritt til meg, og samtlige av disse 5 fikk så ørene flagret av de andre i køen, gitt!!!

Jeg jobber gjerne dugnad på dette arrangementet flere ganger, men ikke spør meg om å styre køen på et tilsvarende "voksen-arrangement" for aldersgrensen 30+. Det hadde knapt fungert med 300 i køen før jeg tipper det hadde blitt trøbbel... ](*,)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar