Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Jeg har en sønn som er 16 år og tok lett-MC-lappen i september i fjor og kjøpte en Honda Varadero 125cc nå i vinter. Må vel sies å være en sylfersk sjåfør, siden han ikke har noen kjøreerfaring utover selve kjøreopplæringen til mc-lappen, og ny sykkel også. Nå begynner de fleste veiene å bli snø og isfri der vi bor, og lysten til å ta fram den nye sykkelen er naturlig nok stor :-). Men dere som har litt mer erfaring, er det greit å starte å kjøre når de fleste veiene har blitt bare, eller er det andre ting å ta hensyn til også? Er det noen ekstra farer nå som ikke er der i mai for eksempel? Når bør en helt fersk sjåfør starte vårsesongen?
Sist redigert av Lensvik den 27 feb 2015, 10:38, redigert 1 gang totalt.
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Hei! Så fint med rekrutering! Jeg vil påstå å være erfaren. Har rundt 500 000km på bike. Vel, jeg har noen regler for meg selv vedr uttak:
1. Det skal være plussgrader hele døgnet
2. Det skal være mint 8C
3. Jeg skal synes forholdene forøvrig er bra.
Du har sikkert sett slikt hvitt støv etter salt...slikt er glatt. Husk strsøand her og der, og høøøl i veien. Kle deg bra, men ikke for trangt. Kjør med vett og ikke så helvetes fort. Sjekk lufttrykk.
1. Det skal være plussgrader hele døgnet
2. Det skal være mint 8C
3. Jeg skal synes forholdene forøvrig er bra.
Du har sikkert sett slikt hvitt støv etter salt...slikt er glatt. Husk strsøand her og der, og høøøl i veien. Kle deg bra, men ikke for trangt. Kjør med vett og ikke så helvetes fort. Sjekk lufttrykk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her i Fredrikstad er det vertfall kjørbart nå, men veiene er kalde og våte og på natten samt enkelte dager KAN det fryse på litt. Man må bare følge med værmeldingen og gjøre vurderinger selv. Som sylfersk sjafør uten noe som helst erfaring er det nok lurt og vente litt. februar/mars er IKKE tiden hvor man som sylfersk drar frem sykkelen for å teste den. Bilistene er heller ikke vant til motorsyklister så tidlig så man må være ekstra våken.Lensvik skrev:Jeg er 16 år og tok lett-MC-lappen i september i fjor og kjøpte meg en Honda Varadero 125cc nå i vinter. Jeg må vel sies å være en sylfersk sjåfør, siden jeg ikke har noen kjøreerfaring utover selve kjøreopplæringen til mc-lappen, og ny sykkel har jeg og. Nå begynner de fleste veiene å bli snø og isfri der jeg bor (Lensvika i Sør-Trøndelag), og lysten til å ta fram den nye sykkelen er naturlig nok stor :-). Men dere som har litt mer erfaring, er det greit å starte å kjøre når de fleste veiene har blitt bare, eller er det andre ting å ta hensyn til også? Er det noen ekstra farer nå som ikke er der i mai for eksempel? Når bør jeg som helt fersk sjåfør starte vårsesongen?
Siden du tok lappen på lettsykkel så er du sikkert klar over disse farene, men det er noe helt annet når man opplever en bil kjøre rett ut forran deg når underlaget er vått/glatt eller fult av grus. Den lærepengen kan bli dyr.
men som jeg sier selv, er man forsiktig så går det stort sett bra. Men jeg vet også hvor fristende det er å dra på litt for å teste sykkelen

EDIT:
Ser nå at du bor i Sør Trøndelag og kjenner ikke til hvordan været er der oppe

-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Heisann, velkommen som fosning
Er selv fra Stokkøya, og har mine mil til å fra Trondheim i helgene
Dier meg enig i at +grader er et must døgnet rundt, så du har minst mulig sjans for glatte flekker
Kjør rolig den første tiden, vet det frister å gi på litt, men prøv å få litt erfaring, venn deg til veiene
På Fosen er det jo fantastisk mye svinger, sett bort ifra veien om Leira og det faktum at de ødelegger alle svingene over Kråkmo nå
Uansett, prøv å vent litt lenger, vet det er vanskelig, men prøv
Kanskje vi kan ta en felles liten tur på Fosen en gang?






Kanskje vi kan ta en felles liten tur på Fosen en gang?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Velkommen !
Jeg er også født og oppvokst på Fosen. Jeg sjekka værmeldinga nå, og det ser jo helt nydelig ut - 6 grader og sol. Men vanskelig å anbefale om du bør ta deg en tur eller ikke. Kjenner du noen i nærområdet som har kjørt sykkel noen år, og som du kan spørre om hva de synes om føret? Det er sikkert ikke dumt å finne seg en lite traffikert vei å bli kjent med sykkelen så fort føret tillater det, men i små steg.
Jeg er garantert med på Fosen tur. Jeg skal opp i sommer, og gleder meg til å prøve veiene med Hyper'n.
Jeg er også født og oppvokst på Fosen. Jeg sjekka værmeldinga nå, og det ser jo helt nydelig ut - 6 grader og sol. Men vanskelig å anbefale om du bør ta deg en tur eller ikke. Kjenner du noen i nærområdet som har kjørt sykkel noen år, og som du kan spørre om hva de synes om føret? Det er sikkert ikke dumt å finne seg en lite traffikert vei å bli kjent med sykkelen så fort føret tillater det, men i små steg.
Jeg er garantert med på Fosen tur. Jeg skal opp i sommer, og gleder meg til å prøve veiene med Hyper'n.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Alt burde gå bra så lenge man kjører etter forholdene.
Men, som fersk sjåfør kan man gjerne være litt mer observant enn andre:
Temperaturer over 0º om natten er en fordel, kalde veier = kalde dekk = mindre grep
Pass opp for grus, både da det er glatt men også fordi du kan få steinsprut i trynet (hold visiret lukket)
Pass opp for veier som er skyggelagt mesteparten av dagen, der kan der kan det være kaldere og dermed glattere.
Bilister har hatt en vinter uten MC-førere, de kan være mindre observante, vær ekstra på vakt for dem.
Det kan være noen biler som legger igjen snø fra tak o.l. hvis de ikke er flinke til å rengjøre bilen før kjøring (som de ofte ikke er). Dersom du ligger litt nærme bil foran kan det plutselig dukke opp en snø/isklump rett foran hjulet ditt.
Lykke til, kos deg :)
Men, som fersk sjåfør kan man gjerne være litt mer observant enn andre:
Temperaturer over 0º om natten er en fordel, kalde veier = kalde dekk = mindre grep
Pass opp for grus, både da det er glatt men også fordi du kan få steinsprut i trynet (hold visiret lukket)
Pass opp for veier som er skyggelagt mesteparten av dagen, der kan der kan det være kaldere og dermed glattere.
Bilister har hatt en vinter uten MC-førere, de kan være mindre observante, vær ekstra på vakt for dem.
Det kan være noen biler som legger igjen snø fra tak o.l. hvis de ikke er flinke til å rengjøre bilen før kjøring (som de ofte ikke er). Dersom du ligger litt nærme bil foran kan det plutselig dukke opp en snø/isklump rett foran hjulet ditt.
Lykke til, kos deg :)
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Sant, de er flinke med grusen på Fosen... Spesielt siden mange sniker seg om "stengt" Kråkmo, og drar med seg dritt derifra
Vær på vakt, alt som ikke er ren asfalt er mest sannsynlig glatt
@Cutless, skal vi prøve å få til en Fosen-tour?



@Cutless, skal vi prøve å få til en Fosen-tour?



- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Jepp det må vi, jeg er trolig i Fosen fra 15. juli til 30. juli
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Heisann
Velkommen til MC verden
Har hatt 1 sesong bak med Kl. A (2014) og går inn i min andre sesong nå. Så kan på ingen måte kalle meg erfaren, men er erfaren som fersking på veiene
, så har noen erfaringer ang det å være fersk. Selv hadde jeg aldri sittet på motorsykkel før jeg tok A lappen.
Det de andre har skrevet her er veldig aktuelt og riktig. Sand, salt, is er ting som gjør faremomenter enda farligere.
Husk det er ofte kaldere i bakken.
Erfaringen jeg tok med meg var bl.a.
- Kjør å finn deg en plass hvor du kan gjøre deg kjent med sykkelen din. (gjerne en stor forlatt parkeringsplass e.l) Sving litt, kjør litt 8-talls kjøring. Gi litt gass. Brems litt godt. Dette hjelper deg enormt når du skal begynne sesongen samtidig som du ikke har mange år på nakken (eller er veldig vandt med sykkelen)
- Kle deg godt, blir du kald så blir du stiv i muskel og ledd blir du dårlig å manøvrere på veien. Ikke er det kjekt heller.
- Når du skal begynne å kjøre ut på veiene, anbefaler jeg å kjøre utenom rush i begynnelsen og gjerne på gater med litt rolig trafikk. Tenk litt kjøremønster og ikke kort inn svinger. Det koster mer når du er fersk å flytte sykkelen bort fra motgående kjøretøy enn en som har noen mil på nakken.
- Hvis du føler bilene bak presser deg, kjør enten til siden og slipp de forbi eller marker deg litt med baklyset (blink litt med det). Da viser du vertfall at du syns de er for nærme. I begynnelsen er slike ting litt irriterende når du vil konsentrer deg om deg selv og din egen kjøring.
- Vi som motorsyklister er myke trafikanter og sårbare. Det er ikke sikkert at det er din feil alltid. Så hold øynene oppe. Bare et lite dyr løpende over veien en sen kveld hvor du er alene kan være farlig.
- Viktig er det å kose seg også. Det er jo utrolig deilig og kjekt når været er bra og sykkelen er bra
- Jeg har brukt forumet her enormt mye. Spør om alt. Her er det enormt dyktige og erfarne motorsyklister som finner ut det utroligste. Og ikke minst er de her for de liker og elsker motorsykkel. Det samme er jeg.
Er det noe du lurer på er det bare og spørre.
Elruts
Velkommen til MC verden

Har hatt 1 sesong bak med Kl. A (2014) og går inn i min andre sesong nå. Så kan på ingen måte kalle meg erfaren, men er erfaren som fersking på veiene

Det de andre har skrevet her er veldig aktuelt og riktig. Sand, salt, is er ting som gjør faremomenter enda farligere.
Husk det er ofte kaldere i bakken.
Erfaringen jeg tok med meg var bl.a.
- Kjør å finn deg en plass hvor du kan gjøre deg kjent med sykkelen din. (gjerne en stor forlatt parkeringsplass e.l) Sving litt, kjør litt 8-talls kjøring. Gi litt gass. Brems litt godt. Dette hjelper deg enormt når du skal begynne sesongen samtidig som du ikke har mange år på nakken (eller er veldig vandt med sykkelen)
- Kle deg godt, blir du kald så blir du stiv i muskel og ledd blir du dårlig å manøvrere på veien. Ikke er det kjekt heller.
- Når du skal begynne å kjøre ut på veiene, anbefaler jeg å kjøre utenom rush i begynnelsen og gjerne på gater med litt rolig trafikk. Tenk litt kjøremønster og ikke kort inn svinger. Det koster mer når du er fersk å flytte sykkelen bort fra motgående kjøretøy enn en som har noen mil på nakken.
- Hvis du føler bilene bak presser deg, kjør enten til siden og slipp de forbi eller marker deg litt med baklyset (blink litt med det). Da viser du vertfall at du syns de er for nærme. I begynnelsen er slike ting litt irriterende når du vil konsentrer deg om deg selv og din egen kjøring.
- Vi som motorsyklister er myke trafikanter og sårbare. Det er ikke sikkert at det er din feil alltid. Så hold øynene oppe. Bare et lite dyr løpende over veien en sen kveld hvor du er alene kan være farlig.
- Viktig er det å kose seg også. Det er jo utrolig deilig og kjekt når været er bra og sykkelen er bra

- Jeg har brukt forumet her enormt mye. Spør om alt. Her er det enormt dyktige og erfarne motorsyklister som finner ut det utroligste. Og ikke minst er de her for de liker og elsker motorsykkel. Det samme er jeg.
Er det noe du lurer på er det bare og spørre.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Frisk opp opplæringen din :)
Nødbremsing, bremsing i sving, lær push teknikken 100%.. Og gjør sikkerhetskontrollen :) god vane :)
Kjør med hodet, ikke høyrehanda, så går det nok fint :)
Velkommen på veien :)
Nødbremsing, bremsing i sving, lær push teknikken 100%.. Og gjør sikkerhetskontrollen :) god vane :)
Kjør med hodet, ikke høyrehanda, så går det nok fint :)
Velkommen på veien :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Konge!Cutless skrev:Jepp det må vi, jeg er trolig i Fosen fra 15. juli til 30. juli


-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Følg erling sine råd.... la sykkelen stå til det er plussgrader hele døgnet. Å være så fersk sjåfør vil jeg fraråde deg om å ferdes på veiene når det er minusgrader. Plutselig kommer du over et isete parti. Hvorfor risikere knust sykkel og ødelagt sesong på å ta ut biken for tidlig. Vent litt til du, det er mitt råd
Note 4
Note 4
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Det har allerede kommet mange gode råd, og jeg vil kime inn med mine egne, som kanskje er en overlapping av hva som er blitt nevnt tidligere, men da får du/din sønn innblikk i hva vi som har kjørt litt tenker på og om flere tenker på det samme, kan det umulig være veldig dumt å ta til etterretning.
Som sylfersk MC-sjåfør vil jeg gi disse rådene til/iforkant av sesong start:
Som far selv, vet jeg hvor utålmodig barn kan være og ikke minst hvor vanskelig det kan være å håndtere.

Som sylfersk MC-sjåfør vil jeg gi disse rådene til/iforkant av sesong start:
- Vent til gjennomsnitts temperaturen holder seg stabilt over 3-4 pluss grader, og natt temperatur må ikke være på feil side av 0.
- Vent til hovedveier er spylt og vasket rene for salt/grus/skitt. Dette kan være utrolig glatt, selv på en tørr og "fin" dag.
- Vent til bilistene er blitt mer vandt til å se MC-er i trafikken igjen.
Som far selv, vet jeg hvor utålmodig barn kan være og ikke minst hvor vanskelig det kan være å håndtere.
- Man ønsker en stabil gjennomsnittlig temperatur for å ikke få noen kjedelige a-ha opplevelser på veien. Man kan komme inn i et skygge området som har hatt skygge hele dagen siden natta, og da kan det fort fremdeles være is i veibanen. (og selv om det ikke er is, kan det fremdeles være kald asfalt som gir dårligere friksjon i dekkene og man sklir ut).
- Salt, grus og veistøv kan legge seg som en tynn film på asfalten og være vell så glatt som is. Dette kan føre til en ulykke der og da, men kan også feste seg til dekk, og føre til ulykke 500 meter lengre nede i gata, og da gjerne i en sving hvor man trenger bedre veigrep enn på rett strekning. Støvet kan også gi et lite sekund med dårlige bremser, som også kan skape skremmende situasjon for en uvøren sjåfør.
- Bilister er ikke vandt med å se etter motorsyklister. En og annen moped i løpet av vinteren har det vert, men fremdeles trenger "vi" bilister å bli trent opp til å se motorsyklister i veien igjen. Noen må være de første? Ja, det stemmer, og det er kanskje da best at de med litt mer erfaring på hvordan man skal forholde seg til biler i trafikken tar den.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Utover nattlige minusgrader som gjør at isen kan henge igjen i skyggepartier selv med plussgrader, så er grus og fuktig gjørme slikt som kan være glatt. Jo tidligere sesongstart, dess mer sannsynlig å treffe på noen av disse.
Ellers er det mest trafikale farer som går mer på erfaring vs det å være fersk:
Bilisten foran deg som saktner farten uten grunn. Er det kanskje en som ser på utsikten eller holder på med mobilen og som burde parkert istedet? Akkurat da du finner ut at du bare MÅ kjøre forbi dusten, så svinger'n til venstre. Ups, det var visst en avkjøring (som du aldri har sett noen bruke) som farten ble senket for, men ikke lett å vite da disse sjåførene stort sett ikke blinker eller blinker først idet de svinger.
Bilen foran som bråstopper for å plukke årets første hestehov fra veikanten.
Bilen som kjører ut fra busslomme/sidevei/utkjøring og som ikke har sett MC'n som kommer...
I bytrafikk/tofelts vei - forvent at sjåføren ikke vet om deg hvis du ligger på høyde med baksetet i bilen... ligg heller godt foran eller godt bak hvis det er mulig.
Ellers er det mest trafikale farer som går mer på erfaring vs det å være fersk:
Bilisten foran deg som saktner farten uten grunn. Er det kanskje en som ser på utsikten eller holder på med mobilen og som burde parkert istedet? Akkurat da du finner ut at du bare MÅ kjøre forbi dusten, så svinger'n til venstre. Ups, det var visst en avkjøring (som du aldri har sett noen bruke) som farten ble senket for, men ikke lett å vite da disse sjåførene stort sett ikke blinker eller blinker først idet de svinger.
Bilen foran som bråstopper for å plukke årets første hestehov fra veikanten.
Bilen som kjører ut fra busslomme/sidevei/utkjøring og som ikke har sett MC'n som kommer...
I bytrafikk/tofelts vei - forvent at sjåføren ikke vet om deg hvis du ligger på høyde med baksetet i bilen... ligg heller godt foran eller godt bak hvis det er mulig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Les posten til RuneMC to ganger, det var veldig gode tips. Spesielt det med forbikjøring av bil som bremser ned uten å gi tegn, det kan raskt bli en farlig situasjon.
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Mitt tips er å la ham kjøre... Grus i veien, salt (man salter tunneler året rundt for å binde støv), glatte partier der veien går over bekker/rør osv kan man bli utsatt for hele året. Jeg tror din sønn har mer utbytte av å kjøre rolig nå som veiene er bare og gjøre sine egne erfaringer enn å bli forum-spesialist.
Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.
Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Dette synes jeg er dårlige råd til en fersk mc fører. Lytt heller til Erling og andre og vent med sesongstart til det er færre faremomenter å forholde seg til.cevillan skrev:Mitt tips er å la ham kjøre... Grus i veien, salt (man salter tunneler året rundt for å binde støv), glatte partier der veien går over bekker/rør osv kan man bli utsatt for hele året. Jeg tror din sønn har mer utbytte av å kjøre rolig nå som veiene er bare og gjøre sine egne erfaringer enn å bli forum-spesialist.
Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Jeg tror man bli bedre til å kjøre sykkel av å kjøre sykkel enn å sitte å lese på forum. Det går faktisk an å både ta til seg råd, men samtidig gjøre egne erfaringer. Jeg kjørte 125 ccm året rundt da jeg var 16 og lever helt strålende.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Helt enig med deg! Jeg har kjørt siden 2004, men kun kjørt på vinteren de siste tre sesongene, og forstår ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før. Kjørte riktignok scooter på vinteren da jeg var yngre. Det er riktig som du sier, kompanser for dårligere grep og mindre sjanse til og bli sett med økte marginer. Når det er sagt er dette også veldig avhengig av kapasiteten og modenheten til 16-åringen, og det kan nesten bare far selv bedømme. Mine viktigste prinsipper for kjøring i lav temperatur og våt/kald/grusete asfalt er som nevnt tidligere her å holde seg varm med gode klær, forsøke å kjøre med gode dekk med høyt silica-innhold, se langt fram og hold overdrevent stor avstand til forankjørende. Andre ting jeg prøver å tenke på er å kjøre på en måte som gjør at jeg aldri benytter mer enn 60-70% gasspådrag og det samme for bremsing(med unntak av nødbremsing).cevillan skrev:Mitt tips er å la ham kjøre... Grus i veien, salt (man salter tunneler året rundt for å binde støv), glatte partier der veien går over bekker/rør osv kan man bli utsatt for hele året. Jeg tror din sønn har mer utbytte av å kjøre rolig nå som veiene er bare og gjøre sine egne erfaringer enn å bli forum-spesialist.
Optimale forhold trenger man når man kjører med små marginer. Dårlige forhold kompenserer man med å øke marginene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Altså gutten har opplæring. Jeg og de fleste på min alder kjørte moped året rundt, og absolutt ingen opplæring. Ingen blir verdensmester av å lese. Ut å kjør. Er det grus eller salt i veien? Flott. Da lærer han å være forsiktig. Mye verre hvis gutten starter på en grusfri "ikke-glatt" vei, og tror det er sånn verden er, og så kommer høsten... Er holdningene sunne, kommer erfaringen etter hvert.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Mener at det er bedre å starte rolig for deretter øke risiko/utfordringen. Med andre ord vente til føret er bedre og heller kjøre lengre utover høsten.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
I vinterkjøringens ånd, så forsøk å hold en noe lengre avstand enn han her til forankjørende:
http://www.liveleak.com/view?i=098_1424456387" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.liveleak.com/view?i=098_1424456387" onclick="window.open(this.href);return false;
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Når jeg var i den alderen var ikke vær/føre det som var hindringen. Det var om man hadde kjøretøy som gikk. Alt annet var et "ikke problem".
Mitt råd er også å bare la han kjøre. Man skal velte noen ganger i ungdommen
Mitt råd er også å bare la han kjøre. Man skal velte noen ganger i ungdommen
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?
Uten at jeg er sikker på hvilket "parti" jeg skal ta her, så har jeg jo selv i min ungdom kjørt moped året rundt. Så lenge ikke snøen gikk over hjulnavet så kjørte vi. En 125cc veier vel ikke så fryktelig mye mer enn en moped kanskje, men jeg kan aldri huske at jeg var redd. Bare morsomt og "spole" rundt på glatta. Det var ingen på noe forum den gangen (var vel dårlig nok internett) som ga meg noe råd. Jeg kjørte midt i Fredrikstad midt på vinteren i sørpe og på blank is. You name it.
Den ene gangen jeg klarte å tre styret på mopeden rett inn i en lyktestålpe så jeg stupte av var midt på sommeren i en sving hvor jeg kom litt langt ut.
Så jeg er egentlig delvis enig i at dette nermest bør læres ved erfaring. Var ingen av mine kompiser som ble utsatt for noe annet enn små velt med mopeden. Dog har jeg mistet en kompis i mc ulykke for noen år siden og hovedårsaken var vel at farten var for høy i samband med at det kom en elg over veien.
Så jeg tror hovedproblemet vedrørende alvorlige uker i utgangspunktet er fart. Kjører man sagte, så blir man ikke et overasskelsesmoment i trafikken for andre og et evt. sammenstøt blir ikke like alvorlig. Og velte på veien i 40km/t hvor man sklir bortover snøen kan jeg ikke se for meg er så veldig dødelig i seg selv. Det finnes så klart unntak, men jeg har vertfall aldri noen gang vert i nærheten av et sammenstøt med en bil når jeg kjørte moped. Med mc derimot i senere tid... flere ganger i uken... Dog er dette snakk om kontrollerte hendelser der jeg var obs på bilistene. Jeg var nok ikke like obs på dette som mopedfører...
Den ene gangen jeg klarte å tre styret på mopeden rett inn i en lyktestålpe så jeg stupte av var midt på sommeren i en sving hvor jeg kom litt langt ut.
Så jeg er egentlig delvis enig i at dette nermest bør læres ved erfaring. Var ingen av mine kompiser som ble utsatt for noe annet enn små velt med mopeden. Dog har jeg mistet en kompis i mc ulykke for noen år siden og hovedårsaken var vel at farten var for høy i samband med at det kom en elg over veien.
Så jeg tror hovedproblemet vedrørende alvorlige uker i utgangspunktet er fart. Kjører man sagte, så blir man ikke et overasskelsesmoment i trafikken for andre og et evt. sammenstøt blir ikke like alvorlig. Og velte på veien i 40km/t hvor man sklir bortover snøen kan jeg ikke se for meg er så veldig dødelig i seg selv. Det finnes så klart unntak, men jeg har vertfall aldri noen gang vert i nærheten av et sammenstøt med en bil når jeg kjørte moped. Med mc derimot i senere tid... flere ganger i uken... Dog er dette snakk om kontrollerte hendelser der jeg var obs på bilistene. Jeg var nok ikke like obs på dette som mopedfører...