Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av hakhap »

Kampsport er nok ikke noe for meg. Jeg er av typen som mener all form for vold er unødvendig.


Kampsport er så mye mer en våld8-)

Har selv trent av og til siden 2003 forskjellige og jeg er ikke glad i våld men liker veldig godt treningen og hvis jeg er så uheldig å tvinges til å forsvare meg har jeg i det minste noen verktøy.

Dog tror jeg du sliter med å finne noen klubb som trener når du ikke jobber
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg har noe peilig på kampsport så vet jeg hvordan det henger sammen. Når man lærer kampsport hos seriøse aktører i dag så er det snakk om disiplin, selvbeherskelse, kroppskontroll og sist men ikke minst økt selvtillitt. Kampsport er noe man først og fremst lærer for å oppnå dette. Men det er er nok også betryggende og vite at man kan forsvare seg eller andre hvis uhellet skulle være ute.

Jeg vet Cutless er en jævel på kampsport og så vidt jeg vet har han vært norgesmester i en kampsportgren jeg ikke helt er sikker på hva var. Mulig han kan komme med mer utfyllende informasjon rundt kampsport. Det handler jo ikke om og bli norgesmmester kanskje, men i ditt tillfelle handler det kanskje mer om å øke selvtillitten?

Det blir vel som å gå ut med en mastergrad fra BI. Man har litt mer kjøtt på beina og man kan heise hodet litt når man er på intervju og kanskje til og med komme med krav etc. Det gjør at man føler seg mer verdsatt og jeg kan skrive under på at det funker.

For 10 år siden vide jeg 129kg på sokkelessen. Etter at jeg den gang gikk ned 43kg. så merket jeg at jeg ble respektert på en helt annen måte. Det er vanskelig å beskrive, men er du overvektig så er det ALLTID noen som ser litt ned på deg og behandler deg deretter. Min styrke som jeg lever på er en enorm stahet. Jeg kan faktisk være så sta at jeg kan nekte meg selv mat i tre dager bare for å teste meg selv. Det har jeg gjort flere ganger og en gang så svimte jeg av. Ikke er det lurt og dessuten kan det være direkte farlig, men jeg liker å utsette meg for slike eksperiment til tider for å hele tiden teste psyken min. Jeg har også gjort en del andre dumme ting som jeg ikke engang tør nevne, men poenget er at dette er noe som styrker meg på samme måte som andre kanskje blir styrket gjennom utdannelse eller evt. kampsport etc.

Jada, jeg har også mine svake sider, men de svake sidene vil man jo ikke publisere, for da blir man fort sårbar, så de prøver man å holde for seg selv.

Det er uansett viktig å huske at du ikke er alene om slike små depresjoner eller såkalt PMS som vi snakker om her. Poenget er at det ikke er så veldig mange som snakker om det og ofte blir det bare tullet bort.

Når jeg var i etableringsfasen og flyttet for meg selv så hadde jeg ikke råd til en dritt og misunnte alle andre som nesten kunne gjøre som dem ville. Jeg hadde egen leilighet midt i byen og denne kostet skjorta og litt til, så noe annet hadde jeg definitivt ikke råd til. Til slutt fikk jeg meg dame og utgiftene ble delt og økonomien så brått bedre ut. Selvtillitten økte og arbeidssituasjonen endret seg gradvis til det bedre. Jeg har jobbet meg opp og spart noen kroner og det har tatt meg 18 år (fra jeg flyttet ut hjemmefra) til å komme dit jeg er i dag.

Jeg driter ikke penger i dag heller, men i dag har jeg en trygg økonomi, en kone, et hus jeg var heldig å arve etter min mormor og det har igjen gitt meg mulighet til andre ting som å kjøpe sykkel ved siden av det å ha en bil etc.

I din alder kunne jeg bare drømme om å kjøre motorsykkel og bo for meg selv, så i mine øyne kan jeg ikek se annet enn at du i dag er bedre stillt enn det jeg var på din alder. (uten at jeg vet nøyaktig hvor gammel du er)

Så det hele bunner ned i at jeg tror alt er helt normalt i din situasjon, bortsett fra at du kanskje som alle oss andre lider av en god dose PMS! :lol

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av jongsanim »

Vil bare skrive under på at kampsport og vold er to forskjellige saker.

Har selv trent Taekwondo og Gyoungdang (sverd) i noen år, og har aldri "gått kamp" eller noe slikt. Jeg har satt pris på poomser (mønstre, evt. kata (japansk)), tøyelighet, disiplin og styrke.

Det varierer selvfølgelig fra sted til sted, jeg anbefaler Jon Lennart Løebak som trener (innen begge grener) da han fokuserer på det taekwondo en gang var, ikke den kommersielle tingen det er blitt. Holder til på Brandbu.

:)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Snikkeren »

Hva med padling? Kanskje ikke rette årstiden å begynne med det akkurat no. Er en fordel å ta kurs for din egen sikkerhet, men det er ikke mange kurs å oppdrive no.

Jeg begynte med det i sommer, og kommer til å padle gjennom hele vinteren. Trening som ikke føles som trening.

Og padling er mye mer enn å bare padle bortover. Man kan surfe, rulle, dra på tur, treffe andre mennesker, osv.

Verdt å sjekke ut før neste pms-periode. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av mortenolb »

Har prøvd å padle såvidt før. Var gøy da jeg var mindre, men da jeg padla litt rundt i sommer så virka det liksom litt meningsløst.

Prøver å motivere meg til å spille mer gitar om dagen, og tror det får holde for nå, men er såklart åpen for forslag!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av mortenolb »

Bestemte meg for å dra opp denne igjen, da jeg ærlig talt trenger råd.

Har ikke blitt noe bedre siden jeg startet denne tråden. Heller det motsatte. Spesielt siste uka. Er tilbake på jobb igjen i dag, og på tross av at jeg har hatt en helg hvor jeg, mot normalen, faktisk har vært sosial og gjort ting, så er det som om noen skrur på en bryter i det jeg kommer på jobb, og det er fire ord som gjentar seg i hodet mitt gjennom arbeidsdagen, og har gjort det i det siste. "jeg er så lei." og på nippet til å gråte innvendig. De verste dagene i forrige uke var det på nippet til utvendig og, men det snakker man vel ikke høyt om :roll

Jeg er riktignok ikke nødvendigvis overbevist om at jobben er selve problemet her. Virker mer helhetlig enn som så, men det er definitivt jobben som er trigger.

Det som utløste mye av helvete forrige uke har jeg fått forespeilet meg at var på grunn av at jeg har fått noen antidepressiva om gis i forbindelse med søvnproblemer, og at om jeg da faktisk ér deprimert så setter det løs alt sammen, uten at jeg vet hvordan det funker.
Og når vi da er inne på søvn, så er det noe jeg har slitt ned på diverse måter siden jul. Først fikk jeg bare sove annenhver natt, deretter var jeg over på å sove alt for mye(typ fra jeg kom hjem fra jobb til jeg skulle på jobb igjen), så til at jeg ikke fikk sove til riktig tid, deretter klarte jeg å holde det relativt normalt i et par uker. Fra og med forrige uke har jeg det sånn at jeg ikke får sove mer enn 4-4,5 timer per natt uten hjelp av medisin, og mellom fem og seks timer med medisin. Nå tar jeg riktignok ikke de pillene på grunn av alt annet det sannsynligvis var årsak til å stelle istand, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse det, men det hjelper definitivt ikke på totalen av problemer.

Det jeg dog lurer på er om noen har noen reelle alternativer til hva jeg kan gjøre. Gjerne i forhold til alt sammen, men det jeg i hovedsak spør om er i forbindelse med jobb. Det har seg jo sånn at jeg har satt meg selv i saksa med lån og lang nedbetalingstid, så jeg feks ikke kan selge bilen og slippe lånet, siden jeg ikke har penger til å cashe ut det resterende. Det gjør det hele litt mer trøblete, og det er ikke bare-bare å skaffe seg en jobb uten formell utdanning, og ærlig talt lite kompetanse generelt. Særlig når jeg trenger lønn over 400 i året. Men er det noen alternativer her jeg ikke har tenkt på? det eneste reelle jeg ser for meg er å bli i denne jobben og få betalt ned på diverse lån, men jeg er villig til å strekke meg litt for andre alternativer.

Dette ble antagelig et stort rot hvor jeg aldri kom til poenget, men påpek eventuelle mangler så svarer jeg :-)å

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Gulars »

Hei. Nå har jeg akkurat lest gjennom alle innleggene her. Ser at du synes det har gått fra vondt til verre siden november. Jeg kjenner deg ikke men du spør om råd så jeg kan komme med noe.

Det høres kanskje litt søkt ut, men hvis du har problemer med å sove, så sørg for at du er trøtt. Jeg aner ikke noe om din fysiske tilstand, men kom deg ut og gjør noe. Begynn med å gå. Gjerne i motbakke. Jeg liker ikke å løpe, men går gjerne hurtig opp en topp og det kan være mye tyngre enn å løpe.

Spis riktig. Det er mye kjemi i en kropp og en hjerne. Ting henger sammen. Hvis du ikke er sikker på hva som er bra eller rett så er mitt å råd. Ikke hopp på trender, men spis slik som har vært anbefalt i flere tiår. Det er godt nok.

Pengeproblemer? Trenger du bilen? Du skriver at du ikke får nok for den til å dekke gjeld. Det er sikkert riktig, men en bil er en stor utgiftspost, mer enn de fleste tenker over. Hvis du kan, så selg bilen. Med det du da sparer så har du nok betalt ned billånet ganske snart.

Nå er våren her snart og da er sykkelen kjekk å ha. Kom deg ut og treff folk.

Jaja. Du får ta dette som det er. Noen kjappe skriblerier fra en person som du ikke kjenner. Men lykke til. Du kan hvis du vil. :vs
Kjør sikkert!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av mortenolb »

Nå som snøen er borte skal jeg nok prøve å komme meg ut for å i det minste gå. Liker å jogge/løpe, men har ingen sko det er behagelig å gjøre med. Så må tvinge meg ut for å gå litt. Får tidvis brukt nok energi på jobb, men det er da i samme slengen de dagene jeg hater jobben som mest(mye å gjøre), så jau, skal prøve på det.

Kostholdet mitt kan nok forbedres mye, og uten at jeg har noen gode unnskyldninger så føler jeg det er vanskelig å forbedre det. Prøver i det minste å spise variert frossenmat :knegg

Jeg trenger bilen når det ikke er mc-sesong. Ikke så mye utenom. Problemet her er litt at jeg må betale ut lånet om keg selger bilen, så kan ikke la det resterende stå.

Takker for svar, og prøver å ikke være negativ til alt som dukker opp av tips!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av ojda »

Undelig dobbelpost ??????????
Sist redigert av ojda den 01 mar 2015, 22:52, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av ojda »

mortenolb skrev:Nå som snøen er borte skal jeg nok prøve å komme meg ut for å i det minste gå. Liker å jogge/løpe, men har ingen sko det er behagelig å gjøre med. Så må tvinge meg ut for å gå litt. Får tidvis brukt nok energi på jobb, men det er da i samme slengen de dagene jeg hater jobben som mest(mye å gjøre), så jau, skal prøve på det.

Kostholdet mitt kan nok forbedres mye, og uten at jeg har noen gode unnskyldninger så føler jeg det er vanskelig å forbedre det. Prøver i det minste å spise variert frossenmat :knegg

Jeg trenger bilen når det ikke er mc-sesong. Ikke så mye utenom. Problemet her er litt at jeg må betale ut lånet om keg selger bilen, så kan ikke la det resterende stå.

Takker for svar, og prøver å ikke være negativ til alt som dukker opp av tips!
Det kalles "Refinansiering",. Ta deg en prat med banken/lånegiveren din, å forklar problemet.
Vel å merke om du da ønsker å selge bilen :-k De fleste hjelper deg gladlig med forslag på løsninger.

Har du vurdert å dele bil/utgifter med noen som passer ditt bruksmønster :scratch Noe å tenke på?

Hva er egentlig så feil med jobben? Har selv hatt samme rutinejobb i 31 år å ser for meg pensjon som neste forandring :eh
Jeg skal kansje ikke si så mye før du eventuellt har fylt i hva som mangler/er feil, men det er faktum at 95%
av alle jobber er kjedelig til tider. Men det er noe man gjør for å brødfø seg og sine. Så heller prøve
å skape en givende fritid.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Tommas »

Jeg aner ikke noe særlig om din privatøkonomi, men det er ofte mulighet til å ta sin egen runde med "Luksusfellen" på egenhånd.
Klin til med en ærlig analyse av hva du faktisk bruker penger på, og kutt til beinet der det renner penger ut på tulleting.

Gjorde det samme selv, og resultatet var overraskende bra ;-)

Feks (aner ikke om noen av disse gjelder deg):

Forsikring - vurder å bytt minst to ganger i året. Passive kunder har aldri best pris.
Bank - huset mitt har gått opp 20% på to år, skaffet ny takst og det gir bedre betingelser hos banken. Vurder å bytte her også, sleng med billånet under banklån (så kan du evt selge bilen og skaffe en buffer eller betale ned).
Bensinstasjoner - de skal kun brukes til å fylle bensin på, bruk ubemannet om mulig. Alt annet man kjøper der er dyrt og sansynligvis usunt ;-)
Telefon/Internet - prissjekk og bytt om mulig.
Innkjøp av mat - jeg surrehandlet mange ganger i uka. Kuttet sikkert 40% på budsjettet bare ved å handle sjeldnere og smarter. Koster utrolig lite ekstra, og mye spart.
Selg stash du ikke bruker. Blir nok ikke en formue, men setter deg i riktig modus.

Etc etc

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av ojda »

Mye bra forslag, å veldig serriøst ;-)
Så jeg velger å råde til å bytte ut XO med VSOP (Romm for den vel)?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Tonys »

Er sjelden noe grønnere på andre siden, men man glemmer kanskje å vanne der man er.
Ingen har fantastiske dager hver dag, men tenk når du står opp i morgen, hva er det du gleder deg over i dag? Kanskje er det en spesiell tur? Kunde? Været er bra? Mc messa er rett rundt hjørnet. Tenk over hva som kunne vært værre. ( antar du er frisk) så skal du se at ting ikke er så galt likevel. Besøk noen som betyr noe for deg.

Pengemessig; ha fast trekk fra kontoen din hver mnd til en sparekonto, begynn med 500,-
Det blir penger av det over tid tro meg! Du venner deg fort til å ha 500 mindre hver mnd, og sparekontoen din blir tøff å bruke når du ser den vokser.
Gjør avtale med arbeidsgiveren din om å trekke litt mer skatt hver mnd 500?1000?
Hyggelig å få igjen på skatten.
Man tilpasser seg raskt lønna si, tipper du har råd til å spare noe? Start i det små og øk evt sparingen etterhvert.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg ønsker å sette meg selv og andre i dårlig lys her, så tror jeg kanskje ikke en gjeng mc fantaster er dem som kan hjelpe deg ut av en knipe du føler du befinner deg i. Jeg mener du seriøst først og fremst bør kontakte banken din (rådgiver) for et møte angpende de lånene du har og se om dem kan hjelpe deg med en løsning. Det vil dem helt sikkert gjøre på ett eller annet vis. Det koster uansett ingenting å ta en prat med dem.

Deretter ville jeg kanskje vurdert å snakker med en psykolog (hvis du ikke har gjort det før).

Vi blir alle lei jobbene våre til tider så det ser jeg på som et lite luksusproblem i dette tillfellet. Det er lettere å få banken på din side med tanke på evt. rentekutt og eller refinnasiering etc. hvis du kan vise til at du har en stabil jobb.

Det er vel egentlig det beste rådet jeg kan gi tror jeg :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av LordShaft »

Har du fått sydd puter under armene hele livet? Eller har du virkelig måtte jobbe for å oppnå noe i livet?
Jeg vil påstå å si du er heldig som har jobb, er tilsynelatende frisk og alle muligheter til å gjøre hva som helst for å forandre hverdagen din. Men her handler det om å gjøre en innsats... ikke forvent å få en drit gratis.
Tidligere har du sagt at du ikke gidder å lage deg skikkelig mat.... mange av dine tidligere uttalelser gir inntrykk av at du er i en lei negativ sirkel eller at du er en unnskyld uttrykket, bortskjemt liten drit unge :thumleft

Vil du gjøre noe med livet, oppnå en drøm, få en bedre eller triveligere jobb....ja da må du faktisk ut der å ta den, det er jævlig lite sannsynlig at noen kommer å ringer på døren din å tilbyr deg jobb helt uten videre.

Penger, lån og forpliktelser er tøft, og det kan ta nattesøvnen fra oss alle. Men det er veldig lite som skal til for å lage seg en avtale. Bankene er langt mere interessert i å få litt penger enn ingen penger.

Jeg har selv måtte slitt, jobbet, prioritert vekk det meste av lek, morro, flotte biler osv i oppveksten for å havne der jeg er i dag.

Note 4

Svar