Funket ihvertfall bra på crosseren!

Da lekker vel luftboblene opp og forbi stempelet.
På mine to BMWer er pedalen langt nede og ingen bobler vil noen gang stige (vel, synke) dit.ZZR-Erling skrev:....men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
?tagesk skrev:På mine to BMWer er pedalen langt nede og ingen bobler vil noen gang stige (vel, synke) dit.ZZR-Erling skrev:....men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
[TaSK]
Lufta kommer vel ikke ut selv om bremse/clutch står med trykk på ?Andreas skrev:Dette har jeg også god erfaring med. På Ducati hender det seg det kan være vanskelig å få luftet clutchen ordentlig. Da funker det bra å pumpe ordentlig for å så strippse håndtaket å la det stå med trykk på systemet en stund.
På bremser så bruker jeg også å henge opp kalipperen høyere en pumpa å så la det stå med trykk ei god stund
Nei, man må selfølgelig lufte å pumpe igjenom etterpå. Det virker som boblene får sammlet seg når systemet får stå ei stund med trykk på først. Mer vitenskaplig svar enn det har jeg ikke, men det funker ivertfall om man sliter med å få bort svampefølelsen i hendel/pedal.Jompa skrev:Lufta kommer vel ikke ut selv om bremse/clutch står med trykk på ?Andreas skrev:Dette har jeg også god erfaring med. På Ducati hender det seg det kan være vanskelig å få luftet clutchen ordentlig. Da funker det bra å pumpe ordentlig for å så strippse håndtaket å la det stå med trykk på systemet en stund.
På bremser så bruker jeg også å henge opp kalipperen høyere en pumpa å så la det stå med trykk ei god stund
Passasjen forbi stempel og opp i bremsevæskebeholder er åpen når hendelen er helt ute. Den stenges når hendel trykkes et par mm inn. Hvor mener du at luftboblene tar veien med denne metoden?ZZR-Erling skrev:...sliter du med svampete bremser? Da skal man selvf bytte væske og lufte skikkelig, men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
Funket ihvertfall bra på crosseren!![]()
Luften forsvinner ikke.. Boblene blir sammlet, og dermed enklere å få ut av systemet. Som sagt, jeg har ingen vitenskaplig beskrivelse av hva som skjer. Men trikset har jeg både lært å hørt om fra flere hold, og gjort selv med godt resultat mange ganger.JohnnyTh skrev:Jeg sliter med å forstå hvorfor dette virker. At luften forsvinner for den blir satt under trykk virker helt ulogisk. Veske kan jo riktignok ta opp gass når den settes under trykk...
Da sier vi dettagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen.tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
[TaSK]
Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig!JohnnyTh skrev:Logisk, takk for forklaringen.tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
[TaSK]
Så dersom du er plaget, sørg for skikkelig stigning på bremeslangen.tagesk skrev: Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Hadde ikke muligheten til å prøve for jeg har ikke noe bremseproblem. Trodde ikke jeg kverulerte heller. Var bare nysgjerrig på hvorfor det virket.ZZR-Erling skrev:Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig!JohnnyTh skrev:Logisk, takk for forklaringen.tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
[TaSK]
Sånn, der e æ også fornøydZZR-Erling skrev:Takk for verdifull info tagesk!