Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Flanker »

Jeg har prøvd ørepropper med filter tidligere, men ikke formstøpte. Disse dempet ikke sjenerende støy godt nok i mine ører, så jeg gikk tilbake til skum og er happy med det. Billig og gir meg ingen plager av noe slag.

Jeg sier ikke at formstøpte propper er dårlige, mest sannsynlig er de både svært komfortable og demper bra. Men til den prisen er det uaktuelt for meg å kjøpe, ut i fra min logikk. Jeg kan kjøpe skumpropper i 10 år for de 1595,-
Sist redigert av Flanker den 04 mar 2015, 17:37, redigert 1 gang totalt.

Toven

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Toven »

Flanker skrev:Det spørs helt hvordan man ser på det ja. All forskning, utvikling, testing og kvalitetskontroll som går inn i å lage en skikkelig hjelm forsvarer i mine øyne prisen.

Ørepropper... En standard avstøpning av øret transformeres til en form. I den støper man en propp av gummiliknende materiale, borrer et hull og runder av røffe kanter. Og smeller evt. inn et standard filet av noe slag. Produksjonskostnad og tid brukt på jobben forsvarer ikke en pris på nivå med en grei hjelm i Lexan/plast!

Ja, markedet er mindre. Men hva er den proppen laget av? Gull? En pris på 5-600,- hadde vært rimelig.
Joda, hver sin smak når det gjelder hva det koster. Men når det kommer til komfort med formstøpte kontra billig engangsgreier - som mest sannsynlig ikke ville blitt brukt, pluss reduserer faren for tinnitus/andre skader drastisk så har den prisen god verdi for meg. Jeg tror ingen hjelm klarer å dempe støynivået så mye som formstøpte propper med tett filter, altså hjelm + ingen propper kontra hjelm + propper.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av mortenolb »

Flanker skrev:Jeg har prøvd ørepropper med filter tidligere, men ikke formstøpte. Disse dempet ikke sjenerende støy godt nok i mine ører, så jeg gikk tilbake til skum og er happy med det. Billig og gir meg ingen plager av noe slag.

Jeg sier ikke at formstøpte propper er dårlige, mest sannsynlig er de både svært komfortable og demper bra. Men til den prisen er det uaktuelt for meg å kjøpe, ut i fra min logikk. Jeg kan kjøpe skumpropper i 10 år for de 1595,-
Hvis du tenker ala Alpine sine, så er det ganske stort sprang derfra til disse. Filterne er mye bedre blant annet.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Flanker »

Det tviler jeg ikke et øyeblikk på, men jeg synes fortsatt ikke det forsvarer den uprisen...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av mortenolb »

Hørselen skal du jo ha resten av livet. Jeg har allerede hint til tinnitus, og betaler lett det og mer for å beskytte hørselen ordentlig. Det er jo ikke mye penger i forhold til hva du får.

Toven

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Toven »

Tror de pengen blir en liten sum hvis man skulle være så uheldig å få tinnitus :P :p

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av norse900 »

Flanker har utvilsomt et poeng, men saken er vel like gjerne den: hadde pluggene vært billigere, så hadde vel ikke antall solgte plugger skutt i taket av den grunn? For meg som HAR tinnitus, så er pluggene (formstøpte) verd myyyye mer enn 1600, så for meg finnes det ikke aktuelle alternativ. Funker skumpropper, så lever man nok sikkert godt med det også :-D
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Cutless »

Fin diskusjon dette. Jeg har selv svak tinnitus, alltid hatt det - ble ikke bevisst på det før i det siste. Det er enten fra våpenskyting (kommer fra bygda) eller fra roligdans til "My heart will go on" på alt for høy lyd på ungdomsklubben. Når jeg brukte de skumproppene som dempet mest så hørte jeg tinnitusen, men med de nye formstøpte med filter så hører jeg ikke tinnitusen lenger. Og det er utrolig deilig ! I tillegg tar jeg det som et tegn fra ørene om at de ikke vil bli utsatt for unødvendig høy støy. Win-win.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av mortenolb »

Jeg hører pipinga med vanlige musikkpropper fra alpine. Med formstøpte aner jeg ikke, men skal bli gøy å se når jeg får spart opp til å skaffe meg det. For meg er det utallige konserter og bandøvinger uten propper. :-)å

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av norse900 »

Anbefales for musikere. Har suverent lydbilde med proppene i (-15 dB) :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av 45316 »

En ting å tenke på er om du har veldig trange øregangen vil avstøpningen bli dårlig. Jeg har ett par som jeg ikke bruker da de ramler ut. Foretrekker de billige skumproppene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Cutless »

Flott tur med Bjerknez i dag !

Bilde

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Haymaker »

Fisj. Her snakker vi 1-1,5 mnd før sykkelen kan taes ut.

Pent bilde Cutless :prf

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Cutless »

Takk, det er Bjerky (selvfølgelig) som har tatt det med sin stødige hånd.

Ble litt frossen på tærne på vei hjem, så været tåler å bli litt varmere :)

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av TomB »

Cutless skrev:Flott tur med Bjerknez i dag !

Bilde
Bittelitt usikker på hvilken bru? har ikke sett den fra denne vinkelen
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar