
Tittelen er kanskje en smule misvisende, men skal forklare så godt jeg kan.
Situasjon:
Om ikke alle vet det allerede, så er jeg lastebilsjåfør. Vi har i vårt firma én fast oppdragsgiver, så vi kjører ikke litt her og litt der, men har fast rute.
I for eksempel påsken, så er det gjerne sånn at vi har tre dager(mandag, tirsdag, onsdag) som ikke er fridager, men som oppdragsgiveren vår ikke har utkjøring av varer, altså har vi med andre ord ikke noe å gjøre.
Problemstilling:
Når vi ikke har noe å gjøre disse dagene så trekker arbeidsgiveren vår feriedager for de dagene, eventuelt lønn om vi har brukt opp feriedagene.(samme situasjon oppstår hver juleferie.)
--
Nå ble dette nettopp tatt opp i en facebook-gruppe vi har for firmaet, og arbeidsgiver lener seg på loven som sier at han kan bestemme når vi skal ha ferie.
Den loven sier at med god frist, og senest to måneder før, kan han bestemme når arbeidstaker skal ut i ferie, men at ved uforutsette hendelser kan det være med kortere varsel.
Og nettopp dette med uforutsette hendelser bruker han til sitt "forsvar", da oppdragsgiver ikke kommer med informasjon om kjøring før noen uker i forveien.
Det vi ansatte som snakker om det nå tenker er at akkurat denne paragrafen av loven ikke er i det hele tatt relevant for saken. Om sjefen skal diktere ferie, så skal det vel på forhånd sendes inn ferieønske, og det skal drøftes, før han eventuelt gir skriftlig varsel om at han har bestemt når ferien eventuelt skal tas ut. Stemmer ikke dette?
Og at dette i så måte ikke teller i forhold til den paragrafen, da det ikke er et ferieønske i så måte, det er bare det at vi ikke har noe å gjøre.
Er det ikke sånn at det eneste han kan gjøre er å permittere oss disse dagene? Uforutsette hendelser eller ei, så er jo ikke dette noe typisk ferieopplegg.
Jeg vet heller ikke hvorvidt det kan kalles uforutsett, da han vet at det blir forandringer, bare ikke akkurat nok.
Er vel ikke oss ansatte som skal være skadelidende av dette? Vi har heller aldri fått noe skriftlig, ei heller informasjon om at det blir gitt som ferie og dermed trukket feriedager/penger. Det har bare kommet som en overraskelse på lønnsslipp.
Noen som kan jussen rundt dette? Ser ut til at vi skal ha et møte om dette, så hadde vært greit med litt konkret innsikt på forhånd, da det er en jungel av komplisert formulerte lover og hjemler.