Zadnez skrev:Bringisen skrev:Akkurat dette var noe av det som jeg ble skuffet over da jeg hadde en lengre prøvekjøring av Ktm 1190 Adv i fjor før jeg kjøpte R1200GS.
Den opplevde kvaliteten og følelsen var ikke på nivå med det jeg var vant med, her er BMW i en klasse for seg. Man blir fort godt vant, og det har sikkert ikke like mye å si for alle.

Opplevd kvalitet er ikke et sannhetsbevis
Jeg har kjørt både GS og KTM og klarer ikke å se det du ser mht. kvalitet. Tror heller det er måten plasten er utformet. Det at plast ser ut som aluminium gjør ikke kvaliteten bedre

Jeg opplevde KTMen som en meget god sykkel, og eneste grunn til at jeg kjøpte GSen var at den var en del billigere.
Du får nok en kjempesykkel AJ, med minst like god kvalitet som BMW, uansett hva "fanboysa" sier

Jeg ser at mitt innlegg kanskje var dårlig plassert siden AJ hadde kjøpt en ny Ktm, jeg så desverre ikke dette før etterpå. Men tråden handlet jo uasnett om sykkelen, og jeg utrykte egentlig bare enighet til en annet innelgg.
Når det er sagt så mistenker jeg deg for å blande begrepene litt, og innlegget er langt fra "fanboy" tull.
Som sagt så er det viktig å kunne skille mellom opplevd kvalitet og faktisk kvalitet. Jeg har på ingen måte noe grunnlag for å hevde at Ktm har dårligere kvalitet enn BMW, fordi jeg aldri har eid en Ktm.
Men grunnlag for å mene at BMW har en bedre opplevd kvalitet enn BMW, kan jeg gjøre på grunnlag av hva opplevd kvalitet er. Opplevd kvalitet er noe man opplever raskt og etter en prøvekjøring.
Jeg kan dra noen andre sammenligninger, bare for å forhåpentligvis kunne belyse hva jeg mener.
Å kunne nyte en natt i telt, er for meg en opplevd kvalitet. For en annen vil det være utenkelig siden en natt i en seng på et hotell vil være opplevd kvalitet.
Å kunne gå en ukes tur alene på fjellet, er for meg en opplevd kvalitet. For en annen vil det være utenkelig siden en flytur til Tailand vil være opplevd kvalitet.
Å kunne henge i et tau i en fjellside, er for meg opplevd kvalitet. For en annen vil det være utenkelig siden å sitte godt i sofaen og spille Playstation vil være opplevd kvalitet.
Å kunne sitte flere timer i salen på en motorsykkel gir for meg en kvalitetsfølelse. For en annen er det utenkelig siden å kjøre bil vil være opplevd kvalitet.
Å kunne kjøre motorsykkel i 50-60 km/t på en svingete typisk Norsk ”kvalitetsvei”, og nyte vakker natur, gir for meg kvalitetsfølelse. For en annen motorsyklist er det å race rundt på autobahn i 2-300 km/t en opplevd kvalitet.
Å kunne la fingrene og blikket gli over knapper og instrumenter som er fint utformet, ergonomisk plassert og lett tydelige på en BMW, gir for meg en opplevd kvalitetsfølelse. For en annen vil det være uforståelig, fordi for denne personen føles dette bedre på en Ktm
En kollega av meg betaler gladelig 1500,- for en flaske Cognac og nyter den fordi det er en opplevd kvalitetsfølelse for ham. For meg er det utenkelig siden jeg ikke liker Cognac, og drikker det derfor aldri. Men jeg kan ta meg en god flakse rødvin som er riktig temperert, fordi det gir meg en god kvalitetsfølelse.
Så kommer vi til poenget. Det vil være meningsløst av meg å påstå at kollegaen min ikke opplever kvalitet når han koser seg med Cognacen sin, og går i Cognac-klubben sammen med likesinnede. Hva forventer jeg og oppnå med det? Jeg lever i et samfunn der jeg i teorien kan påstå det, men jeg vil ikke oppnå noe med det.
Kvaliteten på Cognacen vet jeg lite om, eneste jeg vet er at en flakse rødvin gir meg en bedre opplevd kvalitet enn en flaske Cognac. Og jeg lever i et samfunn der jeg kan få lov å fortelle om rødvinen.
Det vil være like meningsløst av meg å la meg påvirke av at en annen synes at den opplevde kvaliteten på en Ktm (eller en hvilken som helst annen sykkel) er bedre enn det jeg opplever. I så fall ville jeg vært en usikker og ustabil person, som ikke hadde tro og vurderingsevne over egne vurderinger og følelser.
Dette er jo ikke noe problem for de fleste av oss. La oss være lykkelige over at vi virkelig er i stand til å føle noe som helst, og at vi er i stand til å ta egne vurderinger.
Jeg er sikker på at AJ er en sånn type og jeg er sikker på at han vil stortrives på sin nye sykkel. Det er tross alt en ekte Aventuresykkel. Bare det i seg selv er kvalitetsfølelse nok