KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Bergen skrev:Er nok en eminent kontinentkrysser den KTM'en. Tror ikke du trenger å stresse om en GS byr opp til dans :D
Gratulerer med valget! Blir spennende å høre tilbakemeldinger når du har fått kjørt den.
Takker for gratulasjoner, ja :vs .
Å neida... skal nok ikke la meg stresse av om en GS byr opp til dans.
Det gjorde jeg for øvrig heller ikke da jeg kusket rundt på en aldeles fortreffelig Moto Guzzi Stelvio. Fikk en klar følelse av at en del førere av merker som ikke skal nevnes, ble en smule overrasket da nettopp en Stelvio fant det for godt å legge disse bak seg... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av evo16v »

BMW 1200GSA har vel også 30l tank og jeg synes den også ser litt voldsom ut i fronten.

Har lyst på ny sykkel selv og skal ihvertfall prøve disse to, samt Multistrada. Håper egentlig jeg liker KTM best :roll

BMW GS er litt for vanlig, alle kjøper jo det og tviler på at Multistrada fungerer spesielt bra offroad. Men får prøve å se.
Knut Erik Halgunset

KawaKjetil

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaKjetil »

KTM har ihvertfall skjønt at det ikke gjør noe å gi motoren noen hestekrefter ekstra. Men jeg fikk mine første prikker i sertifikatet på GSA'en, så alt er mulig :knegg
Har en på jobben som sa seinest idag at han har lyst på min GSA, så plutselig...

Og ja, GSA er brei i "trynet"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Å satan... det er såpass ja :lol

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Har ikke noe bilde av Stelvio'en i fugleperspektiv, men kan for interesserte opplyse at tanken på den sykkelen er atskillige slankere enn både GSA og SA'en.
Der har Moto Guzzi gjort en helt magisk jobb med utforming og design på tanken som rommer hele 32 liter!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av evo16v »

Men har det noe å si? Styret er jo uansett breiere.
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

evo16v skrev:Men har det noe å si? Styret er jo uansett breiere.
Jeg mener at det ikke har noe som helst å si.
Kan heller være en fordel med bred tank siden dette gir bedre beskyttelse mot elementene (vær og vind...).
Og helt korrekt som du nevner; styret er alltid bredere enn tanken...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaKjetil »

Den store tanken er en av tingene jeg liker på GSA. Slipper å tenke på å fylle fuel før jeg er i Oslo etter 50 mil feks.

Frisøren min liker sykkelen min :-) Alt for mye plastikk iflg henne på dagens sykler - hehe.
Jeg får litt sånn "transformer" på netthinnen innimellom :lol
http://media.comicbook.com/uploads1/201 ... 111121.jpg

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Epylypzon »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:Dette ser bra ut AJ :thumleft
Tenker det klør litt i fingrene nå :lol
Absolutt!
Gleder meg voldsomt :yahoo !!

Eneste bittelille "bekymringen" jeg har er salhøyden. 86 cm. er bittelitt over komfortgrensa... :-k .
Men jeg satt godt på 1190'en. da. Og salhøyden på den er den samme som på 1290'en.
Så regner med at dette skal gå helt fint. Formen på salen er også ganske lik.

Joda, dette skal bli en bra sesong :thumleft .
Gratulerer!
Dette venner du deg til :) Vet ikke hvor høy du er, men mener å ha sett på bilder at du er normalt høy om jeg kan si det.
Jeg med mine kortvokste 169-170cm kjører fint gs`en med 88cm salhøyde og wr`en med 96cm(men såklart mye smalere sal). Har heller ingen problemer med 1200GSA om det ikke er på tursti/over stein.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Epylypzon skrev: Gratulerer!
Dette venner du deg til :) Vet ikke hvor høy du er, men mener å ha sett på bilder at du er normalt høy om jeg kan si det.
Jeg med mine kortvokste 169-170cm kjører fint gs`en med 88cm salhøyde og wr`en med 96cm(men såklart mye smalere sal). Har heller ingen problemer med 1200GSA om det ikke er på tursti/over stein.
Takker for gratulasjoner :vs :thumleft .

Jeg er (var...?) 184 cm og planter begge føttene i bakken fra salen på 1290'en. Dog ikke med hele foten, men helt greit med tåballene.
Virker også som at sykkelen har god balanse og lavt tyngdepunkt. Så jeg tror ikke dette skal bli noen utfordring det er verd å bruke tid på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Epylypzon »

AJ skrev:
Epylypzon skrev: Gratulerer!
Dette venner du deg til :) Vet ikke hvor høy du er, men mener å ha sett på bilder at du er normalt høy om jeg kan si det.
Jeg med mine kortvokste 169-170cm kjører fint gs`en med 88cm salhøyde og wr`en med 96cm(men såklart mye smalere sal). Har heller ingen problemer med 1200GSA om det ikke er på tursti/over stein.
Takker for gratulasjoner :vs :thumleft .

Jeg er (var...?) 184 cm og planter begge føttene i bakken fra salen på 1290'en. Dog ikke med hele foten, men helt greit med tåballene.
Virker også som at sykkelen har god balanse og lavt tyngdepunkt. Så jeg tror ikke dette skal bli noen utfordring det er verd å bruke tid på.
Tut & Kjør!! :thumleft :thumleft :prf
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Bringisen »

Zadnez skrev:
Bringisen skrev:Akkurat dette var noe av det som jeg ble skuffet over da jeg hadde en lengre prøvekjøring av Ktm 1190 Adv i fjor før jeg kjøpte R1200GS.
Den opplevde kvaliteten og følelsen var ikke på nivå med det jeg var vant med, her er BMW i en klasse for seg. Man blir fort godt vant, og det har sikkert ikke like mye å si for alle. :redface
Opplevd kvalitet er ikke et sannhetsbevis :knegg

Jeg har kjørt både GS og KTM og klarer ikke å se det du ser mht. kvalitet. Tror heller det er måten plasten er utformet. Det at plast ser ut som aluminium gjør ikke kvaliteten bedre ;-) Jeg opplevde KTMen som en meget god sykkel, og eneste grunn til at jeg kjøpte GSen var at den var en del billigere.

Du får nok en kjempesykkel AJ, med minst like god kvalitet som BMW, uansett hva "fanboysa" sier :lol
Jeg ser at mitt innlegg kanskje var dårlig plassert siden AJ hadde kjøpt en ny Ktm, jeg så desverre ikke dette før etterpå. Men tråden handlet jo uasnett om sykkelen, og jeg utrykte egentlig bare enighet til en annet innelgg.

Når det er sagt så mistenker jeg deg for å blande begrepene litt, og innlegget er langt fra "fanboy" tull.

Som sagt så er det viktig å kunne skille mellom opplevd kvalitet og faktisk kvalitet. Jeg har på ingen måte noe grunnlag for å hevde at Ktm har dårligere kvalitet enn BMW, fordi jeg aldri har eid en Ktm.

Men grunnlag for å mene at BMW har en bedre opplevd kvalitet enn BMW, kan jeg gjøre på grunnlag av hva opplevd kvalitet er. Opplevd kvalitet er noe man opplever raskt og etter en prøvekjøring.

Jeg kan dra noen andre sammenligninger, bare for å forhåpentligvis kunne belyse hva jeg mener.

Å kunne nyte en natt i telt, er for meg en opplevd kvalitet. For en annen vil det være utenkelig siden en natt i en seng på et hotell vil være opplevd kvalitet.

Å kunne gå en ukes tur alene på fjellet, er for meg en opplevd kvalitet. For en annen vil det være utenkelig siden en flytur til Tailand vil være opplevd kvalitet.

Å kunne henge i et tau i en fjellside, er for meg opplevd kvalitet. For en annen vil det være utenkelig siden å sitte godt i sofaen og spille Playstation vil være opplevd kvalitet.

Å kunne sitte flere timer i salen på en motorsykkel gir for meg en kvalitetsfølelse. For en annen er det utenkelig siden å kjøre bil vil være opplevd kvalitet.

Å kunne kjøre motorsykkel i 50-60 km/t på en svingete typisk Norsk ”kvalitetsvei”, og nyte vakker natur, gir for meg kvalitetsfølelse. For en annen motorsyklist er det å race rundt på autobahn i 2-300 km/t en opplevd kvalitet.

Å kunne la fingrene og blikket gli over knapper og instrumenter som er fint utformet, ergonomisk plassert og lett tydelige på en BMW, gir for meg en opplevd kvalitetsfølelse. For en annen vil det være uforståelig, fordi for denne personen føles dette bedre på en Ktm

En kollega av meg betaler gladelig 1500,- for en flaske Cognac og nyter den fordi det er en opplevd kvalitetsfølelse for ham. For meg er det utenkelig siden jeg ikke liker Cognac, og drikker det derfor aldri. Men jeg kan ta meg en god flakse rødvin som er riktig temperert, fordi det gir meg en god kvalitetsfølelse.

Så kommer vi til poenget. Det vil være meningsløst av meg å påstå at kollegaen min ikke opplever kvalitet når han koser seg med Cognacen sin, og går i Cognac-klubben sammen med likesinnede. Hva forventer jeg og oppnå med det? Jeg lever i et samfunn der jeg i teorien kan påstå det, men jeg vil ikke oppnå noe med det.

Kvaliteten på Cognacen vet jeg lite om, eneste jeg vet er at en flakse rødvin gir meg en bedre opplevd kvalitet enn en flaske Cognac. Og jeg lever i et samfunn der jeg kan få lov å fortelle om rødvinen.

Det vil være like meningsløst av meg å la meg påvirke av at en annen synes at den opplevde kvaliteten på en Ktm (eller en hvilken som helst annen sykkel) er bedre enn det jeg opplever. I så fall ville jeg vært en usikker og ustabil person, som ikke hadde tro og vurderingsevne over egne vurderinger og følelser.
Dette er jo ikke noe problem for de fleste av oss. La oss være lykkelige over at vi virkelig er i stand til å føle noe som helst, og at vi er i stand til å ta egne vurderinger.

Jeg er sikker på at AJ er en sånn type og jeg er sikker på at han vil stortrives på sin nye sykkel. Det er tross alt en ekte Aventuresykkel. Bare det i seg selv er kvalitetsfølelse nok :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Det må da også være rom for å komme med sine meninger om en annen sykkel uten at det skal oppfattes som angrep på merke, sykkel, eller person som har valgt den :-k

Selv kjøpte jeg the second best i mine øyner (design messig) når jeg kjøpte ny sist. Bare pga service muligheter og lokalt verksted. Men om det har vist seg at jeg kjøpte langt bedre kvalitet... Ikke godt å si. Men det finner en muligens ut ved neste korsvei igjen :redface

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Det må da også være rom for å komme med sine meninger om en annen sykkel uten at det skal oppfattes som angrep på merke, sykkel, eller person som har valgt den :-k
Hjertens enig , så lenge man forstår hva vedkommende mener. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev: Jeg ser at mitt innlegg kanskje var dårlig plassert siden AJ hadde kjøpt en ny Ktm, jeg så desverre ikke dette før etterpå. Men tråden handlet jo uasnett om sykkelen, og jeg utrykte egentlig bare enighet til en annet innelgg.
[...]
Jeg er sikker på at AJ er en sånn type og jeg er sikker på at han vil stortrives på sin nye sykkel. Det er tross alt en ekte Aventuresykkel. Bare det i seg selv er kvalitetsfølelse nok :P :p
Ikke tenke på det at posten var "dårlig plassert" i forhold til mitt valg av sykkel.
Trådtittelen taler sitt klare språk ;-) .
Her tåles det absolutt synsing og kvalifisert meningsutveksling om disse syklene. Selv om det naturligvis er ingen her inne kan ha noen fullgod kvalifisert mening om nettopp 1290'en siden ingen har hatt mulighet til å kjøre den enda...
Hva en KTM selger mener etter å ha kusket rundt på både denne og den nye 1050'en på Kanariøyene, er noe jeg helt bevisst ikke kommer til å gjengi i denne tråden... ;-) .

Men som allerede nevnt tidligere: sykkelen jeg tok nærmere i øyensyn på messa gjorde meg slett ikke betenkt på valget jeg har gjort.
Håper fortsatt på at sykkelen er klart i midten av april omtrent :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar