Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg skal ikke tungt inn i fotoredigerings verden.... Men enkelt kunne forbedre farge, hvitbalanse, varme, støy reduksjon osv.... Pynte litt på bildene liksom.

Jeg ser de fleste har jo både lightroom og DXO :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

I alle dager? Er det bare mulig å skaffe seg lightroom i sånn abbonement greie? :-k Må jeg ta meg en tur på det store "svarte" internett..... :redface

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Foto ?

Legg inn av Tonys »

Mac eller pc?
Jeg bruker Mac nå og lastet ned Photoshop til ca 500,-
Hadde fullversjon på pc, så det er noe jeg savner, men til normal behandling funker det fint.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Foto ?

Legg inn av Kimshans »

Neida, Lightroom kan du fint kjøpe som frittstående program. Men om du går inn på Adobe sine sider, så forvirrer de maksimalt, for å få folk over på abonnementløsningen.

Gå inn på siden her, og bla deg ned til du finner programmet:
https://www.adobe.com/no/products/catal ... ar_no.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- da skal du kunne kjøpe den frittstående utgaven. Bruker den selv, og jeg synes det er ett veldig godt program for katalogisering av bilder, og enkel redigering. Ikke er det så skrekkelig dyrt heller egentlig, synes ihvertfall jeg.

Du kan også få lastet ned Lightroom og prøve gratis i 30 dager.

Det kommer snarlig en ny versjon 6.0, men den er ikke kommet ut ennå. Skal komme iløpet av mars, går ryktene ut på. Så jeg anbefaler vel å vente på denne. Ikke 100% sikker på om du får gratis oppgradering om du kjøper 5.x nå.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Se her ja.... ja da prøver jeg den 30 dagers versjonen også ser jeg om det ikke blir kjøp når versjon 6.0 kommer ut :thumleft

Takk for tilbakemeldinger :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Starter man fra "scratch" og ønsker å hele tiden ha nyeste versjon så er Photoshop + Lightroom via abonnement (93 kr/mnd) absolutt noe å tenke på. Photoshop var jo grisedyrt før...

Det er også mange som bruker flere programmer. F.eks. Lightroom 5 og Perfect Photo Suite i kombinasjon som vist her
[video]https://www.youtube.com/watch?v=eLFy2CNK8iY[/video]

Det blir litt som å ha flere verktøy i garasjen, hver til sitt bruk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Nå er jeg ikke så veldig bevandret i redigeringsverden når det kommer til bilder, men fy flate så enkelt å forståelig Lightroom er :yeyeye

Her er masse muligheter akkurat slik jeg ønsket det. Spørs om dette ikke kan bli en greie :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Her er typisk den type jobb jeg gjør på mine bilder..... (i beste fall) Utrolig greit å se hvor enkelt det er og lett en får det til å se bra ut. Me like :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=gaCyL4SvdWI[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Sett kryss i taket..... Gutten har beveget seg ut av jpeg sjiktet å begynt å ta bilde i raw format..... Dette er en milepæl i min fotograf karriere :redface

Det er jo bare så sinnsykt mye mer du kan gjøre med bildene dine. For det jeg ser er at de bildene jeg liker å boholde osv (som ikke er tatt som snapshoot) må redigeres uansett om det er raw eller jpeg :roll (jada, noen vil nok si velkommen i klubben hehe)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:(jada, noen vil nok si velkommen i klubben hehe)
:thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

RAW&JPEG er jo et fint valg. Da kan du f.eks. få sett på (jpg) bildene hvis du er på besøk hos noen som ikke har programvare som kan vise RAW-bildene, men hvor du likevel ønsker å vise bildene i stort format på PC-skjerm eller TV.

Videre trenger du JPEG hvis du skal kjøre Picture Effect > Watercolor (prøv det på bilder, dvs kjør den effekten et 2-3 ggr etterhverandre -> instant "kunstverk" ) :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:RAW&JPEG er jo et fint valg. Da kan du f.eks. få sett på (jpg) bildene hvis du er på besøk hos noen som ikke har programvare som kan vise RAW-bildene, men hvor du likevel ønsker å vise bildene i stort format på PC-skjerm eller TV.

Videre trenger du JPEG hvis du skal kjøre Picture Effect > Watercolor (prøv det på bilder, dvs kjør den effekten et 2-3 ggr etterhverandre -> instant "kunstverk" ) :D
Ja så billig som "lagring" er i dag, så er det forsåvidt greit å kjøre den komboen.... da treffer du alt. Men er serdeles sjeldent jeg bruker slike effekter. Men hvordan kjører du det 2 - 3 ganger etter hverandre.

Jeg bruker den partly red b&w modusen, pga det røde på sykkelen min. Syns det gir en litt kul effekt av og til :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

LordShaft skrev:Men hvordan kjører du det 2 - 3 ganger etter hverandre.
Når du kjører Watercolor effekten så lagrer den et nytt bilde, repeter effekten på dette.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:Når du kjører Watercolor effekten så lagrer den et nytt bilde, repeter effekten på dette.
Sorry, men jeg henger ikke helt med... jeg har denne effekten på kamera, men ikke i lightroom.... Hvordan repeterer jeg denne effekten på bildet på kamera? :scratch

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Sett kryss i taket..... Gutten har beveget seg ut av jpeg sjiktet å begynt å ta bilde i raw format..... Dette er en milepæl i min fotograf karriere :redface

Det er jo bare så sinnsykt mye mer du kan gjøre med bildene dine. For det jeg ser er at de bildene jeg liker å boholde osv (som ikke er tatt som snapshoot) må redigeres uansett om det er raw eller jpeg :roll (jada, noen vil nok si velkommen i klubben hehe)
Hehe, ja med Lightroom merker man jo nesten ikke at man bruker RAW, det er så enkelt at selv bestemor kan.

Når det skal sies så synes jeg at JPG bildene fra for eksempel Olympus er helt utrolige. Jeg tar nå utelukkende opptakene både i JPG og RAW. I 90% av tilfellene holder JPG filene mål for nettvisning, men beholder RAW filene enda i tilfelle.

Det er også stor forskjell på RAW "fremkallere". Jeg synes for eksempel at å konvertere fra RAW til JPG i Olympus sitt medfølgende program blir bedre enn for eksempel i Lightroom eller PS CC. Skal man gjøre ytterligere redigering er Adobe programmene bedre.

Konklusjonen er uansett at hvis man skal være helt sikker så tar man opptakene i RAW.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar