Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toven

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Toven »

Bruker bakbrems i sving om jeg ser at jeg ikke klarer svingen / egen vilje stopper opp :P :p Istede for å bruke forbremsen som skifter vekt til fordekket = fare for å skli ut, legger jeg litt press på bakbremsen som reiser sykkelen mens jeg slipper opp på gass og lener meg mer inn i svingen. Ellers bruker jeg den sjeldent :P :p

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av detvarvondtdet »

Cutless skrev:Er det ikke bedre å venne seg til å bruke den ved hard nedbremsing også, for å få kortest mulig bremselengde?

Har til dags dato ikke hatt noe behov for hard nedbremsing.. Er sabla god til å planlegge kjøringa serru :P :p
Alvorlig talt så har jeg ikke hatt noe form for plutselig/hard nedbrems enda. Skal understreke at jeg er smånazi på å se langt frem for å være i forkant av evt situasjoner. Men venter jo bare på at dagen det går "gærnt" kommer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg husker jo jeg lærte på trafikkskolen at bakbremsen korter ned bremselengden betraktelig samt gjør nedbremsingen mer kontrollert. Noe jeg også fikk erfart på banekjøringen.

Men jeg har desverre ikke gjort det til vane og bruke den til daglig. Så jeg bør kanskje begynne å venne meg til å bruke den slik at jeg har det inne når jeg først skulle trenge den? :redface

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Kawagutten »

Cutless skrev:Det ble brukt en halvtime ute i regnet i dag for å justere frispill i bak-bremsen. Det gikk fra å være 1,5 cm vandring til 1,5 mm. Jeg fikk dessverre ikke tatt en prøvetur på grunn av regnet, så jeg tenkte jeg istedet å spørre hvordan dere bruker bak-bremsen på tohjulingen deres?
Tror du bør ha litt slakk på pedalen og fra fabrik er det justert 0,5-1mm på push rod på bremsesylinder noe som passer de fleste førere .Det er sånn på Aprilia og mest sannsynlig på din også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Cutless »

Upresist skrevet av meg, det er vandringen på pedalen før den legger press på push roden jeg mente. Så lenge det er noe slakk der, 1 mm feks, så skal det jo i teorien ikke være noe problem :)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Flanker »

detvarvondtdet skrev:Bruker bakbrems stort sett bare når jeg står stille. Lyskryss i bakke/bakkestart. Bruker også bakbrems noe ved krypkjøring.
+1

Nå har sykkelen min sånn kombibremsesystem da, så jeg trenger sjelden å tenke på bakbremsen ved normal kjøring. Forbrems er faktisk ikke allverdens i bruk den heller. Boksermotoren har en voldsom motorbrems...

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Ashland »

Cutless skrev:Er det ikke bedre å venne seg til å bruke den ved hard nedbremsing også, for å få kortest mulig bremselengde?
Ved hard nedbremsing vil bakhjulet miste mye av bakketrykket sitt og dermed låser det seg fortere ved kraftig bruk.

Bruker ikke bakbremsen annet enn ved lyskryss, bakkestart eller myk bremsing, for å holde vedlike bremseskiven og passe på så den ikke setter seg

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Andreas »

Bortsett fra bakkestart, stopp i kryss osv, så bruker jeg bakbremsen nesten bare når jeg kjører med passasjer og/eller mye bagasje. Da synes jeg sykkelen holder seg mer stabil under normal nedbremsing og den dykker ikke like mye. Kraftig motorbrems i Ducati-twinnen også, så på en normal kjøretur, med litt planlegging, så trenger man sjeldent å røre noen av bremsene :P :p

På MC med ABS kan man jo trampe å trykke så hardt man klarer ved en evt nødsituasjon, å skal man ha den refleksen klar så burde man være vannt med å bruke bakbremsen til daglig bruk også :prf Skal være først ute til å innrømme at dette er jeg også litt sløv på...

Du Cutless, har jo forskjellige ABS moduser også. Prøvd ut noen av de? Kun ABS framme, anti lift up osv :prop:

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Cutless »

Jeg ser den med motorbrems Andreas, det var enorm forskjell å komme fra en rekke 4'er til dette.

Nei, jeg har ikke rørt ABS innstillingene enda, men på min så er det 2 nivå eller av - på nivå 1 så er det mulig med bakhjulsløft sammenlignet med nivå 2 hvor bakhjulet holdes på bakken. Kun ABS foran er kun på SP utgaven. Men jeg har ikke planer om å "backe" den inn med det første :twisted

I forhold til diskusjonen så ville jeg nok ikke eksperimentert med bakbremsen så mye som jeg gjør uten ABS. Feks: Med fjæringsvei på 17 cm så dykker sykkelen litt under aktiv kjøring hvis jeg bruker forbremsen bestemt. Nå bruker jeg bakbrems sammen med forbrems - sykkelen blir mye mer stabil. Det har nok litt med sykkeltype å gjøre, samt at det går sikkert an å "fikse" det med dyrere demperkomponenter. Men jeg synes det er morsomt å kunne manipulere sykkelen på den måten. Jeg føler at jeg har mer kontroll/påvirkning :)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Tommas »

Jeg bruker kun bakbrems aktivt i bakkestart, glemmer det til tider da også ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av LordShaft »

Jeg selv bruker bakbrems aktivt, å den gevinsten det er å kunne bruke begge bremser i en nødsituasjon sier meg at flere her inne burde tatt seg en liten fresh up på akkurat denne biten. Veldig mange sykler i dag kommer jo med kombinerte bremser. Trykker du inn forbremsen så bremser du på bakbrems også...Hadde dette tilogmed på min 98 modell vfr

Note4

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Zadnez »

LordShaft skrev:Jeg selv bruker bakbrems aktivt, å den gevinsten det er å kunne bruke begge bremser i en nødsituasjon sier meg at flere her inne burde tatt seg en liten fresh up på akkurat denne biten. Veldig mange sykler i dag kommer jo med kombinerte bremser. Trykker du inn forbremsen så bremser du på bakbrems også...Hadde dette tilogmed på min 98 modell vfr

Note4
har du sånne kombinerte bremser på sykkelen din? tror ikke jeg har det på min
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av LordShaft »

Nei jeg har ikke slike på min nå... men jeg prøver å bruke bakbremsen aktivt når jeg kjører, mer i noen situasjoner og mindre i andre. Men har veldig god abs både foran og bak... denne har jeg fått prøve i praksis flere ganger. :redface

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde vertfall kombinerte bremser på cruiseren jeg hadde :lol
Dog ingen ABS.

På Street'en har jeg ikke sjekket så nøye, men regner med jeg har ABS både fremme og bak på den? men kombinerte bremser er det nok kanskje ikke..?

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Cutless sin hyperblogg

Legg inn av Zadnez »

jeg har også race ABS og AsC som funker fantastisk, men hadde jo vært kult med kombibremser. Er det ikke rart at det ikke er det på så dyre sykler, japanske sykler har jo hatt det i ååååååårevis. Eller er det ikke så bra som det høres ut som?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar