Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Bjerknez »

Okay, takk for den :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av ojda »

Jeg ba faktisk om å få eikefelger til nye Exploreren, selvom merkostnad.
Men det var foreløbig ingen leveringer med eikefelger, så da får det være.
Nå skal det sies at jeg har et sett med alufelger stående i garasjen :thumleft

Ja, jeg synes det tar seg bra ut :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Hadde meg 12 magiske mil etter jeg hentet nysykkelen i dag :thumleft


Bilde


Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Selger forresten den Icon Variant Construct hjelmen på bildet som jeg kjøpte i høst. Den passer ikke stilen til nysykkelen i det hele tatt og ble kjøpt for å passe med adv/motard sykkel. ALDRI vært i bakken!!

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Cutless »

Grattis, fått sykkelen allerede gitt.

Fortell fortell - hvordan var den å kjøre sammenlignet med Tigern?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Her kommer en liten mini-review:

Fikk 12 mil med sykkelen i dag, og på splitter nye dekk og med innkjøringsturtall ble det ikke full guffe, men fikk varmen i dekka og dratt på litt:)

Fra jeg satte meg på og kjørte de først 100 meterne følte jeg meg 100% hjemme og alt av hendler, brytere og instrumenter var langt mer intuitivt enn jeg er vant til når jeg setter meg på en ny sykkel. Instrumentene er så mye lettere å forstå enn feks Triumph sine. Har helt objektivt sett aldri følt meg så kjapt til rette på noen mc før:)

Bmw er et merke jeg har hatt mange biler av, men aldri mc, og det gledet meg at kvaliteten og materialvalgene er det samme, altså premium. Alt føles veldig gjennomtenkt og godt skrudd sammen.

Kjørefølelsen er enormt god helt fra gangfart hvor den føles lett og smooth mtp gass og klutsj, og til høyt tempo hvor det lange chassiset og styredemperen gjør at den er veldig stabil. Sykkelen er rimelig lettstyrt, men føles progressivt tyngre og mer stabil i fart, og jeg tror nok at Metzeler Z8 dekka gjør den noe tyngre å styre, de bråkte også en god del. Lurer på noe annet neste gang.

Demperoppsettet er spot on for mitt bruk og min kropsvekt, jeg skrudde ikke noe på demperme og kjenner at det ikke er behov for det foreløpig. Esa ble vekslet litt mellom sport, norm og comfort uten at det utgjorde en helt enorm forskjell. Fra sport til comfort var det dog ganske så merkbart, og det vil utvilsomt brukes aktivt da det også er svært lett å sjalte mellom de forskjellige modusene på egen knapp på styret.

Motoren er ikke noe monster, men gjør jobben greit uten at jeg blir voldsomt engasjert i måten den drar på. Den drar jevnt over hele fjøla, men jeg dro den ikke lengre enn 6000 omdreininger pga innkjøring. Lyden er laber, så her må det settes på en slip on, da den var usedvanlig tam. Fikk bekreftet av verksmesteren på Bikerstreet at jeg kunne kjøpe og montere slip on selv uten at det forringet garantien.

Gesrboksen var klunkete og ikke så presis som f.eks Tigeren jeg hadde før, men har tro på at den går seg til, da den er flunke ny. Vanskelig å gire klutsjløst, og havnet i falsk nøytal en gang, men det går seg til tror jeg.

Ergonomien er veldig god for min kropp, jeg er relativt normal på 183 og har normale proporsjoner, så normalsetet fungerte godt og det er lett å bevege seg rundt i. Da jeg ble litt vsrm i trøya ble det litt hang-off stemning i noen svingkombinasjoner nedover jæren, og setet var lett å henge på siden av. Peggsene derimot var plassert slik st når jeg satte tåballene helt opp dem så gikk helen på skoa mine oppi passasjerpeggsene, det var litt irriterende, så jeg må se om det går an å gjøre noe med det.

Alt i alt så er jeg VELDIG fornøyd med kjøpet og ser fram til å banekjøre og teste den skikkelig på landeveg etter innkjøringen er gjennomført. Utseende vokser bare mer og mer på meg også, og denne kommer jeg nok til å trives godt med:) Kunne ha skrevet side opp og siden ned om tekniske ting og tang og detaljer rundt kjøreopplevelsen, men det er vel begrenset interesse for det:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Bjerknez »

Slett ikke dum den sykkelen der :thumleft

Nå har ikke jeg sjekket specsa på den sykkelen, men en 800cc V-Twin(?) bør vel dra bra den på en sykkel som kanskje ikke veier så alt for mye?
Men det kommer så klart ann på hva man er vant med kanskje...?

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Busa Trond »

Tobben84 skrev:...Kunne ha skrevet side opp og siden ned om tekniske ting og tang og detaljer rundt kjøreopplevelsen, men det er vel begrenset interesse for det:)...
Du skriver så bra, også er det om mc. Så fyr løs :prf

Ny sykkelen var tøøøøøf :yeyeye

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Cutless »

Tobben84 skrev:Her kommer en liten mini-review:
Har helt objektivt sett aldri følt meg så kjapt til rette på noen mc før:)
For en deilig følelse det må være :D

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av André »

Grattis med ny kul sykkel :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:Slett ikke dum den sykkelen der :thumleft

Nå har ikke jeg sjekket specsa på den sykkelen, men en 800cc V-Twin(?) bør vel dra bra den på en sykkel som kanskje ikke veier så alt for mye?
Men det kommer så klart ann på hva man er vant med kanskje...?
Har linka en specsliste på forrige side tror jeg det var. Det er en paralell
Twin faktisk, og den drar brukbart, men ikke noe voldsomt. 90 hk og tørrvekta er vel rundt 180-185 kg tenker jeg når våtvekt er 202(olje pluss halv tank tror jeg). Er ikke noe voldsom kubikk/hk jager altså, det er så mye svinger i norge at det er det som lokker meg, og sikkert deg også siden du kjører ST R :vs
Busa Trond skrev:
Tobben84 skrev:...Kunne ha skrevet side opp og siden ned om tekniske ting og tang og detaljer rundt kjøreopplevelsen, men det er vel begrenset interesse for det:)...
Du skriver så bra, også er det om mc. Så fyr løs :prf

Ny sykkelen var tøøøøøf :yeyeye
Bra noen leser det med innlevelse:) synes også den er knalltøff altså, og skikkelig deilig å kjøre :prop:

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Cutless skrev:
Tobben84 skrev:Her kommer en liten mini-review:
Har helt objektivt sett aldri følt meg så kjapt til rette på noen mc før:)
For en deilig følelse det må være :D
Ja, hvertfall når man kjøper uprøvd. Jeg er ikke den som skryter uhemmet av min sykkel og blir blind av kjærlighet, men nå ble jeg godt fornøyd altså.

Var nede i garasjen nå for å sette den inn med acf-50 da de saltet forrige uke og det er meldt littegranne kaldere framover.....
André skrev:Grattis med ny kul sykkel :thumleft
Takk for det :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av LordShaft »

Gratulere med fet sykkel.... Likte denne overraskende godt :thumleft :thumleft

Men en ting jeg bet meg merke i, som med neste alle BMW modeller i dag. Slip-on er bare for show.... det gir ingen forbedring i lyd. Så de pengene kan du bare spare deg. Det er ikke verdt det, så lenge ikke du mener det er verdt det rent estetisk :prf

Skal du ha bedre lyd, må du ha deg effektanlegg.... :redface

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

LordShaft skrev:Gratulere med fet sykkel.... Likte denne overraskende godt :thumleft :thumleft

Men en ting jeg bet meg merke i, som med neste alle BMW modeller i dag. Slip-on er bare for show.... det gir ingen forbedring i lyd. Så de pengene kan du bare spare deg. Det er ikke verdt det, så lenge ikke du mener det er verdt det rent estetisk :prf

Skal du ha bedre lyd, må du ha deg effektanlegg.... :redface
Tjaaaaaa, jeg har nå hørt f800 gs med slipon og det ble merkbart bedre altså. Det er jo samma motor, og i følge youtube orakelet så er det vesentlig forskjell på denne modellen hvertfall.....

Brannfakkel til deg lordshaft: spansk mc journalist sa at han kjørte fortere med nye f800r på de mest svingete partiene nedi sørspania enn s1000r og xr1000..... :yeyeye

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av norse900 »

Skamfett med ny sykkel!!! Gratulerer!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar