Gir problem Fazer 1000

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av NickNei »

Dette høres akkurat ut som samme problem som XS/XJ1100 og xj1200 har. der er det skiftegaffelen som er slitt, åpnes/gå inn undenifra, og fikses med en dremel. Yamaha har flere modeller med samme feil vet jeg.

Sjekk xs11.com , der har du en oppskrift på å fikse det.

ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Takker for svar folkens!
Håper jo at det er clutch som er problemet her. En prisantydning på reprasjon av girkasse ink demontering og montering av motor/girkasse hos et Yamaha verksted her i byen var minimum 20 000 kr.
Men jeg ville jo tro at hvis det er clutch som er problemet, så vil vel turtallet på motor stige, mens akselerasjon ikke øker? Og at dette skjer litt 'rolig'? Det som jeg føler skjer er at aks/turtall øker normalt. Helt til det kommer en voldsom klakke lyd/skrapelyd som varer i et lite øyeblikk. Slipper av litt på på draget, og øker på litt roligere så går det bra.
Man får følelsen av at det er to drev som slipper litt. Kan det være at en dårlig eller feil justert clutch kan forårsake dette?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Jompa »

Ikke kjeden som raper over nedslitte tenner på fremdrevet, da ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Begge drev er sjekket. Bra begge to.

ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Ja det skjedde også før oljebytte.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Jompa »

Sånn som du beskriver lyden er det nok heller gearkassa enn clutchen som lager lyden.
Særlig hvis det bare skjer i ett gear.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Kawagutten »

ChristianSki skrev:Takker for svar folkens!
Håper jo at det er clutch som er problemet her. En prisantydning på reprasjon av girkasse ink demontering og montering av motor/girkasse hos et Yamaha verksted her i byen var minimum 20 000 kr.
Men jeg ville jo tro at hvis det er clutch som er problemet, så vil vel turtallet på motor stige, mens akselerasjon ikke øker? Og at dette skjer litt 'rolig'? Det som jeg føler skjer er at aks/turtall øker normalt. Helt til det kommer en voldsom klakke lyd/skrapelyd som varer i et lite øyeblikk. Slipper av litt på på draget, og øker på litt roligere så går det bra.
Man får følelsen av at det er to drev som slipper litt. Kan det være at en dårlig eller feil justert clutch kan forårsake dette?
Hvis det er clutch så koster ikke det så mye og det kan være lett å fikse selv.Bare finn en god bruksanvisning så går det bra :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av cannon »

Den siste beskrivelsen fra trådstarter tyder på at dette er et girkasseproblem. Slitte "drive-dogs" mellom 2 tannhjul forårsaker at sykkelen "hopper ut" av gir. Dette belaster i sin tur den aktuelle skiftegaffelen og denne blir slitt/bøyd.
Hadde dette problemet på en GSXR750. Skrudde motor ut/inn selv og reparasjon med deler kostet 8000,-. Dette dekket 2 tannhjul og en skiftegaffel.
I en tidlig problemfase "flekser" skiftegaffel litt, og når du går av gass så "dyttes" tannhjulene sammen igjen på grunn av spensten i skiftegaffelen. Når denne blir permanent bøyd/slitt så må du "gire" kassa tilbake til det giret den glapp ut av.

(Dette er det jeg antar skjer, basert på din beskrivelse som passer godt med mitt tilfelle.)

Alternativ utbedring kan være å kjøpe komplett motor eller komplett girkasse på ebay. Kjenner flere som har gjort det. Det er enklere å bytte motor enn å reparere girkasse.
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-FZS-1000 ... 00&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av TBI81 »

Ouch. Når du beskriver det slik du nå gjør så tror jeg kanskje dommedagsprofetiene kan stemme. Høres ikke ut som clutch når du skriver skrapelyder. Da ville det vel kun ha sluret ..

ChristianSki
Innlegg: 7
Registrert: 20 mar 2015, 20:25
Motorsykkelen din: fazer 1000 2001

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av ChristianSki »

Igjen takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg! Har vel etterhvert gått opp for meg at jeg har fått tak i ei katte i en sekk ja..
Vel vel. Da blir det en liten stund til det blir kjøring for denne karen :sk? Ebay blir vel det jeg må sjekke litt rundt nå. Har ingen erfaring med å skru så omfattende som dette kommer til å bli. Så bok fra Haynes er allerede bestilt i håp om det kan være til nytte.
Skal komme med en å annen situasjons rapport hvis noen vil se hvordan katastrofen utvikler seg :eh

Flott forum foresten!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av AJ »

ChristianSki skrev:
Flott forum foresten!
Hyggelig med slike tilbakemeldinger :thumleft .

Håper det ordner seg med sykkelen på rimeligst mulig måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Kjellrf »

ChristianSki skrev:Igjen takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg! Har vel etterhvert gått opp for meg at jeg har fått tak i ei katte i en sekk ja..
Vel vel. Da blir det en liten stund til det blir kjøring for denne karen :sk? Ebay blir vel det jeg må sjekke litt rundt nå. Har ingen erfaring med å skru så omfattende som dette kommer til å bli. Så bok fra Haynes er allerede bestilt i håp om det kan være til nytte.
Skal komme med en å annen situasjons rapport hvis noen vil se hvordan katastrofen utvikler seg :eh

Flott forum foresten!

Selger visste sikkert om problemet, reklamer!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Gir problem Fazer 1000

Legg inn av Monstr »

Kjellrf skrev:
ChristianSki skrev:Igjen takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg! Har vel etterhvert gått opp for meg at jeg har fått tak i ei katte i en sekk ja..
Vel vel. Da blir det en liten stund til det blir kjøring for denne karen :sk? Ebay blir vel det jeg må sjekke litt rundt nå. Har ingen erfaring med å skru så omfattende som dette kommer til å bli. Så bok fra Haynes er allerede bestilt i håp om det kan være til nytte.
Skal komme med en å annen situasjons rapport hvis noen vil se hvordan katastrofen utvikler seg :eh

Flott forum foresten!

Selger visste sikkert om problemet, reklamer!
Støttes!

Dette er vel ikke noe som pleier å skje "over natta"?

Svar