Gir problem Fazer 1000
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Gir problem Fazer 1000
Hei
Nettopp fått meg en Yamaha Fazer 1000, 2001 mod. Oppdaget raskt at det er noe som skjer i 2 gir med mye pådrag. Virker som det er et eller annet som glipper.Dette skjer ved rundt 5000 omdreininger. Veldig mekanisk feeling... Har sett over drev og kjede, ser bra ut. Veit at clutchen blei bytta i fjor, og at denne ikke er kjørt noe særlig.
Noen som har hørt om, eller erfart noe rundt dette?
Veldig glad for alle som har noe ang dette.
Christian.
Nettopp fått meg en Yamaha Fazer 1000, 2001 mod. Oppdaget raskt at det er noe som skjer i 2 gir med mye pådrag. Virker som det er et eller annet som glipper.Dette skjer ved rundt 5000 omdreininger. Veldig mekanisk feeling... Har sett over drev og kjede, ser bra ut. Veit at clutchen blei bytta i fjor, og at denne ikke er kjørt noe særlig.
Noen som har hørt om, eller erfart noe rundt dette?
Veldig glad for alle som har noe ang dette.
Christian.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39771
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gir problem Fazer 1000
Hey!
og velkommen hit til MCsiden.no, ChristianSki
Her tror jeg ganske sikkert at du er "offer" for et typisk Yamaha problem. Det er nemlig flere modeller fra denne produsenten hvor det oppstår problemer med nettopp 2. gearet. Trolig et skiftegaffelproblem, som krever bytte av (bøyde?) gafler for at ting skal bli helt på stell igjen.
og velkommen hit til MCsiden.no, ChristianSki

Her tror jeg ganske sikkert at du er "offer" for et typisk Yamaha problem. Det er nemlig flere modeller fra denne produsenten hvor det oppstår problemer med nettopp 2. gearet. Trolig et skiftegaffelproblem, som krever bytte av (bøyde?) gafler for at ting skal bli helt på stell igjen.
ChristianSki skrev:Hei
Nettopp fått meg en Yamaha Fazer 1000, 2001 mod. Oppdaget raskt at det er noe som skjer i 2 gir med mye pådrag. Virker som det er et eller annet som glipper.Dette skjer ved rundt 5000 omdreininger. Veldig mekanisk feeling... Har sett over drev og kjede, ser bra ut. Veit at clutchen blei bytta i fjor, og at denne ikke er kjørt noe særlig.
Noen som har hørt om, eller erfart noe rundt dette?
Veldig glad for alle som har noe ang dette.
Christian.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Re: Gir problem Fazer 1000
Takk for raskt svar!
Høres ut som en kostbar affære...
Er dette en stor jobb? Må Motor/girkasse ut?
Høres ut som en kostbar affære...
Er dette en stor jobb? Må Motor/girkasse ut?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Gir problem Fazer 1000
Det er nok ikke bare Yamaha som har dette som gjengangerfeil. Honda sine VF-modeller har også slitt med dette at spesielt andregiret hopper ut. En omstendig jobb å få dette fikset siden man må klyve ganske mye motor for å komme til.
Jeg vet at noen har klart å fikse det fra undersiden ved å fjerne bunnpanne og diverse (oljepumpe-rør-sil). Om det er mulig på Fazer, det aner jeg dog ikke..
Jeg vet at noen har klart å fikse det fra undersiden ved å fjerne bunnpanne og diverse (oljepumpe-rør-sil). Om det er mulig på Fazer, det aner jeg dog ikke..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gir problem Fazer 1000
Jeg heller mot feil olje.
Hadde samme problem på en eldre sykkel, det var olje som var synderen.
Byttet clutchlameller og olje, så var det kurert.
Forutsetter at ting er justert riktig.
Om det var en skiftegaffel ville den vel ha vært vanskelig å få i gir, evt hoppet ut av gir.
Hadde samme problem på en eldre sykkel, det var olje som var synderen.
Byttet clutchlameller og olje, så var det kurert.
Forutsetter at ting er justert riktig.
Om det var en skiftegaffel ville den vel ha vært vanskelig å få i gir, evt hoppet ut av gir.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Gir problem Fazer 1000
Tony, hadde det vært en annen sykkel og ikke Fazer så skulle jeg støttet deg, men ikke når det gjelder denne, dessverre
http://www.yamahafz1oa.com/fastfrankstr ... n101.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.yamahafz1oa.com/fastfrankstr ... n101.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gir problem Fazer 1000
Har riktignok tatt et par kilkenny, men linken var vel mer en reparasjonsbeskrivelse?
Ikke en "hvis dette skjer, så er det det" beskrivelse.
Er det noen spesielle årsmodeller som hadde disse problemene?
Ikke en "hvis dette skjer, så er det det" beskrivelse.
Er det noen spesielle årsmodeller som hadde disse problemene?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37
Re: Gir problem Fazer 1000
Har og hørt om Yamaha sine 2gir problemer men det omhandler som regel ei kranglete girkasse, vanskelig å få i gir, hopper ut av gir og slikt. Når OP sier at det føles ut som noe glipper så er det vel mer naturlig å begynne i kløtsjenden av girkassa, spesielt siden den nylig var byttet. Kan være feil olje, slappe clutchfjærer eller mest sannsynligvis feiljustert kløtsj....
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Gir problem Fazer 1000
Det var verken det ene eller det andre, men å vise at noen har giddet å skrive om det fordi flere har hatt det samme problemet.Tonys skrev:Har riktignok tatt et par kilkenny, men linken var vel mer en reparasjonsbeskrivelse?
Ikke en "hvis dette skjer, så er det det" beskrivelse.
Er det noen spesielle årsmodeller som hadde disse problemene?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Re: Gir problem Fazer 1000
Hei igjen.
Nei den spretter ikke i fri. Det er kun at det glipper litt med mye pådrag i 2 gir. Den er grei å gire med, unntatt det vanlige røsket fra fri til første gir.
Som jeg skrev, det er veldig brutalt og mekanisk følelse når det skjer. Kan det fortsatt da være en dårlig justert clutch som forårsaker dette?
Har forresten nettopp bytta olje, til yamalube, som ifølge et yamaha verksted i nærheten sa var den beste olja for denne sykkelen.
Nei den spretter ikke i fri. Det er kun at det glipper litt med mye pådrag i 2 gir. Den er grei å gire med, unntatt det vanlige røsket fra fri til første gir.
Som jeg skrev, det er veldig brutalt og mekanisk følelse når det skjer. Kan det fortsatt da være en dårlig justert clutch som forårsaker dette?
Har forresten nettopp bytta olje, til yamalube, som ifølge et yamaha verksted i nærheten sa var den beste olja for denne sykkelen.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Gir problem Fazer 1000
Hva med drevmutteren på framdrevet? Jeg har riktignok en FZS 600, men på denne er det kjent at dersom gjengene for bolten er slitt (f.eks. ved at man ikke har vært nøye med å bøye tilbake stoppe-"blikket" under mutteren) kan den begynne å glippe. Men da skulle det også ha vært slik på 1. gir, kanskje... Regner med at det ikke rett og slett skyldes slitt kjede/drev?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Gir problem Fazer 1000
Da må jeg bare innrømme at jeg har misforstått ordet glipper og trodd at den glipper ut av gir. Hvis den bare slurer, så gjelder ikke min dommedagsprofeti :)
Hvis clutchen er såpass ny som 1 år, så tror jeg at clutchfjærene må sjekkes, eller momentet de er skrudd inn på, i tillegg til Erlings råd..
Hvis clutchen er såpass ny som 1 år, så tror jeg at clutchfjærene må sjekkes, eller momentet de er skrudd inn på, i tillegg til Erlings råd..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gir problem Fazer 1000
Skjedde dette noen gang før oljebytte?
Re: Gir problem Fazer 1000
Dette høres akkurat ut som samme problem som XS/XJ1100 og xj1200 har. der er det skiftegaffelen som er slitt, åpnes/gå inn undenifra, og fikses med en dremel. Yamaha har flere modeller med samme feil vet jeg.
Sjekk xs11.com , der har du en oppskrift på å fikse det.
Sjekk xs11.com , der har du en oppskrift på å fikse det.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Re: Gir problem Fazer 1000
Takker for svar folkens!
Håper jo at det er clutch som er problemet her. En prisantydning på reprasjon av girkasse ink demontering og montering av motor/girkasse hos et Yamaha verksted her i byen var minimum 20 000 kr.
Men jeg ville jo tro at hvis det er clutch som er problemet, så vil vel turtallet på motor stige, mens akselerasjon ikke øker? Og at dette skjer litt 'rolig'? Det som jeg føler skjer er at aks/turtall øker normalt. Helt til det kommer en voldsom klakke lyd/skrapelyd som varer i et lite øyeblikk. Slipper av litt på på draget, og øker på litt roligere så går det bra.
Man får følelsen av at det er to drev som slipper litt. Kan det være at en dårlig eller feil justert clutch kan forårsake dette?
Håper jo at det er clutch som er problemet her. En prisantydning på reprasjon av girkasse ink demontering og montering av motor/girkasse hos et Yamaha verksted her i byen var minimum 20 000 kr.
Men jeg ville jo tro at hvis det er clutch som er problemet, så vil vel turtallet på motor stige, mens akselerasjon ikke øker? Og at dette skjer litt 'rolig'? Det som jeg føler skjer er at aks/turtall øker normalt. Helt til det kommer en voldsom klakke lyd/skrapelyd som varer i et lite øyeblikk. Slipper av litt på på draget, og øker på litt roligere så går det bra.
Man får følelsen av at det er to drev som slipper litt. Kan det være at en dårlig eller feil justert clutch kan forårsake dette?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gir problem Fazer 1000
Ikke kjeden som raper over nedslitte tenner på fremdrevet, da ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Re: Gir problem Fazer 1000
Begge drev er sjekket. Bra begge to.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Re: Gir problem Fazer 1000
Ja det skjedde også før oljebytte.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gir problem Fazer 1000
Sånn som du beskriver lyden er det nok heller gearkassa enn clutchen som lager lyden.
Særlig hvis det bare skjer i ett gear.
Særlig hvis det bare skjer i ett gear.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Gir problem Fazer 1000
Hvis det er clutch så koster ikke det så mye og det kan være lett å fikse selv.Bare finn en god bruksanvisning så går det bra :-)ChristianSki skrev:Takker for svar folkens!
Håper jo at det er clutch som er problemet her. En prisantydning på reprasjon av girkasse ink demontering og montering av motor/girkasse hos et Yamaha verksted her i byen var minimum 20 000 kr.
Men jeg ville jo tro at hvis det er clutch som er problemet, så vil vel turtallet på motor stige, mens akselerasjon ikke øker? Og at dette skjer litt 'rolig'? Det som jeg føler skjer er at aks/turtall øker normalt. Helt til det kommer en voldsom klakke lyd/skrapelyd som varer i et lite øyeblikk. Slipper av litt på på draget, og øker på litt roligere så går det bra.
Man får følelsen av at det er to drev som slipper litt. Kan det være at en dårlig eller feil justert clutch kan forårsake dette?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gir problem Fazer 1000
Den siste beskrivelsen fra trådstarter tyder på at dette er et girkasseproblem. Slitte "drive-dogs" mellom 2 tannhjul forårsaker at sykkelen "hopper ut" av gir. Dette belaster i sin tur den aktuelle skiftegaffelen og denne blir slitt/bøyd.
Hadde dette problemet på en GSXR750. Skrudde motor ut/inn selv og reparasjon med deler kostet 8000,-. Dette dekket 2 tannhjul og en skiftegaffel.
I en tidlig problemfase "flekser" skiftegaffel litt, og når du går av gass så "dyttes" tannhjulene sammen igjen på grunn av spensten i skiftegaffelen. Når denne blir permanent bøyd/slitt så må du "gire" kassa tilbake til det giret den glapp ut av.
(Dette er det jeg antar skjer, basert på din beskrivelse som passer godt med mitt tilfelle.)
Alternativ utbedring kan være å kjøpe komplett motor eller komplett girkasse på ebay. Kjenner flere som har gjort det. Det er enklere å bytte motor enn å reparere girkasse.
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-FZS-1000 ... 00&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadde dette problemet på en GSXR750. Skrudde motor ut/inn selv og reparasjon med deler kostet 8000,-. Dette dekket 2 tannhjul og en skiftegaffel.
I en tidlig problemfase "flekser" skiftegaffel litt, og når du går av gass så "dyttes" tannhjulene sammen igjen på grunn av spensten i skiftegaffelen. Når denne blir permanent bøyd/slitt så må du "gire" kassa tilbake til det giret den glapp ut av.
(Dette er det jeg antar skjer, basert på din beskrivelse som passer godt med mitt tilfelle.)
Alternativ utbedring kan være å kjøpe komplett motor eller komplett girkasse på ebay. Kjenner flere som har gjort det. Det er enklere å bytte motor enn å reparere girkasse.
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-FZS-1000 ... 00&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Gir problem Fazer 1000
Ouch. Når du beskriver det slik du nå gjør så tror jeg kanskje dommedagsprofetiene kan stemme. Høres ikke ut som clutch når du skriver skrapelyder. Da ville det vel kun ha sluret ..
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 20 mar 2015, 20:25
- Motorsykkelen din: fazer 1000 2001
Re: Gir problem Fazer 1000
Igjen takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg! Har vel etterhvert gått opp for meg at jeg har fått tak i ei katte i en sekk ja..
Vel vel. Da blir det en liten stund til det blir kjøring for denne karen
Ebay blir vel det jeg må sjekke litt rundt nå. Har ingen erfaring med å skru så omfattende som dette kommer til å bli. Så bok fra Haynes er allerede bestilt i håp om det kan være til nytte.
Skal komme med en å annen situasjons rapport hvis noen vil se hvordan katastrofen utvikler seg
Flott forum foresten!
Vel vel. Da blir det en liten stund til det blir kjøring for denne karen

Skal komme med en å annen situasjons rapport hvis noen vil se hvordan katastrofen utvikler seg

Flott forum foresten!