Effekttap.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Effekttap.
Hei, når jeg kjører, så trekker sykkelen veldig dårlig, kommer ikke opp i høy turtall, og det blir helt umulig å komme i høyere fart enn 25 km/t. Må skifte til første gir om jeg skal opp en liten bakke.
Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.
En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?
Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.
Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.
En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?
Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Effekttap.
hei. viss eksosrøret er fullt i koks og kliss ,virker det inn på effekten. dette var vanleg på 2-taktere før i tiden. rensket mangt ett anlegg i ungdommen. er en grisejobb. ta av anlegget og se. ta evnt en tur uten potte, for å se om det blir bedre ( bråker noe j......)ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, når jeg kjører, så trekker sykkelen veldig dårlig, kommer ikke opp i høy turtall, og det blir helt umulig å komme i høyere fart enn 25 km/t. Må skifte til første gir om jeg skal opp en liten bakke.
Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.
En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?
Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Effekttap.
Jeg skal skifte hele anlegget i morgen, for jeg har et ekstra som jeg vet virker. Noen råd om hvordan man rensker eksosanlegget? Det som jeg vet virker har en svær bulk, så det ville vært bedre å bare renske det som ikke har bulk.Tysnes skrev:hei. viss eksosrøret er fullt i koks og kliss ,virker det inn på effekten. dette var vanleg på 2-taktere før i tiden. rensket mangt ett anlegg i ungdommen. er en grisejobb. ta av anlegget og se. ta evnt en tur uten potte, for å se om det blir bedre ( bråker noe j......)ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, når jeg kjører, så trekker sykkelen veldig dårlig, kommer ikke opp i høy turtall, og det blir helt umulig å komme i høyere fart enn 25 km/t. Må skifte til første gir om jeg skal opp en liten bakke.
Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.
En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?
Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.
-
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 feb 2015, 23:33
- Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
- Bosted: Verdal
Re: Effekttap.
Tja mener å huske att i gamle dager for leeeenge siden så fylte vi bensin i eksosrøret å tente på ( selvfølgelig må du demontere det først og gjøre dette ute. Er vel en brannmann på forumet som slår seg vrang hvis du prøver å gjøre det inne)
-
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 feb 2015, 23:33
- Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
- Bosted: Verdal
Re: Effekttap.
Hadde liten tilgang på diesel den gang jeg freste rundt på totakter 

-
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 feb 2015, 23:33
- Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
- Bosted: Verdal
Re: Effekttap.
Åååååå går bmw'n din på diesel?? ( diesel er til bilen og bensin skal sykkelen få, så mye den vil ha. dvs guds gave til alle på to hjul)
Enklere å tappe en skvett bensin fra tanken enn å måtte sykle 6 km for å kjøpe 0,5 l diesel
Enklere å tappe en skvett bensin fra tanken enn å måtte sykle 6 km for å kjøpe 0,5 l diesel

-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Effekttap.
abakuss skrev:Tja mener å huske att i gamle dager for leeeenge siden så fylte vi bensin i eksosrøret å tente på ( selvfølgelig må du demontere det først og gjøre dette ute. Er vel en brannmann på forumet som slår seg vrang hvis du prøver å gjøre det inne)
Har brent noen eksosrør i ungdommen. Er ærlig talt ikke sikker på effekten, men det var jo artig.
Re: Effekttap.
Husker vi brukte oxy/acetylen brenner (skjærebrenner)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Effekttap.
Vi satte fyr på olja med "sviseflammen" for så å slå av gassen og bare bruke oksygen.
Da brenner det bra og hvis jeg ikke husker feil ryker det helt jævlig
R.
Da brenner det bra og hvis jeg ikke husker feil ryker det helt jævlig


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
Re: Effekttap.
Skjærebrenner ble faktisk brukt et par ganger her også på mopedpotta. Røykte godt!
Kan det være dårlig bensintilførsel som gjør at du ikke får turtall?
Hvordan ser pluggen ut?
Sjekket dysene?
Kan det være dårlig bensintilførsel som gjør at du ikke får turtall?
Hvordan ser pluggen ut?
Sjekket dysene?
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Effekttap.
Hadde et lignende problem med en aprilia rs til en kompis. Da tok vi litt diesel og rista rundt inni der, og tente på. Var litt morsomt, så vi prøvde med bensin etterpå
Satt anlegget tilbake på sykkelen, og den gikk som en kule igjen!

Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Effekttap.
Heisann hadde en helt lik sykkel, som du snakker om
Der var det gasser`n som hadde hengt seg opp, kan forresten kontrollere om coilen er godt jordet..
var kun di 2 problemene jeg hadde hverfall


Der var det gasser`n som hadde hengt seg opp, kan forresten kontrollere om coilen er godt jordet..
var kun di 2 problemene jeg hadde hverfall

Re: Effekttap.
Flottør?
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Effekttap.
2T mineral soter MYE mer enn syntetisk, og er kjent for å tette potter. Derimot renner syntetisk ut av potta når den har gjort jobben sin...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Effekttap.
I "gamle dager" (les; Suzuki GP100-tida) ble eksospotta rensket med kaustisk soda - mener å huske at det sydet fortreffelig og lagde mange interessante lyder.ThemotorsykkelGuy skrev:.... Noen råd om hvordan man rensker eksosanlegget? Det som jeg vet virker har en svær bulk, så det ville vært bedre å bare renske det som ikke har bulk.
Helt klart en jobb du gjør utendørs - mener å huske at gassene lukter ille og at de neppe er direkte helsebringende - dessuten må du bli kvitt en del sort "gugge" etterhvert...
Men rent ble det

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Effekttap.
Kaustisk ja.. Vær forsiktig med å rense mye med den
Anbefaler "Gaffelbeinhistorien":
http://bodo.mc.no/Ventilen/Ventil%201-2010.pdf

Anbefaler "Gaffelbeinhistorien":
http://bodo.mc.no/Ventilen/Ventil%201-2010.pdf
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Effekttap.
Hehe, prøvde å rense potta, hjalp ikke det. Så vi fant noen som har god greie på sånne tekniske ting, han sa at tenningen var feil. Nå er den justert og den bakker på høyere turtall nå. Skal prøve å kjøre litt i morgen for å se om den får litt mere futt...
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Effekttap.
TBI81 skrev:Kaustisk ja.. Vær forsiktig med å rense mye med den![]()
Anbefaler "Gaffelbeinhistorien":
http://bodo.mc.no/Ventilen/Ventil%201-2010.pdf

Man lærer så lenge man lever...

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Effekttap.
Hei , fikk du vite hvorfor tenningen var feil?ThemotorsykkelGuy skrev:Hehe, prøvde å rense potta, hjalp ikke det. Så vi fant noen som har god greie på sånne tekniske ting, han sa at tenningen var feil. Nå er den justert og den bakker på høyere turtall nå. Skal prøve å kjøre litt i morgen for å se om den får litt mere futt...
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Effekttap.
I gamle dager ja.. Jeg hadde noe modellfly-bensin med ganske høy prosent nitro... En kamerat hadde GP100. Det var gøy så lenge det varteE-strom skrev:I "gamle dager" (les; Suzuki GP100-tida) ble eksospotta rensket med kaustisk soda - mener å huske at det sydet fortreffelig og lagde mange interessante lyder.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km