Importere sykkel fra Tyskland.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Hei,

Skal handle meg sykkel nå til våren og syns markedet er dårlig i Norge, selv i høysesong. Det er lite utvalg og det er langt mellom de gode syklene som ikke er overpriset i huet og ræva.

Derfor har jeg tenkt å importere sykkel fra Tyskland eller Sverige. Har vært litt på mobile.de og funnet mange kandidater. Jeg skal handle Yamaha R1 2007-2008 modell. Budsjettet er 80-90 000. Jeg har funnet flere sykler på mobile.de med OK kilometerstand i god tilstand til rundt 6000 EUR. Har brukt tollkalkulatoren til å regne avgifter og jeg må si jeg ble overrasket da jeg totalt endte på rundt 85 000 med mva.

Her i Norge må man ihvertfall ut med 110 000 for R1 med dette årstallet og relativt lav kilometer.

Min eneste bekyrming er følgende: sett at jeg drar ned til Tyskland. Har snakket med eier og alt er OK. Veldig kjedelig hvis sykkelen ikke står til forventingene, og hvordan fungerer tyske papirer på kjøretøy? Er det vognkort? Slik at jeg kan sjekke VIN osv? Enkelt og greit?

Såvidt jeg forstått det, er det bare å utføre handelen, ta med sykkel til Norge. Kjøre innom toll på norsk side for å betale mva, men jeg får jo ikke kvittering på kjøpet når det er privat? Hvordan vet tollerene at jeg ikke bare finner på en pris? Senere kan jeg betale avgifter for skilt, slik jeg har forstått det.

Hadde vært flott med litt input på dette her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av AJ »

Tre aktuelle tråder som kanskje har svaret du er ute etter:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=232369#p232369" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=221052#p221052" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=221588#p221588" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av Barbarozza »

Har kjøpt både privat og fra forhandler

Du skaffer deg enkelt en kontrakt fra feks ADAX, de ligger på nett både som engelske og tyske i pdf format

Der står eller skrives inn kjøpesum, enkelt å bevise noenlunde da du enten må veksle eller overføre penger og tollvesenet kan spørre om dette

Du skal se og få med deg det originale fahrzeugbrief\fahrzeugschein , der sjekker du ramme og motornummer. Sjekk rammenummer nedenfor styrekrona også. Dette må stemme med papirene selvagt

Sørg å få med alt originalt utstyr ink eksosanlegget da den må vises originalt

Forefinnes ikke disse originale papirene så styrer du bare helt unna, da er det fishy greier.

Avhengig om du skal ha igjen tysk mva eller ikke så kan du stikke innom tysk toll og skaffe deg utførselskvitering, du bør betale noen euro for å få fylt ut dette hos et lokalt spedisjonskontor feks på kaia i Kiel eller lignende

Kjør på rødt, stikk innom tollen, betal Norsk MVA, få de riktige papirene dine med derfra(tollen ordner dette) og bestill time hos biltilsynet. Hvis sykkel er godkjent får du papirer med deg, du stikker å betaler avgiften hos Tolvesenet og deretter tilbake til Biltilsynet og henter skilter...

Og VIPS

Du har ny sykkel. Superenkelt, mine 3 siste sykler er hentet sånn :) Så får du litt påskeferie også

Trenger du MC henger så PM meg
Memento mori

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Takk for god beskrivelse og tips Barbarozza! Har en Transporter T5 som jeg bruker for å hente sykkelen.

Hva er dette med tysk moms? Hvordan fungerer det? Trodde jeg måtte bare betale norsk moms når jeg krysser over grensa til norge?

Jeg hadde faktisk ikke tenkt helt på dette med original sykkel, så takk for tipset. Har erfaring med BT, så vet hvordan de kan være angående eksos osv.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Noen som har noen tips i forhold til kontakt med tyske selgere? Mange snakker jo ikke engelsk engang. Bedre å kjøpe av forhandler?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av DrGreve »

Å få tilbake tysk moms skal du bare glemme, spesielt hvis du handler privat. Eneste muligheten å få tilbake tysk moms er å kjøpe helt nytt kjøretøy, eller har vært firmabil. Finnes vel lite av firmamotorsykler :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Etter jeg leste litt mer om tysk moms ser det ikke ut til å være så lønnsomt å importere. Tysk moms tok liksom en god bit av "fortjenesten" med å importere?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Står jo ikke inkludert moms på alle annonse på mobile.de

Aner faktisk ikke jeg, derfor jeg spør. Virker som man må betale tysk moms men

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Ah, kanskje det er det. Det høres mer riktig ut.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Hadde det bare vært mulig å importere når man tar MC lån. Har ikke mye lyst å styre med forbrukslån osv for å få til dette.

Ser på denne: http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... ORT&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av thewiz »

Jepp, men det er i orden. :-)

115 000 havner denne på med norske skilter. Finner ikke noe slikt i Norge med den kilometerstanden.

Er det ingen banker som støtter import? :sorry

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av Tommas »

Sjekket litt på det samme, men eneste "enkle" løsningen jeg fant var samme som en kompis av meg gjorde.
Han voldtok et kredittkort, registrerte sykkelen på en kompis i Norge og kjøpte den av han med mc-finans fra Santander.

Og betalte så ned kredittkort ;-)

Halvkomplisert, men med en god venn lar det seg gjøre.


Flott sykkel!


edit - glemte å nevne at dette er ganske mange år siden. så for alt jeg vet er det mulig at banker spiller litt mer på lag nå?
Jeg har ikke sjekket så voldsomt på akkurat det.

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Importere sykkel fra Tyskland.

Legg inn av bzzlink »

Det finnes forhandlere i Norge som kan kjøpe sykkelen for deg, inkludert å legge ut. Og så selge den til deg på Norske skilter.
Av det jeg har sett så koster det ca. 10000,- for importhjelp og frakt, og rundt 5000,- for å at de skal kjøpe den for deg.

http://mobile24.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar