Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Sted: Tranby
Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Heisann
Har nå hatt min MV Agusta f3 800 i snart en mnd, og har fått kjørt en del nå. Begynner å nærme seg første service allerede
Det jeg lurer på er hvor på turtallsskalaen pleier folket å ligge på under "normal" kjøring?
Jeg blir ikke helt klok på dette på, jeg finner liksom ikke "cruise"turtall
Så hva er deres erfaringer om dette? Tenker da spesifikt på de med 3-sylindre, og andre med sportssykler
Har nå hatt min MV Agusta f3 800 i snart en mnd, og har fått kjørt en del nå. Begynner å nærme seg første service allerede
Det jeg lurer på er hvor på turtallsskalaen pleier folket å ligge på under "normal" kjøring?
Jeg blir ikke helt klok på dette på, jeg finner liksom ikke "cruise"turtall
Så hva er deres erfaringer om dette? Tenker da spesifikt på de med 3-sylindre, og andre med sportssykler
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Husker faktisk ikke hva turtall jeg ligger på ved normal kjøring, men vil tippe det ligger på mellom 3 og 4 tusen rpm
Note4
Note4
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Interresant tråd. Jeg pleier å ligge på 5-6 tusen
Treffer ikke rødmerket før 14 tusen.
Sykkelen min har en 4 sylinders motor.
Treffer ikke rødmerket før 14 tusen.
Sykkelen min har en 4 sylinders motor.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Sted: Tranby
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Jeg ligger på ca 5-6 000 rpm ved litt innspirert kjøring, prøver å være på 4 000 rpm ved "cruising"
Den oppfører seg mest "sivilisert" rundt 5500-6500, men da har den jo også et sinnsvakt drag ved minste berøring av rulla
Jeg har rødlinje på 15 000
Den oppfører seg mest "sivilisert" rundt 5500-6500, men da har den jo også et sinnsvakt drag ved minste berøring av rulla
Jeg har rødlinje på 15 000
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
En slik bike har nok en litt "stressende" gange og er nok litt lavt giret...."kinda buzzy"..sånn er de bare.
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Jeg har en Street Triple R og jeg ligger nok på rundt 4.000rpm ved cruisingfar, type 80km/t. På E6 i 120km/t så har jeg rundt 6.000rpm.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Sted: Tranby
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Jeg ligger på ca 5 000 rpm i 1.gir med 50-55 km/t, 2.gir 5 000 rpm = 97 km/t
Så den er ikke helt "Norgesvennelig"
Så den er ikke helt "Norgesvennelig"
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Jeg ligger på ca 13500 ved 100 km/t i 1. girsvein690 skrev:Jeg ligger på ca 5 000 rpm i 1.gir med 50-55 km/t, 2.gir 5 000 rpm = 97 km/t
Så den er ikke helt "Norgesvennelig"
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
I følge de som har prøvd det, skal det være mulig å holde 169 km/t i 1. gir med min sykkel.
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Nix. 5000 i 5.gir ved 100km/t på speedometeret stemmer nok bedre. :-)ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Sted: Tranby
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?
litt feil utsagn av meg, det er 6500 rpm i 2.gir som gir ca 100 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=3JXjfTkNEPM" onclick="window.open(this.href);return false;
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
I henhold til http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har du bortimot 8000omdr. i 2. gir ved 100km/t..svein690 skrev:ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?
Kan godt hende at det er næremere 6000 enn 5000, men har ikke akkurat sjekket dette nøyaktig
Den går ihvertfall en anelse bedre enn forrige sykkelen
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Syntes det hørtes riv ruskende galt ut ja. På min ZX6R -00, hadde jeg 5000 i 100 i 6'te.biker7 skrev:Nix. 5000 i 5.gir ved 100km/t på speedometeret stemmer nok bedre. :-)ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?
Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel
Ikke hør på de andre her som kjører japsesykler:)
6500 i 2dre ved 100 er faktisk bittelitt lavere enn jeg har også, men ikke mye.
Kjenner meg igjen i følelsen av at sykkelen ikke er helt norges vennlig. Den drar ikke skikkelig reint under 4000 o/min.
Det betyr
30 sone må jeg clutche konstant for å holde
50 sone er akkurat for sakte for å bruke andre gir, så da blir det å ligge i wheely villig 1.
80 sone er akkurat for sakte for 3. Så da blir det wheely villig 2gir
100 sone er akkurat Passe for 3de
4 gir er ikke noe vits før 140
6 gir drar den ikke ordentlig i før 200 er passert.
Jeg ligger på 6500 som cruiseturtall.
Vet det er mange som går ned en tann foran, eller opp 3 bak. Men da ser jeg for meg st det blir enda mer skremmende å vri på gasshåndtaket i 1.gir
6500 i 2dre ved 100 er faktisk bittelitt lavere enn jeg har også, men ikke mye.
Kjenner meg igjen i følelsen av at sykkelen ikke er helt norges vennlig. Den drar ikke skikkelig reint under 4000 o/min.
Det betyr
30 sone må jeg clutche konstant for å holde
50 sone er akkurat for sakte for å bruke andre gir, så da blir det å ligge i wheely villig 1.
80 sone er akkurat for sakte for 3. Så da blir det wheely villig 2gir
100 sone er akkurat Passe for 3de
4 gir er ikke noe vits før 140
6 gir drar den ikke ordentlig i før 200 er passert.
Jeg ligger på 6500 som cruiseturtall.
Vet det er mange som går ned en tann foran, eller opp 3 bak. Men da ser jeg for meg st det blir enda mer skremmende å vri på gasshåndtaket i 1.gir