Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av svein690 »

Heisann

Har nå hatt min MV Agusta f3 800 i snart en mnd, og har fått kjørt en del nå. Begynner å nærme seg første service allerede :thumleft

Det jeg lurer på er hvor på turtallsskalaen pleier folket å ligge på under "normal" kjøring?
Jeg blir ikke helt klok på dette på, jeg finner liksom ikke "cruise"turtall


Så hva er deres erfaringer om dette? Tenker da spesifikt på de med 3-sylindre, og andre med sportssykler

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av LordShaft »

Husker faktisk ikke hva turtall jeg ligger på ved normal kjøring, men vil tippe det ligger på mellom 3 og 4 tusen rpm

Note4

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av André »

Interresant tråd. Jeg pleier å ligge på 5-6 tusen :-k
Treffer ikke rødmerket før 14 tusen.
Sykkelen min har en 4 sylinders motor.

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av svein690 »

Jeg ligger på ca 5-6 000 rpm ved litt innspirert kjøring, prøver å være på 4 000 rpm ved "cruising"
Den oppfører seg mest "sivilisert" rundt 5500-6500, men da har den jo også et sinnsvakt drag ved minste berøring av rulla

Jeg har rødlinje på 15 000

ZZR-Erling

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

En slik bike har nok en litt "stressende" gange og er nok litt lavt giret...."kinda buzzy"..sånn er de bare.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en Street Triple R og jeg ligger nok på rundt 4.000rpm ved cruisingfar, type 80km/t. På E6 i 120km/t så har jeg rundt 6.000rpm.

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av svein690 »

Jeg ligger på ca 5 000 rpm i 1.gir med 50-55 km/t, 2.gir 5 000 rpm = 97 km/t

Så den er ikke helt "Norgesvennelig" :lol

ZZR-Erling

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av Haymaker »

svein690 skrev:Jeg ligger på ca 5 000 rpm i 1.gir med 50-55 km/t, 2.gir 5 000 rpm = 97 km/t

Så den er ikke helt "Norgesvennelig" :lol
Jeg ligger på ca 13500 ved 100 km/t i 1. gir :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av LordShaft »

I følge de som har prøvd det, skal det være mulig å holde 169 km/t i 1. gir med min sykkel. :-k

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av biker7 »

ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?
Nix. 5000 i 5.gir ved 100km/t på speedometeret stemmer nok bedre. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av svein690 »

ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?

litt feil utsagn av meg, det er 6500 rpm i 2.gir som gir ca 100 km/t

https://www.youtube.com/watch?v=3JXjfTkNEPM" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av biker7 »

svein690 skrev:
ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?

Kan godt hende at det er næremere 6000 enn 5000, men har ikke akkurat sjekket dette nøyaktig
Den går ihvertfall en anelse bedre enn forrige sykkelen :lol
I henhold til http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har du bortimot 8000omdr. i 2. gir ved 100km/t.. :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

biker7 skrev:
ZZR-Erling skrev:Kan det stemme? 5000 i 2 og 100?
Nix. 5000 i 5.gir ved 100km/t på speedometeret stemmer nok bedre. :-)
Syntes det hørtes riv ruskende galt ut ja. På min ZX6R -00, hadde jeg 5000 i 100 i 6'te.

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Turtall på 3-sylinder/sportssykkel

Legg inn av bzzlink »

Ikke hør på de andre her som kjører japsesykler:)

6500 i 2dre ved 100 er faktisk bittelitt lavere enn jeg har også, men ikke mye.

Kjenner meg igjen i følelsen av at sykkelen ikke er helt norges vennlig. Den drar ikke skikkelig reint under 4000 o/min.

Det betyr
30 sone må jeg clutche konstant for å holde
50 sone er akkurat for sakte for å bruke andre gir, så da blir det å ligge i wheely villig 1.
80 sone er akkurat for sakte for 3. Så da blir det wheely villig 2gir
100 sone er akkurat Passe for 3de

4 gir er ikke noe vits før 140
6 gir drar den ikke ordentlig i før 200 er passert.

Jeg ligger på 6500 som cruiseturtall.

Vet det er mange som går ned en tann foran, eller opp 3 bak. Men da ser jeg for meg st det blir enda mer skremmende å vri på gasshåndtaket i 1.gir

Svar