Gammel bensins og trekk kraft?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Lekkasje i veivhuset ?
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Kan kanskje være det, har sett at det drypper litt fra det dekselet som er forran svinghjulet, kan det være tegn til at veivtettingene er dårlig? Blir det dårlig kompresjon om "veivtettingene" er dårlig?Jompa skrev:Lekkasje i veivhuset ?
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Dekslet over svinghjulet ?
Hvis det dryp olje bakom det dekslet, kommer oljen kanskje fra veivhuset.
Du ser det hvis du skrur av dekslet og lyser inn i åpningene i svinghjulet.
Er det olje inne bak svinghjulet eller i bunnen av dekslet, kommer den fra veivhuset.
Hvis ikke kjeden er "drukna" i olje sånn at det drypper mye fra den.
Har du delt motoren noen gang ?
Hvis det dryp olje bakom det dekslet, kommer oljen kanskje fra veivhuset.
Du ser det hvis du skrur av dekslet og lyser inn i åpningene i svinghjulet.
Er det olje inne bak svinghjulet eller i bunnen av dekslet, kommer den fra veivhuset.
Hvis ikke kjeden er "drukna" i olje sånn at det drypper mye fra den.
Har du delt motoren noen gang ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Du skriver at den gikk bedre på halvblandet ny og gammel bensin , hva med å bare ha ny bensin i tanken så du er sikker
på at det ikke er grunnen.
Hvis du gjør ting halvveis blir det vanskelig å finne feil.
Er det gammelt tenningsanlegg?
Det er vel magnet-tenning på denne , gammel coil kan gi svak gnist og da svak motor , spesielt ved belastning.....
Ikke nødvendigvis løsningen men en mulighet.
Var sykkelen slik før du begynte å skru på den ?
R.
på at det ikke er grunnen.
Hvis du gjør ting halvveis blir det vanskelig å finne feil.
Er det gammelt tenningsanlegg?
Det er vel magnet-tenning på denne , gammel coil kan gi svak gnist og da svak motor , spesielt ved belastning.....
Ikke nødvendigvis løsningen men en mulighet.


Var sykkelen slik før du begynte å skru på den ?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Veivhuset er en del av "innsuget" på totakter.......her blandes luft og bensin......ThemotorsykkelGuy skrev:Kan kanskje være det, har sett at det drypper litt fra det dekselet som er forran svinghjulet, kan det være tegn til at veivtettingene er dårlig? Blir det dårlig kompresjon om "veivtettingene" er dårlig?Jompa skrev:Lekkasje i veivhuset ?
Hvis veivtettingene er fra 1982 er de steinhårde og tetter dårlig.
R
Religion er menneskets seier over fornuften.
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Gamel bensin er no dritt, selv om den bare har stått vinteren over!
Du sier den gikk bedre når du blandet inn litt ny bensin, da ville jeg ha startet med en rengjøring av bensintanken og fylt opp med ny suppe
Du sier den gikk bedre når du blandet inn litt ny bensin, da ville jeg ha startet med en rengjøring av bensintanken og fylt opp med ny suppe

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Nei, ikke nødvendigvis dårligere kompresjon, men dårligere fylling av cylinderet.
i tillegg får du feil luft/bensinblanding for at motoren vil trekke inn litt luft gjennom veivtettingene istedefor gjennom forgasseren.
Men ta nå aller først å sørg for at all gammel bensin er tømt ut av tanken, og fyll på ny.
Det kan godt være vann i tanken hvis den har stått lenge i fuktig klima og varierende temperatur.
Er det elektronisk tenning eller "platina" på din sykikel ?
i tillegg får du feil luft/bensinblanding for at motoren vil trekke inn litt luft gjennom veivtettingene istedefor gjennom forgasseren.
Men ta nå aller først å sørg for at all gammel bensin er tømt ut av tanken, og fyll på ny.
Det kan godt være vann i tanken hvis den har stått lenge i fuktig klima og varierende temperatur.
Er det elektronisk tenning eller "platina" på din sykikel ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Har aldri delt motoren, har bare hatt dekselet som er forran svinghjulet oppe. Første gang jeg åpna det så var det litt olje eller bensin liggende i dekselet, når motoren er i gang så drypper det fra den. (Dekselet er del Nr. 1 på dette bildet http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;)Jompa skrev:Dekslet over svinghjulet ?
Hvis det dryp olje bakom det dekslet, kommer oljen kanskje fra veivhuset.
Du ser det hvis du skrur av dekslet og lyser inn i åpningene i svinghjulet.
Er det olje inne bak svinghjulet eller i bunnen av dekslet, kommer den fra veivhuset.
Hvis ikke kjeden er "drukna" i olje sånn at det drypper mye fra den.
Har du delt motoren noen gang ?
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Jeg ser at du skriver at coil er ny.......
Er det en kvalitetscoil eller billig Kinavare.
Jeg spør fordi jeg selv kjøpte en billigcoil i vente på en i god kvalitet.
Kina coilen ga motorfusk(feiltenning) fra dag en og ble "utbrent" i løpet av 14 dager.
Siden coilen var ny fant jeg ikke feilen da jeg ikke tenkte på den,
og den gamle originale ikke var noe bedre........
Du kan kontrollere om veivhuset er tett ved å sprute på forgasserens eller startgass når motoren går på tomgang.
Hvis du treffer en lekkasje vil turtallet forandre seg.
Bruk strålerør på spraydysa og test et punkt om gangen og pass på at du ikke får noe i forgasseren for da får du feil indikasjon.
R.
Er det en kvalitetscoil eller billig Kinavare.
Jeg spør fordi jeg selv kjøpte en billigcoil i vente på en i god kvalitet.
Kina coilen ga motorfusk(feiltenning) fra dag en og ble "utbrent" i løpet av 14 dager.
Siden coilen var ny fant jeg ikke feilen da jeg ikke tenkte på den,
og den gamle originale ikke var noe bedre........
Du kan kontrollere om veivhuset er tett ved å sprute på forgasserens eller startgass når motoren går på tomgang.
Hvis du treffer en lekkasje vil turtallet forandre seg.
Bruk strålerør på spraydysa og test et punkt om gangen og pass på at du ikke får noe i forgasseren for da får du feil indikasjon.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Har noen tuklet med motoren for å fjerne plombe el.l.? Har den reedventil? Og er denne i såfall intakt? 2 - takter har kompresjon i veivhus. Prøv å finn ut om oljen som lekker fra svinghjulet kan være girolje.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil" onclick="window.open(this.href);return false;
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil" onclick="window.open(this.href);return false;
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Coilen er bytta, jeg bestillte ny coil i fjor til en helt lik sykkel, bare 1980 modell, som jeg har brukt som delesykkel. Jeg brukte coilen på den, så jeg vet at den virket (I allefall i fjor)reldor skrev:Du skriver at den gikk bedre på halvblandet ny og gammel bensin , hva med å bare ha ny bensin i tanken så du er sikker
på at det ikke er grunnen.
Hvis du gjør ting halvveis blir det vanskelig å finne feil.
Er det gammelt tenningsanlegg?
Det er vel magnet-tenning på denne , gammel coil kan gi svak gnist og da svak motor , spesielt ved belastning.....
Ikke nødvendigvis løsningen men en mulighet.![]()
![]()
Var sykkelen slik før du begynte å skru på den ?![]()
R.
For en måned siden var pakningen til sylinderen helt gåen, nesten ingen kompresjon. Da hadde gassen hengt seg opp, men den gikk mye kjappere da. Dete eneste jeg hadde gjort da var å rense forgasseren. Etter at jeg hadde byttet sylinder og stempel med pakninger og fikset gassen så gikk den dårlig.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Selve sylinderen er overhalt, den ble overhalt i fjor og er fra en 80-modell.cannon skrev:Har noen tuklet med motoren for å fjerne plombe el.l.? Har den reedventil? Og er denne i såfall intakt? 2 - takter har kompresjon i veivhus. Prøv å finn ut om oljen som lekker fra svinghjulet kan være girolje.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil" onclick="window.open(this.href);return false;
Med reeventil, mener du deler nr. 1 til 10 på dette bildet? http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125g-1980 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Ja. Og den tukles ofte med når noen skal trimme eller fjerne plombe. Resultatet blir da ofte slik du beskriver ditt problem, ved at kompresjonen i veivhuset blir redusert.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Ventilen er lett å sjekke.
Bort med forgasser og innsugslange så kommer du til reedventilen.
Skru den løs fra innsuget og hold den opp mot lyset.
Platene skal tette mot "klossen" og være uten hakk i kantene.
Defekt reedventil gjør at motorn blir tungstarta, det samme blir det med defekte veivtettinger.
Bort med forgasser og innsugslange så kommer du til reedventilen.
Skru den løs fra innsuget og hold den opp mot lyset.
Platene skal tette mot "klossen" og være uten hakk i kantene.
Defekt reedventil gjør at motorn blir tungstarta, det samme blir det med defekte veivtettinger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Denne sykkelen har aldri vært plombert. Som sagt, så har jeg brukt både sylinderen og stempelet i en annen sykkel, og da fungerte den osm bare det.cannon skrev:Ja. Og den tukles ofte med når noen skal trimme eller fjerne plombe. Resultatet blir da ofte slik du beskriver ditt problem, ved at kompresjonen i veivhuset blir redusert.