LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Er det forskjell på ABS og TC mellopm Sport og Race?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Ja det varierer faktisk veldig mye....
Rain modus: 153hk og 5% delay i gassen (eller hvordan jeg skal forklare det) Det gir langt mere smooth gass pådrag. Bikker du sykkelen over mer enn 38 grader i sving, begynner DTC og ABS å hjelpe maks for å forhindre tap av grep. Dette kan lettest testes med å legge seg godt ned i rundkjøring, 1 gir og gi maks pedal....
Også forhindrer ABS'en at du får bahjulsløft når du bråbremser, den fordeler kreftene bak til bakbremsen under hard oppbremsing.
Sport Modus: 193hk og 5% delay i gassen. Her må du bikke sykkelen din 45 grader før DTC og ABS gjør samme jobben som i Rain Modus. I denne modusen vil ikke DTC være like aktiv som i rain modus, men fortsatt mye til hjelp. ABS'en hindrer også i denne modusen at du får bakhjulsløft under hard oppbremsing.
Race Modus: 193hk full respons i gassen. 48 graders nedleggsvinkel. Moderat DTC og ABS vil ikke hindre bakhjulet i å løfte seg.
Så er den ati wheelie greien påvirket av hvilken modus du er i... Jo nærmere du kommer Race jo lengre kan du holde den oppe (29 grader) før bakhjulet bremser å slepper den ned igjen.
Men 2010 til 2012 modellen har en liten greie i ECU'en som gjør at sykkelen kutter gassen med en gang den får hjul løft... litt sånn rykk og napp greie i Rain og Sport (mener jeg å huske)
Så egentlig er det helt unødvendig å kjøre i noe mer enn sport modus på landeveien. Men jeg liker kontrollen jeg har med full gass respons. Liker ikke den 5 % delay saken
Edit: Mulig noen av tallene er feil, dette er tatt litt ut av hukommelsen.
Rain modus: 153hk og 5% delay i gassen (eller hvordan jeg skal forklare det) Det gir langt mere smooth gass pådrag. Bikker du sykkelen over mer enn 38 grader i sving, begynner DTC og ABS å hjelpe maks for å forhindre tap av grep. Dette kan lettest testes med å legge seg godt ned i rundkjøring, 1 gir og gi maks pedal....

Sport Modus: 193hk og 5% delay i gassen. Her må du bikke sykkelen din 45 grader før DTC og ABS gjør samme jobben som i Rain Modus. I denne modusen vil ikke DTC være like aktiv som i rain modus, men fortsatt mye til hjelp. ABS'en hindrer også i denne modusen at du får bakhjulsløft under hard oppbremsing.
Race Modus: 193hk full respons i gassen. 48 graders nedleggsvinkel. Moderat DTC og ABS vil ikke hindre bakhjulet i å løfte seg.
Så er den ati wheelie greien påvirket av hvilken modus du er i... Jo nærmere du kommer Race jo lengre kan du holde den oppe (29 grader) før bakhjulet bremser å slepper den ned igjen.
Men 2010 til 2012 modellen har en liten greie i ECU'en som gjør at sykkelen kutter gassen med en gang den får hjul løft... litt sånn rykk og napp greie i Rain og Sport (mener jeg å huske)
Så egentlig er det helt unødvendig å kjøre i noe mer enn sport modus på landeveien. Men jeg liker kontrollen jeg har med full gass respons. Liker ikke den 5 % delay saken

Edit: Mulig noen av tallene er feil, dette er tatt litt ut av hukommelsen.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Ops, har det vert en Bergenser å gjort veiene på Tysnes utrygge
Siste strekket fra Uggdal mot Hodnanes er supert. Fin rute du har valgt. Er ofte ute på veien, men i dag var det bilmekking og div.


Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Kjente meget tydelig at Rain var "slø" på power i forhold til Sport. Merker ikke noe "delay" i Sport, men så har jeg/vi ikke testa Race da. Skal prøve
Liker å vite at DTC ikke begrenses helt til ikke å gi tilbakemelding, jeg vil vite når jeg er helt på grensa, for det anser jeg som unødig "risiko sport".
På K1300S'n er det veldig klar tilbakemelding på "DTC", der kalles den vel ASC, synes det er greit jeg.

Liker å vite at DTC ikke begrenses helt til ikke å gi tilbakemelding, jeg vil vite når jeg er helt på grensa, for det anser jeg som unødig "risiko sport".
På K1300S'n er det veldig klar tilbakemelding på "DTC", der kalles den vel ASC, synes det er greit jeg.
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Latterligt Cool Sykkel! Nydelig farge på den!
Pene bilder! Digger bilder med så mye mettning! Så lenge det er omgivelser som tilater det!
Pene bilder! Digger bilder med så mye mettning! Så lenge det er omgivelser som tilater det!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Det er helt riktigTysnes skrev:Ops, har det vert en Bergenser å gjort veiene på Tysnes utrygge![]()
Siste strekket fra Uggdal mot Hodnanes er supert. Fin rute du har valgt. Er ofte ute på veien, men i dag var det bilmekking og div.



Ja det er veldig stor forskjell på Rain og Sport. Eneste jeg merker som forskjell på Sport og Race er den gass responsen. Men skal du ligge å kose deg på landeveien er det langt mer fornuftig å kjøre i sportZZR-Erling skrev:Kjente meget tydelig at Rain var "slø" på power i forhold til Sport. Merker ikke noe "delay" i Sport, men så har jeg/vi ikke testa Race da. Skal prøve![]()
Liker å vite at DTC ikke begrenses helt til ikke å gi tilbakemelding, jeg vil vite når jeg er helt på grensa, for det anser jeg som unødig "risiko sport".
På K1300S'n er det veldig klar tilbakemelding på "DTC", der kalles den vel ASC, synes det er greit jeg.

Eneste modusen DTC er helt begrenset er i Slick, men da må du inn med den pluggen. Det er forbeholdt banekjøring, og bare banekjøring

Hva mener du med klar tilbakemelding? Har selv hatt to episoder der DTC har reddet med fra å gå på ræv.... Begge ganger "sladdet" bakdekket ut og DTC rettet meg elegant opp igjen. Begge gangene kjørte jeg i Race.
Takk for detSopranoo skrev:Latterligt Cool Sykkel! Nydelig farge på den!
Pene bilder! Digger bilder med så mye mettning! Så lenge det er omgivelser som tilater det!


Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
"Ikke klar tilbakemelding"= kan holde jevn sladd, som her feks, (Facebook):
https://www.facebook.com/video.php?v=450534488438155" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/video.php?v=450534488438155" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Men det der er jo fra et spill ZZ.
Herlig den DTC'en forøvrig. Hadde vært noe å bare kunnet gønne på med nedlegg :-)
Og fin rute det der. Tysnes er gull
Herlig den DTC'en forøvrig. Hadde vært noe å bare kunnet gønne på med nedlegg :-)
Og fin rute det der. Tysnes er gull

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Er vel fra spill ja, ingen som ser på biken..hehe...men den illustrerer.
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Måkke glemme forhjulsslipp..TBI81 skrev:Men det der er jo fra et spill ZZ.
Herlig den DTC'en forøvrig. Hadde vært noe å bare kunnet gønne på med nedlegg :-)
Og fin rute det der. Tysnes er gull
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 25 apr 2015, 16:38
- Motorsykkelen din: BMW S1000RR - 2011
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Nåja........passe seg nå, så itte a mor sett ned beinet her og gir begrensninger i brukZZR-Erling skrev:Kjente meget tydelig at Rain var "slø" på power i forhold til Sport. Merker ikke noe "delay" i Sport, men så har jeg/vi ikke testa Race da. Skal prøve![]()
Liker å vite at DTC ikke begrenses helt til ikke å gi tilbakemelding, jeg vil vite når jeg er helt på grensa, for det anser jeg som unødig "risiko sport".
På K1300S'n er det veldig klar tilbakemelding på "DTC", der kalles den vel ASC, synes det er greit jeg.

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Mor har talt




- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Det klippet fra Ride illustrerer egentlig ikkenoe, da det ikke er sånn at en sykkel har flere hjelpemidler enn noe annet. Du har TC og klarer ikke låse forhjulet ved bråbrems, that's about it. 

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*
Kjekt å hilse på LordShaft. Så med en gang at det var deg :-)LordShaft skrev:Startet med å kjøre innom Ride for å kjøpe meg ny Neck Warmer. Plukket med meg en Rukka piece til 489,- Kostet litt, men helt klart verdt det i mine øyner. Ride hadde RoadShow i dag, lurer meg på om det var KTM og Kawa som var der...Selv om jeg så at der var mulig å prøvekjøre bmw også. Uansett, var ikke noe av interesse for meg. Men fikk håndhilst på Bergen fra forumet her. Trivelig å slå av en prat før turen gikk videreSkulle helt klart fått til en tur ilag.
Ble ikke Versys... altfor treg! Men prøvde GTR. Den var meget behagelig

