Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Det er omtrent halve gleden for meg å skru sjøl :D Jeg er jo ikke proff, men det vanlige vedlikeholdet har jeg både verktøy og kompetanse til. De vanlige servicegreiene er veldig fint tilgjengelig på ZZR1400, men pga monocoque ramma er det veldig trangt mht plugger, ventiler osv.

Pluggene skal jeg ta sjøl.....men ventilene tror jeg at jeg må levere fra meg....jeg greier ikke å forstå hvordan de får det til , her er bilde av ramma , den ligger jo over selve motoren ..skal poste noen bilder når jeg tar pluggene seinere i påsken

Jeg finner roen av være i garasjen, skikkelig mental avkobling :[-o<

Også en ting til som du sier Freddy...skrur jeg sjøl......da VEIT jeg hva som er gjort.....har blitt "lurt" før ......ikke igjen :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Lasse Liten »

Oj! Voldsomt så ingeniørene har tatt av på rammefronten de siste ti år! Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg leser om turtall og effekt på den store motoren din, samtidig er jeg lettet over at jeg kan ta av toppene og stille ventilene selv med en 13mm skrallefast og en 5mm HX (Umbraco) nøkkel :)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Lasse Liten skrev:Oj! Voldsomt så ingeniørene har tatt av på rammefronten de siste ti år! Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg leser om turtall og effekt på den store motoren din, samtidig er jeg lettet over at jeg kan ta av toppene og stille ventilene selv med en 13mm skrallefast og en 5mm HX (Umbraco) nøkkel :)
:thumleft

Ja det blir trangt.....skal du ha mye krefter, på en relativt tung sykkel må du ha en sterk ramme uten at ramma blir altfor tung og svær...

Hehe, jeg brukte en flat skrutrekker og en 5 mm hex til bremsene :-) Må vel være fornøyd med det :knegg
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Litt dårlig dekning her inne i de vestlandske fjorder i påsken. Jeg får lest det meste, men ikke svart så mye. Fortsett med denne type innhold. Jeg følger veldig ivrig med i bloggen din (hadde tenkt å si barbozza) :knegg

Note4

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Tusen takk Lorden :D Hyggelig når noen liker det man skriver :vs

Idag var jeg bedre fra influensaen...bare rennende nese og sår hals og lett slapp. Det ble kurert med en liten ibux..så en film på netflix med Jason Statham mens jeg følte på formen og ved totiden rusla jeg ned i garasjen for å begynne på jobben med pluggene. Da måtte begge sidekåpene av.

Det gikk relativt greit, i følge Zx14ninjaforumet lønner det seg å ta venstre side og den ene pluggen derfra først...så begynte der.

ZZR1400 har egen coil i plugghetta, på engelsk heter det bare stick coil, slik at du må ha opp alle disse coilene før du kan løsne pluggen. Som du ser måtte jeg skru av litt ekstra kabler og festeanordninger for å komme til på venstre side...denne er den letteste..

Bilde

På andre siden, alstå høyre, er det mye verre , sykt trangt...jeg har ganske små hender og det kommer til nytte nå selvom de er opererte og litt giktbrudne :prf

Bilde

Vel sånn ser de ut når du har fått de ut.....de 2 første gikk ganske lett...men nr 3 fra høyre altså sylinder nr 2 satt jævlig godt fast, delvis også fordi du ikke kommer til og ikke får lagt noe press oppover inne under ramma...men med tålmodighet og lirking og streng beskjed fra andre forummedlemmer i USA at du ikke måtte falle for fristelsen med verktøy. Da brekker du coilen...så jeg var ganske sliten i underarma...umulig høyde også, ikke sitte, ikke stå...

Bilde

Så tar man å rengjør disse...det vite greiene er hvit varmebestandig fett, eller noe lignende...i manualen kan du bytte det ut med litt kobberpasta noe jeg gjorde...ikke mye..men da sklir de lettere på plass...og den andre grunnen er at når du trekker de opp så tar du med deg evt skitten som som kan falle ned i plugghullet, noe som kan være ganske katastrofallt. Derfor ble det mye blåsing og støvsuging før jeg skrudde ut pluggene

På med kobberpasta

Bilde

Plugger ute

Bilde

Ikke så veldig pen....27 tusen er nok greit selv med irridium plugger...kan se at avstanden er større når jeg sammenligner

Bilde

Endelig ble jeg ferdig...brukte 2,5 timer med middag i mellom og litt slapp jobbing...pluss litt tid på å få av kåpene..de orka jeg ikke å sette på i kveld....1000 kr spørsmålet er jo om det starter opp og om jeg kan ha glemt noe eller kommet bort i noe. Og ja :-D Den starta ...faktisk gikk den veldig pent også....men om det er placebo effekt i hodet mitt eller om denne servicen med nytt luftfilter og plugger har noe å si vet jeg ikke...men den går så pent og jevnt...selv ned på 750 rpm at jeg ikke ser noen vits i å synke throttlene eller insprøytninga pr sylinder...venter med dette til jeg har fått på helanlegget og autotune på plass , det pleier å få greiene til å gå en del dårligere med en gang, spes helanlegget

Justerte tomgangen til 1200 ...lavere en det så blir jeg rett oljetrykket blir dårlig..tror det henger igjen fra ZZR1100 min som var notorisk på lite olje på sylinder nr 3..

PS her går den på kaldstart enda :prf


Bilde


En fin dag :) Nå er den helt klar...da venter jeg bare på resten av greiene mine så lenge
Memento mori

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Voodoodoo »

Plugg og ventiljustering er skikkelig pita på zx12 og zx14 pga ramma ja. Dessuten er den batteriplasseringa ikke akkurat noe jeg hyller..

Sånn sett er det enklere med Busa.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Utrolig informativt innlegg.... Imponerende at du tar deg tid til å ta bilder innimellom jobbingen. Jeg har en tendens til å glemme det halvveis, eller midt i jobben når jeg svetter og banner som mest :scratch

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Søndagstur :)

Spurte to kompiser, neida...det var litt lite sol tenker jeg så de "måtte" holde på hjemme :) Så da ble det en tur aleine hvilket kan være helt ok noen ganger. La inn ruta sånn noenlunde da denne har noen av Østfolds fineste veier, men hadde en sveip inn i Våler med 6 km med grus også over Bærøe som ikke tilhører kategorien. Der har jeg ikke kjørt før. Men var rimelig løst så det gikk ikke så fort. ZZR er ikke akkurat grussykkel.

Desverre forsvant mobilen mellom telehivene, så bildene er desverre borte :sorry

Nytt sim og ny tlf hentes etterpå :roll

Har foresten fått noen smådeler fra US som jeg skal slenge opp bilde av i kveld :) Sykkelen gikk forøvrig som en kule...man merker service noen ganger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Ja er det ikke kveld nå :thumleft :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Hvordan går det på disse kanter?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Barbarozzas blogg ( I`m back)

Legg inn av Barbarozza »

Jeg har rett og slett hatt en liten pause fra "nettet" Når du jobber med IT blir du noen ganger dritt lei PC, mobil og nettbrett ...men takk som spør. Det går bra :-D

Ferien er gjennomført, sykkelen går fortsatt og jeg er fortsatt litt i feriemodus med noen late dager innimellom.

Skal laste opp noen bilder og skrive litt om ferien :) Det ble en varm greie, med solbrent nakke og topplokk, vakre franske pikebarn, god mat og elevert motorsykkelkjøring med innlagte perioder for både tur og grisekjøring. Men noen Lordshaft beskrivelser greier jeg nok ikke

Etter service i våres, og vårtur med en del perifere kompisser i Sverige bestemte jeg meg for å la sykkelen være helt original til etter ferien. Akrayoshi anlegget mitt lot jeg altså ligge med PC5, da har jeg noe å pusle med utover høsten. Dette gjorde jeg av 2 grunner. 1 engstelse for å ikke få sykkel til å gå reint nok pga mangel på tid, 2 evt å skru noe i stykker før ferien :[-o<

Noe jeg nesten greide alikevel når jeg skulle montere dette
Dekk.jpg
I min iver etter å få på nye PR4GT slurva jeg med 6 kantnøkkelen til høyre kalipperbolt, den øverste, den glapp fordi den ikke sto langt nok inne, var kanskje allerede litt dårlig og jeg brukte ikke Mgrab eller lignende pasta (så det IKKE glipper)

Dette var helga før jeg skulle dra, altså 26 Juni.Og hva skjer, den er mjuk den bolten...så den blir bare verre, prøver meg fram med alle knep..oversize tork, grisepi...hva blir ordet sensurert ???, varme :[-X ...ikke faen....den satt.

Prøvde å hardlodde på en mutter etter å ha pakka kalipper inn med stålplater, men det beit fa.. ikke. Å ta fram elektrosveisen turte\orka jeg ikke med redsel for å ødelegge komponenter før ferien, det være seg sikringer, ECU osv...dessuten å begynne å plukke ut alt sånn....før ferien og jeg hadde mye å gjøre på jobben også...var uaktuellt

Så løp inn å bestillte 4 bolter fra Wemoto, og håpet at de kom før jeg skulle dra..de er litt vriene å få tak i, det er fingjenger, M10x60x1.25 og ikke så lett å få tak i som man skulle tro

Fram med drillen...nye bor ble kjøpt inn, høyre kåpe montert av...men ikke faen...den ble bare som en rose...
bolt.jpg


Siden det var en lørdag ga jeg meg, hadde sikkert holdt på i 5 timer inkl en del tenking...så jo at jeg hadde kommet bort i innfestingen til kalipper såvidt også med drillen...tok en kald pils..la meg og hadde løsninga når jeg våknet dagen etter.

Tok dremmelen, skar et forsiktig snitt sideveis på en 5x0,5 mm i restene av kanten på bolten. Slipte en skrutrekker så det passa i snittet, tok en liten sleggehammer og slo forsiktig...og dæven døtte...den går rundt....3-4 slag....og vips så er den løs...hvorfor gjorde jeg ikke dette med en gang ?????? Snakk om å sove til seg en løsning

Felgene av, bort til min lokale dekkomlegger , og tilbake, bytter olje..på med dekk og felg, ny pinnelås på bak, masse deilig fett på hjulboltene, spes inn mot lagrene og tetteringene og deretter bruk av momentnøkkelen..eneste som mangla nå var den ene bolten på høyre kalipper, så var sykkelen ferieklar.

Og heldigvis...bolten fikk jeg tak i hos den lokale Kawaforhandleren på mandagen ...han hadde 1 liggende :-)å og jeg hadde 4 på vei fra England...de burde komme også...nå var det å prøvekjøre, og håpe at kalipper ikke hang unødvendig , tross alt utsatt for en del varme og hardhent behandling..men :[-o< det gikk helt bra PS boltene fra Wemoto kom Torsdag, dagen før jeg skulle dra Kl1200

PS2

Forøvrig avslørte ferien at olja i gaflene må byttes og noe må gjøres, og da tar jeg likegodt og bytter fjærer da det ikke koster mer en 1200 kr omtrent for å gå opp 2 hakk i stivheten. Samt at jeg re ventilerer de med nye ventiler. Blir et bra prosjekt. Racetech har gold valves og Øhlins har. Så blir det å prøve seg fram med olja. Og lese en masse greier. Dessuten må kjede og drev byttes også. Jeg skjønner det nesten ikke men jeg har kjørt nesten 35000 km og den hadde gått drøye 16 når jeg fikk den i fjor...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg ( I`m back)

Legg inn av Barbarozza »

Ferien i år var planlagt fra 3 juli til 18 juli, altså akkurat 14 dager, det var kjørekompisens avtale med sin lokale drage :lol

Jeg som bare har min gamle mor, og en perifer venninne slipper å tenke på denslags, dessuten er jeg så gammal så unger behøver jeg ikke å tenke på heller :thumleft

Vi hadde laget en halveis plan, vi er begge det vi vil kalle relativt erfarne Europatourere, så vi veit at en hel del må du ta på sparket alikevel. Men planen var i alle fall å få med seg Combe Laval og Vercors, deler av de franske alpene og Provence, dvs Gorges du Verdon, Gorges du Cian og gjerne veien til Pierlas samt Gorges de Daluis

I tillegg hadde vi bestemt oss for å kjøre ned og ta toget tilbake :) med muligheter for å kjøre deler av Tyskland på landeveien. Så fikk vi heller improvisere underveis om noe ikke gikk som det skulle :)

Siden vi startet etter jobb på fredag var planen å komme oss til Danmark, ferja fra Helsinborg og litt inn i Danmark. Så langt inn i Danmark kom vi ikke, fant et passelig skikkelig hotell i Fredensborg, noe som passer for bikere som har passert middagshøyden :lol

Store kro.jpg
Dagen etter hadde vi peila oss inn med hjelp av kartet ( Jada vi bruker kart vi til planlegginga og oversikt :knegg )
til et lite sted som het Nienburg som ligger ved Weser og i vei bar det...
Langs landeveien , liten rast.jpg
Og enda litt senere utpå dagen med innlagt stripping :roll
Landeveien 2.jpg
Utpå dagen kom regnet...og varmen...35 grader i skyggen....det måtte bli tordenvær....og det kom fort...vi rakk ikke å ta på oss regntøy...og det regna så mye at vi ikke så mer en 10 meter.....og som dere ser..vi kjører i kevlarjeansen til Lindstrand, både jakke og bukse...så det gikk som det gikk....gjennomblaute...men vi hadde nærmest fått hetesjokk så vi lot det stå til...og etter regn kommer sol ...de første 10 minuttene var det dritdeilig å bli avkjølt...men ...jo mindre regn, jo fortere gikk det og kaldere ble det...men tilslutt kom varmen igjen og ergo opptørkinga også...på drøye 15 minutter var bukse og jakke tørre og vi nærmet oss Nienburg langs landeveien.

Nå er jo jeg veldig glad i Tyskland og Nienburg er intet unntak, hyggelig liten by med gammelby inntakt. Derimot var de ikke like vennlige mot bikere skulle det vise seg, så vi ut av byen og tilbake til det første hotellet kompisen min spottet. Eid av en gresk familie..så vi bestemte oss for å bruke litt euro å støtte opp han.

Til alt hell viste det seg at restauranten var knallgod, og godt besøkt av tyskere, så ingen grunn til å henge med hodene.
Etter middag går vi gjerne en spasertur, vi er tross alt eldre herrer, til sammen er vi 105 år :) Ikke dårlig når vi behersker 328 hester tilsammen på tur...turen gikk rett over til nærmeste bensinstasjon...for en pakke sigaretter og iskalde øl som vi kunne bære med oss, det hele kostet ca 8 euro inkl lighter
Handling.jpg
Deretter satte vi oss ned bak bensinstasjonen :knegg Meg til høyre , fikk mye negativt pga den siggen siden jeg er røykfri, aldri røyka bortsett fra i sånne situasjoner og bildet la jeg på face
Bak bensinstasjonen.jpg
Noe seinere var det på tide å legge seg, klokka var nok runt 22.30 :lol Vi var tross alt ganske slitne og for gamle til å løpe etter tyske hausfraus
Litt seinere.jpg
Natta
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg ( I`m back) Ferie

Legg inn av LordShaft »

Hahaha strålende, fantastisk lesing :thumleft

Bra det ordnet seg med dekket.

Må ta å søke opp den byen du snakker om når jeg kommer meg på mac'en igjen. Også de stedene i Frankrike du nevnte. Har planer om en liten Frankrike tur neste år selv :redface

Note4

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Frankrike kan absolutt anbefales Lordshaft, hvem sier nei til vakre kvinner, hårnålsvinger, god mat og fantastisk natur og veier ?

Etter at vi hadde våkna og fått i oss mye kaffe var vi klare for mer kjøring, vi skulle kjøre på landevei og gjennom Sauerland, det er et høyereliggende område med mye fine småveier og topper opp mot 1000 meter. Ligger på østsiden av Dortmundt. Dagen ble meget varm 30 grader pluss, samt ganske våt så det ble litt av og på med regnfrakk :D Og det betyr at det heller ikke gikk så all verdens fort
Over toppen.jpg
Småveier og landskap i Sauerland
Regnfrakken av.jpg
Pause :eh
Drikkepause, undertegnede.jpg
Denne dagen ble det så mye krysskjøring at vi la inn Wiesbaden på GPS og trykka landevei og kjørte på. Heldigvis kunne vi henge oss på lokale helter og fikk kjørt ganske freskt på bakveiene over mot Wiesbaden, vi bestemte oss for å finne et hotell på utsiden og kjørte til Bad Kreuznach, en ganske unselig by, men med et hotell oppe i høyden. Her fikk vi tatt oss noen øl, og kom i prat med BMW ansatte fra Nederland og kunne avslutte dagen med sykkelpreik, småmisunnelig på jobben deres, de kom fra Garmish og hadde plukket ut det de ville kjøre på tur. GS, K1600 S1000rr og XR

Dagen etter var det bare å peise på....over grensa omtrent ved Pirmasens, betagende landskap spes fordi jeg aldri har kjørt den veien før, dessuten merker man tydlig på bygninger og landsbyer at de ser mer franske en tyske ut, og som oftest er også folk tospråkelige

Litt uheldig for selve kjøringa, siden vi begge er historisk intereserte kom vi over deler av Maginotlinja som Franskmennene bygde...svære anlegg, langt og dypt inni i fjellet og dette måtte jo undersøkes nærmere. Nærmere 1000 mann, med et lager av 33600 sprenggranater bare på denne ene stasjonen, egen jernbane inn i fjellet

Men det var forbudt å gå utenom oppmerkede stier, fortsatt miner, rester av granater og piggtråd i området. Setter deg i en merkelig stemning da dette er over 70 år siden
Maginot.jpg
Dødning.jpg
Etter å ha rota rundt altfor lenge måtte vi ta en sjefsavgjørelse.....fortsatt 60 mil igjen til Vercors som ligger på høyde med Grenoble...35 grader....vi måtte la landeveien ligge og trykke på fransk motorvei i noen timer...fordelen er at fransk motorvei har 130 som maks, dvs at det er behagelig å ligge rundt 150 pga trafikken ikke går så rykkete som i tyskland.

Det var bare å kaste seg ut i det, men alle som har prøvd veit at 5-6 timer på motorvei er gørrkjedelig og ganske slitsomt, vi hadde jo allerede dytta nærmere 25 mil allerede og nærmere 90 mil er i overkant av hva som er gøy.

Men vi vista hva som venta oss ;-) Det var bare å kjøre. SX til kompisen er ikke i nærheten av å kunne sluke mil som ZZR min, men 150 er grei skuring for meg og han uten at han føler at han blåser av.Vi sto han av, men langt var det, og varmt

Og endelig, er vi på hotellet :) i Pont en Royans

Utsikt til klippebyen
Klippebyen.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av LordShaft »

Jeg googler samtidig som jeg leser. Veldig bra referat. Kjenner jeg begynner å glede meg til Frankrike selv. Men hvordan er det å feriere her på sykkel uten å kunne fransk?

Note4

ZZR-Erling

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av ZZR-Erling »

Ser ut til å ha vært en fin tur. :thumleft

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Takk Erling, dette er bare begynnelsen for etter de innledende dagene, så var vi kommet til området jeg hadde drømt om lenge. Bildene så langt er bare fra mobiltlf, men begynner nå med litt bilder fra kamera også. Selvom det blir veikt i forhold til virkligheten. Naturmessig var det storslått, jeg kan rett og slett ikke beskrive hvordan det var å komme inn i Combe Laval, eller kjøre Route de Crete.

Men som Lordshaft skriver, vi også ble plaget av varmen, og den 80-90 mils turen tok pipen av oss, så mye at vi drømte om både ST1300 og K1600...for å komme meg gikk jeg på 400 mg ibux innkjøpt å det lokale apoteket i et par dager. Normalt blir gikta bedre i varmen, men ikke når du anstrenger hender, og resten av kroppen. Så vi fikk en liten dipp :)

Lordshaft, de aller fleste er gode i engelsk, så lenge du holder deg unna Cote de Azur (Rivieran) er opplevelsen min at franskmenn hyggelige, vennlige og imøtekommende. Bruk merci, bonjour osv når du snakker med de. Husk at vi kjørte på landet, og på landet er folk helt annerledes en andre steder. Hjelpsomme og hyggelige. Vi ble sene når vi skulle til Pont De Royans, hotellet ringte meg opp ved 20,30 tiden og spurte når vi kom, jeg sa at vi kom rundt kl 22, og da hadde de lagt nøkler, kort og alt vi trengte i baren så det var bare å komme ! De skulle vente på oss. Og alle snakket engelsk. Det er rimelig god service :)

Jeg fikk oppleve alle de stedene jeg hadde på lista, så det kommer bilder. Noen steder er bare helt syke. Skal poste noen litt seinere idag og litt mer i helga
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Det var i grunn nå det hele skulle begynne, så langt hadde det kun vært transport, god mat, tyskt øl og røverhistorier samt cognac som vi hadde medbrakt til kveldskålen. Nå begynte de spesielle opplevelsene..de som fester seg som minner og som ikke kan beskrives. Vi skjønte fort at varmen var vår verste fiende. Det dro seg over 40 grader så vi bestemte oss for 2 dager i Pont en Royans.

Denne lille byen er forøvrig en av de første som får elektrisitet i Frankrike, typisk franskt, trangt, men vennlig og jovialt. Rett ovenfor begynte veien å se slik ut :D
2 km fra hotellet.jpg
Vi pløyde oss i gjennom de trangeste kløfter og svingete daler, opp og ned fram og tilbake. Vercors er blant de fineste nasjonalparkene de har, og tilslutt nådde vi et av delmålene våre :prf
Combe Laval.jpg
Det hele er rett og slett fantastisk..og småskummelt deilig

Det er rimelig langt ned, og kanten er vel en 40-50 cm høy...å møte bil er litt småekkelt når du kjører på yttersiden
Combe Laval veien bortover.jpg
For de som vil lese detaljert kan jo ta en titt her http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... rance.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt lengre bort.jpg
Utsikt mot nord
Dalen bortover.jpg
Som alltid, så snudde vi og kjørte veien tilbake også. Det er noe vi pleier å gjøre på de stedene vi synes er litt spektakulære...husker jeg gjorde det med Stelvio første gangen også :-D Men i år var jeg over for 7 gang så det føles en smule unødvendig :-)

Varmen plagde oss, vi skjønte at vi måtte komme oss skikkelig opp i høyden, så under middagen ble vi enige om at at Frankrikes høystliggende by måtte være stedet. Det ligger også en haug med pass å kjøre over så valget var i grunn lett. Kursen ville gå mot Briancon dagen etter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av chromecast »

Flott :-)

Hadde Combe Laval, Verdon og Puy Mary på alternativ-lista mi på turen der nede i sommer, men regnet med det ble for mye i forhold til de løselige planene som var lagt. Og det ble det også, man har gjerne bare 3 uker til ferien... Neste tur kanskje? Da blir det nok veldig fokus på Frankrike for det meste.
Gjentar seg at man vil ha flere dager der :prf

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Det fine er jo at det ligger der til neste år også Chromecast. Du kan jo bare kjøre en annen gang :D Jeg var nødt å kjøre disse stedene da jeg har kjørt mye i midtre og den østlige delen av alpene og det blir jo kjedelig når du skal over for 3 eller 7 gangen. Det høres blassert eller blærete ut, men jeg må rett og slett finne alle disse stedene som er ukjente som jeg ikke har kjørt før.

Derfor ble det mye spennende i år. Jeg foregriper bloggen litt, men det går en fin liten vei rett etter Gorges du Cians som har nummer D28, den er kjent blant de som er glad i offroad som feks Maira Stura eller LGK strasse (Ligurische grenzekammerstrasse), ikke mange har kjørt der og vi møtte ingen. Og jeg banner på at det neppe har vært en ZZR1400 der før. Det er GS eller traktor land, så du må ta det litt pent mht dekk men for all del, er du ikke redd litt grus så er det absolutt spennende

Veien går inn til Pierlas, en liten by som er ganske isolert, den har asfalt om en ikke av super kvalitet, det fine er at du kan kjøre rundt på baksiden og videre opp og krysse over til landsbyen Ilonse som gir deg en nedkjøring av en annen verden. Den er delvis grus, delvis vaska bort og litt asfalt. Så man må ta det pent

Legger ved et par bilder så skjønner du

Dessuten så ser du veien på andre siden av dalen ? Over selve landsbyen ..det er sånne steder jeg liker :vs
Pierlas.jpg
ZZR1400.jpg
Ilonse2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av LordShaft »

Det er så deilig å lese slike turreferat. Å da spesielt når jeg driver å planlegger tur til samme område selv neste år :yeyeye

Takk for at du deler. keep it coming :thumleft

De veiene ser bare helt sinnsyk ut. her skal jeg ta turen en dag

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Jeg tror Frankrike er det mest spennende stedet jeg har kjørt, som du ser er vi mye i området som heter Pre Alpes. Altså ikke kjempehøyt, men alikevel så utrolig mange fine steder, jeg veit jeg kjører feil sykkel mht veier og utfordinger men det er dritgøy å sjokkere folk på GS og og andre ADV folk. Sammenligna med Transfagarsan som jeg også har kjørt så er dette 10 ganger bedre.

Stelvio blir bare en overfylt turistgreie i forhold selvom jeg synes den er en må ha opplevelse og var over for 7 gang i sommer opp fra Umbrail

Dog driver jeg og tenker på en brukt Caponord til neste år ...men synes det er dyrt å ha 2...
Memento mori

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av chromecast »

Ja, har kjørt litt opp på LGS, men nå planlegger noen av oss å ligge litt i ro og leie hus ei uke og så kjøre mye mer av den med tom sykkel :-)
Traff bare folk på rene endurosykler der oppe for et par år siden, og de mente GS var for heavy... Men uten bagasjen og med greie dekk klarer man veldig mye, bare man ikke synker i myr og må bære sakene. Men her kan man ikke kjøre alene!

Men ZZR1400 der oppe :-)å

Vi har nok samme smak mht veier og natur, men er jo fint å ha noen dager i krempassene i Italia og Sveits også. Har bare snust litt på de østlige delene, synd det er så mye kjøring om man skal rekke alt i øst, surfe krempass i midten og så få god tid i Frankrike på samme turen. Man får rett og slett dra flere ganger :P :p
Kanskje ta den helt ut og bestille et sett med endurodekk og legge om mens man er der nede...
Eller rett og slett leie en liten sykkel ei uke. Grusrigga 350-600.

Pont en Royans hørtes ut som et tips, takk.

Venter på mer fra turen din :thumleft

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Jeg må vel innrømme at jeg har litt tendenser til å utforske horisonten med noe mer en bare tradisjonel vei så vi er nok litt like der Chromecast, men du har dratt den lengre en meg da jeg ikke har sykkel for noe gruskjøring, og har kun den kjøringa jeg har hatt opp gjennom åra på grus og dårlig vei i norge og utlandet. Samtidig å gi slipp på den villskapen som bor i en real sportsykkel er vanskelig. Samtidig setter jo økonomien en stopper for å ha 2. I alle fall enn så lenge :-)

LGKS og og kanskje Maira Stura er ikke noe for noe annet en ganske lette sykler, LGKS er rett og slett så skummel at jeg kjenner at jeg har lyst men veit jeg hadde vært nervøs.

Ingen dum ide å være der en uke, jeg henger med på den ved en passende anledning. Må bare trene på grus først :knegg ALeine har man ikke noe å gjøre på sånn vei..

Jeg følger jo Mimoto Andre og Wienna Wolf på nettet og henter inspirasjon derfra, gutta er ikke topptrente men ganske vanlige folk, bortsett fra Andre som er en svær kar, og når de kan , kan vel jeg også...

Dette klippet viser jo akk det :D Klippet er severdig for andre også

https://www.youtube.com/watch?v=AmqnTYSYPkA" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Vi sto opp kl 0800 og spiste frokost ute på terassen, før vi pakket, gjorde opp og sjekket kartet. La inn Die for å holde ruta på GPS og så var vi igang mot Briancon. Syklene gikk som klokker, særlig var jeg imponert over bensinforbruket på sykkelen min. Så langt var jeg nede i 0,58 og på motorveikjøring bruker jeg likt eller mindre en SXen til makkeren min. Straks vi kjører mer lokalt er det vanlig at jeg fyller ca 1 til 1,5 liter mer en han pr tank og antall km.

Turen gikk over Col de Rousset, gjennom mange vakre daler og ned til Die. Det behøver ikke å være høyt for å finne fine MC veier. Rousset er ikke mer en 1254 meter men skikkelig deilig å kjøre. Det man må huske på i Frankrike er at det strøes en god del sand, og litt fin grus på mange av veiene etter veiarbeid og ny asfalt. Og det var noe av det nedover her.

Her er Col de Rousset, bilde 2 har jeg lånt :eh fra et eller annet sted
Rousset2.jpg
Rousset.jpg
Videre kjørte vi ned til Die og og tok av til venstre for å kjøre over Col De Grimone som heller ikke er høyt, men pent, landlig og for meg ukjent. Men vi nærmer oss de noe mere spektakulære alpene som dere ser, bildet er tatt nede fra Grimone, og vi skulle jo over Col de Izoard seinere på dagen som et av høydepunktene
Grimone.jpg
Grimone bakside.jpg
Bensinstasjonen vi stoppa på hadde selvsagt akk stengt, en siesta i varmen er ikke uvanlig så vi måtte hoppe over brus og vann, men jeg bestillte i alle fall hotel i Briancon med telefonen min, hotels.com er glimrende til å finne greie ledige hoteller på, samt bestille der og da og vite hvor du skal og slippe å bekymre deg for overnattinga.

Videre kjørte vi ned til Gap, der de forberedte seg på TDF, byen skulle ha en overnatting for alle syklistene og sto på hodet. Derfra mot Embrun og til høyre ved Mount Douphin og kunne begynne klatringa over Col de Izoard. Faktisk et av de passene jeg virklig likte godt..fin asfalt, smalt og noen trange 180-200 graders svinger samt ellers åpent og fint. Jeg hadde begynt å få dreisen på ZZRn, dekkene satt, så rytmen kom av seg selv...vi danset mer eller mindre oppover i godt driv.

For en deilig følelse det er når du begynner å plukke andre motorsykler :D og ikke blir den som blir plukka. Det tar som regel litt tid før den rytmen kommer, men det er deilig når du er i ett med sykkelen og hodet er tømt....alt stemmer.
Opp mot Izoard.jpg
Toppen :-D
Col de Izoard.jpg
Ensomt på toppen.jpg
Det var ganske seint, rundt kl 18...så det var stille og fredelig, vi tok faktisk en 5 minutters i sola, syklene sto ensomt alene med en bobil i nærheten.
Ganske høyt.jpg
Så bar det strake veien ned til Briancon og det lille hotellet vi hadde, de var spesielle det ekteparet som drev det, men sengene var helt suverene, noe av de beste vi hadde hatt så det var bare å kle seg om, komme seg ned i byen og få seg litt mat :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Svar