Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord
Plugg og ventiljustering er skikkelig pita på zx12 og zx14 pga ramma ja. Dessuten er den batteriplasseringa ikke akkurat noe jeg hyller..
Sånn sett er det enklere med Busa.
Sånn sett er det enklere med Busa.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord
Utrolig informativt innlegg.... Imponerende at du tar deg tid til å ta bilder innimellom jobbingen. Jeg har en tendens til å glemme det halvveis, eller midt i jobben når jeg svetter og banner som mest 

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord
Søndagstur :)
Spurte to kompiser, neida...det var litt lite sol tenker jeg så de "måtte" holde på hjemme :) Så da ble det en tur aleine hvilket kan være helt ok noen ganger. La inn ruta sånn noenlunde da denne har noen av Østfolds fineste veier, men hadde en sveip inn i Våler med 6 km med grus også over Bærøe som ikke tilhører kategorien. Der har jeg ikke kjørt før. Men var rimelig løst så det gikk ikke så fort. ZZR er ikke akkurat grussykkel.
Desverre forsvant mobilen mellom telehivene, så bildene er desverre borte
Nytt sim og ny tlf hentes etterpå
Har foresten fått noen smådeler fra US som jeg skal slenge opp bilde av i kveld :) Sykkelen gikk forøvrig som en kule...man merker service noen ganger.
Spurte to kompiser, neida...det var litt lite sol tenker jeg så de "måtte" holde på hjemme :) Så da ble det en tur aleine hvilket kan være helt ok noen ganger. La inn ruta sånn noenlunde da denne har noen av Østfolds fineste veier, men hadde en sveip inn i Våler med 6 km med grus også over Bærøe som ikke tilhører kategorien. Der har jeg ikke kjørt før. Men var rimelig løst så det gikk ikke så fort. ZZR er ikke akkurat grussykkel.
Desverre forsvant mobilen mellom telehivene, så bildene er desverre borte

Nytt sim og ny tlf hentes etterpå

Har foresten fått noen smådeler fra US som jeg skal slenge opp bilde av i kveld :) Sykkelen gikk forøvrig som en kule...man merker service noen ganger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord
Ja er det ikke kveld nå



-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord
Hvordan går det på disse kanter?
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Barbarozzas blogg ( I`m back)
Jeg har rett og slett hatt en liten pause fra "nettet" Når du jobber med IT blir du noen ganger dritt lei PC, mobil og nettbrett ...men takk som spør. Det går bra :-D
Ferien er gjennomført, sykkelen går fortsatt og jeg er fortsatt litt i feriemodus med noen late dager innimellom.
Skal laste opp noen bilder og skrive litt om ferien :) Det ble en varm greie, med solbrent nakke og topplokk, vakre franske pikebarn, god mat og elevert motorsykkelkjøring med innlagte perioder for både tur og grisekjøring. Men noen Lordshaft beskrivelser greier jeg nok ikke
Etter service i våres, og vårtur med en del perifere kompisser i Sverige bestemte jeg meg for å la sykkelen være helt original til etter ferien. Akrayoshi anlegget mitt lot jeg altså ligge med PC5, da har jeg noe å pusle med utover høsten. Dette gjorde jeg av 2 grunner. 1 engstelse for å ikke få sykkel til å gå reint nok pga mangel på tid, 2 evt å skru noe i stykker før ferien :[-o<
Noe jeg nesten greide alikevel når jeg skulle montere dette
I min iver etter å få på nye PR4GT slurva jeg med 6 kantnøkkelen til høyre kalipperbolt, den øverste, den glapp fordi den ikke sto langt nok inne, var kanskje allerede litt dårlig og jeg brukte ikke Mgrab eller lignende pasta (så det IKKE glipper)
Dette var helga før jeg skulle dra, altså 26 Juni.Og hva skjer, den er mjuk den bolten...så den blir bare verre, prøver meg fram med alle knep..oversize tork, grisepi...hva blir ordet sensurert ???, varme
...ikke faen....den satt.
Prøvde å hardlodde på en mutter etter å ha pakka kalipper inn med stålplater, men det beit fa.. ikke. Å ta fram elektrosveisen turte\orka jeg ikke med redsel for å ødelegge komponenter før ferien, det være seg sikringer, ECU osv...dessuten å begynne å plukke ut alt sånn....før ferien og jeg hadde mye å gjøre på jobben også...var uaktuellt
Så løp inn å bestillte 4 bolter fra Wemoto, og håpet at de kom før jeg skulle dra..de er litt vriene å få tak i, det er fingjenger, M10x60x1.25 og ikke så lett å få tak i som man skulle tro
Fram med drillen...nye bor ble kjøpt inn, høyre kåpe montert av...men ikke faen...den ble bare som en rose...
Siden det var en lørdag ga jeg meg, hadde sikkert holdt på i 5 timer inkl en del tenking...så jo at jeg hadde kommet bort i innfestingen til kalipper såvidt også med drillen...tok en kald pils..la meg og hadde løsninga når jeg våknet dagen etter.
Tok dremmelen, skar et forsiktig snitt sideveis på en 5x0,5 mm i restene av kanten på bolten. Slipte en skrutrekker så det passa i snittet, tok en liten sleggehammer og slo forsiktig...og dæven døtte...den går rundt....3-4 slag....og vips så er den løs...hvorfor gjorde jeg ikke dette med en gang ?????? Snakk om å sove til seg en løsning
Felgene av, bort til min lokale dekkomlegger , og tilbake, bytter olje..på med dekk og felg, ny pinnelås på bak, masse deilig fett på hjulboltene, spes inn mot lagrene og tetteringene og deretter bruk av momentnøkkelen..eneste som mangla nå var den ene bolten på høyre kalipper, så var sykkelen ferieklar.
Og heldigvis...bolten fikk jeg tak i hos den lokale Kawaforhandleren på mandagen ...han hadde 1 liggende :-)å og jeg hadde 4 på vei fra England...de burde komme også...nå var det å prøvekjøre, og håpe at kalipper ikke hang unødvendig , tross alt utsatt for en del varme og hardhent behandling..men :[-o< det gikk helt bra PS boltene fra Wemoto kom Torsdag, dagen før jeg skulle dra Kl1200
PS2
Forøvrig avslørte ferien at olja i gaflene må byttes og noe må gjøres, og da tar jeg likegodt og bytter fjærer da det ikke koster mer en 1200 kr omtrent for å gå opp 2 hakk i stivheten. Samt at jeg re ventilerer de med nye ventiler. Blir et bra prosjekt. Racetech har gold valves og Øhlins har. Så blir det å prøve seg fram med olja. Og lese en masse greier. Dessuten må kjede og drev byttes også. Jeg skjønner det nesten ikke men jeg har kjørt nesten 35000 km og den hadde gått drøye 16 når jeg fikk den i fjor...
Ferien er gjennomført, sykkelen går fortsatt og jeg er fortsatt litt i feriemodus med noen late dager innimellom.
Skal laste opp noen bilder og skrive litt om ferien :) Det ble en varm greie, med solbrent nakke og topplokk, vakre franske pikebarn, god mat og elevert motorsykkelkjøring med innlagte perioder for både tur og grisekjøring. Men noen Lordshaft beskrivelser greier jeg nok ikke
Etter service i våres, og vårtur med en del perifere kompisser i Sverige bestemte jeg meg for å la sykkelen være helt original til etter ferien. Akrayoshi anlegget mitt lot jeg altså ligge med PC5, da har jeg noe å pusle med utover høsten. Dette gjorde jeg av 2 grunner. 1 engstelse for å ikke få sykkel til å gå reint nok pga mangel på tid, 2 evt å skru noe i stykker før ferien :[-o<
Noe jeg nesten greide alikevel når jeg skulle montere dette
I min iver etter å få på nye PR4GT slurva jeg med 6 kantnøkkelen til høyre kalipperbolt, den øverste, den glapp fordi den ikke sto langt nok inne, var kanskje allerede litt dårlig og jeg brukte ikke Mgrab eller lignende pasta (så det IKKE glipper)
Dette var helga før jeg skulle dra, altså 26 Juni.Og hva skjer, den er mjuk den bolten...så den blir bare verre, prøver meg fram med alle knep..oversize tork, grisepi...hva blir ordet sensurert ???, varme

Prøvde å hardlodde på en mutter etter å ha pakka kalipper inn med stålplater, men det beit fa.. ikke. Å ta fram elektrosveisen turte\orka jeg ikke med redsel for å ødelegge komponenter før ferien, det være seg sikringer, ECU osv...dessuten å begynne å plukke ut alt sånn....før ferien og jeg hadde mye å gjøre på jobben også...var uaktuellt
Så løp inn å bestillte 4 bolter fra Wemoto, og håpet at de kom før jeg skulle dra..de er litt vriene å få tak i, det er fingjenger, M10x60x1.25 og ikke så lett å få tak i som man skulle tro
Fram med drillen...nye bor ble kjøpt inn, høyre kåpe montert av...men ikke faen...den ble bare som en rose...
Siden det var en lørdag ga jeg meg, hadde sikkert holdt på i 5 timer inkl en del tenking...så jo at jeg hadde kommet bort i innfestingen til kalipper såvidt også med drillen...tok en kald pils..la meg og hadde løsninga når jeg våknet dagen etter.
Tok dremmelen, skar et forsiktig snitt sideveis på en 5x0,5 mm i restene av kanten på bolten. Slipte en skrutrekker så det passa i snittet, tok en liten sleggehammer og slo forsiktig...og dæven døtte...den går rundt....3-4 slag....og vips så er den løs...hvorfor gjorde jeg ikke dette med en gang ?????? Snakk om å sove til seg en løsning
Felgene av, bort til min lokale dekkomlegger , og tilbake, bytter olje..på med dekk og felg, ny pinnelås på bak, masse deilig fett på hjulboltene, spes inn mot lagrene og tetteringene og deretter bruk av momentnøkkelen..eneste som mangla nå var den ene bolten på høyre kalipper, så var sykkelen ferieklar.
Og heldigvis...bolten fikk jeg tak i hos den lokale Kawaforhandleren på mandagen ...han hadde 1 liggende :-)å og jeg hadde 4 på vei fra England...de burde komme også...nå var det å prøvekjøre, og håpe at kalipper ikke hang unødvendig , tross alt utsatt for en del varme og hardhent behandling..men :[-o< det gikk helt bra PS boltene fra Wemoto kom Torsdag, dagen før jeg skulle dra Kl1200
PS2
Forøvrig avslørte ferien at olja i gaflene må byttes og noe må gjøres, og da tar jeg likegodt og bytter fjærer da det ikke koster mer en 1200 kr omtrent for å gå opp 2 hakk i stivheten. Samt at jeg re ventilerer de med nye ventiler. Blir et bra prosjekt. Racetech har gold valves og Øhlins har. Så blir det å prøve seg fram med olja. Og lese en masse greier. Dessuten må kjede og drev byttes også. Jeg skjønner det nesten ikke men jeg har kjørt nesten 35000 km og den hadde gått drøye 16 når jeg fikk den i fjor...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Barbarozzas blogg ( I`m back)
Ferien i år var planlagt fra 3 juli til 18 juli, altså akkurat 14 dager, det var kjørekompisens avtale med sin lokale drage
Jeg som bare har min gamle mor, og en perifer venninne slipper å tenke på denslags, dessuten er jeg så gammal så unger behøver jeg ikke å tenke på heller
Vi hadde laget en halveis plan, vi er begge det vi vil kalle relativt erfarne Europatourere, så vi veit at en hel del må du ta på sparket alikevel. Men planen var i alle fall å få med seg Combe Laval og Vercors, deler av de franske alpene og Provence, dvs Gorges du Verdon, Gorges du Cian og gjerne veien til Pierlas samt Gorges de Daluis
I tillegg hadde vi bestemt oss for å kjøre ned og ta toget tilbake :) med muligheter for å kjøre deler av Tyskland på landeveien. Så fikk vi heller improvisere underveis om noe ikke gikk som det skulle :)
Siden vi startet etter jobb på fredag var planen å komme oss til Danmark, ferja fra Helsinborg og litt inn i Danmark. Så langt inn i Danmark kom vi ikke, fant et passelig skikkelig hotell i Fredensborg, noe som passer for bikere som har passert middagshøyden
Dagen etter hadde vi peila oss inn med hjelp av kartet ( Jada vi bruker kart vi til planlegginga og oversikt
)
til et lite sted som het Nienburg som ligger ved Weser og i vei bar det...
Og enda litt senere utpå dagen med innlagt stripping
Utpå dagen kom regnet...og varmen...35 grader i skyggen....det måtte bli tordenvær....og det kom fort...vi rakk ikke å ta på oss regntøy...og det regna så mye at vi ikke så mer en 10 meter.....og som dere ser..vi kjører i kevlarjeansen til Lindstrand, både jakke og bukse...så det gikk som det gikk....gjennomblaute...men vi hadde nærmest fått hetesjokk så vi lot det stå til...og etter regn kommer sol ...de første 10 minuttene var det dritdeilig å bli avkjølt...men ...jo mindre regn, jo fortere gikk det og kaldere ble det...men tilslutt kom varmen igjen og ergo opptørkinga også...på drøye 15 minutter var bukse og jakke tørre og vi nærmet oss Nienburg langs landeveien.
Nå er jo jeg veldig glad i Tyskland og Nienburg er intet unntak, hyggelig liten by med gammelby inntakt. Derimot var de ikke like vennlige mot bikere skulle det vise seg, så vi ut av byen og tilbake til det første hotellet kompisen min spottet. Eid av en gresk familie..så vi bestemte oss for å bruke litt euro å støtte opp han.
Til alt hell viste det seg at restauranten var knallgod, og godt besøkt av tyskere, så ingen grunn til å henge med hodene.
Etter middag går vi gjerne en spasertur, vi er tross alt eldre herrer, til sammen er vi 105 år :) Ikke dårlig når vi behersker 328 hester tilsammen på tur...turen gikk rett over til nærmeste bensinstasjon...for en pakke sigaretter og iskalde øl som vi kunne bære med oss, det hele kostet ca 8 euro inkl lighter Deretter satte vi oss ned bak bensinstasjonen
Meg til høyre , fikk mye negativt pga den siggen siden jeg er røykfri, aldri røyka bortsett fra i sånne situasjoner og bildet la jeg på face
Noe seinere var det på tide å legge seg, klokka var nok runt 22.30
Vi var tross alt ganske slitne og for gamle til å løpe etter tyske hausfraus
Natta

Jeg som bare har min gamle mor, og en perifer venninne slipper å tenke på denslags, dessuten er jeg så gammal så unger behøver jeg ikke å tenke på heller

Vi hadde laget en halveis plan, vi er begge det vi vil kalle relativt erfarne Europatourere, så vi veit at en hel del må du ta på sparket alikevel. Men planen var i alle fall å få med seg Combe Laval og Vercors, deler av de franske alpene og Provence, dvs Gorges du Verdon, Gorges du Cian og gjerne veien til Pierlas samt Gorges de Daluis
I tillegg hadde vi bestemt oss for å kjøre ned og ta toget tilbake :) med muligheter for å kjøre deler av Tyskland på landeveien. Så fikk vi heller improvisere underveis om noe ikke gikk som det skulle :)
Siden vi startet etter jobb på fredag var planen å komme oss til Danmark, ferja fra Helsinborg og litt inn i Danmark. Så langt inn i Danmark kom vi ikke, fant et passelig skikkelig hotell i Fredensborg, noe som passer for bikere som har passert middagshøyden

Dagen etter hadde vi peila oss inn med hjelp av kartet ( Jada vi bruker kart vi til planlegginga og oversikt

til et lite sted som het Nienburg som ligger ved Weser og i vei bar det...
Og enda litt senere utpå dagen med innlagt stripping

Utpå dagen kom regnet...og varmen...35 grader i skyggen....det måtte bli tordenvær....og det kom fort...vi rakk ikke å ta på oss regntøy...og det regna så mye at vi ikke så mer en 10 meter.....og som dere ser..vi kjører i kevlarjeansen til Lindstrand, både jakke og bukse...så det gikk som det gikk....gjennomblaute...men vi hadde nærmest fått hetesjokk så vi lot det stå til...og etter regn kommer sol ...de første 10 minuttene var det dritdeilig å bli avkjølt...men ...jo mindre regn, jo fortere gikk det og kaldere ble det...men tilslutt kom varmen igjen og ergo opptørkinga også...på drøye 15 minutter var bukse og jakke tørre og vi nærmet oss Nienburg langs landeveien.
Nå er jo jeg veldig glad i Tyskland og Nienburg er intet unntak, hyggelig liten by med gammelby inntakt. Derimot var de ikke like vennlige mot bikere skulle det vise seg, så vi ut av byen og tilbake til det første hotellet kompisen min spottet. Eid av en gresk familie..så vi bestemte oss for å bruke litt euro å støtte opp han.
Til alt hell viste det seg at restauranten var knallgod, og godt besøkt av tyskere, så ingen grunn til å henge med hodene.
Etter middag går vi gjerne en spasertur, vi er tross alt eldre herrer, til sammen er vi 105 år :) Ikke dårlig når vi behersker 328 hester tilsammen på tur...turen gikk rett over til nærmeste bensinstasjon...for en pakke sigaretter og iskalde øl som vi kunne bære med oss, det hele kostet ca 8 euro inkl lighter Deretter satte vi oss ned bak bensinstasjonen


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Barbarozzas blogg ( I`m back) Ferie
Hahaha strålende, fantastisk lesing
Bra det ordnet seg med dekket.
Må ta å søke opp den byen du snakker om når jeg kommer meg på mac'en igjen. Også de stedene i Frankrike du nevnte. Har planer om en liten Frankrike tur neste år selv
Note4

Bra det ordnet seg med dekket.
Må ta å søke opp den byen du snakker om når jeg kommer meg på mac'en igjen. Også de stedene i Frankrike du nevnte. Har planer om en liten Frankrike tur neste år selv

Note4
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Frankrike kan absolutt anbefales Lordshaft, hvem sier nei til vakre kvinner, hårnålsvinger, god mat og fantastisk natur og veier ?
Etter at vi hadde våkna og fått i oss mye kaffe var vi klare for mer kjøring, vi skulle kjøre på landevei og gjennom Sauerland, det er et høyereliggende område med mye fine småveier og topper opp mot 1000 meter. Ligger på østsiden av Dortmundt. Dagen ble meget varm 30 grader pluss, samt ganske våt så det ble litt av og på med regnfrakk
Og det betyr at det heller ikke gikk så all verdens fort
Småveier og landskap i Sauerland
Pause
Denne dagen ble det så mye krysskjøring at vi la inn Wiesbaden på GPS og trykka landevei og kjørte på. Heldigvis kunne vi henge oss på lokale helter og fikk kjørt ganske freskt på bakveiene over mot Wiesbaden, vi bestemte oss for å finne et hotell på utsiden og kjørte til Bad Kreuznach, en ganske unselig by, men med et hotell oppe i høyden. Her fikk vi tatt oss noen øl, og kom i prat med BMW ansatte fra Nederland og kunne avslutte dagen med sykkelpreik, småmisunnelig på jobben deres, de kom fra Garmish og hadde plukket ut det de ville kjøre på tur. GS, K1600 S1000rr og XR
Dagen etter var det bare å peise på....over grensa omtrent ved Pirmasens, betagende landskap spes fordi jeg aldri har kjørt den veien før, dessuten merker man tydlig på bygninger og landsbyer at de ser mer franske en tyske ut, og som oftest er også folk tospråkelige
Litt uheldig for selve kjøringa, siden vi begge er historisk intereserte kom vi over deler av Maginotlinja som Franskmennene bygde...svære anlegg, langt og dypt inni i fjellet og dette måtte jo undersøkes nærmere. Nærmere 1000 mann, med et lager av 33600 sprenggranater bare på denne ene stasjonen, egen jernbane inn i fjellet
Men det var forbudt å gå utenom oppmerkede stier, fortsatt miner, rester av granater og piggtråd i området. Setter deg i en merkelig stemning da dette er over 70 år siden
Etter å ha rota rundt altfor lenge måtte vi ta en sjefsavgjørelse.....fortsatt 60 mil igjen til Vercors som ligger på høyde med Grenoble...35 grader....vi måtte la landeveien ligge og trykke på fransk motorvei i noen timer...fordelen er at fransk motorvei har 130 som maks, dvs at det er behagelig å ligge rundt 150 pga trafikken ikke går så rykkete som i tyskland.
Det var bare å kaste seg ut i det, men alle som har prøvd veit at 5-6 timer på motorvei er gørrkjedelig og ganske slitsomt, vi hadde jo allerede dytta nærmere 25 mil allerede og nærmere 90 mil er i overkant av hva som er gøy.
Men vi vista hva som venta oss
Det var bare å kjøre. SX til kompisen er ikke i nærheten av å kunne sluke mil som ZZR min, men 150 er grei skuring for meg og han uten at han føler at han blåser av.Vi sto han av, men langt var det, og varmt
Og endelig, er vi på hotellet :) i Pont en Royans
Utsikt til klippebyen
Etter at vi hadde våkna og fått i oss mye kaffe var vi klare for mer kjøring, vi skulle kjøre på landevei og gjennom Sauerland, det er et høyereliggende område med mye fine småveier og topper opp mot 1000 meter. Ligger på østsiden av Dortmundt. Dagen ble meget varm 30 grader pluss, samt ganske våt så det ble litt av og på med regnfrakk

Småveier og landskap i Sauerland
Pause

Denne dagen ble det så mye krysskjøring at vi la inn Wiesbaden på GPS og trykka landevei og kjørte på. Heldigvis kunne vi henge oss på lokale helter og fikk kjørt ganske freskt på bakveiene over mot Wiesbaden, vi bestemte oss for å finne et hotell på utsiden og kjørte til Bad Kreuznach, en ganske unselig by, men med et hotell oppe i høyden. Her fikk vi tatt oss noen øl, og kom i prat med BMW ansatte fra Nederland og kunne avslutte dagen med sykkelpreik, småmisunnelig på jobben deres, de kom fra Garmish og hadde plukket ut det de ville kjøre på tur. GS, K1600 S1000rr og XR
Dagen etter var det bare å peise på....over grensa omtrent ved Pirmasens, betagende landskap spes fordi jeg aldri har kjørt den veien før, dessuten merker man tydlig på bygninger og landsbyer at de ser mer franske en tyske ut, og som oftest er også folk tospråkelige
Litt uheldig for selve kjøringa, siden vi begge er historisk intereserte kom vi over deler av Maginotlinja som Franskmennene bygde...svære anlegg, langt og dypt inni i fjellet og dette måtte jo undersøkes nærmere. Nærmere 1000 mann, med et lager av 33600 sprenggranater bare på denne ene stasjonen, egen jernbane inn i fjellet
Men det var forbudt å gå utenom oppmerkede stier, fortsatt miner, rester av granater og piggtråd i området. Setter deg i en merkelig stemning da dette er over 70 år siden
Etter å ha rota rundt altfor lenge måtte vi ta en sjefsavgjørelse.....fortsatt 60 mil igjen til Vercors som ligger på høyde med Grenoble...35 grader....vi måtte la landeveien ligge og trykke på fransk motorvei i noen timer...fordelen er at fransk motorvei har 130 som maks, dvs at det er behagelig å ligge rundt 150 pga trafikken ikke går så rykkete som i tyskland.
Det var bare å kaste seg ut i det, men alle som har prøvd veit at 5-6 timer på motorvei er gørrkjedelig og ganske slitsomt, vi hadde jo allerede dytta nærmere 25 mil allerede og nærmere 90 mil er i overkant av hva som er gøy.
Men vi vista hva som venta oss

Og endelig, er vi på hotellet :) i Pont en Royans
Utsikt til klippebyen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Jeg googler samtidig som jeg leser. Veldig bra referat. Kjenner jeg begynner å glede meg til Frankrike selv. Men hvordan er det å feriere her på sykkel uten å kunne fransk?
Note4
Note4
Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Ser ut til å ha vært en fin tur. 

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Takk Erling, dette er bare begynnelsen for etter de innledende dagene, så var vi kommet til området jeg hadde drømt om lenge. Bildene så langt er bare fra mobiltlf, men begynner nå med litt bilder fra kamera også. Selvom det blir veikt i forhold til virkligheten. Naturmessig var det storslått, jeg kan rett og slett ikke beskrive hvordan det var å komme inn i Combe Laval, eller kjøre Route de Crete.
Men som Lordshaft skriver, vi også ble plaget av varmen, og den 80-90 mils turen tok pipen av oss, så mye at vi drømte om både ST1300 og K1600...for å komme meg gikk jeg på 400 mg ibux innkjøpt å det lokale apoteket i et par dager. Normalt blir gikta bedre i varmen, men ikke når du anstrenger hender, og resten av kroppen. Så vi fikk en liten dipp :)
Lordshaft, de aller fleste er gode i engelsk, så lenge du holder deg unna Cote de Azur (Rivieran) er opplevelsen min at franskmenn hyggelige, vennlige og imøtekommende. Bruk merci, bonjour osv når du snakker med de. Husk at vi kjørte på landet, og på landet er folk helt annerledes en andre steder. Hjelpsomme og hyggelige. Vi ble sene når vi skulle til Pont De Royans, hotellet ringte meg opp ved 20,30 tiden og spurte når vi kom, jeg sa at vi kom rundt kl 22, og da hadde de lagt nøkler, kort og alt vi trengte i baren så det var bare å komme ! De skulle vente på oss. Og alle snakket engelsk. Det er rimelig god service :)
Jeg fikk oppleve alle de stedene jeg hadde på lista, så det kommer bilder. Noen steder er bare helt syke. Skal poste noen litt seinere idag og litt mer i helga
Men som Lordshaft skriver, vi også ble plaget av varmen, og den 80-90 mils turen tok pipen av oss, så mye at vi drømte om både ST1300 og K1600...for å komme meg gikk jeg på 400 mg ibux innkjøpt å det lokale apoteket i et par dager. Normalt blir gikta bedre i varmen, men ikke når du anstrenger hender, og resten av kroppen. Så vi fikk en liten dipp :)
Lordshaft, de aller fleste er gode i engelsk, så lenge du holder deg unna Cote de Azur (Rivieran) er opplevelsen min at franskmenn hyggelige, vennlige og imøtekommende. Bruk merci, bonjour osv når du snakker med de. Husk at vi kjørte på landet, og på landet er folk helt annerledes en andre steder. Hjelpsomme og hyggelige. Vi ble sene når vi skulle til Pont De Royans, hotellet ringte meg opp ved 20,30 tiden og spurte når vi kom, jeg sa at vi kom rundt kl 22, og da hadde de lagt nøkler, kort og alt vi trengte i baren så det var bare å komme ! De skulle vente på oss. Og alle snakket engelsk. Det er rimelig god service :)
Jeg fikk oppleve alle de stedene jeg hadde på lista, så det kommer bilder. Noen steder er bare helt syke. Skal poste noen litt seinere idag og litt mer i helga
Memento mori
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Det var i grunn nå det hele skulle begynne, så langt hadde det kun vært transport, god mat, tyskt øl og røverhistorier samt cognac som vi hadde medbrakt til kveldskålen. Nå begynte de spesielle opplevelsene..de som fester seg som minner og som ikke kan beskrives. Vi skjønte fort at varmen var vår verste fiende. Det dro seg over 40 grader så vi bestemte oss for 2 dager i Pont en Royans.
Denne lille byen er forøvrig en av de første som får elektrisitet i Frankrike, typisk franskt, trangt, men vennlig og jovialt. Rett ovenfor begynte veien å se slik ut
Vi pløyde oss i gjennom de trangeste kløfter og svingete daler, opp og ned fram og tilbake. Vercors er blant de fineste nasjonalparkene de har, og tilslutt nådde vi et av delmålene våre
Det hele er rett og slett fantastisk..og småskummelt deilig
Det er rimelig langt ned, og kanten er vel en 40-50 cm høy...å møte bil er litt småekkelt når du kjører på yttersiden For de som vil lese detaljert kan jo ta en titt her http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... rance.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Utsikt mot nord
Som alltid, så snudde vi og kjørte veien tilbake også. Det er noe vi pleier å gjøre på de stedene vi synes er litt spektakulære...husker jeg gjorde det med Stelvio første gangen også :-D Men i år var jeg over for 7 gang så det føles en smule unødvendig :-)
Varmen plagde oss, vi skjønte at vi måtte komme oss skikkelig opp i høyden, så under middagen ble vi enige om at at Frankrikes høystliggende by måtte være stedet. Det ligger også en haug med pass å kjøre over så valget var i grunn lett. Kursen ville gå mot Briancon dagen etter
Denne lille byen er forøvrig en av de første som får elektrisitet i Frankrike, typisk franskt, trangt, men vennlig og jovialt. Rett ovenfor begynte veien å se slik ut

Vi pløyde oss i gjennom de trangeste kløfter og svingete daler, opp og ned fram og tilbake. Vercors er blant de fineste nasjonalparkene de har, og tilslutt nådde vi et av delmålene våre

Det er rimelig langt ned, og kanten er vel en 40-50 cm høy...å møte bil er litt småekkelt når du kjører på yttersiden For de som vil lese detaljert kan jo ta en titt her http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... rance.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Utsikt mot nord
Som alltid, så snudde vi og kjørte veien tilbake også. Det er noe vi pleier å gjøre på de stedene vi synes er litt spektakulære...husker jeg gjorde det med Stelvio første gangen også :-D Men i år var jeg over for 7 gang så det føles en smule unødvendig :-)
Varmen plagde oss, vi skjønte at vi måtte komme oss skikkelig opp i høyden, så under middagen ble vi enige om at at Frankrikes høystliggende by måtte være stedet. Det ligger også en haug med pass å kjøre over så valget var i grunn lett. Kursen ville gå mot Briancon dagen etter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
-
- Innlegg: 85
- Registrert: 08 jan 2014, 18:56
- Motorsykkelen din: Tysk, japse etc
Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Flott :-)
Hadde Combe Laval, Verdon og Puy Mary på alternativ-lista mi på turen der nede i sommer, men regnet med det ble for mye i forhold til de løselige planene som var lagt. Og det ble det også, man har gjerne bare 3 uker til ferien... Neste tur kanskje? Da blir det nok veldig fokus på Frankrike for det meste.
Gjentar seg at man vil ha flere dager der
Hadde Combe Laval, Verdon og Puy Mary på alternativ-lista mi på turen der nede i sommer, men regnet med det ble for mye i forhold til de løselige planene som var lagt. Og det ble det også, man har gjerne bare 3 uker til ferien... Neste tur kanskje? Da blir det nok veldig fokus på Frankrike for det meste.
Gjentar seg at man vil ha flere dager der

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter
Det fine er jo at det ligger der til neste år også Chromecast. Du kan jo bare kjøre en annen gang
Jeg var nødt å kjøre disse stedene da jeg har kjørt mye i midtre og den østlige delen av alpene og det blir jo kjedelig når du skal over for 3 eller 7 gangen. Det høres blassert eller blærete ut, men jeg må rett og slett finne alle disse stedene som er ukjente som jeg ikke har kjørt før.
Derfor ble det mye spennende i år. Jeg foregriper bloggen litt, men det går en fin liten vei rett etter Gorges du Cians som har nummer D28, den er kjent blant de som er glad i offroad som feks Maira Stura eller LGK strasse (Ligurische grenzekammerstrasse), ikke mange har kjørt der og vi møtte ingen. Og jeg banner på at det neppe har vært en ZZR1400 der før. Det er GS eller traktor land, så du må ta det litt pent mht dekk men for all del, er du ikke redd litt grus så er det absolutt spennende
Veien går inn til Pierlas, en liten by som er ganske isolert, den har asfalt om en ikke av super kvalitet, det fine er at du kan kjøre rundt på baksiden og videre opp og krysse over til landsbyen Ilonse som gir deg en nedkjøring av en annen verden. Den er delvis grus, delvis vaska bort og litt asfalt. Så man må ta det pent
Legger ved et par bilder så skjønner du
Dessuten så ser du veien på andre siden av dalen ? Over selve landsbyen ..det er sånne steder jeg liker

Derfor ble det mye spennende i år. Jeg foregriper bloggen litt, men det går en fin liten vei rett etter Gorges du Cians som har nummer D28, den er kjent blant de som er glad i offroad som feks Maira Stura eller LGK strasse (Ligurische grenzekammerstrasse), ikke mange har kjørt der og vi møtte ingen. Og jeg banner på at det neppe har vært en ZZR1400 der før. Det er GS eller traktor land, så du må ta det litt pent mht dekk men for all del, er du ikke redd litt grus så er det absolutt spennende
Veien går inn til Pierlas, en liten by som er ganske isolert, den har asfalt om en ikke av super kvalitet, det fine er at du kan kjøre rundt på baksiden og videre opp og krysse over til landsbyen Ilonse som gir deg en nedkjøring av en annen verden. Den er delvis grus, delvis vaska bort og litt asfalt. Så man må ta det pent
Legger ved et par bilder så skjønner du
Dessuten så ser du veien på andre siden av dalen ? Over selve landsbyen ..det er sånne steder jeg liker

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori