Haymaker

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Flanker »

K1200RT finnes ikke... Mener du LT? Den er et stort beist av en tourer... Godt mulig den overstiger vektkravet også!

GS blir for høy. Av de vanlige BMWene >1000 kubikk står han vel ikke igjen med så mye annet enn R1200RT?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av MLeikarnes »

Tror både K1200LT og R1200RT overstiger vekten...
Min K1100RS veier 285kg (uten kofferter og last)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Flanker »

RT er vel 229 kg. tørr, og alle bokserne har et lavt tyngdepunkt. Så den bør vel være grei? R1200-serien hadde betydelige vektbesparelser sammenliknet med 1150. K-syklene har jeg lite peiling på, dessverre.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Haymaker »

Nå har jeg korrigert.

Det var K1200GT det var snakk om. Ikke beistet LT!
Det hevdes at denne skal være 249 tørr.

http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_k1200gt_2007.php
ZZR-Erling skrev:Nei, hakke mye å bidra med her...trengs ett dybdeintervju for å fiske ut hva han egentlig trenger, og vil ha :-)
Jeg skjønner godt hva du mener! Han er en skikkelig evaluator, og det kan hende vi har ekskludert modeller som kan være aktuelle. Dersom vi har malt oss inn i et hjørne med kun noen få modeller, er det fritt frem og selge ham en annen modell :redface

Til alle. Se bort fra de modellene vi har eliminert!
Dersom man ser på de viktigste punktene som er sittestilling, høyde og vekt, hvilken bimmer bør han se på?
Sist redigert av Haymaker den 13 mai 2015, 12:25, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Haymaker »

mortenolb skrev:Da spør jeg, hvorfor ikke S1000XR? (Nå vet jeg ikke hva S'en står for i så måte, men)
Den blir desverre for ny og dyr :-)å
Bjerknez skrev:Hmmm... Ducati Diavel kanskje?

EDIT:
Så litt sent at forslaget mitt var ganske bom da jeg nå ser at det er BMW han ville ha. :redface
Hehe, ja desverre. Men trøst deg med at jeg gjerne ville hatt denne! :thumleft
Sist redigert av Haymaker den 13 mai 2015, 12:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Flanker »

BMW R1200GS. Enten med lav sal eller senket!

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Haymaker »

Flanker skrev:BMW R1200GS. Enten med lav sal eller senket!
Hvor lav snakker vi da?
Kan den smyges under 790 mm?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Flanker »

Salhøyde er ikke alt. Formen på salen er minst like viktig! Hvor lav vet jeg ikke, det kommer an på hvilen produsent man velger. Lave seter til denne sykkelen lages av en haug med bedrifter i det store utland, og alle er de litt forskjellige. Anbefaler å søke litt rundt på modellspesifikke forum eller spore opp en sykkel med lavt sete og prøve den.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Haymaker »

Han har vært vant til å kjøre en Virago750 som veier nesten 280 (!) kg, men denne har et veldig lavt tyngdepunkt.
At det skal være så masse ccm er ikke vesentlig, men komfort til fører og passasjer må liksom stemme.

Vet ikke om en F800Something kan være det rette :scratch
Flanker skrev:Salhøyde er ikke alt. Formen på salen er minst like viktig! Hvor lav vet jeg ikke, det kommer an på hvilen produsent man velger. Lave seter til denne sykkelen lages av en haug med bedrifter i det store utland, og alle er de litt forskjellige. Anbefaler å søke litt rundt på modellspesifikke forum eller spore opp en sykkel med lavt sete og prøve den.
Skjønner hva du mener.
Han har bare sin tidligere Yamaha XJ900 i minne, og den sykkelen er ikke særlig høy (790-800).
Den var ikke bare enkel og balansere med, men så kan det være salvidden er helt ulik.

Skal se litt runt på saltyper til GS.
Det han mest sannsynlig trenger å gjøre er å sette seg på disse å begynne å prøve. :prop:

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Flanker »

800'en har vel samme høyde som 1200? 700 tror jeg er noe lavere (fortsatt 800ccm da).

Boksermotorene gir også et svært lavt tyngdepunkt, men en standard GS kan jeg nesten garantere blir for høy for en kar på 170. Den må enten senkes eller få lav sal.

Stikke innom nærmeste BMW forhandler og slenge ræva opp på alt som står der er vel den enkleste måten å finne ut av dette på?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av TBI81 »

GS 1200 2015:
Setehøyde: 850/870 (lavt sete 820/840) Senkesett 770/810.

Prøvesatt en 2014 i fjor (tror den hadde lavt sete, men er ikke sikker) og da fikk jeg fint føttene godt i bakken (170 på lesten selv). Herlig lavt tyngdepunkt.
En GS må da være innenfor (får vel lav utgave av de "gamle" også?) :-)

MYE lavere enn busaen (som er hevet) - for ikke å snakke om KTMen med 89cm. Jeg klager ikke veldig mye der heller, men har pinglet ut litt og bestilt kouba-links :-)

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av KawaJens »

Prøve satt en 1200GS Adv som er høyere en standard. Den var orginal senket og lav sal og med mine 175cm så hadde eg bena godt plantet på bakken. Vor mye høyere adv er i forhold til standard husker eg ikke men det er nok en canti eller mer.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Haymaker »

Takk for alle inspill.
Han er sendt rundt på "sitterunde" så får vi se hva han finner ut :thumleft

Slik ser min sykkel ut i dag :twisted
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av TBI81 »

Uffda, bare bakhjulskjøring på deg da :knegg

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Haymaker - Share your BMW knowledge!

Legg inn av Haymaker »

Ja, begynner å røyne på balansenerven kjenner jeg :knegg

Edit: Det fine er at jeg kommer til alle kriker og kroker og får vasket godt under forskjerm, på innsiden av gaflene, under styrekrone, samt overhaling av caliperne!

Svar