Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Da var den saken biff og vi ser frem mot masse bilder i bloggen din etterhvert! :)
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Helt klart en perle
Sleit med kaldstarten på Panther'n. Helt til Jalmar forbarma seg over utfordringa og kom opp med at det kunne være falsk luft mellom forgasserne og manifolden. Lirka ut forgasserrekka og smurte flytene pakning på begge flatene. Han ble en helt annen å kaldstarte etter det. Før den tid hadde jeg skifta pakninger osv i forgasserne uten at det hjalp no på kaldtstarten. Ble til at det kom et lite hull i luftfilterboksen og der hang startgassslangen/boksen fram til han gikk reint.
Kawa Z650 er faktisk et hakk hvassere en forbildet, Honda CB750. Var ingen som slo 650'n før Kawa kom med Z900. Kommer nok like mye av kjøreegenskapene som av at motoren var hvassere, på tross av færre kubikk og tre hester mindre (64 mot 67).

Sleit med kaldstarten på Panther'n. Helt til Jalmar forbarma seg over utfordringa og kom opp med at det kunne være falsk luft mellom forgasserne og manifolden. Lirka ut forgasserrekka og smurte flytene pakning på begge flatene. Han ble en helt annen å kaldstarte etter det. Før den tid hadde jeg skifta pakninger osv i forgasserne uten at det hjalp no på kaldtstarten. Ble til at det kom et lite hull i luftfilterboksen og der hang startgassslangen/boksen fram til han gikk reint.
Kawa Z650 er faktisk et hakk hvassere en forbildet, Honda CB750. Var ingen som slo 650'n før Kawa kom med Z900. Kommer nok like mye av kjøreegenskapene som av at motoren var hvassere, på tross av færre kubikk og tre hester mindre (64 mot 67).
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Jeg fant en test fra "Bike", tror jeg - har den et sted, hvor det står at Z 650 F har vesentlig bedre ramme osv. enn Z 900 og Z1000. Derfor kunne den kjøres hvassere i kurver, sjøl om storebrødrene har bedre bunndrag og meir power. Den kjører langt bedre enn CB 750, og jeg er ingen svingkryper lenger, så den holder for meg. GoldWingene derimot, skrapa nedi støtt og stadig. Jeg har kjørt en god del Z 1000 J. Den siste knatra broder'n motoren på under en ferietur i Sverige. Den ble reparert i Gøteborg, borra til litt over 1100 ccm, satt på høykomp.stempler, kraftigere råder, porta og satt inn støre ventiler med hardere fjærer og en kraftigere clutch. Jeg kjente ikke sykkel'n igjen da jeg fikk den!! De oppga at den bremsa nesten 130 hk i benk...men bakramma og forgaffelen var den samme, og satte heilt klare begrensninger for morroa. Men jeg likte 1000 J'ene godt - bare man ikke gikk for tunngt inn i svingene med for tung last, så gikk det "som på skinner".. Har også kjørt litt ZXR 1100 ( håper bokstavene er rett..), en skikkelig lettkjørt sak, som var kjapp til å løfte framhjulet!
Men se på denne - broder'n hadde en Triumph Daytona 955i. Jeg lånte den et par dager sommeren -08. En virkelig fin sak, men et heilt herlig bunndrag. Og stabil som et fjell. Med den potta som sto på ( ikke original ), ga den fra seg et barytonraut så det holdt. Skikkelig Vestfjordokse...men nå er den solgt til Bergen, tror jeg. Den ble LITT for sammenkrøpet for meg - hadde det ikke vært for det, så hadde den nok vært i mitt eie nå!!


Men se på denne - broder'n hadde en Triumph Daytona 955i. Jeg lånte den et par dager sommeren -08. En virkelig fin sak, men et heilt herlig bunndrag. Og stabil som et fjell. Med den potta som sto på ( ikke original ), ga den fra seg et barytonraut så det holdt. Skikkelig Vestfjordokse...men nå er den solgt til Bergen, tror jeg. Den ble LITT for sammenkrøpet for meg - hadde det ikke vært for det, så hadde den nok vært i mitt eie nå!!


mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Hadde en sånn sak på verksted i fjor... Steike ram lyd i disse sykla
Kunne tenkt meg en sån til å brukt som lekesykkel til og fra Vindfjelltunet.. 


You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Nå ble ikke jeg sånn skikkelig innkjørt på denne, og turte ikke å dra det for langt, men det er et sinnsykt herlig drag i disse tresylindrige maskinene. Og SÅ stabile at man føler seg som den Hailwood'en i svingene! Jeg har lest noe om at opp mot de argeste RR-mc'ene, blir disse litt for tunge og tregstyrte - så da kan jeg tenke meg til hvordan en skarpslipa Fireblade er! Sånt bør man teste ut på bane...Nå er jo jeg meir touringmann, så akkurat den farta betyr ikke så mye - men at mc'en har trygge og forutsigbare kjøre-egenskaper, liker jeg. Derfor er jeg litt sugen på en K100Rs, K1100Rs eller Triumph ST. Goldwingene var veldig ok på lengere turer, men ble for store i byen. Og så er det dette med å kose seg på en svinget, fin motorsykkelvei,da!cheron skrev:Hadde en sånn sak på verksted i fjor... Steike ram lyd i disse syklaKunne tenkt meg en sån til å brukt som lekesykkel til og fra Vindfjelltunet..
Kanskje du som verkstedmann kan fortelle hva som gjør at Kawa'en går så hakkete på tomgang. Tror du det er morkne membraner, eller kan det være falskluft et sted? Svekkede coiler?
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Tror Ragnhild beskrev det i ett par innleg over hva jeg ville prøvd først :) Falsk luft er noe drit...
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Jeg skal få sjekka det. Kan liksom ikke se for meg det heller, siden verkstedet hadde ute forgasserrekka og reingjorde samtlige 'gassere sist vår. Den ble ikke noe likere av det. Kawaspesialisten påstår at det er temmelig vanskelig - og grisedyrt - å få fatt på nye membraner.
Noen stor sak er det jo ikke. Så snart den har blitt passe lunka, går den helt greit. Men den nøler litt ved pådrag, og må ha halv choke iallefall de 10 første minuttene...det er jo LITT irriterende!!

Noen stor sak er det jo ikke. Så snart den har blitt passe lunka, går den helt greit. Men den nøler litt ved pådrag, og må ha halv choke iallefall de 10 første minuttene...det er jo LITT irriterende!!

mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Panther'n brant to coiler, og den tredje er sikkert brent den òg, har bare ikke gjort no for å finne ut av det. Men han hadde no med det elektriske. Fant noen ledningsbrudd rundt om kring, men han ladda ikke ordentlig, og virka noe usikker på hvor mye strøm han ville gi. Men om det virka inn på tomgang på kald motor :vetikke
Neste prosjekt blir vel å gjøre som Jalmar gjorde med Gamle, ta ned hele sykkelen og bygge den opp i gjen. Spørs om ynglingen fremdeles vil skru
Neste prosjekt blir vel å gjøre som Jalmar gjorde med Gamle, ta ned hele sykkelen og bygge den opp i gjen. Spørs om ynglingen fremdeles vil skru

- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Nordlenningen skrev:Jeg fant en test fra "Bike", tror jeg - har den et sted, hvor det står at Z 650 F har vesentlig bedre ramme osv. enn Z 900 og Z1000. Derfor kunne den kjøres hvassere i kurver, sjøl om storebrødrene har bedre bunndrag og meir power. Den kjører langt bedre enn CB 750, og jeg er ingen svingkryper lenger, så den holder for meg. GoldWingene derimot, skrapa nedi støtt og stadig. Jeg har kjørt en god del Z 1000 J. Den siste knatra broder'n motoren på under en ferietur i Sverige. Den ble reparert i Gøteborg, borra til litt over 1100 ccm, satt på høykomp.stempler, kraftigere råder, porta og satt inn støre ventiler med hardere fjærer og en kraftigere clutch. Jeg kjente ikke sykkel'n igjen da jeg fikk den!! De oppga at den bremsa nesten 130 hk i benk...men bakramma og forgaffelen var den samme, og satte heilt klare begrensninger for morroa. Men jeg likte 1000 J'ene godt - bare man ikke gikk for tunngt inn i svingene med for tung last, så gikk det "som på skinner".. Har også kjørt litt ZXR 1100 ( håper bokstavene er rett..), en skikkelig lettkjørt sak, som var kjapp til å løfte framhjulet!
Men se på denne - broder'n hadde en Triumph Daytona 955i. Jeg lånte den et par dager sommeren -08. En virkelig fin sak, men et heilt herlig bunndrag. Og stabil som et fjell. Med den potta som sto på ( ikke original ), ga den fra seg et barytonraut så det holdt. Skikkelig Vestfjordokse...men nå er den solgt til Bergen, tror jeg. Den ble LITT for sammenkrøpet for meg - hadde det ikke vært for det, så hadde den nok vært i mitt eie nå!!
hey ! du Nordlenningen?
er du fra Lofoten? ser det er Svinøya i Svolvær du har tatt bildene av Triumphen fra,


enig med Cheron: det er flotte sykler og de går godt..!



Sist redigert av hansraymond den 06 nov 2009, 20:52, redigert 1 gang totalt.
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
HansRaymond
Hvis du fikser på bildet sånn at det blir mindre, dvs maks 800 piksler bredt, så får vi se den "Gule fare" i all sin velde. Da slipper vi å klikke en ekstra gang, vettu :)
Var liksom det jeg trodde, at den grå Triumphen sto på kaia i Svolvær.
Hvis du fikser på bildet sånn at det blir mindre, dvs maks 800 piksler bredt, så får vi se den "Gule fare" i all sin velde. Da slipper vi å klikke en ekstra gang, vettu :)
Var liksom det jeg trodde, at den grå Triumphen sto på kaia i Svolvær.
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
men det bildet er jo samme jeg brukte på det gamle verksted-innlegget mitt?? og Da funka den.. 
okey prøver å endre på den da,,,

okey prøver å endre på den da,,,

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Hadde du tatt img så..
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
joda men hjalp ikke det... den var for stor nå plutselig?? funka jo før..cheron skrev:Hadde du tatt img så..
og data-en går amokk cursor hopper opp og ned for eget forgodtbefinnende.. argh.
bruker lang tid på å skrive for jeg må korrigere hele tida...
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
feks klippe /lime inn blir helt umulig

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Skaff deg mus
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Var ute og lufta irsksetter- frøkna...jada, jeg har hund, og jeg går på jakt også! Det er EN av de andre lidenskapene mine....Joda HansRaymond, det er Svinøya - og jeg er utflytta lofotværing. Broder'n bor i Henningsvær. Tror han funderer på en Yamaha 1300, som han påstår er den beste allroundmc'en sett i et globalt perspektiv ( intet mindre!! )! Han har hatt en. Som ble solgt. Og deretter kom Daytona'en inn i bildet, men en person på 1,92 m og ....noen kg meir enn meg, sammenknørva på en Daytona, virker LITT smårart.
Er du fra Lofoten??
Er du fra Lofoten??
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Jepp er fra Stamsund, og mamma bor Kabelvåg.. pluss har to søstre i Svolvær, og æ utfløtta sjøl til Drammen for snart 11 år sia,,
Enig med dæ ja, den sykkelen blir litt liten sånn for store/høye personer.. og styre/sittevinkelen er ikke gunstig over lengre tid,,,
men dæven så det går..
Enig med dæ ja, den sykkelen blir litt liten sånn for store/høye personer.. og styre/sittevinkelen er ikke gunstig over lengre tid,,,
men dæven så det går..

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Yepp,artig sak. Jeg fikk iallefall såpass sansen for 3-sylindringan at ST'en står på min liste. Det gjør forøvrig Honda VFR800 og CBR 1100 XX også - de har jeg aldri kjørt, men har hørt "fra sikre kilder" at det er en kjempebra mc'er. Jeg er litt sånn delt på om jeg skal gå for en noen år gammel mc for å ta vare på, eller nyere teknikk. Det skal enten være en klassisk mc, eller en sportstourer.
For øvrig en veldig fin sak, den Triumph'en din. Det må være skøy å kunne mikse hobby og yrke... Jeg liker å mekke, men har a) ingen plass å gjøre det og b)mangler kunnskap til å gjøre de store inngrepene. Det gjør det litt verre å ta skikkelig vare på en eldre klassiker...
For øvrig en veldig fin sak, den Triumph'en din. Det må være skøy å kunne mikse hobby og yrke... Jeg liker å mekke, men har a) ingen plass å gjøre det og b)mangler kunnskap til å gjøre de store inngrepene. Det gjør det litt verre å ta skikkelig vare på en eldre klassiker...
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Er nok ikke hans
Det var en kunde sykkel vi hadde på verkstedet i fjor... :)

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Oki....har dere noen erfaringer med K 100 Rs'ene fra verkstedet?cheron skrev:Er nok ikke hansDet var en kunde sykkel vi hadde på verkstedet i fjor... :)
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Ikke jeg, men GARANTERT hansraymond! :)Nordlenningen skrev:Oki....har dere noen erfaringer med K 100 Rs'ene fra verkstedet?cheron skrev:Er nok ikke hansDet var en kunde sykkel vi hadde på verkstedet i fjor... :)
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Jepp en kamerat av meg (fra Lofoten
) som bor i Oslo, har en slik K100rs 1987 modell eks-politisykkel, og jeg har ved enkelte anledninger lånt den, fin sykkel med bra moment i motoren, den er mere en sportstourer for meg, siden jeg stort sett kjøre custom.
De Bmw'ene har jeg skrudd litt på, og de har bra kvalitet, sjeldent det er noe krøll, eneste som er litt jobb er når man må bytte clutch, da må bakstillingen av, (disse har tørrclutch)
enkelte hadde trøbbel med hjernen til innsprøytninga, og luftmasseføler'n, men det er vel fiksa på de fleste idag. så bare å spørre om du lure på noe...

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... s%2083.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


De Bmw'ene har jeg skrudd litt på, og de har bra kvalitet, sjeldent det er noe krøll, eneste som er litt jobb er når man må bytte clutch, da må bakstillingen av, (disse har tørrclutch)
enkelte hadde trøbbel med hjernen til innsprøytninga, og luftmasseføler'n, men det er vel fiksa på de fleste idag. så bare å spørre om du lure på noe...


http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... s%2083.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Fin link, Hansraymond. Jeg synes dette er en av de mest klassiske sportstourerne noensinne. Følgelig verd å ha og verd å ta vare på..Og så godt som feilfri, etter hva jeg har lest meg til. Jeg skal se meg om etter en K 1100 Rs. Men av de nyere, er fortsatt Triumph Sprint ST, Honda VFR800 og Honda CBR 1100 XX...
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Blogg Nordlenningen! *oppdager MC-forumet...*
Hey!! denne kunn vært nokka førr dæ?
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19776872" onclick="window.open(this.href);return false;
Nesten samme fargen som min kompis sin sykkel, etter at han lakkerte den om fra hvitt til blått..
bare litt lysere. ( ble lei av at folk brå-bremsa hver gang de så hans hvite BMW
)
de på motorport Drammen er seriøse så dette er ikke noe tull...
:-D
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19776872" onclick="window.open(this.href);return false;
Nesten samme fargen som min kompis sin sykkel, etter at han lakkerte den om fra hvitt til blått..


de på motorport Drammen er seriøse så dette er ikke noe tull...

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!