Årsavgift, halv og hel.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Re: Årsavgift, halv og hel.

Legg inn av TBI81 »

Relax skrev:Jeg prøvde meg påomtrent samme tankegang vedr forsikring. Eventuelt ta av skilter 5-6 månder, og bare betale forsikring for halvlåret.
DET har selskapene elegant lurt seg unna med at forsingrings premieen er 5 % ( ca) utenfor sesongen og resten i sesosng,,dvs minimalt å spare.

Men tilbake til veiskatt..
Vi betaler vel over 50% av bilavgift til tross for bare 2 hjul og kjøring 6 mndr!?

Men..trøsten er...vi får jo så fine veier for pengene våre!! ;-) ....... :scratch
Går fint å spare litt på å ta en 'ansvar' om vinteren og 'full kasko' på sommeren..

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Re: Årsavgift, halv og hel.

Legg inn av gsx750_80 »

DrGreve skrev:Det er ikke mye av livets viderverdigheter som irriterer meg, men praksisen rundt årsavgift er en av de få ting som gjør det.
I dag, med dataprogrammer som er så fleksibel at det meste går an å programmere ut i fra hvilket behov man har, så forundrer det meg at oppdelingen av årsavgift for såkalte sesongbrukte kjøretøy er såpass rigorøs.
Vegvesenet krever at skal du betale halv årsavgift, så må kjøretøyet være avskiltet mellom nyttårsavgiften og 31 juni, alternativt 1 juli til nyttårsaften. Hvorfor har man ikke muligheten til å registrere og sette skiltene på for eksempel 15 april og levere inn skiltene igjen et halvt år senere, 15 oktober? Eller 1 mai-1 november?
Er dette noe du mener NMCU burde vurdert å ta opp med samferdselsdepartement og Toll og Avgiftsdirektoratet?
Det byr i alle fall meg i mot å betale for 12 måneder når jeg bruker kjøretøyet i ca. 5 av de...
Jeg tenker oppholde meg i USA fra august 2015 til juli 2016. For øyeblikket har jeg skilter på en Kawasaki 250R.
På en Honda CB 1100 F har jeg ikke skilter.
Kom på ideen om å avskilte Kawasakien (med noe dyrere) forsikring, før 1. juli, for deretter å sette skilt på Hondaen, med sin rimeligere forsikring.

Er det noe å spare på årsavgift på Hondaen ved å vente til 1. juli, eller er denne den samme uansett? (Det dreier seg om veterankjøretøy).
Noen som vet?
mvh

-gsx750_80

Svar