
Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Tusen takk for info foresten :) , å takk for gratulasjoner på lappen , grunnen til at jeg spør er for at det hadde vært kjedelig om noe skulle ryke mens jeg hadde rota meg bort over svenske grensa hehe
, derfor jeg lurer på hvor vidt den klunkinga er normalt da jeg girer .

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Heihei
Gratulerer med lappen og velkommen hit.
Det kan se ut som du har fått svar på det du har lurt på :-)
Det vil si 30.000 er ikke mye, og klunkelyd normalt.
Og her er ingen spørsmål dumme. Jeg spør om alt mellom himmel og jord. Enormt mange dyktige og erfarne sjeler her inne. Jeg har lært vanvittig mye.
Kos deg på veiene, nyt MC livet
Elruts
Gratulerer med lappen og velkommen hit.
Det kan se ut som du har fått svar på det du har lurt på :-)
Det vil si 30.000 er ikke mye, og klunkelyd normalt.
Og her er ingen spørsmål dumme. Jeg spør om alt mellom himmel og jord. Enormt mange dyktige og erfarne sjeler her inne. Jeg har lært vanvittig mye.
Kos deg på veiene, nyt MC livet

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
KåreDump skrev:Klunking er vel mer regelen enn unntaktet.
Men noen er værre enn andre. Har hatt det på alle syklene mine, ikke minst på den siste.
HD'n klunker så gale når jeg legger inn førstegir at en utenforstående kan tro at helegirkassa ramler i bakken!
Hehehe x) , det var det jeg trodde også nesten da jeg første gang satt min i gir hehe

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Og hvis du er usikker på klunkelyden, så er det helt sikkert noen som bor i området der du bor som kan komme å høre på lyden om det er unormalt mye :-)
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- mortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Min klunker ganske mye, har tidvis lurt på om det er normalt selv, men har holdt ut fordet. Min erfaring er at suzuki som har rulla noen kilometer klunker mer enn andre. Kawasaki type ny er jo nærmest helt stille. Liker at det klunker litt, på samme måte som at jeg foretrekker at bildøra er litt tung, ala tysk kvalitet
Føler at det blir mer tight, på ein måda. :-)å
Angående når du bør gire, så er det vel ikke noe konkret fasit, såvidt jeg har skjønt. Girer rundt 5-7k rpm under vanlig kjøring, tror jeg. Har ikke tenkt så mye på det, bare girer når lyden forteller meg at det er passende.
Men det er jo helt sikkert en eller annen her inne som kan være behjelpelig med å se/høre på det, så om du har baller til å si hvor du bor hen(
), så er det sikkert noen i nærheten her inne blant aktive medlemmer!

Angående når du bør gire, så er det vel ikke noe konkret fasit, såvidt jeg har skjønt. Girer rundt 5-7k rpm under vanlig kjøring, tror jeg. Har ikke tenkt så mye på det, bare girer når lyden forteller meg at det er passende.
Men det er jo helt sikkert en eller annen her inne som kan være behjelpelig med å se/høre på det, så om du har baller til å si hvor du bor hen(

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Elruts84 skrev:Heihei
Gratulerer med lappen og velkommen hit.
Det kan se ut som du har fått svar på det du har lurt på :-)
Det vil si 30.000 er ikke mye, og klunkelyd normalt.
Og her er ingen spørsmål dumme. Jeg spør om alt mellom himmel og jord. Enormt mange dyktige og erfarne sjeler her inne. Jeg har lært vanvittig mye.
Kos deg på veiene, nyt MC livet![]()
Elruts
Hei :) ja tusen takk og takk for info :) . Må si har vel ringt 5-10 kanskje verksteder men ble så lei av å få forskjellige svar hver gang , så da prøvde jeg meg her , så tusen takk for hjelpa alle sammen :)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Ja, da blir det fort forvirrende.
Men her har du flere som har lignende/lik sykkel som deg også. Noe jeg vil si kan hjelpe mer en verksteder som vil at du skal betale 1000,- timen for at du skal se på det.
Elruts

Men her har du flere som har lignende/lik sykkel som deg også. Noe jeg vil si kan hjelpe mer en verksteder som vil at du skal betale 1000,- timen for at du skal se på det.
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Elruts84 skrev:Ja, da blir det fort forvirrende.![]()
Men her har du flere som har lignende/lik sykkel som deg også. Noe jeg vil si kan hjelpe mer en verksteder som vil at du skal betale 1000,- timen for at du skal se på det.
Elruts
Godt poeng der :)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men min erfaring er at helsynt olje gir mer klunk enn for eksempel delsynt og den som gir minst klunk er esterbasert delsynt. Motul 5100 og Silkolene Comp4 er de jeg har best erfaring med.
Nå skal det nevnes at det ikke er noe feil med helsynt og den er mer enn bra nok for motoren, men jeg har en teori om at oljefilmen er en anelse tynnere og dermed litt mer klunk, altså litt mer mekanisk støy :)
Nå skal det nevnes at det ikke er noe feil med helsynt og den er mer enn bra nok for motoren, men jeg har en teori om at oljefilmen er en anelse tynnere og dermed litt mer klunk, altså litt mer mekanisk støy :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Tusen takk for god hjelp og henvisning til video :))Elolz skrev:5-6.gir i 30 sone høres ut som du girer veldig tidlig ja! i 30-sone høres 2.gir veldig riktig ut for en 600cc 4sylindret sykkel, hvis den er normalt drevet. Forrige sykkelen min var rimelig lik din motormessig, da cruiset jeg på 4500-5000rpm. Giret gjerne på 7-8.000 rpm ved normal kjøring. Med aktiv kjøring så blir det jo en del høyere. Mye av effekten ligger høyt oppe i registeret, skjer lite før 7000rpm. Du får utnyttet veldig lite av kreftene som finnes i en 600cc hvis du girer så tidlig, sykkelen vil føles mye sprekere hvis du bruker turtallet mer.![]()
En pekepinn på 600cc kan være:
1.gir er egentlig bare til igangsetting og nesten stillestående køkjøring, 10-20km/t.
2.gir til 30-40 soner.
3.gir i ca 50-60 soner.
4.gir i 70-80.
5.gir for å spare bensin ved cruising på motorvei.
En ting som kan gjøre nedgiring mer smooth og mindre rykkete er å matche turtallet ved å gi ørlite gass når du tar inn klutsjen før nedgiring. Det krever litt øvelse å få skikkelig til. Det vises på 3:42 i denne videoen, først viser han nedgiring uten dette, og så nedgiring med revmatching:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=yDLWmzomvZA[/video]
Dette er altså når du er i fart og skal gire ned, ikke hvis du står i fri og skal gire ned til første for å begynne å kjøre!
Skjønner nå at jeg girer høyere enn normalt i lave hastigheter

Har ikke tenkt på det før jeg la inn innlegget å fikk noen svar å bruke turtallet litt mer å lavere gir , har lest litt om det med revmatching ved ned giring så kan jo øve litt på det :) .
Viktigste er bare at jeg var litt redd for at noe var galt eller ødelagt med sykkelen ved ned og opp giring med den klunke lyden . Men som jeg skjønner er det mer eller mindre normalt :) .
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Hei :) det visste jeg ikke .DrGreve skrev:Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men min erfaring er at helsynt olje gir mer klunk enn for eksempel delsynt og den som gir minst klunk er esterbasert delsynt. Motul 5100 og Silkolene Comp4 er de jeg har best erfaring med.
Nå skal det nevnes at det ikke er noe feil med helsynt og den er mer enn bra nok for motoren, men jeg har en teori om at oljefilmen er en anelse tynnere og dermed litt mer klunk, altså litt mer mekanisk støy :)
Jeg bruker castrol power1 del syntetisk 10w-40 , da jeg alltid har brukt det å hørt at det er en god olje å bruke på min sykkel å sikkert fler sykler , har veldig liten peiling på olje vet bare at det er veldig viktig , å skifter den med filter 1 til kanskje 2 ganger i året .
- mortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Har du hatt sykkelen lenge, eller akkurat kjøpt den? Sånn i forhold til om klunkinga er noe som har blitt mer av.



Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
mortenolb skrev:Har du hatt sykkelen lenge, eller akkurat kjøpt den? Sånn i forhold til om klunkinga er noe som har blitt mer av.![]()
Har hatt sykkelen i 1 og 6 måneder ca så ikke så lenge , har ikke tatt meg tid til førerkortet før i år , men har øvelses kjørt med den mye å har nå lappen å merker da at jeg legger merke til ting litt mer . Men som jeg vet har den klunke lyden alltid vært der , har ikke blitt mindre eller mer av den , bare alltid vært der liksom , men har ikke brydd meg noe om det før jeg begynte å kjøre på egenhånd heh

- mortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Ja, da er det nok helt normalt!
Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte
Ja får håpe på det :) .
Men her en dag hadde jeg sykkelen oppe på ei depo støtte til bakhjulet , satt da sykkelen i 1 gir å hjulet gikk rundt men så tok jeg inn clutchen å det fortsatte å gå rundt syntes det var merkelig , for måtte litt kraft til for at jeg kunne stoppe hjulet fra å gå rundt med clutchen inne vel å merke , er det normalt ??( må bare legge til at clutch wiren er ikke for stram eller for slakk) . Men uten om det står den på bakken så drar ikke sykkelen eller noe med clutchen inne å i 1 gir , å jeg kan trille den frem og tilbake med sykkelen i gir med clutchen inne . Men må jo si som jeg har sagt synes sykkelen er god å kjøre ikke noe problemer bare det med den klunkinga opp og ned i gir , men kan vel bli litt bedre på fart , turtall å valg av gir :) . Kanskje det gjør det noe bedre :)
Men her en dag hadde jeg sykkelen oppe på ei depo støtte til bakhjulet , satt da sykkelen i 1 gir å hjulet gikk rundt men så tok jeg inn clutchen å det fortsatte å gå rundt syntes det var merkelig , for måtte litt kraft til for at jeg kunne stoppe hjulet fra å gå rundt med clutchen inne vel å merke , er det normalt ??( må bare legge til at clutch wiren er ikke for stram eller for slakk) . Men uten om det står den på bakken så drar ikke sykkelen eller noe med clutchen inne å i 1 gir , å jeg kan trille den frem og tilbake med sykkelen i gir med clutchen inne . Men må jo si som jeg har sagt synes sykkelen er god å kjøre ikke noe problemer bare det med den klunkinga opp og ned i gir , men kan vel bli litt bedre på fart , turtall å valg av gir :) . Kanskje det gjør det noe bedre :)