Lett mc oppkjøring 5 Mai

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Elruts84 »

Flott..Da er det bare å gjøre alt som du har øvd på og ikke stresse mer av tankene av det så skjedde forrige gang.

Og hvis du kommer på noe du lurer på. Så skriker du ut til alle oss her så er det alltid en eller annen som har et greit svar.

Masse lykke til :prf

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare få skyte inn en liten ting her som jeg fikk erfart i går. Jeg skulle møte noen her inne på Hafslund Trafikkstasjon og der drev en del kjøreskoler med opplåring i kjøregården med MC. Der kom jeg også i prat med trafikkskolelæreren min som jeg hadde på MC i fjor og hun var faktisk veldig hyggelig og flink.

Mens hun gikk rundt å tok opp kjegler som veltet, instruerte sin elev HELE tiden så gikk de andre kjøreskolelærerene og drakk kaffe og pratet seg i mellom, mens eleven dems kjørte rundt på de forskjellige øvelsene på måfå mens de gjorde samme feilen gang på gang, uten at noen instruerte dem. Dette nevnte også trafikkskolelæreren min til meg og hun pekte ut flere eksempler mens hun ristet på hode.

Ja, jeg ble faktisk litt satt ut når jeg fikk se det selv. Så det er slett ikke sensoren som bør ha skylden. Det KAN være at du gjord riktig i følge trafikkskolelæreren din, men at sensor kanskje ikke var enig. I så måte blir jeg vertfall ikke overasket med tanke på det jeg så i går. Jeg skal ikke nevne navn på de kjøreskolene som var der da jeg ikke vil henge dem ut offentlig, men jeg kan vertfall skryte av Wright Trafikkskole i Fredrikstad. Grundige mennesker som faktisk bryr seg om deg og følger deg hele veien :thumleft

Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Tricky »

Kjenner meg igjen i hva bjerknez forteller her. Jeg jobber mot mc-lappen selv og man ser mye rart i kjøregården.

Brukeravatar
Bastian
Innlegg: 17
Registrert: 07 sep 2014, 20:15
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
Sted: Buskerud

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Bastian »

I morra klokka 12:30 så har jeg oppkjøring, er meldt masse regn og det sensor klagde på forrige gang var at jeg ikke brukte nok styrekommando. Noen tips, om de øvelsene i del 1 av oppkjøringa altså kjøregården?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Bjerknez »

Har du snakket med trafikkskolelæreren din om dette? Jeg ville hatt en eller to kjøretimer til for å trent på det du trenger å trene på. Det er jo ganske tydelig at du har blitt sendt av gårde for tidlig til oppkjøring av kjøreskolen hvis det er noe du ikke forstår rundt dette.

Som jeg skrev tidligere så har jeg erfart at mange kjøreskoler er likegyldige, så det kan være dårlig opplæring som er greia her.

I bunn og grunn så vil sensor se at du er trygg på sykkelen og takler den. Ser han/hun at du nøler så lyser nok de gule lampene og stryken sitter løst...

Brukeravatar
Bastian
Innlegg: 17
Registrert: 07 sep 2014, 20:15
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
Sted: Buskerud

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Bastian »

Skal ha en dobbeltime i dag med kjøreskolen :thumleft

Da skal bi gå gjennom øvelsene der oppe. Så får jeg håpe at jeg klarer det i morra :prf

Toven

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Toven »

Hvordan er det med avpassing av fart ved oppkjøring da? Får man "lov" til å sakke ned fart pga vann ved unnamanøver f.eks?

Brukeravatar
Bastian
Innlegg: 17
Registrert: 07 sep 2014, 20:15
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
Sted: Buskerud

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Bastian »

Man skal egentlig sette ned farten 10 kmt altså til 40 vist det regner eller er vann på bakke. Men sensor nevnte ikke dette forigegang. Men i følge kjøreskolen så skal man det ja ;)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av cosmogs »

Lykke til i morgen, dette fikser du! :thumleft
Om det regner og er vått, ville jeg gjort som skolen sier og satt ned farten 10km/t. Jeg ville også muntlig formidlet til sensor at jeg bevisst velger å sette ned farten grunnet forholdene, fordi det er i tråd med instruksjonene gitt av skole.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Fjeldern »

Bastian skrev:Man skal egentlig sette ned farten 10 kmt altså til 40 vist det regner eller er vann på bakke. Men sensor nevnte ikke dette forigegang. Men i følge kjøreskolen så skal man det ja ;)
Er opptil deg hvordan du føler det går på unnamanvør i den originale hastigheten, men jo lavere fart, jo mer kontroll har man jo, så det vil jo være en fordel.

Kontrastyring er en vane man får, ganske automatisk, for å kunne svinge effektivt. Kan være veldig greit å prøve en del på det ute kjeglene , på ei rettstrekke. Finne ut hvordan sykkelen beveger seg i forhold til at man dytter litt på venstre eller høyre side. Hvor mye man "dytter" på venstre side for at sykkelen legger seg så, så mye ned.
Kontrastyringen, når man skal bytte fra vestre til høyre, eller høyre til venstre, kan også være litt lei. Ikke noe en kanskje burde øve på dagen før, men hvis man slakker gassen så retter sykkelen seg av seg selv, og det kan være et stort hjelpemiddel for å effektivt bytte fra venstre til høyre sving, eller motsatt.

Så nærme oppkjøringen må du bare stole på at det kjørelæreren sier er til hjelp, og at alt han sier er gull verdt. Og hvis det er noe du gjør feil, gang på gang dagen før, så burde man ta ei pause, og kanskje spare det til slutten av kjøretime nummer 2, for så å se om det hjelper. Men dette er uansett noe de fleste kjørelærere fort skjønner.

Uansett lykke til! Har trua på deg ;)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Kawagutten »

Bastian skrev:Man skal egentlig sette ned farten 10 kmt altså til 40 vist det regner eller er vann på bakke. Men sensor nevnte ikke dette forigegang. Men i følge kjøreskolen så skal man det ja ;)
Er det mye vann på asfalten så setter du ned farta,dette er ikke sensors oppgave å fortelle deg for han skal jo se hva du kan.
Husk kontroll av sykkelen før du begynner å kjøre og før du begynner ordentlig i kjøregården så ta en runde på plassen for å kjenne på sykkelen og prøve bremse litt,bli bedre kjent med den.
Ikke la regnet forstyrre deg,kjør på og lykke til :-) :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av norse900 »

Dette går nok bra, Bastian! Vått føre er litt "over-rated", og det er heller ikke snakk om "ekstrem"-manøvre av det uoverkommelige slaget. Tipper du har såpass mye feeling innabords så dette går nok så det suser, skal du se.
Bare gjør ditt aller beste, så går alt bra!

Har trua på deg, og krysser fingre og tær for at sensor er av det fornuftige slaget. Du har øvelseskjørt mer enn nok!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av Bjerknez »

Ta dette med trafikkskolelæreren din når du kjører. Han/hun bør vite hva sensoren vektlegger og hva som kreves av deg. Stryker du igjen så tør jeg påstå du bør bytte kjørelærer.

Jeg har opplevd mange kjørelærere som fremstår som likegyldige bedrevitere

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av hakhap »

Det er og veldig vanskelig for sensor å vite om du holder 50 eller 45 når du gjør prøven. Så hvis du er litt usikker ved regn ta det med ro å senk farta litt
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai

Legg inn av norse900 »

Hva med "brukbart" turtall og forsiktig clutch-sluring... :lol

(Du trenger ikke "jukse". Det kommer til å gå strålende :thumleft )
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar