Første del av oppkjøring foregår i kjøregården, her er det dine tekniske kjøreferdigheter som bedømmes.
Det er lov å gjøre småfeil, bare helhetsinntrykket er godt nok. Ikke kjør for fort, og vær heller ikke for forsiktig. Gjør du en feil så ikke bli stresset og gi ikke opp. Sensor kjører MC selv og vet hvor vanskelig kjøregårdsøvelsene kan være. Det er ikke feilfri kjøring de bedømmer etter, men helhetsinntrykket av kjøringen din.
Del to er i trafikken. De grunnleggende trafikkreglene må sitte i ryggmargen din slik at du ikke gjør småfeil. Kjør ganske defensivt uten å overdrive det. Plassering er viktig, sørg hele tiden for at du plasserer deg slik at du blir sett og at du selv ser så mye som mulig. Sensor er opptatt av at du sørger for å gi deg selv handlingsrom. Pass på det, ikke havne i situasjoner der du blir låst og ikke har valgmuligheter. Plasser deg som hovedregel omtrent der førersetet i bilen foran deg befinner seg, slik at han hele tiden ser deg i sidespeilet. Vær særlig opptatt av dødvinkler hvis du kjører på flerfeltsvei. Ikke ligg i blindsonen til lastebilen i nabofila lengre enn du må.
Sensor er i trafikken veldig opptatt av samhandling med annen trafikk. Når du er god på dette vet du nesten hva de andre trafikantene skal gjøre før de vet det selv, og plasserer deg slik at de får anledning til å gjøre det. Dvs. for eksempel hvis du skjønner at en bil ser etter en mulighet for filskifte, så gir du ham plass til det. Husk ar sensor kjører bak deg, og han ser etter signalene du gir. Signalene gir du med blinklys, bremselys, filskifte, plassering og hodebevegelser. Vri på hodet når du ser i speilet, slik at sensor ser at du bruker speilene.
Ellers... ikke prøv å holde øye med sensor i speilene. Fokuser på trafikken og din egen kjøring, og la sensor klare seg selv. Han gir deg beskjed over intercom hvis han mister deg av syne.
Lykke til
