Starte på ny kjøreskole, fellesferie, ++

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Fortvilet30
Motorsykkelen din: Teller drømmer?

Starte på ny kjøreskole, fellesferie, ++

Legg inn av Fortvilet30 »

Hei

Har egentlig sendt forespørsel til gjeldende kjøreskole, men tenkte jeg kunne spørre her også, i tilfelle andre har vært i samme situasjon.

Kort fortalt: ønsker å gjenoppta lappen men har ikke anledning før til sommeren, dvs. i fellesferien i juli. Har tidligere kjørt hos en annen kjøreskole i en storby, men fikk ikke fullført. Denne nye er i en småby som jeg pleier å besøke iblant og er ganske kjent med veiene der. Har fortsatt gyldig bestått teoriprøve fra vinter 2014 og hatt lappen for klasse B i mange år.

Har derfor noen spørsmål:

- jeg skal ha ferie i perioden 6/7 - 31/7. Pleier kjøreskolene å ta inn nye elever i den perioden?
- høres det realistisk ut å kunne klare hele lappen ila 4 uker når jeg allerede har erfaring fra lukket område og trafikken?
- er det noe tidsgrense etter man har tatt MC-kurset (3t) som gjør at man må ta den på nytt igjen? Over ett år siden jeg tok den.

Som sagt, har sendt dette til kjøreskolen også, men gudene vet når de tar tiden til å svare. Beklager hvis dette er banale spørsmål, er ganske fersk i dette, men er vel derfor man spør om hjelp i et slikt forum.. :confused

Setter også pris på annen info jeg burde vite.

Trondgv
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Starte på ny kjøreskole, fellesferie, ++

Legg inn av Trondgv »

Fortvilet30 skrev:Hei

Har egentlig sendt forespørsel til gjeldende kjøreskole, men tenkte jeg kunne spørre her også, i tilfelle andre har vært i samme situasjon.

Kort fortalt: ønsker å gjenoppta lappen men har ikke anledning før til sommeren, dvs. i fellesferien i juli. Har tidligere kjørt hos en annen kjøreskole i en storby, men fikk ikke fullført. Denne nye er i en småby som jeg pleier å besøke iblant og er ganske kjent med veiene der. Har fortsatt gyldig bestått teoriprøve fra vinter 2014 og hatt lappen for klasse B i mange år.

Har derfor noen spørsmål:

- jeg skal ha ferie i perioden 6/7 - 31/7. Pleier kjøreskolene å ta inn nye elever i den perioden?
- høres det realistisk ut å kunne klare hele lappen ila 4 uker når jeg allerede har erfaring fra lukket område og trafikken?
- er det noe tidsgrense etter man har tatt MC-kurset (3t) som gjør at man må ta den på nytt igjen? Over ett år siden jeg tok den.

Som sagt, har sendt dette til kjøreskolen også, men gudene vet når de tar tiden til å svare. Beklager hvis dette er banale spørsmål, er ganske fersk i dette, men er vel derfor man spør om hjelp i et slikt forum.. :confused

Setter også pris på annen info jeg burde vite.
Det beste er å ringe å høre med kjøreskolen i stedet for mail, fort gjort å at du får timer over en som sende mail, og dermed får svar senere. Så lenge du er tidlig ute nå med bestilling av kjøretimer er det sannsynlig at du fullfører hele opplæringen i ferieperioden :) Tror ikke det blir noe problem med MC-kurset.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Kjøreskolene pleier ikke ta inn nye da tror jeg, men det er bare å ringe og spørre. Kjørelærerne skal gjerne avvikle ferie de også.

Verre kan det være med oppkjøring i den perioden - sensorene tar nemlig ferie da tror jeg... husker ihvertfall at hvis man ikke fikk tatt innen en viss dato så måtte man regne med å få oppkjøring først fra august og utover. Igjen er det DU som er sjefen. Du kan ringe trafikkstasjonen (evt bestille på nett) og reservere tid så fort du har trafikalt grunnkurs og teori bestått tror jeg. Men innen selve oppkjøringen må kjøreskolen ha sendt inn bekreftelse på at alt det obligatoriske i opplæringen er gjennomgått.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Fortvilet30

Wow, det var raskt svar folkens..

Hm, ja burde nok ha ringt og snakket personlig, men har litt telefon- og sosial angst, så prøver først å fikse ting skriftlig. Får gi litt tid da, hører jeg ikke noe fram til fredag, får jeg bare skyve vekk angsten og ringe i vei.

Ja, ser nå at oppkjøringen kan bli et problem da sommeren er jo høysesongen og trafikkstasjonene blir overbooket av oppkjøringer. En ting jeg glemte å nevne er at småbyen er i Østfold og har ikke trafikkstasjon lenger. Er det kun Fredrikstad og Hafslund man kan ta oppkjøringa på nå?

Får nok undersøke og tenke litt mer. I verste fall får jeg utsette hele prosjektet til neste år. Får kanskje bedre mulighet til å sjonglere mellom jobb og kjøretimer når den tid kommer.

Er liksom litt kjipt å ikke få utnyttet bestått teori når den er gyldig i 3 år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg fikk startet den praktiske kjøreopplæringa 3. juli for 3 år siden da jeg tok A-lappen. Ga opp å få kjøretimer med den trafikkskolen jeg tok teorien med i april samme år, kontaktet en liten nyetablert kjøreskole med kun en ansatt og fikk starte to uker senere. Jeg var klar for oppkjøring etter tre uker, men problemet var sensormangel. Først 15. august fikk jeg kjøre opp, men var innmeldt som kandidat allerede 3. juli.
Hiv deg rundt, du har ingen tid å miste!

Fortvilet30

Var nettopp inne på SVs sine sider for å sjekke ledige timer i Østfold og det er nesten helt fullt allerede, bare noen dager ledige i de to første ukene jeg skal ta ferie. Så dette ser ganske mørkt ut. Men ingen verdens ende da, får bare holde ut til neste vår da. :roll

Men ser ut som det har kommet nytt system siden sist. Ikke minst har SV oppdatert sidene side og alt er mer oversiktlig, kan se hva slags førerkort jeg har og innestående søknader.

Nå må man visst bestå en ferdighetsprøve før man kan gå opp til oppkjøring? Tittet gjennom tidligere søknaden min og det er klart en del rødt der, men noe grønt (godkjent/bestått), f.eks kl A Veiledningstime og kl A Sikkerhetskurs på bane er angitt som godkjent. "Bare" Veiledningstime nr 2 og Sikkerhetskurs på veg som gjenstår. Betyr dette at hvis jeg begynner på nytt igjen, så slipper jeg å ta det som allerede er godkjent?

Som sagt, skulle prøve å sjekke timer til oppkjøring, men måtte bestille en ferdighetsprøve først, før man kunne gå opp til praktisk prøven. Hva går den ut på?

Så også under førerkortet mitt at jeg har tillatelse til å kjøre mer enn bare bil, men de er ikke angitt på selve førerkortet mitt. Rart. De må ha glemt å printe dem på da det først ble produsert. Men det er ikke poenget, det jeg skulle si var jeg så jeg har diverse utvidelsesmuligheter, deriblant klasse A1 og A2. Selv om jeg er godt over 24, kan jeg egentlig bestemme selv hvilke klasser jeg vil ta, eller er det lovbestemt at alle over 24 MÅ ta automatisk kl. A?

Dette ble litt rotete men håper dere klarer å lese gjennom det.

Uansett, foreløpig konklusjon er: 90% sjanse for at jeg dropper dette i år og heller bruker skattepengene på en god ferie.

MEN: siden jeg allerede er i gang og skrevet masse: må ærlig si jeg savner og lengter etter å kjøre igjen. Har fått en liten tanke i bakhodet at kanskje det er heller mere lurt å finne noen å øvelseskjøre med. En vis bekjent sa en gang, istedenfor å gi tapt mot impulsene og bryte loven, søk heller hjelp hos andre og gjør det lovlig. Jo da, sanne ord, men ikke lett når man ikke har egen sykkel...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg var ikke klar over at du selv kunne logge inn hos SV og se, men dette er jo en klar forbedring.

Førerprøven er fra i år todelt. Dette ble innført tross motstand fra både Trafikkskolene og bl.a. NMCU. Den nye ordningen skaper bare mer byråkrati, et mer tungvint oppkjøringsløp, fordyrende for kandidaten og betydelig merarbeid for trafikkskolene.
I praksis vil det si at du må bestå en ferdighetsprøve i kjøregården før du får lov og møte trafikken med sensor på slep. Slik var det jo også tidligere, men da kjørte du rett ut i trafikken med det samme sensor mente du hadde gode nok tekniske kjøreferdigheter i kjøregården til at han mente du klarte å håndtere sykkelen på en forsvarlig måte. Nå skal dette skje i to adskilte prøver.

Opplæringen er inndelt som du ser i flere deler (kurs), der trafikklærer melder inn bestått de forskjellige delmål etter hvert som du tar dem.

Er du over 24 år, er det rein A som blir stemplet på førerkortet ditt. Da har du lov å kjøre alle størrelser motorsykkel. Føreropplæring og prøver er for øvrig lik til alle klasser, slik at det er alderen din som bestemmer hvilken førerkortklasse du får når du kjører opp.

Fortvilet30

Jo, du kan det. Kan logge inn med MinId og BankId blant annet.

Veldig bra at de har delt praktiske prøven i to deler, syns jeg. Er ikke noe vits å kjøre ut i trafikken om du allerede stryker på ferdighetsprøven/banen. Fordel også at de er uavhengige og ikke må ta alt på nytt igjen om du stryker på del 2.

Men har et spørsmål om merking av klasser på førerkort. Har det noe å si om klassene AM, T og S ikke er påført på det fysiske førerkortet, men vises godkjent inne hos Statens vegvesen? Jeg tok bil-lappen i 2004 og vet at jeg egentlig har rett til å kjøre moped f.eks, men lurer på om jeg fortsatt kan bruke nåværende førerkort til de andre klassene, eller bør få det fornyet og få de andre klassene påført for sikkerhetsskyld?

Ærlig talt har jeg ikke noe særskilt behov for høyere A-klasser enn AM. Egentlig helt greit for meg å cruise under 45 km/t, bare så lenge det er to-hjuling og ikke hinder eller fare for andre.

I lys av denne gamle-nye infoen, har jeg da lov å kjøre en Yamaha TZR50 f.eks hvis den er registrert som moped og hastighetsindeks B(50km/t)?

Hva vil dere anbefale evt.?

Svar