poulet_cavalier skrev:ATWindsor skrev:poulet_cavalier skrev:ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.
For speilløse med adaptere sitter det speil og fase deteksjon i adapteret. Speilrefleks kameraer bruker kontrastbasert autofokus i "live view" modus på samme måte som speilløse kameraer. Det fungerer ikke spesielt bra på min 6d ihvertfall.
Kan du forklare hvorfor AF mikrojustering ikke behøves på speil-løse kameraer?
Det trengs ikke fordi det ikke er noen justering å gjøre, kontrast-AF treffer perfekt (eller en sjelden gang gir opp og bommer totalt), fase i DSLR har en egen fokussensor, som ikke nødvendigvis passer 100% med brikken, speilløse gjør det rett på brikken med kontrast, og treffer derfor 100%.
Kjenner ikke 6D, men kameraer lagd for kontrast -AF er lynraske, microFT har blant de raskeste fokuserende kameraene i verden på S-AF.
6d gjør begge deler - kontrastbasert når det er i "live view" dvs. LCD skjermen er på. Sistnevnte fungerer ikke bra i dårlig lys på 6d ihvertfall. Alt annet enn lynrask. Jeg skjønner at det kan bli feil fokus om det er unøyaktihet mellom fokus sensor og bilde sensor (samme feil for alle linser). Det som også gir fokusefeil er når fokuskommandoer til AF logikken i selve linsen er "off" (kanskje ikke nøyaktig teknisk beskrevet). Det siste gjør at enkelte linser må kompenseres for med AF mikrojustering.
Om jeg har skjønt det riktig bruker kontrastbasert af en algoritme (antatt integrator algoritme) for å kjøre fokusmotoren fram og tilbake til best fokus finnes. Det jeg ikke skjønner er hvorfor denne metoden alltid er feilfri (men så har jeg ikke lest så mye om det heller).
Det forusetter jo at kamera sender en kommando til linsen, og ikke måler resultatet etterpå, det gjølr den ikke med kontrastbasert fokus. Mulig 6D har dårlig kontrastfokus, speilløse har ikke det.
Se feks her for å få illustert omtrentlig hastighet
https://www.youtube.com/watch?v=9gM43hxvT8o" onclick="window.open(this.href);return false;
Metoden er feilfri fordi det er lett å måle når kontrasten er høyest i nesten alle tilfeller, og i den grad det bommes om det er ekstremt dårlig lysforhold eller liknende, så er det ihvertfall ingen konsekvent feil på en viss størrelse, som på DSLR.